Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-06-2017, 07:52   #1
Salight
Fersk på forum

Medlem siden: Jun 2017
Question Hei alle sammen, trenger virkelig råd nå

Da vi meldte oss på pride kurset var det fordi vi hadde hørt om småbarns banken, og det var et kjempe alternativ for oss med tanke på å starte en familie.
Siden det jo koster mye og adoptere, ikke at vi har så dårlig økonomi.
Men ja penger spart, er penger tjent som da kan komme våres nye familie til gode tenkte vi.
Samtidig med at vi jo leser om barnevernet og den kritiken de får, så må vi jo bare stole på at det er riktig å fjerne barnet hjemmefra. Samtidig som vi jo egentlig er litt egoistiske i vårt ønske om å starte en familie.
Men til våres største skuffelse Får vi beskjed av kursleder at den listen/banken er avsluttet, og vi tenker hva nå, ja greit at vi kanskje kan ta inn et større fosterbarn senere.
Men det var jo så adopsjon av et nyfødt vidunder som kunne bli vårt vi ønsket.
Så har dere noen gode råd, eller tips til hvordan vi sikrer oss at det er en baby og at det er en oppvekst plassering altså adopsjon. Venter spent på svar, da vi er mere enn klare til å starte familien.
Og på forhånd takk til dere som kan gi oss noen tips

Tilføyelse:

Ser jo at en del er inne å se på tråden her, uten at svare. Så ja kanskje man reagerer på min direkte måte å spørre på, noe jeg selvsagt kan forstå.
Men skal forsøke å redegjøre for det, da jeg som en temmelig profilert idrettsutøver i en sport hvor graviditet ikke er en mulighet. ( derfor også anonymitetens glede og trygghet her )
Dette er noe som vi rent faktisk lever av, og tenker å gjøre det lenge enda. Så ville vi derfor både bidra samfunnsmessig, samtidig som jeg jo har ønsket i årevis å være mamma. Noe som fint kan kombineres med min sport, og vi leser jo alltid om fosterhjem som trengs. Men ja det er jo med adopsjon som mål, og derfor jeg valgte denne tråden å legge det under. Håper det gav en forståelse for den måten jeg har valgt at spørre på, da jeg kan forstå at det kan virke veldig direkte.

Sist endret av Salight : 01-07-2017 kl 04:18
Salight er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-07-2017, 10:39   #2
Molly82
Nykommer

Medlem siden: Apr 2015
Sted: Akershus
Standard

Hei,

Har selv vært i kontakt med Fosterhjemstjenesten for å undersøke om å få et fosterbarn var et alternativ for oss. Har aldri hørt om den "banken" du refererer til, men det er vel noe som kalles oppvekst hjem der du får et barn hvor intensjonen er at barnet skal vokse opp i fosterhjemmet da sjansen for tilbakeføring er minimal. Og noen av disse barna kan det også etterhvert bli aktuelt at man får adoptere.

Vi har selv valgt å gå for adopsjon, men vil vurdere fosterhjem hvis vi etterhvert ønsker et barn til.

I forhold til hvilket land du får de yngste barna fra bør du ta kontakt med eller lese på de tre ulike norske adopsjonsforeningenes nettsider (Verdens Barn, Adopsjonsforum og Inoradopt) for å se hvilke land dere er en match med. Det er mange forhold det skal tas hensyn til i forhold til om et giverland passer for dere og om dere kvalifiserer for giverlandets krav til adopsjonsforeldre.

Masse lykke til!
Gammel 04-07-2017, 11:23   #3
Salight
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Molly82 Vis innlegg
Hei,

Har selv vært i kontakt med Fosterhjemstjenesten for å undersøke om å få et fosterbarn var et alternativ for oss. Har aldri hørt om den "banken" du refererer til, men det er vel noe som kalles oppvekst hjem der du får et barn hvor intensjonen er at barnet skal vokse opp i fosterhjemmet da sjansen for tilbakeføring er minimal. Og noen av disse barna kan det også etterhvert bli aktuelt at man får adoptere.

Vi har selv valgt å gå for adopsjon, men vil vurdere fosterhjem hvis vi etterhvert ønsker et barn til.

I forhold til hvilket land du får de yngste barna fra bør du ta kontakt med eller lese på de tre ulike norske adopsjonsforeningenes nettsider (Verdens Barn, Adopsjonsforum og Inoradopt) for å se hvilke land dere er en match med. Det er mange forhold det skal tas hensyn til i forhold til om et giverland passer for dere og om dere kvalifiserer for giverlandets krav til adopsjonsforeldre.

Masse lykke til!

Tusen takk for ditt gode svar, og ja adopsjon vil vi også gå for. Men det vil primært være innenlands, og derfor også et fosterbarn.
Men ønsker dere masse lykke til, med deres familie prosjekt
Gammel 04-07-2017, 12:04   #4
Telluz
Stadig innom

Telluz sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Rogaland
Standard

Hei!
Vi har også vært i kontakt med fosterhjemstjenesten (i 2016) som et alternativ til adopsjon fra utlandet (har to adopterte fra før av). Forstod det da slik, etter samtaler med fosterhjemstjenesten at behovet nå var aller størst for barn fra 3 år og oppover og at det var lite småbarn de hadde behov for hjem til pr dags dato. Men dette kan kanskje variere fra ulike fylkene i landet? Om dere ikke har gjort det allerede, anbefaler jeg at dere helt uformelt ringer til den kommunen dere hører til og tar en uformell prat ift hvordan dere på best mulig måte kan gå frem (jeg sendte også mail til de og fikk raske og utfyllende svar, helt uforpliktende).
Om dere etterhvert skulle vurdere adopsjon fra utlandet anbefaler jeg dere, som skrevet over, å ta kontakt med de tre adopsjonsforeningene. For tiden tror jeg det adopteres relativt små barn (1 år og oppover ) fra Taiwan (Inoradopt), Sør Afrika (verdens barn) og muligens Korea (verdens barn). Men i og med at det er ulike kriterier for hvert land og at ventetider og alder kan endre seg for de ulike landene, er det nok lurt å ta en samtale med hver forening om dere kommer dithen at dere vurderer det.

ps; da vi ble godkjent for adopsjon nå for tredje gang fikk vi samtidig et brev fra bufetat der det stod at de hadde behov for søkere også ift innelandsadopsjon og at vi kunne stå på den listen om i ville inntil søknaden vår ble sendt til utlandet (noe vi takket nei til). Så det er nok et behov for adopsjonssøkere innenlands også, men hvilken alder det da er snakk om vet jeg dessverre ikke.
Ønsker dere masse lykke til fremover
Gammel 04-07-2017, 12:12   #5
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Her hvor jeg bor er det stadig spedbarn som trenger fosterhjem. To familier jeg kjenner til fikk nettopp nyfødte fosterbarn.
Så varierer nok rundt i landet.
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-07-2017, 12:19   #6
Molly82
Nykommer

Medlem siden: Apr 2015
Sted: Akershus
Standard

Vet ikke om du har satt deg inn i hvilke regler som gjelder for innenlandsadopsjon. Men slik jeg har forstått det er utredningen på samme måte som ved utenlandsadopsjon, når dere blir godkjent blir dere så satt på en venteliste i Norge. Denne kan man stå på i ett år. Hvis året går og man ikke får tildeling får man ikke adoptere innenlands, men du får da mulighet for å søke i et annet land. Da vi ble utredet for adopsjon fikk vi opplyst at det adopteres ca 5 barn i Norge i året (dette er uten stebarnadopsjoner slik jeg forsto det - for de er det sikkert flere av).
Gammel 04-07-2017, 14:08   #7
Salight
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Telluz Vis innlegg
Hei!
Vi har også vært i kontakt med fosterhjemstjenesten (i 2016) som et alternativ til adopsjon fra utlandet (har to adopterte fra før av). Forstod det da slik, etter samtaler med fosterhjemstjenesten at behovet nå var aller størst for barn fra 3 år og oppover og at det var lite småbarn de hadde behov for hjem til pr dags dato. Men dette kan kanskje variere fra ulike fylkene i landet? Om dere ikke har gjort det allerede, anbefaler jeg at dere helt uformelt ringer til den kommunen dere hører til og tar en uformell prat ift hvordan dere på best mulig måte kan gå frem (jeg sendte også mail til de og fikk raske og utfyllende svar, helt uforpliktende).
Om dere etterhvert skulle vurdere adopsjon fra utlandet anbefaler jeg dere, som skrevet over, å ta kontakt med de tre adopsjonsforeningene. For tiden tror jeg det adopteres relativt små barn (1 år og oppover ) fra Taiwan (Inoradopt), Sør Afrika (verdens barn) og muligens Korea (verdens barn). Men i og med at det er ulike kriterier for hvert land og at ventetider og alder kan endre seg for de ulike landene, er det nok lurt å ta en samtale med hver forening om dere kommer dithen at dere vurderer det.

ps; da vi ble godkjent for adopsjon nå for tredje gang fikk vi samtidig et brev fra bufetat der det stod at de hadde behov for søkere også ift innelandsadopsjon og at vi kunne stå på den listen om i ville inntil søknaden vår ble sendt til utlandet (noe vi takket nei til). Så det er nok et behov for adopsjonssøkere innenlands også, men hvilken alder det da er snakk om vet jeg dessverre ikke.
Ønsker dere masse lykke til fremover

Tusen hjertelig takk, for utfyllende svar. Som også er betryggende å lese for oss, da det viser at vi ikke var de eneste med denne tankegangen. Noe som var veldig godt for selvtilliten, og helhets følelsen rundt dette.
Og beste ønsker til dere, ønsker dere en fantastisk sommer videre
Gammel 04-07-2017, 14:10   #8
Salight
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Me87 Vis innlegg
Her hvor jeg bor er det stadig spedbarn som trenger fosterhjem. To familier jeg kjenner til fikk nettopp nyfødte fosterbarn.
Så varierer nok rundt i landet.
Takk og ja det høres bra ut, da det jo er nyfødt som er primært av interesse som en start på våres familie.
Så om jeg kan spørre i hvilket område det er, så kan vi jo eventuelt søke der eller ta kontakt med dem?
Gammel 04-07-2017, 14:13   #9
Salight
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Molly82 Vis innlegg
Vet ikke om du har satt deg inn i hvilke regler som gjelder for innenlandsadopsjon. Men slik jeg har forstått det er utredningen på samme måte som ved utenlandsadopsjon, når dere blir godkjent blir dere så satt på en venteliste i Norge. Denne kan man stå på i ett år. Hvis året går og man ikke får tildeling får man ikke adoptere innenlands, men du får da mulighet for å søke i et annet land. Da vi ble utredet for adopsjon fikk vi opplyst at det adopteres ca 5 barn i Norge i året (dette er uten stebarnadopsjoner slik jeg forsto det - for de er det sikkert flere av).

Hei og takk for svar
Nei altså må erkjenne at vi ikke har lest helt så mye om det som vi kanskje burde da vi satset på å få en form for hjelp av barnevernet til dette da vi ønsker å få et fosterbarn som vi kunne adoptere til et nytt og trygt hjem som vi kan tilby.
Gammel 04-07-2017, 21:33   #10
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Salight Vis innlegg
Takk og ja det høres bra ut, da det jo er nyfødt som er primært av interesse som en start på våres familie.
Så om jeg kan spørre i hvilket område det er, så kan vi jo eventuelt søke der eller ta kontakt med dem?
Kristiansand.
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Søkeord
adopsjon, baby, familie, nyfødt, småbarnsbanken

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder