Ønskebarn forum  
Gammel 10-04-2008, 17:54   #21
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard

Hei !

Vi jobber for tiden med innspill til de forskjellige partienes programprosess.
Det er et spennende arbeide, og gir oss muligheten til å sette søkelys på de tingene vi er opptatt av, og som vi mener er viktige at politikere tar tak i.
Jeg vil senere komme tilbake til resultatet, slik at alle som er intr. kan følge med i utviklingen og debatten.

Noen av partiene har allerede fokus på adopsjon i sine partiprogram, det være seg permisjonsordningen, adopsjonsstøtten og hva som bør ligge til grunn for at man blir godkjent for adospjon. [B]Dette er kjempeflott ![/B] Men det er mange flere viktige saker som vi mener de bør jobbe for at skal bli bedre, og for at flere partier skal programfeste et ønske om å være med å jobbe for.
Jeg kan blandt annet nevne

[B]- Ventetider i kommunene
- Retten til lik og rettferdig behandling uansett hvor i Norge man bor.
- Adopsjonsfaglig kompetanse, både hos utredende instans og innenfor f.eks.
helsestasjoner, barnehager og fastleger for å nevne noen.
- Muligheten for å sentralisere utredningen?
- Nasjonalt kompetansesenter for adopsjon[/B]

Vi i ressursgruppen trenger flere medlemmer som ønsker å være med å sette adopsjon på dagsorden. Som kan være med å jobbe for at de saker vi syntes er viktige skal synliggjøres blandt politikere og ellers rundt oss.
Ønsker du ikke å være en del av selve gruppen er du alltid hjertelig velkommen til å komme med innspill til hva nettopp DU syntes er viktig!

Eller kanskje nettopp DU kan være en viktig ressurs for gruppen vår ?!

Send oss gjerne forslag til saker, kommentarer på det jeg nettopp har skrevet litt om eller andre innspill på mail eller PM.

adressen min er [email]renate@onskebarn.no[/email]

Vennlig hilsen Renate
  Svar med sitat
Gammel 05-11-2008, 14:30   #22
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Renate - du skrev en del om hva adopsjonsgruppen holder på med akkurat nå, kanskje du kunne skrive det i denne tråden også - for i tickertråden tror jeg infoen forsvant
Gammel 05-11-2008, 16:35   #23
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard

Her kommer litt info fra ressursgruppen!

Vi i Ønskebarn har stadig fokus på adopsjon og adoptantene i vår forening. Responsen vi får på det arbeidet i det offentlige rom er økende, og positiv.

Styret, og jeg som leder for ressursgruppen for adosjon jobber hardt for at alle dere som er i en adopsjonsprosess eller vurderer adopsjon som en mulighet skal føle at dette også er en forening som jobber for deres sak. Jeg føler at vi på god vei har lyktes med det arbeidet. Det er dumt at ikke alle er enige i det.
[LIST][*][B]Jeg har på vegne av gruppen vært i møte med Norsk Adopsjonsråd denne høsten[/B]. [*][B]Jeg, og ytterligere to representanter fra styret har i september vært i møte med Barne og likestillingsminister Anniken Huitfeldt for å snakke om blandt annet adopsjon og vårt arbeid i den forbindelse[/B]. [*][B]Ønskebarn skal nå stille med en representant til en referansegruppe som skal jobbe opp mot utvalget som statsråden har nedsatt. Dette utvalget skal som kjent ta for seg alle sider vedrørende adopsjon i Norge i dag.[/B]
[*][B]Ressursgruppen for adopsjon har også jobbet kontinuerlig i vår og høst for å få ferdig våre innspill til partiprogrammene til de fleste partiene på Stortinget, nettopp for å få adopsjon på den politiske agenda, og [U]styrke mulighetene for å bedre adoptanters vilkår i Norge i dag[/U].[/B][/LIST]Med andre ord, vi jobber med adopsjon på høyt nivå.

Jeg håper at dette gir et lite bilde på hva vi i styret, og ressursgruppen jobber med, nettopp for dere adoptanter, og at det er med på å få dere til å føle at vi jobber nettopp for dere også!!

Jeg håper at ikke jobben vi faktisk gjør på adopsjonsfronten blir usynliggjort og oversett på grunn av mer praktiske/forumrelaterte avgjørelser og vedtak.
Dersom adoptantene ønsker at Ønskebarns arbeid på adopsjonsfronten ikke skal innebefatte politisk arbeid, adopsjonsfaglig arbeid på departements nivå, og jobbing for å bedre adoptanters vilkår i Norge i dag, men heller bruke tiden og ressursene på utviklingen av et adopsjonsvennligere forum så må vi få tilbakemelding på det.

Jeg tar gjerne imot innspill og forslag til hvordan jeg, og resten av styret i Ønskebarn kan gjøre en enda bedre jobb for dere adoptanter.
[email]renate@onskebarn.no[/email]

Vennlig hilsen Renate

Sist endret av Renate i sentralstyret : 05-11-2008 kl 16:45
  Svar med sitat
Gammel 05-11-2008, 17:11   #24
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Jeg synes at dere i ressursgruppen gjør en super jobb!
Det er godt at det er noen som står på for oss adopsjons-folk.

Men jeg tror dere gjørt lurt i å ha forumet som en sak for seg og adopsjonsarbeidet som en sak.

Forumet er viktig for de som vurderer å adoptere, for de som er i startfasen, for de som er i ventefasen og for de som er adopsjonsforeldre.

Små rare diskusjoner om rød eller grønn logo, tickere og slike ting må ikke blandes sammen med at vi faktisk ønsker forumet.

At noen ønsker å dele forumet i to, er jo en ny sak. Men der er jeg helt enig i at det bør kjøres som en egen sak. Og det bør tenkes grundig gjennom før en deler ØB i to.

Jeg liker helheten. Jeg var først vanlig ufrivillig barnløs, så prøverør, så ed, og så adopsjon. Jeg har vært innom de fleste ulike gruppene å ØB. Og hver gruppe har støttet meg og gitt meg mye.
I tillegg synes jeg det er lærerikt og greit å kunne "stikke innom" gruppene til andre her på forumet. Hvordan det går med ed-gjengen. Hvordan går det med dem som går videre i livet uten barn. Jeg synes det er fint å følge med.

Men tilbake til adopsjon ressursgruppen - den er ett flott tiltak av ØB og jeg er glad for at dere stiller så flott opp!

Sist endret av Vendelin : 05-11-2008 kl 17:18
Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-11-2008, 20:30   #25
mami
Stadig innom

mami sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Standard

Vil bare også takke for det dere gjør i ressursgruppen. Veldig bra!!! Føler at en forening som ØB som står utenfor adopsjonsforeningene i mange tilfeller kan ta opp ting mye friere enn selve adopsjonsforeningene, så det er fint at vi har fått et slikt talerør. Innsatsen dere legger ned gjør en forskjell.
Gammel 05-11-2008, 21:11   #26
trk
Flyttet inn

trk sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: bergen
Standard

Jeg syns det er veldig viktig at Ønskebarn jobber videre politisk med adopsjon. Jeg syns også det er veldig viktig at forumene er sammen, fordi det viser at adopsjon også er en måte å få barn på, at vi som adopterer får ønskebarn vi også;-)

Hilsen fra trk- som ikke har hatt ticker og ikke har lang erfaring som "prøver", men mener så mangt likevel...
Gammel 05-11-2008, 21:40   #27
Caroline
Velkjent

Caroline sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Standard

Vet ikke om jeg har "stemmerett" her , men jeg synes også det ville være trist om forumet ble helt delt i to.
Jeg er en av dem som ofte kikker innom adopsjonssidene - både fordi vi vurderer adopsjon selv og fordi jeg "kjenner" flere av adoptantene.

Synes det er trist om det skal bli et så skrapt skille mellom prøvere og adoptanter. Vi har alle samme mål - å bli foreldre.

Mine dagbøker
Caroline er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-11-2008, 22:03   #28
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Standard

Jeg tror også det er viktig at vi adoptanter er her sammen med prøverne, tror nok det gjør at mange tenker raskere på at adopsjon faktisk kan være et alternativ.
Gammel 06-11-2008, 08:05   #29
Kina_milla
Husvarm

Kina_milla sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Standard

Jeg synes ressursgruppen for adopsjon gjør en kjempejobb politisk og på myndighetsnivå og jeg vil rette en stor takk til dere for dette!! Det er utrolig viktig at adoptantene blir mer synlig i samfunnet og i den politiske hverdag, og det synes jeg faktisk dere bidrar stort til med tanke på det dere har fått til i den senere tid!

Takk for innsatsen

LID 05.07.2006

http://www.snugglepie.com/ezb/446813.png
Kina_milla er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-01-2009, 13:23   #30
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Standard

Renate; ettersom du skal representere Ønskebarn i gruppen som skal se på den norske adopsjonsprosessen, hvor vil du ha innspillene fra oss?

Her på denne siden (evt. egen tråd) eller PM?

Eller kanskje litt begge deler, da noen ikke er redde for å ytre sine meninger, mens andre vil være litt mere diskrè?
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder