Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Vanskelige følelser (endelig gravid) (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=554)
-   -   Hvordan unngå kommentar om at "du slappet av, derfor ble du gravid" (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=30217)

mai83 24-07-2015 18:05

Hvordan unngå kommentar om at "du slappet av, derfor ble du gravid"

Jeg er endelig blitt gravid etter fem år. I mai var jeg og mannen på forsamtale til prøverør, og nå ble jeg gravid før vi skal begynne på det. Jeg gikk ikke på noen medisiner, men hadde noen behandlinger med akupunktur, så graviditeten kom faktisk litt overraskende på oss. Problemet mitt nå er når jeg skal dele nyheten med min mor. Det er fremdeles noen uker til jeg skal gjøre det, men har allerede grublet i flere uker på dette. Jeg var gravid for 2,5 år siden og mistet i uke 9. Da jeg var 7 uker på vei fortalte jeg det til henne og fikk til kommentar at "nå når vi hadde solgt leiligheten og jeg fikk slappet av gikk det". Vi hadde da solgt leiligheten vår to uker tidligere, så det var ikke akkurat vanskelig å skjønne at dette ikke hadde noen sammenheng.

Da noen i fjor ble gravid etter å ha mistet 7 ganger, satt min mor og snakket om hvor ubeleilig dette måtte være, for det var jo akkurat nå hun og mannen skulle begynne med husbygging. Men det måtte jo være fordi nå slappet hun endelig av (dvs. hun hadde annet å tenke på enn "bare" å bli gravid) og derfor gikk det bra denne gangen.

Da min søster var gravid for 4,5 år siden hadde min mor sagt at hun ikke håpet jeg ble gravid helt enda, for hun ville ikke ha to barnebarn født samme år.

Den verste kommentaren jeg har fått, flere ganger, mens jeg har prøvd å bli gravid, er "bare slapp av, så går det". Som sikkert de aller fleste har fått høre her inne. Nå er min frykt at jeg skal få denne kommentaren igjen. Nå som det nærmet seg prøverør gikk det fordi "jeg slappet av". Og i tillegg vil jeg heller ikke bli brukt av min mor, eller andre som hun vil si dette til. "X skulle ha prøverør og vips, så ble hun gravid av seg selv, det er bare å slappe av vet du." Så hvordan si dette til min mor? Hun er nemlig en person som tar ting personlig. Hvis jeg sier dette rett frem, så er jeg slem og hun blir lei seg og så må jeg unnskylde meg og hun fortsetter å ture frem med dette avlappings-bullshitet. Så jeg trenger noen fakta, ikke noe om hvordan dette føles, men noe håndfast om at det er ikke bare å slappe av, det er litt mer komplisert enn det. Noe som hun kan forstå og da forhåpentligvis slutte med disse kommentarene sine. Og gjerne noen tips om hvordan gjøre dette på en litt delikat måte.

Og bare så det er sagt, jeg ble gravid midt i eksamensperiode med fire eksamener, så jeg var ikke så veldig avslappet.

Mcbaby 26-07-2015 23:54

Det der slapp av greiene er bate tull... Vi har holdt på i 5 år fortsatt ingen baby. Jeg var helt avslappet og stresset ikke med det da jeg fortsatt er ung. Har hatt eksamen, alltis holdt på med andre ting enn å tenke på å lage baby. Tenkte mer på det fordi skuffelsen kom jo når mensen kom. Igjen, jeg hadde ingen hastverk.

Stortsett så er det medisinske årsaker for at vi bruker 5 år, normalt er 1 år fra man slutter på prevensjon. Så det der slapp av tror jeg ikke noe på.

Cathy 10-08-2015 13:52

Det er mye rart folk lirer av seg, og det meste kommer av kunnskapsløshet. Mitt råd er å være så åpen som mulig, og forklare ting akkurat som de er - og måtte tåle å jatte litt med innimellom... Min erfaring er at etterhvert så får de større forståelse, og begynner så smått og forstå at alle dise utsagnene ikke passer seg. Har dessverre ingen andre gode råd... Håper det ordner seg med moren din.

Sent Ute 12-07-2016 11:20

Slapp av-rådet gjelder vel egentlig bare for dem som i utgangspunktet ikke har noen medisinske utfordringer, og det er selvsagt veldig irriterende når folk ikke greier å forstå forskjellen, særlig om det kommer fra ens egen mor som burde ha visst bedre:sukk: Kanskje hun rett og slett liker å leke struts - helst ikke vil innse at datteren hennes har reelle fertilitetsutfordringer?

Okke som har jeg måttet innse at folk sjelden eller aldri gidder å sette seg inn i noe som ikke angår dem selv, og derfor er de heller ikke så opptatt av å korrigere halvsannhetene sine. Man blir som kjerringa mot strømmen og sliter seg helt ut om man skal ta opp den kampen med Gud og hvermann.

Da jeg selv ble skilt, hadde alle en mening om hvorfor - særlig folk som knapt nok hadde hatt noe med oss å gjøre. At noen av kommentarene var helt hinsides, sier seg selv. Det såret veldig da, men jeg måtte bare overse det, selv om jeg irriterte meg grønn til tider. Det er heldigvis lenge siden det sluttet å bety noe for meg:blunke:

Håper at du bare koser deg med barnet nå!:blomstersmil:

lillestjerne 12-07-2016 20:07

De der slap av greiene er bare tull. Min mor drev også og maste om det. Man måtte slappe av så ble man gravid. Det var visst mange som når de endelig slappet av så kom barna de ønsket seg...Selv med oss som fikk barn ved hjelp av embryoadopsjon drev hun å maste om dette tullet. Det beste er vel å prøve så godt som mulig å ignorere slike idiotiske påstander. Man blir dessverre uansett ikke kvitt det.

Colkin 12-07-2016 21:25

Først: Gratulerer!!!

De fleste prøver vel å trøste når de sier det om å "slappe av, så ordner det seg", om enn på en litt keitete måte... Og det som er så kjipt med det, er at man indirekte får følelsen av at det hele er ens egen feil, - man har ikke slappet av nok...!

Når det er sagt: dersom du slenger på kommentaren "Og jeg som har vært så stresset i det siste!" når du forteller at du er gravid, så skulle man tro du kommer slappe-av-kommentaren fra andre i forkjøpet :blunke:

Men det er kanskje ikke slik du ønsker å presentere den fantastiske nyheten? Lykke til!

Me87 12-07-2016 21:41

Her har vi vært uten prevensjon i 7 år, sier seg vel selv at en ikke går rundt konstant stresset i så mange år :blunke:

Heldigvis ikke fått noen slike kommentarer.

Mcbaby 14-07-2016 00:42

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Me87 (Innlegg 828490)
Her har vi vært uten prevensjon i 7 år, sier seg vel selv at en ikke går rundt konstant stresset i så mange år :blunke:

Heldigvis ikke fått noen slike kommentarer.

Ja du sier noe der 😀
Og da har vi stresset i over 5 år. Det er lenge å stresse!

SK90 14-07-2016 09:23

Eg har ikje fått slike kommentarer, siden eg ikkje har sagt noe til noen enda. Men eg har en slik familie som sier slikt. For det er noen i familien som tok prøverør for noen år siden, og da sa mor mi at de var so stresset på grunn av dette, at det var nok grunnen til at de ikkje lykkes på den naturlige måten og de første prøverørsforsøkene. Hun sa at de slappet først av på siste forsøk, for da tenkte de nok ikkje så mye på det, og da klaffet det. Eg blir litt irritert når folk sier slikt, uten å vite hva det er og hva som er grunnen for det.

Kobe 22-07-2016 09:28

Jeg sa heller ingenting til familie og venner om at vi prøvde å få barn. Det var deilig å slippe spørsmål underveis og skikkelig hyggelig når vi ble gravide å kunne overraske alle rundt oss!!

Koben:blomstersmil:

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 07:32.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.