Ønskebarn forum  
Gammel 23-10-2007, 23:04   #1
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard Ressursgruppen for adopsjon

Hei !

Det nærmer seg med stormsskritt 1.november, og forumet kommer til å endre seg på dem måte at blandt annet dagbøkene kommer til å bli stengt for ikke-medlemmer av Ønskebarn.
Vi i styret tror, og håper at dette er den beste løsningen for foreningen, og dere her på forumet.

Det har en siste tiden vært tema både her, og inne under andre tråder at dagbøkene stenges, og ikke minst, hva gjør foreningen for dere som er adoptanter.
Det har tidligere vært forsøkt å sette i gang ressursgruppen for adopsjon. Nå har styret gjort et nytt forsøk, som resulterte med at nå har vi fått et par engasjerte adoptanter, og gruppen er oppe og går.
Det er kjempeflott, og spennende.

Gruppen er fortsatt i oppstartsfasen, men vi har allerede mange tanker om hva vi har lyst å jobbe med og hvilke saker vi har lyst å få belyst i media og blandt politikere. Det er mange saker å gripe fatt i for å gjøre forholdene enda bedre for familier, enslige og par som ønsker å adoptere i dag.

Vi kommer til å jobbe med noen prosjekter som er av kortvarig karakter, gi kommentarer til debatter i det offentlige rom, mens noen av sakene vi kommer til å jobbe med vil være av mer langsiktig karakter.

Helt konkret kan jeg nevne at vi nå har utarbeidet et brev til redaksjonen i Kamille som en kommentar på artikkelen de hadde i bladet ang adopsjon og graviditet.
Vi jobber også med et brev til familie og kulturkomiteen på Stortinget i forbindelse med at adopsjonsstøtten ved årets statsbudsjett ikke er foreslått hevet.

Jeg ønsker meg at ressursgruppen kan være en pådriver og ekstraressurs for foreningens medlemmer som er i en adopsjonsprosess. Det er viktig at dere adoptanter gir oss innspill på hvilke saker dere syntes er viktig at blir belyst, og hvilke saker dere ønsker at vi jobber med.
Hvilke saker brenner dere for?
Bruk oss aktivt! Jeg lover at vi kommer til å bruke dere aktivt!

Ressursgruppen har forankring i styret, det vil si at noen av gruppens medlemmer er styremedlemmer. Det vil jevnlig bli tatt opp i styret sakene gruppen jobber med. Dette tror vi er viktig da det slik blir kontinuerlig kontakt og dialog mellom gruppen og styret.

Ta gjerne kontakt meg med om du som adoptant brenner for en sak, ønsker å engasjere deg, eller har lyst å komme med innspill til gruppens arbeid.
min mailadresse er [email]renate@onskebarn.no[/email]

Vennlig hilsen Renate
- leder for ressursgruppen
  Svar med sitat
Gammel 24-10-2007, 08:46   #2
yogi
Husvarm

yogi sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Stavanger
Standard

Så bra at dere er i gang. Jeg håper alle her er med og støtter opp med innspill til nye saker. Riktig lykke til.

Hilsen

Mamma til ei IVF prinsesse f. okt. -99 og ei Kina prinsesse f. nov. -03, Hunan.
yogi er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-10-2007, 09:19   #3
AAA
Husvarm

Medlem siden: Jun 2003
Standard

Så flinke dere er. Kjempebra og tusen takk for engasjementet!!

Mamma til 2 jenter født i Kina i 2002 og 2004
AAA er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-11-2007, 21:49   #4
liaro
Fersk på forum

liaro sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard Flott!

At dere har startet opp en ressursgruppe!

Tema jeg kunne ønske at dere tok opp er det faktum at vi som nå har havnet i den uendelige Kina-køen, og som mest sannsynlig må ha fornyet godkjenning fordi vi må vente mer enn tre år, får det uten å måtte vente ytterligere fordi vi ikke blir prioritert ifht ny godkjenning. Jeg har forsøkt å ta dette opp med adopsjonsforeningene, men der sier de bare at de ikke vil arbeide for dette fordi de kun jobber for barnet (og det er vel og bra det) - så da er det fint hvis dere kan jobbe litt for oss frustrerte - snart - (eller som jeg tar meg i å tenke stadig oftere - kanskje -) foreldre....
liaro er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-11-2007, 22:44   #5
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard

Kjempeflott med så hyggelige tilbakemeldinger på ressursgruppen !!

Det setter vi stor pris på.

Fint innspill du kommer med Liaro, og jeg skal ta det videre til gruppen. Det er absolutt en sak vi kan se på.

Vennlig hilsen Renate
  Svar med sitat
Gammel 09-11-2007, 14:16   #6
Storken
Stamgjest

Storken sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Akershus
Standard

Kjempeflott og viktig iniativ!

To ting jeg synes er viktig er:

1.) Behandlingstiden i Norge standardiseres.
Forstår at noen kommuner og bydeler ikke har ressurser til å prioritere en adopsjonssak over en BV sak, men synes ventetidenene i Norge spriker altfor mye.
Forslag kan være f.eks. en maks. periode på 4 måneder og hvis behandlingstid går utover dette, har man som adoptant flere rettigheter.

2.) Oppfølging av banrnet på helsestasjoner standardiseres. Vet at dette blir jobbet med, men fortsatt viktig med nok info til leger og helsestasjoner som skal følge opp barnet og evt. helseproblemer.

- Tildeling: 23.10.09
- Hentereise: januar 2010
Storken er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-11-2007, 01:26   #7
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Storken Vis innlegg
To ting jeg synes er viktig er:

Forstår at noen kommuner og bydeler ikke har ressurser til å prioritere en adopsjonssak over en BV sak, men synes ventetidenene i Norge spriker altfor mye.
Forslag kan være f.eks. en maks. periode på 4 måneder og hvis behandlingstid går utover dette, har man som adoptant flere rettigheter.

2.) Oppfølging av banrnet på helsestasjoner standardiseres. Vet at dette blir jobbet med, men fortsatt viktig med nok info til leger og helsestasjoner som skal følge opp barnet og evt. helseproblemer.

Helt enig med deg i at dette er viktige saker, og det er også blant de sakene gruppen allerede har på lista. Når det gjelder punkt 1 er jeg helt enig med deg at BV-saker selvfølgelig må prioriteres. SAmtidig er vi vel mange som har blandete erfaringer med kompetanse og effektivitet, så antagelig ligger det mye der. Adopsjonssaker er jo også saker som BV enkelt kan betale private konsulenter for å gjøre; ofte en bedre løsning for alle parter. En annen løsning som har vært foreslått er at dette også regionaliseres på et eller annet vis, altså at noen spesialiserer seg på adopsjonssaker/sosialrapporter. Uansett må noe gjøres, leste nylig på dol om noen som hadde brukt over et år på sosialrapport nr. 2. Det er klart at slikt ikke er nødvendig.
Takk for innspill!
Gammel 20-11-2007, 16:07   #8
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Er veldig enig mes Storken og har jo klaget til bufetat tidligere pga manglende retningslinjer og ressurser til BV. Det er uholdbart at bufetat deligerer utarbeidelse av sosialrapport til BV uten å sende med tilsvarende ressurser (penger) til å utføre oppgaven.

Samtidig klager også BV over bufetat, at det er veldig avhengig av saksbehandler der om hvorvidt sosialrapporter kommer i retur pga tilleggsopplysninger eller ikke. Så noen saksbehandlere er tydeligvis mer pirkete enn andre, og det skaper frustrasjon hos BV, som da med de knappe ressursene de har skal ta utallige runder på en sosialrapport. Så bufetat må nok også skjerpe seg litt .

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-11-2007, 00:51   #9
Arco
Husvarm

Arco sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Storken Vis innlegg
Dette er bare en tanke. Men hadde det gått an å jobbe for noe som gir en rett til behandling i en annen kommune som kanskje ikke har så lang ventetid? Noe av samme type som fritt sykehusvalg. Det er mange små kommuner som kanskje hadde hatt godt av noen flere saker. Når vi søkte var det 5 år siden sist de hadde hatt en sak, og da sier det seg selv at det tar litt ekstra tid, selv om det egentlig gikk ganske fort i vårt tilfelle da. Men det var en del famling også, naturlig nok Så hvis de kanskje hadde fått noen saker fra en kommune i nærheten så kunne det muligens være en vinn vinn situasjon
Arco er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-11-2007, 11:12   #10
Mumietrollet
Stadig innom

Mumietrollet sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Akershus
Standard

Flott arbeid dere gjør

Innspill fra meg vil være at man får et frivillig tilbud om oppfølging etter hjemkomst. Ikke bare med helsesøster/fastlege, men kanskje med BV, barnepsykolog eller andre ressurspersoner.

Selv opplevde jeg at vi har blitt nøye gransket før vi er blitt godkjent. Dette har vært fine prosesser begge gangene og vi har lært mye om hverandre og oss selv. Da vi fikk Mumietrollet, dro vi lykkelige avgårde, totalt uerfarne, og fikk verdens deiligste baby gutt på 8 mnd. Så kom vi hjem og var fulle av spørsmål. Må nok inrømme at jeg var (kanskje fortsatt til dels er) en engstelig mor, blir dette bra nok?, gjør jeg det riktige?, osv.

Tenk om det hadde vært et ressurssenter for adoptivforeldre som man på frivillig basis kunne kontakte og hvor f.eks 10 konsultasjoner hadde vært dekket. Det jeg lurte aller mest på var jo tross alt ikke om han spiste nok, eller var godt nok påkledd, det var jo det evige spørsmålet om tilknytningen gikk som den skulle. Tenk om det hadde vært adoptiv-utdannede mennesker som man kunne snakke med om dette

Stolt mor til 2 barn født i Sør Afrika, sønn -05 og datter -08
Mumietrollet er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder