Ønskebarn forum  
Gammel 27-02-2010, 09:05   #51
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Rusketuska Vis innlegg
Ingen betaling, se http://onskebarn.no/forum/showthread.php?p=541351&posted=1#post541351

Enige med at dette velter ikke en adopsjonsprosess, men det føles litt surt å måtte ut med godt over 1.000,- til legen for at vi skal få adoptere, når gravide får det gratis.

Vi har byttet fastlege - og den nye fastlegen tok bare vanlig sats for konsultasjon sist - og ikke ekstra pga. av erklæringsskriving Vi har nettopp vært til lege pga. søknad om 1 ektra godkjenningsår.
Gammel 27-02-2010, 09:11   #52
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Nr.3? Vis innlegg
Det er så mye snakk om hva de gravide får gratis i forhold til oss adoptanter.
Jeg kaster nok sten i glasshus nå, men... Hvor mye koster det ikke barnevernet å skrive en sosialrapport for oss? Barnevernet bruker mange timer på hjemmebesøk, og enda fler timer til å skrive gode sosialrapporter for oss. Vi betaler heldigvis ikke barnevernet en krone for denne jobben! Har aldri den tanken streifet dere andre her som klager over legeregningene....
Joda - har tenkt på det. Jeg klager ikke over å måtte betale til fastlegen for konsultasjon - men det er påslagene de legger oppå for erklæringene jeg sukker litt over.

Og akkurat den kostnaden BV får for å skrive helt nye rapporter etter 4. året, har jeg ofte brukt som argumentasjon rundt om når det gjelder reglene om at helt ny rapport må skrives.

Men så må det også huskes på at vi som adopterer betaler svært mye av "fødselen" selv - noen med hentereiser på 5-6 uker. De som føder blir lagt inn på sykehus uten mange kronene i utlegg.

Men det jeg sukker aller høyest over, er det jeg oppfattet som et pes etter vi kom hjem, kontakt med helsetasjon, lege, folkeregisterert m.m. Og ja da, vi blir godkjent i forkant opp og ned i mente, men det er ikke mange som passer på at vi tar kontakt med helsevesenet m.m. for at barnet vårt skal få samme rettigheter som de som blir født her i Norge. De må vi orden selv. Jeg innbiller meg at når barn fødes, så går det automatikk i det meste. Enda til barnetrygden må en krangle med NAV om for å få forklart at en har rett på den....
Sikker satt litt på spissen det siste, men jeg syntes det var et pes de første ukene for å få frøkena vår inn i de offentlige registre.
Gammel 27-02-2010, 09:53   #53
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard

Sitat:
Jeg kaster nok sten i glasshus nå, men... Hvor mye koster det ikke barnevernet å skrive en sosialrapport for oss? Barnevernet bruker mange timer på hjemmebesøk, og enda fler timer til å skrive gode sosialrapporter for oss. Vi betaler heldigvis ikke barnevernet en krone for denne jobben! Har aldri den tanken streifet dere andre her som klager over legeregningene....

Synes vi har all grunn til å klage. Synes adoptanter skal ha samme rettigheter som resten av befolkningen, hverken mer el. mindre. Det er uansett ikke vanlig å betale timepris for den type jobb som barnevernet gjør. Jobber selv i spes. helsetjenesten. Jobben innebærer bl.a skrive søknader, som kan sammenlignes med sosialrapporten. Pasient betaler ikke for denne type jobb.
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-02-2010, 09:58   #54
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard

Når vi skal til legen igjen nå, har vi betalt 4300 i legeregninger i forbindelse med adopsjonen. Det synes jeg er litt i overkant. Ved siste konsultasjon brukte legen 10 min på hver av oss. Ikke kan du føre beløpet på egenandelskortet heller.
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-02-2010, 11:16   #55
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av cat69 Vis innlegg
Når vi skal til legen igjen nå, har vi betalt 4300 i legeregninger i forbindelse med adopsjonen.
Ja, det var mye. Har ikke summert hva jeg har betalt, men har kun betalt for vanlig konsultasjon hos fastlege - uten noen form for tillegg. Betalte vel sikkert noe for blodprøvene, men ikke så mye at jeg reagerte på det.

Nå har det jo blitt noen turer til legen - 4 ganger (1. attest til BUFetat, 2. helseerklæring til Kina, inkl blodprøver, 3. attest til BUfetat, 4. attest til BUFetat). Husker ikke hva man betaler til fastlegen, jeg - men er det ikke rundt 130-150 kr?
Gammel 27-02-2010, 16:46   #56
Ullserk
Flyttet inn

Ullserk sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Kristiansund
Standard

Sitat:
Jeg synes at vår spesielle form for å bli gravid å få barn på skal støttes som en vanlig gravidasjon. Vi ønsker å bli behandlet likt.

I tillegg synes jeg at de som har behov for "hjelp" i klinikker eller sykehus skal få støtte av staten til det. Denne støtten ble fjernet med utrykket "Det er ikke en selvfølge å få barn".

Som ev kjær vennine av meg sa: Etter alle forsøk på å bli gravid så har vi ikke råd til å adoptere
Om noen føler at vi ikke har rett på barn så har barn absolutt rett på oss!!!!
Jeg for min del synes det sytes alt for lite vi syter jo for våre barns rettigheter.

Ordem e Progresso
Vi venter så tålmodig som vi kan på ett barn.......
Ullserk er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder