Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Eggdonasjon (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Valg av klinikk for egg og sæddonor?! (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=30033)

Lilja-M 09-01-2015 11:25

Valg av klinikk for egg og sæddonor?!

Help! Etter cellegift i ung alder (22) mistet eg alle egga mine. Hadde et forsøk med en tidligere partner på AVA Peter, negativt resultat. (syns det var stress med planlegging av turen mtp visum, og div andre ting).

Åra går (36 år blitt), ny partner og hadde to forsøk på IVI Barcelona. Fornøyd, moderne lokale, fikk tillit til de. Første forsøk negativt, så en bomtur da egga ikkje utviklet seg som ønsket på dag 5 for innsetting, og ny innsetting av to fryste i sommer. Det blei positivt men var allerede begynt å blø. Andre blod prøve viste økning i verdier, men ikkje dobla seg som ønska. Mistet til slutt etter 15-16 dager (tydelig bevis på at "noe" var begynt å vokse som kom ut..) Sorgen er sjølvsagt stor. Har vært delvis sjukemeldt et år for å kunne fokusere på prosessen og grunna stort arbeidspress. Fikk i sommer påvist en seinskade etter cellegift (påvirker ikkje evnen for å gjennomføre svangerskap).

Så skjer det; partneren velger brått å avslutte forholdet vårt, 8 uker etter å ha mistet. Eg står igjen uten egg, uten sæd, uten svigerfamilien og stebarna, uten mulighet til å få drømmen fullført. Følte eg.

I dag er eg blitt 37 år og føler tiden går fortere og fortere, får nesten ikkje puste av tanken på å ikkje fortsette å prøve. Problemet er i hovedsak finasiering. Har jo funne ut at en kan få både egg og sæddonor, så dersom finansene ordner seg, vil eg fortsette min drøm! :panikk:

Spørsmåla mine blir mange: Ville dere gjort det, satse på å bli aleinemor? Gå gjennom svangerskap, fødsel og tiden etterpå aleine? (tenker jo at en mann kan jo komme seinare, men eg må komme i gang nå! ;) ) Kjenner eg har fortsatt lyst å bruke IVI Barcelona men det er ganske dyrt. Er noe med det at de "garanterer" 96% blir gravide etter 3-4 forsøk. Er det da dumt å bytte klinikk?? Begynne på nytt liksom? Har snusa litt på AVA Clinic i Riga, billigere. Men ser det er noe lavere standard på interiøret på klinikken, metodene er vel like bra? Vanskelig å finne klinikker som tilbyr to donore syns eg, er en hel jungel en må finne fram i sjølv. Vet dere om klinikker som tilbyr dette? Blir nesten dumt å spørre om erfaringer fra ulike klinikker, for alle har jo ulike erfaringer, men ønsker det likevel!!

Kjipt å havne mellom alle stoler. Får ingen hjelp av det norske helsevesen da eggdonasjon er ulovlig i Norge. De kan heller ikkje anbefale kor en skal henvende seg i utlandet. Ingen støtteordninger økonomisk når eg ikkje har egne egg. Som heterofil kan eg heller ikkje velge en klinikk i Danmark for sperm med lave utgifter. Ikkje er surrugatmor tema da eg ikkje har egg å gi ho. Adopsjon kan eg ikkje da eg har vært sjuk før (pluss single får ikkje adoptere, og dyrare enn egg/sæddonasjon og maaange år venting).:utålmodig:

Så hjelp. He he.. Alle innspill/tanker/råd taes i mot med takk! Ha en fin dag og god helg!!

PS! Eg skjønner nok ikkje alle forkortinger som brukes her :)

Piasawa 10-01-2015 00:52

Først av alt vil jeg bare si at jeg synes du er kjempetøff! Du har jo vært gjennom litt av hvert! Jeg skjønner godt at du følte deg oppgitt når partneren din går fra deg når en er sårbar etter å ha mistet - det må være helt forferdelig :( hadde jeg mistet min partner og mine bonusbarn hadde jeg også følt jeg mistet alt.

Om ønsket er sterkt nok synes jeg du skal kjøre på. Synes det er helt forferdelig at dette ikke er lov i Norge, det er dyyyrt!

Jeg holder til på Instituto Marques i Barcelona (skal i gang med første forsøk denne måneden), den er dyr men kan også vise til gode resultater. Jeg håper vi kan være heldige å slippe å gå gjennom mange runder. Vi har ikke råd til mer enn den ene runden med mindre det kommer noe uventede midler vår vei (les:Lotto gevinst eller arv :P) jeg har heller ingen egg, uvisst av hvilken årsak.

Lykke til! 😄:grouphug:

Bertablom 10-01-2015 09:03

Hei. Jeg har vært i Alicante på Instituto Bernabeu og brukt både egg og sæd donor. Er veldig fornøyd med klinikken, flotte folk og var heldig og ble gravid på første forsøk. Synes det er absolutt verdt å prøve uansett om du er singel. Er bare å sende Mail dit, de svarer raskt og har ikke ventetid 😊

ema-cc 10-01-2015 12:34

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lilja-M (Innlegg 820500)
Help! Etter cellegift i ung alder (22) mistet eg alle egga mine. Hadde et forsøk med en tidligere partner på AVA Peter, negativt resultat. (syns det var stress med planlegging av turen mtp visum, og div andre ting).

Åra går (36 år blitt), ny partner og hadde to forsøk på IVI Barcelona. Fornøyd, moderne lokale, fikk tillit til de. Første forsøk negativt, så en bomtur da egga ikkje utviklet seg som ønsket på dag 5 for innsetting, og ny innsetting av to fryste i sommer. Det blei positivt men var allerede begynt å blø. Andre blod prøve viste økning i verdier, men ikkje dobla seg som ønska. Mistet til slutt etter 15-16 dager (tydelig bevis på at "noe" var begynt å vokse som kom ut..) Sorgen er sjølvsagt stor. Har vært delvis sjukemeldt et år for å kunne fokusere på prosessen og grunna stort arbeidspress. Fikk i sommer påvist en seinskade etter cellegift (påvirker ikkje evnen for å gjennomføre svangerskap).

Så skjer det; partneren velger brått å avslutte forholdet vårt, 8 uker etter å ha mistet. Eg står igjen uten egg, uten sæd, uten svigerfamilien og stebarna, uten mulighet til å få drømmen fullført. Følte eg.

I dag er eg blitt 37 år og føler tiden går fortere og fortere, får nesten ikkje puste av tanken på å ikkje fortsette å prøve. Problemet er i hovedsak finasiering. Har jo funne ut at en kan få både egg og sæddonor, så dersom finansene ordner seg, vil eg fortsette min drøm! :panikk:

Spørsmåla mine blir mange: Ville dere gjort det, satse på å bli aleinemor? Gå gjennom svangerskap, fødsel og tiden etterpå aleine? (tenker jo at en mann kan jo komme seinare, men eg må komme i gang nå! ;) ) Kjenner eg har fortsatt lyst å bruke IVI Barcelona men det er ganske dyrt. Er noe med det at de "garanterer" 96% blir gravide etter 3-4 forsøk. Er det da dumt å bytte klinikk?? Begynne på nytt liksom? Har snusa litt på AVA Clinic i Riga, billigere. Men ser det er noe lavere standard på interiøret på klinikken, metodene er vel like bra? Vanskelig å finne klinikker som tilbyr to donore syns eg, er en hel jungel en må finne fram i sjølv. Vet dere om klinikker som tilbyr dette? Blir nesten dumt å spørre om erfaringer fra ulike klinikker, for alle har jo ulike erfaringer, men ønsker det likevel!!

Kjipt å havne mellom alle stoler. Får ingen hjelp av det norske helsevesen da eggdonasjon er ulovlig i Norge. De kan heller ikkje anbefale kor en skal henvende seg i utlandet. Ingen støtteordninger økonomisk når eg ikkje har egne egg. Som heterofil kan eg heller ikkje velge en klinikk i Danmark for sperm med lave utgifter. Ikkje er surrugatmor tema da eg ikkje har egg å gi ho. Adopsjon kan eg ikkje da eg har vært sjuk før (pluss single får ikkje adoptere, og dyrare enn egg/sæddonasjon og maaange år venting).:utålmodig:

Så hjelp. He he.. Alle innspill/tanker/råd taes i mot med takk! Ha en fin dag og god helg!!

PS! Eg skjønner nok ikkje alle forkortinger som brukes her :)

Hei :neie:
Det var mye du har måttet gå gjennom, men tror du har styrke til å fortsette veien vidre. Med eller uten mann:blunke:
Har vært i Riga hos både Dr.Ljakutin på den opprinnelige klinikken og hos Dr.Fodina før hun forlot den opprinnelige klinikken. Kan absolutt anbefale den i likhet med mange her på forumet. Kjempegode resultater har de og ikke tenk på interiøret, de ligger uansett milevis foran Norge og er billige ifht f.x Spania. Alder er ingen hindring, om du vil vente litt. Fikk en gutt i nov-14 i en alder av 45:blunke:

Lilja-M 10-01-2015 14:37

Takk for tilbakemeldinger!!!😊👍
Dersom det kunne misforståes, forholdet varte flere år, ikkje vare ett sim det kanskje såg ut som. Men det var det siste året vi satset på dette, et bevisst valg fra hans side. Hans familie informert om saken. Derfor et sjokk når det bokstavelig talt på timen var over og ingen kontakt lenger 😯 ja ja sånn er livet.

Piasawa; vi tok et lån på 150 000 kr, som rakk til de turene til Barcelona, så eg var veldig klar over i sommer at nå MÅTTE det bare gå, siste sjangse som vi hadde råd til! Stressfaktor bare det, bekymrer seg for framtiden om det ikkje går nå.. Så eg og må vinne i Lotto, litt kjapt!! 😂

Eme-cc; gratulerer! Vet at alder er ingen hindring for meg enda mtp klinikker, men det er min følelse av å ville dette nå!! 😊 er nesten besatt av tanken, dvs tenker på det hele tiden, alle venninner rundt meg har små og store barn. Eg er nesten den siste igjen. Må spør familien min om hjelp til det økonomiske trur eg. Vil i det minste komme i gang med konkret planlegging for å føle at en gjør noe for meg sjølv. Men ja, spørsmålet mitt var: hva mener du med opprinnelig klinikk??? Er det noen ny/gammel klinikk en må styre unna? Hvorfor? Og kan man velge lege?? Får en ikkje bare tildelt en ved henvendelse? Og mailkontakten, er det på engelsk? Er vel for mye å håpe på norsk, men syns det var så positivt at en kunne velge norsk oversetting på heimesiden! 👍 kan virkelig engelsk, men blir jo mye fremmedord og fagord i en slik type kontakt 😀

Hildur 10-01-2015 22:26

Serum i Athen kan du også få begge donorer, en god klinikk med en fantastisk dame - Penny - som virkelig ønsker at alle skal få oppleve å få barn. Anbefales!!!

Mo cuishle 10-01-2015 23:22

Hei LiljaM.:blomstersmil:
Jeg ser at du har vært gjennom mye og jeg kjenner meg så veldig igjen. Mitt råd til deg er at du MÅ stå på og ikke gi opp. Vi damer er så sterke at dette kan vi klare uten en mann! Jeg er sikker på at du har familie og venner rundt deg slik at du skal klare dette. Husk de er der for å bruke...og jeg er sikker på at de mer enn gjerne vil være der og støtte deg. Ikke vent på mannen som skal komme....du vet ikke når han kommer og det er som du sier: "årene går". Jeg er i et forhold og har vært det i mange år, men vi bor ikke sammen lenger og det kommer vi nok ikke til å gjøre heller. Det av mange grunner. Han har vært støttende til alt som er gjort, men det er jeg som har vokst meg sterk og uavhengig av alt dette. Jeg vet at jeg har ryggrad til å gjennomføre dette og etter alt du har vært gjennom så klarer du det også.
Jeg ventet for lenge med å starte opp med ivf og icsi. Det angrer jeg på, og jeg har bestemt meg for at nå skal jeg prøve alt. Jeg skal IKKEangre på senere at jeg ikke forsøkte...da tror jeg at jeg vil bli bitter.:sinna2:Stå på og gjennomfør det!

Jeg skal gjennomføre eggdonasjon og sæddonasjon, og har så vidt startet på prosessen.:eggsæd:
Jeg har vært i kontakt med IVI i Alicante og AVA i Riga. Har vært inne på tanken med Serum i Athen, men velger nok bort den. Ikke fordi jeg tror den er dårlig, men orker ikke stress rundt avreisen og vil reise fra Rygge.

Det er vanskelig å velge klinikker, jeg er så redd for at jeg skal velge feil....men som min kloke mor sa: "Du kan ikke prøve alle for det har du ikke penger til. Derfor må du stole på magefølelsen din...."
Men så var det den magefølelsen da......
Jeg håper du fortsetter igjen, og at du finner ut av det med hvilken klinikk du velger. Hold meg gjerne oppdater, og så kan vi utveksle erfaaringe:grouphug:
Nå skal jeg krysse fingrene for alle vi som skal gjennom dette og håper at vi kan bli velsignet med et besøk av:hvitstork:
Mo Cuishle:lykke:

Jilly 11-05-2015 21:25

Min lege - en meget dyktig gynekolog - anbefalte IVF-Riga. Jeg har ikke angret en dag. Nettop kommet hjem, profesjonelle og hyggelige folk, ren og lekker klinikk. Jeg er overbevist om at du klarer dette aldeles utmerket uten en mann. Hvis du virkelig VIL dette, så får du det fint til. Jeg er i lignende situasjon som deg, bare trolig noe eldre og jeg VET at dette klarer jeg utmerket alene. Masse lykke til!!!

sosa 12-05-2015 07:42

Ser du har fått mange gode råd på veien :)
Jeg sto selv alene med samme problemet for en del år tilbake. Det var før det var lov for enslige å søke hjelp i Danmark, men med en gang lovene der ble forandra, ble det mange turer ned dit. 4 forsøk hadde jeg der med egne egg, helt til de fant ut at med egne egg hadde jeg 10% sjanse for å bli gravid, og de anbefalte meg heller og gå for eggdonasjon.
Det hadde jeg ikke penger til der og da, men det kom en arv noen år senere og da gikk jeg for Instituto Bernabeu i Alicante da det var en av klinikkene Ciciona i Danmark anbefalte.
Der gikk jeg gjennom et ferskforsøk med både egg og sæddonor. Ble gravid på første forsøk, men mista i uke 6. Men jeg hadde igjen 4 frosne egg, så jeg prøvde meg på de også, med mislykka utgang.
Mens jeg holdt på med de to fryseforsøkene fant jeg og sosemannen hverandre. Han støtta meg ved begge forsøkene og ved det siste, ble han også med på prosessen i Spania. Han holdt meg i hånda og trøsta meg da forsøkene gikk i dass. Jeg var da 43 år og hadde egentlig bestemt meg for at nå skulle det ikke bli flere forsøk...
Men... vi ble sammen og det ble såpass seriøst at vi bestemte oss for å gjøre et absolutt siste forsøk, med han som sæddonor :)
Nå sitter jeg her i dag og er straks 28 uker på vei, med drømmemannen ved min side, i tillegg til en annen drøm som snart skal bli virkelighet.

Så mitt budskap oppi alt dette, ikke gi opp, plutselig sitter du der med alt du noen gang har ønska deg! :)

Ønsker deg alt av hell og lykke på veien!! :lykke::lykke::lykke::lykke:

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 15:59.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.