Ønskebarn forum  
Gammel 22-11-2007, 14:10   #11
Carla
Fullstendig hekta

Carla sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Stavanger
Standard Nasjonalt kompetansesenter for adopsjonsspørsmål

Vi burde hatt et Nasjonalt kompetansesenter for adopsjonsspørsmål.
Vi har nasjonale kompetansesentre for alt mulig (lesing, språk, døve, etc etc etc), men ikke for adopsjonsspørsmål.
Vet noen synes det er "stigmatiserende", men jeg er ganske sikker på at det er mer å vinne enn å tape.

Litt rask i svingene her, for hvis jeg ikke vekker snuppa nå, får vi henne ikke i seng i kveld...
Gammel 24-11-2007, 10:28   #12
Arco
Husvarm

Arco sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Carla Vis innlegg
Vi burde hatt et Nasjonalt kompetansesenter for adopsjonsspørsmål.
Vi har nasjonale kompetansesentre for alt mulig (lesing, språk, døve, etc etc etc), men ikke for adopsjonsspørsmål.
Vet noen synes det er "stigmatiserende", men jeg er ganske sikker på at det er mer å vinne enn å tape.

Litt rask i svingene her, for hvis jeg ikke vekker snuppa nå, får vi henne ikke i seng i kveld...
Signerer denne jeg. Et felles kompetansesenter vi kan ringe til hadde vært helt topp. Jeg kan jo kontakte BV lokalt, men de har ikke så alfor mye erfaring med adopsjon, så et nasjonalt kompetansesenter hadde vært midt i blinken.
Arco er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-11-2007, 14:38   #13
MillaB
Stadig innom

MillaB sin avatar

Sted: Bergen
Standard

Enig med Carla og Arco, et Nasjonalt kompetansesenter for adopsjonsspørsmål hadde virkelig gjort seg bra!
Da hadde vi hatt ett sted som ville samlet all kompetansen på det viktigste området for oss...
28.04.12 Vi är hemma igen med vår !

MillaB er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-12-2007, 17:42   #14
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Jeg har fått et spørsmål fra en som vanker her inne, og som har en "sak" for denne gruppen. Personen lurer på om jeg vet hvem som er medlem, men det vet jeg ikke. Kan en av dere sende meg et PM, så kan jeg formidle videre?
Gammel 08-12-2007, 21:15   #15
Admin
Er i Ønskebarns sentralstyre

Admin sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Standard

Renate i sentralstyret leder denne gruppen, send henne en pm. Om de andre ønsker å gå ut med nick må de velge selv.
Admin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-12-2007, 22:50   #16
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Admin Vis innlegg
Renate i sentralstyret leder denne gruppen, send henne en pm. Om de andre ønsker å gå ut med nick må de velge selv.
Fant det på infosiden til Ønskebarn, så jeg har formidlet det videre til vedkommende som spurte meg.
Gammel 10-01-2008, 12:06   #17
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard

Hei alle sammen,
Takk for hyggelige tilbakemeldinger !

Nå har det vært litt stille fra oss i gruppen en stund, men vi er her fortsatt..
Det er veldig hyggelig å lese her, og se at dere er engasjerte, og ikke minst kommer med gode forslag til saker å jobbe med.
Ta gjerne kontakt med meg på mailen min [email]renate@onskebarn.no[/email] dersom dere har noe på hjertet.

Jeg vil informere om at vi jobber med en sak som vi håper å få avgårde til Stortinget i løpet av noen dager.
Det skal være en høring på Stortinget i neste uke i Familie og Kulturkomiteen ang et forslag fra Venstre om "[B]tiltak for å gjøre adopsjonsprosessen enklere.[/B]"

Dette er spennende, og gir oss mulighet til å komme på banen og uttale oss!

vennlig hilsen Renate
  Svar med sitat
Gammel 11-01-2008, 14:51   #18
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard

Som nevnt ovenfor har ressursgruppen jobbet med en uttalelse i forbindelse med høringen som er i neste uke.

Den er nå sendt Fam- og Kultur komiteen på Stortinget!

Dette er en fin mulighet for oss til å synliggjøre våre standpunkt i adopsjosspørsmål overfor politikerne, og sette fokus på det vi føler er viktige utfordringer for de norske myndighetene når det gjelder adopsjon.

Ha en fin helg alle sammen!
Vennlig hilsen Renate
  Svar med sitat
Gammel 23-01-2008, 21:57   #19
Knutsen
Stadig innom

Knutsen sin avatar

Standard

Klapper for innsatsen - viktig å informere politikerne godt!

Så til et innlegg lenger opp i tråden: "Er veldig enig mes Storken og har jo klaget til bufetat tidligere pga manglende retningslinjer og ressurser til BV. Det er uholdbart at bufetat deligerer utarbeidelse av sosialrapport til BV uten å sende med tilsvarende ressurser (penger) til å utføre oppgaven.

Samtidig klager også BV over bufetat, at det er veldig avhengig av saksbehandler der om hvorvidt sosialrapporter kommer i retur pga tilleggsopplysninger eller ikke. Så noen saksbehandlere er tydeligvis mer pirkete enn andre, og det skaper frustrasjon hos BV, som da med de knappe ressursene de har skal ta utallige runder på en sosialrapport. Så bufetat må nok også skjerpe seg litt ."

Kan du som har sendt klage være snill å sende Renate en PM eller e-post med kopi av klagen din? Kanskje kan det være et utgangspunkt for oppfølging fra ressursgruppen? Problemstillingene er meget relevante. BV får lite veiledning fra Bufetat og noen holdninger i Bufetat som kommer fram på kurs/samlinger med BV-representanter er mildt sagt horrible. Tror at foreningene vil være veldig glade for litt drahjelp fra Ønskebarn og ressursgruppen i å få fram eksempler og tiltak som kan forbedre.
Gammel 23-01-2008, 22:20   #20
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard

En god ide`!!

Send meg gjerne en kopi av klagen!
Dette jobber vi med å jobbe videre med ...

Renate
  Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder