Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

Admin 26-03-2009 17:11

Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd

En egen tråd for alt som ikke passer inn i de andre trådene.

Vi minner om å være forsiktig med sensitive opplysninger

Lassie 26-03-2009 18:25

Siden jeg nå spurte om denne tråden får jeg vel også innvie den:fnise:.
Har lyst å ønske hestehoven velkommen her, ser ditt første innlegg er at dere venter på plassering. Fint at vi blir flere her inne:blomstersmil:

laiso 26-03-2009 20:11

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lassie (Innlegg 563507)
Siden jeg nå spurte om denne tråden får jeg vel også innvie den:fnise:.
Har lyst å ønske hestehoven velkommen her, ser ditt første innlegg er at dere venter på plassering. Fint at vi blir flere her inne:blomstersmil:

Velkommen Hestehov.

Ja,vi begynner å bli noen ventende fosterforeldre/ fosterforelde her inne no. Det er flott.
Syntest vi gjør en super jobb :jippi::klemse:

Nå har vi vert fosterforeldre i over ett år, og vi har det utrolig fint. Det er krevende, men virkelig verdt det. Barnet vårt har en alvorlig tilknyttingsforstyrrelse. Og det er noe vi jobber med hver dag :Snegle: Går sakte, men ser store forandringer på dette året :hopper:

Luz 28-03-2009 13:50

Fint initiativ Lassie! Har egentlig også savnet et sted hvor vi kan prate om "alt og ingenting" :klemse:

Koselig å se at vi har blitt noen stykker!

Ell@ 28-03-2009 15:12

Kjempebra Lassie :blomstersmil: Kanskje det er en slik tråd vi trenger for at det skal bli litt mer liv her i fosterforeldre gjengen :ja:

carine 28-03-2009 17:23

Hei :) Nå har me hatt hjemmebesøk av fosterhjemstjenesten og har sendt inn formell søknad for å få gå på PRIDE kurs. Spennende dette :neglebit:

Luz 29-03-2009 08:46

Så moro Carine! Vi er selv i gang med PRIDE og det er veldig lærerikt og nyttig. Lykke til med alt sammen :klemse:

Luz 01-04-2009 07:01

Bare har et spørsmål til dere som har et fosterbarn boende hos dere, hvor lang tid tok det fra endt Pride til tildeling?

Noraforr 01-04-2009 10:59

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Luz (Innlegg 564967)
Bare har et spørsmål til dere som har et fosterbarn boende hos dere, hvor lang tid tok det fra endt Pride til tildeling?

Vi var kjerringa mot strømmen - og fikk tildeling og plassering et drøyt halvår før vi begynte på PRIDE.

Vi ble godkjent i midt i januar og hentet barnet i begynnelsen av februar - så det gikk fort i svingene!

laiso 02-04-2009 09:35

Hei, vi ventet ganske nøyaktig i ett år. Noen vi gikk på pride kurs med fikk plasering etter ett par måneder, og noen har ikke fått plasering ennå, litt over to år siden.

Så det er bare å vente, og glede seg. Vi brukte vårt "vente-år" på å forberede øvrige familie :blunke: Da det var en del i svigerfamilien min som ikke hadde anelse hva dettte ville si. Men nå er de verdens beste tanter, onkler og besteforeldre. :klemse:

Luz 02-04-2009 14:49

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Noraforr (Innlegg 565028)
Vi var kjerringa mot strømmen - og fikk tildeling og plassering et drøyt halvår før vi begynte på PRIDE.

Sitat:

Opprinnelig skrevet av laiso (Innlegg 565348)
Hei, vi ventet ganske nøyaktig i ett år. Noen vi gikk på pride kurs med fikk plasering etter ett par måneder, og noen har ikke fått plasering ennå, litt over to år siden.

Så det er bare å vente, og glede seg. Vi brukte vårt "vente-år" på å forberede øvrige familie :blunke: Da det var en del i svigerfamilien min som ikke hadde anelse hva dettte ville si. Men nå er de verdens beste tanter, onkler og besteforeldre. :klemse:

Så det er store variasjoner, ja :blunke: Er jo innstilt på at det kan gå alt fra umiddelbart til 2-3 år. Blir veldig spennede å se, men vi gleder oss veldig. Tiden skal nok benyttes godt og barnerommet skal jo gjøres klart :blomstersmil:

carine 07-04-2009 20:04

Da har vi blitt invitert på kurs :) :) Var så nervøs når det kom at mannen måtte åpne:fnise: Så da er vi skikkelig i gang her, gleder oss

yasmin 10-04-2009 21:34

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Luz (Innlegg 564967)

Det gikk faktisk 1 1/2 år før vi fikk plassering etter endt pridekurs.
Vi fikk en forespørsel etter noen måneder, men det var ikke noe som passet for oss så den takket vi nei til.
Nå har vi vært fosterforeldre i 2 1/2 år og jeg er evig takknemlig for at vi får lov til å gjøre denne "jobben".

Lassie 12-04-2009 17:15

Så flott da carine:blomstersmil:
Dere har noe å glede dere til, vi var veldig fornøyde med pride kurset ihvertfall.:blomstersmil:

carine 13-04-2009 10:23

Så bra :) Første kursdag er på lørdag så nærmer seg nå:) Blir litt langt kurs siden sommerferien havner midt i....

Ell@ 13-04-2009 16:36

Sitat:

Opprinnelig skrevet av carine (Innlegg 567305)
Så bra :) Første kursdag er på lørdag så nærmer seg nå:) Blir litt langt kurs siden sommerferien havner midt i....

Carine: lykke til med kurset, vi synes det var veldig lærerikt :blomstersmil:

Nå er det snart 4 mnd siden vi var ferdig med kurset og vi venter spendt på telefon om plassering av fosterbarn hos oss. Vi vet at 3 par på samme kurs har fått tildeling allerede, men de har en annen livssituasjon enn oss (eldre barn eller ingen barn fra før) og hadde også andre ønsker når det gjelder alder mm. på fosterbarn. Vi er forberedt på at vi kan komme til å vente en stund. Det går forsåvidt greit det også. Men vi er nå klar hvis telefonen skulle komme :blomstersmil::blomstersmil::blomstersmil:

carine 14-04-2009 09:11

Ja det er vel forskjellig hvor lang ventetid det blir. For vår del har vi allerede fått beskjed om at vi antagelig må vente litt lenger siden vi ønsker yngre barn. Så det er vi vel forberedt på. Må heller vente litt da:)

Lassie 14-04-2009 16:44

Ja, du sier noe der. De fleste av oss ønsker seg yngre barn, derfor er det mangel på fosterhjem (til de eldre barna), mens vi må vente og vente på telefonen.:blomstersmil:
Vi hadde nok tatt et eldre barn hvis vi ikke hadde hatt en 4 åring i huset fra før, føler at det blir mest riktig å la den være eldst.

carine 14-04-2009 21:35

Ja vi har vurdert å velge eldre barn vi og siden ventetiden da blir kortere. Men vi er forholdsvis unge enda (26 og 28). Og han har ei datter fra før som nå nærmer seg 7 så tror det ville bli litt rart for henne om det kom noen i hus på hennes alder eller eldre. Så da velger vi å vente. Visstnok var det størst behov for fosterforeldre til gutt 12 år....

Lassie 17-04-2009 01:46

Ringer dere andre som venter på plassering til fosterhjemstjenesten for å spørre hvordan dere ligger an, hvor ofte i såfall? Eller venter dere bare tålmodig på at de skal ta kontakt når tiden er inne. Føler liksom at jeg maser hvis jeg ringer for å forhøre meg.:blomstersmil:

Hedda 17-04-2009 19:58

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lassie (Innlegg 568382)
Ringer dere andre som venter på plassering til fosterhjemstjenesten for å spørre hvordan dere ligger an, hvor ofte i såfall? Eller venter dere bare tålmodig på at de skal ta kontakt når tiden er inne. Føler liksom at jeg maser hvis jeg ringer for å forhøre meg.:blomstersmil:

Nå er jo ikke vi av de som har venta så lenge, men fosterhjemstjenesten sa at det bare var å ringe, så vi kommer nok til å ringe når det har gått en 3-4 mnd, bare for å forhøre oss om hvordan vi ligger ann og om vi eventuelt har blitt vurdert i noen saker.

Tror vel ikke at de tenker vi maser, bare at vi er engasjerte og gleder oss til å ta fatt på oppgavene :blunke:

Hedda

Lassie 19-04-2009 07:21

Er nok litt preget av adopsjonen ennå der det virkelig opplevdes som mas hvis man ringte for å spørre.
Vi har bestilt oss ferie, så jeg får vel ringe å høre om vi er til vurdering for et barn før vi betaler regningen:blomstersmil:.

Hedda 21-04-2009 10:02

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lassie (Innlegg 568872)
Er nok litt preget av adopsjonen ennå der det virkelig opplevdes som mas hvis man ringte for å spørre.
Vi har bestilt oss ferie, så jeg får vel ringe å høre om vi er til vurdering for et barn før vi betaler regningen:blomstersmil:.

Har du betalt eller...??!
Unner dere tur, men det hadde jo vært gøy om dere fikk være hjemme med to barn i sommer :blomstersmil:

Klem fra Hedda

Lassie 21-04-2009 17:09

Nei, vi reiser ikke før siste uken i juni. Venter til siste frist med å betale, mener det er ca en mnd før avreise. :blomstersmil:
Selvfølgelig hadde det vært koselig å være hjemme i sommer med to barn, men man vet jo aldri. Føler ikke vi kan basere livet på det, velger å ta det som det kommer.

Hedda 21-04-2009 20:23

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lassie (Innlegg 569512)
Føler ikke vi kan basere livet på det, velger å ta det som det kommer.

Nei, ikke vi heller, har leid oss hytte på åremål oppi Valdres, skal kose oss masse der og så håper vi bare på at vi ettervært blir fire på tur :ohyeah:

Hedda

kals 22-04-2009 00:00

Vi venter i spenning på vårt fosterbarn også :blunke:. Håper på :denstoretelefonen: snart. :blomstersmil:

Nord69 23-04-2009 09:38

hjemmebesøk

Hei http://www.onskebarn.no/forum/images/icons/icon7.gif

Lurte egentlig bare på hva fosterhjemstjenesten "ser etter" når de er på hjemmebesøk?
Ser at dere alle er mye lenger i prossessen enn oss. Vi skal snart ha vårt første hjemmebesøk, og eneste infoen vi har fått er at vi skal gå gjennom egenmeldingsskjema vi har sendt inn og sånn.
Hva annet er "meningen" med dette besøket? Noe vi bør være obs på?

*nervøs*:neglebit:

Lassie 23-04-2009 11:54

Vi var også nervøse den gangen.
Da de var hos oss fikk de se huset, rommet der barnet var tenkt å bo, og hagen. De spurte om barn i nabolaget. Den store vår rengjøringen trenger ikke være ferdig før de kommer, gjør som du pleier:blomstersmil:.

Les litt om fosterbarn, still spørsmål, det gjorde vi. Vær dere selv:blomstersmil:

Lykke til.

carine 24-04-2009 18:23

Vi er akkurat i gang med Pride kurs så hadde nettopp det første besøket. Var så nervøs at jeg skalv men det gikk veldig fint. Vi hadde ikke sendt inn det skjemaet på forhånd så samtalen gikk mye ut på oss hvem vi er. Innom mye av det som er viktig når du skal bli fosterforeldre, nettverket ditt, erfaring med barn, og sånne ting. Er vel for å få ett inntrykk av deg og hjemmet. Tok en runde rundt i huset og kikka og. Så ble det snakket mye om kurset og hva det går ut på.

Lahasa 26-04-2009 21:14

Telefonen som alle snakker om kommer den dagen du minst venter på den. Plutselig er den der bare.:hopper:

Selv fikk vi tildeling 5,5 mnd etter avsluttet Pride kurs og fikk en nydelig nyfødt baby.:baby2:

carine 28-04-2009 16:11

Det må jo være drømmen, en nyfødt baby:) Starte med blanke ark da :)

Hedda 18-05-2009 12:57

Her er det stille om dagen.. Ingen som hører noe..?

Ikke noe nytt å melde jeg heller, utenom at vi vet at vi har blitt vurdert mot et barn, men på grunn av for lik alder på barna, trakk vi det korteste strået.. Sånn er det noen ganger :)

Men vi smører oss med tålmodighet, koser oss med frøkna vi allerede er så heldige å ha :lykkelig:, og venter videre!

:storklem: fra Hedda

Lassie 23-05-2009 20:56

Jeg ringte faktisk igår for å høre om vi er under vurdering pga at vi skal til syden om 4 uker og må betale turen nå. Vi hadde også vært vurdert opp mot et barn, men ble ikke gått videre med.
Så, vi reiser til syden.:sola:
Det vil allikevel ta litt lengre tid fra man blir plukket fra foreldrebanken til barnet faktisk er i hus (som regel).

Lilling 01-06-2009 11:34

Hvor lenge ble dere frikjøpt?

Hedda 03-06-2009 08:20

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lassie (Innlegg 578041)
Jeg ringte faktisk igår for å høre om vi er under vurdering pga at vi skal til syden om 4 uker og må betale turen nå. Vi hadde også vært vurdert opp mot et barn, men ble ikke gått videre med.
Så, vi reiser til syden.:sola:
Det vil allikevel ta litt lengre tid fra man blir plukket fra foreldrebanken til barnet faktisk er i hus (som regel).

:sol: God tur og kos dere masse :sol:

Hedda

Ell@ 04-06-2009 21:51

Hei hei,

Nå nærmer det seg sommer og ferietid for oss også, i år går turen til Danmark og Legoland :hopper: Gleder meg like mye som sønnen min tror jeg :fnise:

Jeg har også vært i kontakt med Bufetat :ringe: og fått vite at vi har blitt vurdert opp mot et barn, men i siste liten var det et familiemedlem som meldte seg som omsorgsperson. Så vi venter fortsatt i spennning her også.

:blomstersmil::blomstersmil::blomstersmil:

Luz 08-06-2009 18:34

Ha en fin ferie i Danmark Ell@!

Har et lite spørsmål til de av dere som har vært hos legen
med helseskjema; skal man ta tuberkulintest hos legen?

-Tiger 12-06-2009 07:59

Har stått i fosterhjemsbanken i to år nå.
Vi har fått flere forespørsler fra fosterhjemstjenesten som har vært perfekte for oss.
Det som har skjedd hver gang, er at saksbehandler i barnevernet har vraket oss (uten en gang å ville møte oss), da vi ikke har barn fra før og/eller mangler erfaring.

Det har vært temmelig skuffende og tungt. Mannen vurderer å trekke seg fra fosterhjemsbanken.:sparke:

*sukk*
Alle er jo nybegynnere en gang, enten barna er biologiske, adopteres eller er i fosterhjem.
Vi har mye å gi av oss selv, kjærlighet, omsorg, tid, opplevelser osv.

askeladden 12-06-2009 08:53

Hei Tiger!
Syns dette er dumt, alle er som du sier nybegynnere en gang.

Vet om to par som har fosterbarn.
Ene paret hadde hun en sønn på 18 år fra før, han ingen.
Samme mnd som de fikk fosterbarna (søsken) ble hun gravid, men beholdt fosterbarna.
Andre paret hadde ikke barn fra før. De fikk to søstere, og har nå adoptert dem.

Ønsker dere lykke til.:lykke:

Hedda 17-06-2009 10:20

Sitat:

Opprinnelig skrevet av -Tiger (Innlegg 582965)
Har stått i fosterhjemsbanken i to år nå.
Vi har fått flere forespørsler fra fosterhjemstjenesten som har vært perfekte for oss.
Det som har skjedd hver gang, er at saksbehandler i barnevernet har vraket oss (uten en gang å ville møte oss), da vi ikke har barn fra før og/eller mangler erfaring.

Det har vært temmelig skuffende og tungt. Mannen vurderer å trekke seg fra fosterhjemsbanken.:sparke:

Hei!

Trist å høre om erfaringene dere har gjort, men jeg har nå tro på at det er stort behov for de fleste av oss, også dere!! En dag dukker det nok opp et barn som er som skapt for deres hjem også, selv om jeg skjønner godt at det røyner på tålmodigheten.:blomstersmil:

Synes det er rart at fosterhjemstjenesten går ut med disse opplysningene før de har konfirert med saksbehandler/barnevernet i kommunen.. For det er vel sånn at det er saksbehandler i barnets kommune som avgjør plasseringen?

Selv er vi heldige og får vi besøk av fosterhjemstjenesten i morgen sammen med en saksbehandler i en annen kommune som har et barn de mener kanskje kan passe oss, og det kun etter kort tid i banken. Har fortsått det sånn at hun kommer for å gi oss opplysninger og sjekke om vi kan være egnet for plassering mot dette barnet.

Kjempe spennende og en helt ny erfaring å ta med seg for oss, selv om det skulle vise seg å ikke gå vår vei denne gangen :hopper:

:storklem: fra Hedda

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 17:14.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.