Ønskebarn forum  
Gammel 19-07-2015, 19:26   #1
Afrikabarn
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2015
Standard To spørsmål

Hei,

Vi lurer på å adoptere.

Hvordan skjer egentlig tildeling.. Får man virkelig lov å takke nei?
Såg et program på tv der de sa at foreldrene som var på venteliste hadde fått en forespørsel om de ville adoptere to søsken.

Og hvordan skjer dette med å registrere at man er åpen for helseproblemer? Får man sette ei klar grense på hvilke problemer man ikke føler man har kapasitet til å håndtere?
Afrikabarn er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-07-2015, 23:03   #2
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard

Vet ikke om tildelingene skjer på lik måte fra alle land. Vi har ei lita jente adoptert fra Kina så det er det eneste landet jeg har erfaring med. I Kina alltid de som har hatt papirene lengst i landet først tildeling, slik er det ikke i alle land. Ser at du kaller deg afrikabarn, det vil kanskje si at dere tenker å søke på Etiopia, Sør -afrika eller Kenya? Det står ganske bra forklart under info om landene på de til de ulike adopsjonsforeningene.

Jeg vet ikke om man kan takke nei her i Norge. I USA tror jeg faktisk det har skjedd at noen har takket nei fordi at de har fått tildelt en gutt når de har bedt om å få ei jente. Jeg tror man kan takke nei til to barn hvis man har søkt om å få adoptere ett barn, men jeg er ikke sikker.

Jeg kan ikke svare deg på det siste spørsmålet om registrering om helseproblemer. Kanskje noen andre kan eller du kan ringe direkte til adopsjonsforeningene.

Lykke til!
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-07-2015, 00:03   #3
Fidelma
Stadig innom

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Oslo
Standard

Vanlig tildeling foregår ved at man får en forespørsel om barn via telefon/e-post fra den norske adopsjonsforeningen som representerer dere. Tiden det tar fra godkjenning til tildeling varierer kraftig fra land til land. Ved vanlige tildelinger bør det ikke være noen grunn til å takk nei til forespørsel.

Det varierer fra land til land hvorvidt det er mulig å angi hvilke helseutfordringer man er åpne for. Colombia tar for tiden kun imot nye søknader hvor søkerne har fylt ut et skjema hvor de krysser av hvilke diagnoser som kan være aktuelle. I tillegg har alle tre foreningene en side som heter Barn søker foreldre hvor det legges ut noen linjer om barn med ekstra utfordringer (diagnoser, alder, psykisk bagasje osv). Er dere interesserte i mer informasjon om slike barn, kontakter dere foreningen. Er dere fortsatt usikre eller tenker at det er mer enn dere kan håndtere, er det ingen krav om å gå videre med saken. Søknad om adopsjon av disse barna behandles av faglig utvalg.

Når det gjelder de afrikanske landene er det for tiden stopp både i Etiopia og Kenya, så alternativet blir i så fall Sør-Afrika. Men hvis andre land også kan være aktuelle, vil jeg anbefale dere å ta kontakt med de tre foreningene. De vil kunne veilede dere i hvilke land som kan være aktuelle for dere. De ulike landene har sine kriterier, noe foreningene har oversikt over.

Lykke til!
Fidelma er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-07-2015, 19:46   #4
venterveldig
Stamgjest

venterveldig sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Standard

Man kan alltid takke nei til en forespørsel. Om man da får en ny tildeling dersom det ikke er av en anerkjent og god grunn, er vel heller tvilsomt.

Mamma til prinsesse født i Kina
Og mamma til liten prins hentet på Filippinene
venterveldig er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-07-2015, 09:13   #5
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: østfold
Standard

Som Venterveldig sier så kan man takke nei til en tildeling, men det bør være svært gode grunner til det om man ønsker en ny tildeling.

Vet om noen som takket Nei fordi bestemoren til barnet som skulle komme, var blitt alvorlig syk så de ville vente. De fikk ingen ny tildeling.

Da jeg hentet jenta mi, var det en av de andre familiene som takket Nei til barnet de fikk. Det skjedde dagen etter de fikk det, og var fordi det barnet var psy utv hemmet. ( Det var ingen tvil om at det var tilfelle). De reiste hjem igjen uten barn, og fikk ny tildeling en stund etterpå. Det var hjerteskjærende vond avgjørelse for dem, men med et barn fra før som hadde utfordringer så kan man forstå det.
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder