Ønskebarn forum  
Gammel 29-06-2012, 18:59   #1
zecita
Stadig innom

Medlem siden: Feb 2011
Standard andre som opplever lignende?

Jeg og min kjære er jo så utrolig heldig og har blitt foreldre til en nydelig gutt etter eggdonasjon i Spania.

Jeg trodde ikke at den ubetydelige tingen med at han ikke bærer min dna kom til og plage meg på noen som helst måte(og det gjør det i grunnen heller ikke) Og har heller ikke trodd at de få av nære venner og familie som vet om prosessen, kom til å tenke over heller. Men da tok jeg feil :/
Jeg blir stadig påminnet med ulike kommentarer, om at han ikke kan ligne på meg osv. Og det er sårende, mye vondere en jeg trodde det kom til og være. En sa her for ikke så lenge siden: Han må ha arvet dine øyne, nei nå glemte jeg meg, de må komme fra den "ekte" moren :( Sånt stikker dypt, og jeg syntes det virker som at de ikke ser på meg som mammaen til min sønn.
En annen kommentar var at han var nå ikke så mørk i huden etter forholdene.(han har bare en nydelig sommergyllen bruntone, ser ikke antydninger til spanske gener hos lille mirakelgutten vår)Hva er vitsen med å si slike ting da??

Er det andre som får slike kommentarer? Er ikke vi donorforeldre like mye mor/far som de med 100% biologiske barn? Føles jaggu ikke sånn alltid :/

Jeg er så stolt over gutten vår, og har i grunn lyst til å dele våres historie med hele verden. Vise frem vårt lille mirakel og være stolt over prosessen vi har vært igjennom. Men når jeg blir møtt med sånne ting, holder vi ting godt for oss selv.
Nå er jeg bare redd for at vår sønn skal komme løpende hjem en dag, med tårer i øynene, og spør meg om jeg ikke er hans ekte mamma, pga en eller annen som har forsnakket seg, før vi har fått sjanse til og fortelle historien om hvordan han ble til. Er den noen som har opplevd noe lignende? Hvordan har barna tatt det når dere har forklart de at de er et donorbarn?

HUff, vet ikke helt hvor jeg ville med dette innlegget. Over reagerer jeg med og ta slike kommentarer til meg?

drømmen er blitt oppfylt

Etter 1 negativt ed forsøk i Danmark, fant vi gullegget i Spania

Lille prinsen kom til verden 1.3.12

zecita er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-07-2012, 20:24   #2
rabalder
Husvarm

Medlem siden: Jul 2008
Standard

Hei Zecita
Jeg føler at jeg blir sint på dine vegner når jeg leser innlegget ditt. Att det går ann å være så lite forståelsels full med uttalelser.
Jeg har heldigvis ikke opplevd det som du beskriver. Heller det motsatte at det er jeg som speider etter likheter, mens familien kommenterer hele tiden hvor mye vi ligner selv om vi ikke har samme øyenfarge.
Det at det ble brukt uttrykk som "ekte" mor er helt hårresiende. Donor har "bare" gitt deg en 1/2 celle resten har du og partnere din gjort. Nå er jo den 1/2 cellen helt uunværlig for at det skal bli barn av det, men det er jo alt du og din partner har gjort også. Alt sammen er deler til et pusslespill.
I vårt tillfelle så er det bare familen som vet om det, mens vi tidligere har bodd i utlandet da prinsessen ble født der er det mange venner som også vet om det. I land der ED er lovelig er det mye mindre fordommer. Jeg tror Norge er gammeldags og det det er mye uvitenhet rundt dette emnet.

Jeg sender deg en god
Hilsen Rabalder.
rabalder er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-07-2012, 11:30   #3
Endelig
Svart belte på forum

Endelig sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Standard

Kjære deg, Zecita,
Klart han ligner på deg! Han elsker jo mammaen sin over alt, og gjør alt for å ligne på nettopp deg. Mimikk, blikk, smil, fakter... Neivel, så har han gjerne ikke ditt dna, men han er 100 prosent deg!
En god venninne har adoptert ei skjønn jente fra Kina. De er så like at det er morsomt!
En annen venninne er donormamma: "Synes han er lik deg, jeg?" Så svarer hun enten "Takk!" eller "Synes du?" eller "Jeg synes jeg ser mye av meg selv i ham, men han likner nok mest på pappaen" (AID/ED). Oftest er det jo bare noe de sier for å være hyggelige. Jeg får alltid høre at mine ligner pappaen, både han og de er lyse. Men jeg vet de ligner meg, alle babybildene viser det.

Når de tar seg i det, og "glemmer seg", så kan der jo være fordi de tror det vil såre deg, eller de tror de sier noe helt feil. Det er kanskje ikke heeelt lett å finne de riktige begrepene for omverdenen. Det må du lære dem!

Forstår så godt at det er vonde kommentarer å få. Og når du står der helt uforberedt, så sitter ikke svaret løst heller. Men ØV DEG! Ha et godt svar klart neste gang. Sett dem litt på plass, om du har behov for det, og gjerne før det går for langt. Det er ille om du skal være redd for hva småen får høre ute blant folk!

"Ikkesant han er fin!" "Klart han ligner, jeg er jo mammaen hans"
"Vi synes det er så skjønt når han speiler ansiktsuttrykkene våre"

Lykke til Zecita!
Gammel 26-07-2012, 20:53   #4
zecita
Stadig innom

Medlem siden: Feb 2011
Standard

Tusen takk for gode ord Rabalder og Endelig

Rabalder: Ja jeg ble litt satt ut kan man si når den kommentaren med "ekte mor" kom, i alle fall når den kom fra en som er ganske nær! Men jeg har bestemt meg for å la sånne kommentarer prelle av som vann fra nå av ;)
Jeg elsker sønnen vår over alt, og ingenting noen sier kommer til å forandre på det

Ja det er jo ingen tvil at Norge er gammeldags når det gjelder Ed :/ Syntes det er tragisk at vi ikke er kommet lengre når det gjelder dette, men det er nå en hel annen diskusjon ;)

God

Endelig:
Ja det er helt sant det du sier De tar etter på så mange måten enn akkurat det å ligne fysisk, det merker jeg allerede på lille gutten vår
Hehehe så artig at venninne og datteren ligner så mye :D det er jo bare fantastisk

Når jeg får kommentarer fra de som ikke vet var vi har vært igjennom om at han ligner på meg,sier jeg bare: nei det er nok pappan han ligner på(og det gjør han, er kliss lik ;)

Det var et godt tips skal finne en fin comeback kommentar ;) som vil funke i de fleste tilfeller. Men håper at de som har "slengt med leppa" lukker den fra nå av ;)
HUff tror jeg tok disse kommentarene litt mer inn på meg en jeg burde! Var det noen som sa gravide er hormonelle? Syntes det er verre nå rett fødselen og med amming osv inne i bildet

god

Nyt deres små, nå er det en liten som vil ha litt mer mat før nattet trår til

drømmen er blitt oppfylt

Etter 1 negativt ed forsøk i Danmark, fant vi gullegget i Spania

Lille prinsen kom til verden 1.3.12

zecita er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-07-2012, 23:44   #5
Venus
Stamgjest

Venus sin avatar

Medlem siden: May 2010
Standard

Huff, dette var trist å lese! Og nettopp en av mine grunner til at ingen vet at vi har brukt donor. Folk er så ubetenksomme at slike kommentarer fort "glipper" ut av munnen før de kobler inn hodet.

Vi ønsker å være åpne overfor datteren vår. Hun skal få vite først at vi har brukt sæddonor, så får hun velge om hun vil fortelle til andre. Utfordringen blir at vi skal fortelle fra hun er liten og da kan hun jo fort begynne å prate om det i barnehagen. Vi må tenke litt mer på hvordan vi gjør det. (har i tillegg funnet ut at vi har en som "slarver" i nær krets, så da ble det liksom enda mer uaktuelt) Det som er litt morsomt er at flere kommentere likhet med ham enn med meg

Uansett: Jeg er enig i de rådene du har fått om å ha en bitende kommentar på lager for å sette dem på plass. Sønnen din har kun èn mamma: DEG! Når man snakker om donor, er foreldrene også det biologiske opphav, mens donor er genetisk opphav. Jeg bruker disse begrepene helt bevisst adskilt, da jeg syns det er viktig at min mann er biologisk far til sin datter. I tilfelle noen skulle finne på å "informere" deg om dette også!

Vær stolt av deg, din sønn og din mann og svar på slike kommentarer med øynene godt festet i blikket på den som kommer med upassende uttalelser!

Jeg har ett barn "privat", nå ønsker vi et kjærlighetsbarn sammen:
Naturmetoden siden 2009.
1. ICSI ble AID, november 2010: negativt
2. ICSI ble AID, februar 2011: negativt
3. ICSI mai 2011: negativt
4. IVF-D august 2011: Vi fikk ei jente!
Venus er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-07-2012, 19:59   #6
Havørna
Stadig innom

Havørna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Standard

Heisann Zecita!
Jeg har selv en nydelig sønn som er et resutat av embryodonasjon. Jeg har vært helt åpen om at jeg har brukt sæddonor, men bare de nærmeste vet at jeg også har brukt eggdonor.

Jeg har valgt å senke skuldrene og møte rare kommentarer med et smil og ovenbærenhet. Det trur jeg gjør min hverdag både enklere og bedre.
Jeg velger å tru at de rare formuleringene som enkelte kommer med stort sett skyldes usikkerhet og manglende kunnskap.

At folk bruker begreper som mor/far om donorer, trur jeg rett og slett skyldes at de ikke sitter på den "detaljkunnskapen" som vi som har vært litt inne i dette gamet etterhvert har fått. Og det er vel egentlig ganske forståelig? Og jeg trur ikke folk bevisst er ute etter å såre.

Og hvorfor kan ikke sønnen din ligne på deg?
Det er da mange mennesker som ligner på hverandre uten å være i slekt. Hvis noen sier at min sønn ligner på meg så smiler jeg og sier "så koselig at du synes det" eller "synes du det? Så bra!" eller "Ååå, nå ble jeg glad, jeg synes nemlig sønnen min er så utrolig skjønn". Alt dette sier jeg med et stort smil.

Og når noen ser på han og sier "Han ligner iallefall ikke på deg", da smiler jeg og sier at "nei, han ligner nok mest på seg selv - og bra er jo det!"

Når noen spør f.eks "Var det moren eller faren som hadde blå øyne?" Så kan jeg like godt si "faren" som "sæddonoren". Jeg skjønner hva de mener, og tenker at det egentlig er en bagatell for meg. Men noen ganger tar jeg meg tid til å forklare at for noen kan det være veldig sårende at noen bruker begrepet mor/far om donor.

Jeg har ikke helt trua på om å bruke bitende kommentarer. Jeg tenker at dette til syvende og sist handler om min egen trygghet i forhold til det valget jeg har tatt. Og den tryggheten ønsker jeg å videreføre til min sønn. Jeg ønsker å vise han at han er ønsket og elsket, og at vi gir litt katta i alt det rare som enkelte kommet til å si. Vi bare ler litt og rister på hodet - så går vi rakrygget videre i livet!

Nyt den vakre sønnen deres! Og ta det som et kompliment hvis noen sier at han ligner på deg. For det er jo et fantastisk kompliment når verdens nydeligste lille skapning faktisk ligner på deg!!!

Havørna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-07-2012, 21:27   #7
annem
Stadig innom

annem sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Standard

jeg er også mamma via ed.
i tillegg er jeg mamma via surrogat.
jeg får høre mye både fra de rundt meg og ikke minst fra pressen om at jeg ikke er mamma til mine to små.
Det kan være sårende, men jeg VET og jeg vet at de VET at vi er hverandres.
Det er alt som teller.
Enig til den her inne som sa at Norge er et gammeldags land, og at det at ikke ED (eller surrogati) er lov gjør at fordommer får blomstre. Det er IKKE bra. Vi må jobbe for at det skal bli lov i Norge og at både barn og foreldre slik skal slippe å måtte forsvare sine valg og sin måte å bli en familie på.
Det er ikke gener som teller men tilknytning, omsorg og nærhet.
Vi har VILLET frem våre barn på like flott måter som alle andre mødre (og fedre). Vi har skapt dem.
Ang donor så har du jo født og da er du biologisk mor og det vil bla si at barnet vil få biologi fra deg også.
ang sosiale foreldre så viser ny forsknig at " arv" også setter seg i kroppen via det sosiale og ikke kun via gener og \eller biologi.
vi som nå har donor (og surrogat) gjør det i " genenes tid", for å si det sånn. Se bare på TV f.eks: med tore på sporet og å finne sitt opphav (hva nå enn det er) og krim der alt koker ned til genetisk materiell osv osv.
MEN her har vi nok läangt igjen å gå vi mennesker: vi skal nok se etterhvert at gener kun er en bestandel og at dette fokuset vil komme til å skifte (en vet jo det allerde men altså....).
vi får tenke at vi både medisinsk og juridisk pr i dag går i bresjen og holde hode høyt og tilgi dem som ikke vet bedre: VI ER MAMMAER og BARNA VÅRE ER VÅRE! En kvinne er mer enn en livmor og gener!
hjertesukk fra meg.
Gammel 01-08-2012, 18:32   #8
Klara-Sofie
Flyttet inn

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Akershus
Standard

Havørna - det var et utrolig bra innlegg!
44 år
prøvere siden febr.2007, "ørten" Pergo-kurer
IVF- avbrutt okt 2009, IVF - neg. mars 2010 (Aleris)
ED - AVA-Riga juli 2010 - neg.
ED - AVA-Riga nov 2010 - SA 5+2
1 ED på frys satt inn 17.juni 2011 -en nydelig prinsesse ble født febr 2012
Klara-Sofie er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder