Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

Tralletrollet 14-03-2010 02:11

Lov eller ikke lov?

Er det noen som kan hjelpe med og mannen om å bli enige?! Vi diskuterer om det er lov for fosterforeldre å gi bilder av fosterbarna til sine egne familier (f.eks. fosterbestemor). Har akkurat fått fosterbarn, og familiene våre er veldig spente på å se disse barna. I og med at vi ikke skal ha besøk på en stund, hadde det jo vært greit om de kunne få et bilde av dem! Men så mener mannen at det har ikke vi lov til. Noen som vet?? Vil liksom ikke gjøre noe ulovlig som det første vi gjør... :)

shih tzu 14-03-2010 12:26

Vi har jo fosterbarn, og både tanter og besteforeldre har bilder av barna på veggen hjemme, så ser ikke helt att det skal være ulovlig og gi de ett bilde så de kan få se sine nye familemedlemmer

Ell@ 14-03-2010 12:27

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tralletrollet (Innlegg 650709)
Er det noen som kan hjelpe med og mannen om å bli enige?! Vi diskuterer om det er lov for fosterforeldre å gi bilder av fosterbarna til sine egne familier (f.eks. fosterbestemor). Har akkurat fått fosterbarn, og familiene våre er veldig spente på å se disse barna. I og med at vi ikke skal ha besøk på en stund, hadde det jo vært greit om de kunne få et bilde av dem! Men så mener mannen at det har ikke vi lov til. Noen som vet?? Vil liksom ikke gjøre noe ulovlig som det første vi gjør... :)

Hei,

Vi fikk bilder av fosterbarnet vårt en liten stund før barnet flyttet inn. Disse kunne vi vise til familie og venner :-) Vi var i gang med bli-kjent prosessen og alt var godkjent men barnet hadde ikke flyttet inn til oss ennå. Men hva som står i loven er jeg ikke sikker på...

:blomstersmil:

Tralletrollet 16-03-2010 20:41

Tusen takk for svar! Da sender jeg bare noen bilder jeg, så får politiet heller arrestere meg for å inkludere fosterbarna i våre familier! :)

stjerne 31-03-2010 15:38

Litteraturtips

Jeg har akkurat lest ei bok som ei fostermor har skrevet. "Skadet" av Cathy Glass, Cappelen forlag.

Dette er ei voksen dame som har vært fostermor i 20 år. Jeg ble mektig imponert over hennes kjærlighet og ståpåvilje for fosterbarn. Boka viser en tøff virkelighet om et skadet fosterbarn på 8 år. Hvordan barnet forandrer seg ettersom det blir mer trygt. Og det er faktisk ikke til det bedre da dette er et alvorlig traumatisert barn. Samtidig er det kjærligheten og tryggheten som gjør at hun lar glimt fra sitt tidligere liv komme fram.

Boka viser hvor alene man kan føle seg som fosterforeldre, og hvor viktig støtteapparatet rundt egentlig er, eller burde være.

Det er ei vond bok, det er ei grusom historie. Men samtidig lettskrevet og fostermors fokus på omsorg og grenser var utrolig lærerikt.

Noen som har andre litteraturtips rundt fosterhjem?

stjerne 09-04-2010 15:23

Pride

Hvilken erfaring har dere av Pride-kursene?

Vi er snart ferdige og sitter igjen med en følelse av å ha blitt "invadert" i privatlivene våre. Det er ingen komfortabel følelse. Vi vet ikke om vi går videre til å bli fosterforeldre (altså vårt ønske, for vi blir nok godkjente).

laiso 10-04-2010 01:52

Sitat:

Opprinnelig skrevet av stjerne (Innlegg 657445)
Hvilken erfaring har dere av Pride-kursene?

Vi er snart ferdige og sitter igjen med en følelse av å ha blitt "invadert" i privatlivene våre. Det er ingen komfortabel følelse. Vi vet ikke om vi går videre til å bli fosterforeldre (altså vårt ønske, for vi blir nok godkjente).

Hei, no har vi vert fosterforeldre i over to år. Og det er fantastisk. Men om dere føler dere invadert no med pride-kurset, så vil dere sikkert føle det både før og etter en plasering også. Det er perioder der vi er så lei det "offentliget familielivet" at vi har lyst å spy. Men så har vi jo denne herlige gutten då, som gjør det verdt det. No har vi også mye med PPT og BUP så periodevis kan det bli mye. Men det er en del av pakken.

Eg mener for all del ikke at dere skal trekke dere, men husk det kan være mange instanser å forholde seg til. Men det er jo ikke så mange spørsmål om dere og deres barndom og fortid da. Når dere har vert igjenom det med livsboken er dere liksom ferdig med det. Det er mange møter og diverse og forholde seg til. Men vår erfaring er at det er verdt det. :blunke: så lenge det er ett godt sammarbeid med barneverntjenesten.

Mortilmange 19-05-2010 09:20

Ang. endringer i barneloven: Så vidt jeg vet er det vedtatt endringer i barneloven nylig, og noe av det gjelder fosterbarn/fosterhjem/biologiske foreldre. Noen som vet hvor man kan lese om hva endringene konkret går ut på? Jeg finner det ikke noe sted...

Harley 28-05-2010 22:47

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Mortilmange (Innlegg 666673)
Ang. endringer i barneloven: Så vidt jeg vet er det vedtatt endringer i barneloven nylig, og noe av det gjelder fosterbarn/fosterhjem/biologiske foreldre. Noen som vet hvor man kan lese om hva endringene konkret går ut på? Jeg finner det ikke noe sted...

Endringene ble vedtatt sommeren 2009.
Jeg klarer ikke å finne den nye loven, men forslagene til endring finner jeg.
Da er det bare å google barnevernslov, endringer.

Mortilmange 03-06-2010 13:11

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Harley (Innlegg 668708)
Endringene ble vedtatt sommeren 2009.
Jeg klarer ikke å finne den nye loven, men forslagene til endring finner jeg.
Da er det bare å google barnevernslov, endringer.

Tusen takk for svar!
Jeg fant også forslagene til endringer, men jeg skulle gjerne visst hva endringene helt konkret består i og nøyaktig hva loven sier. Klarer ikke å finne det noe sted :sukk:

Det skal ikke være enkelt, dette...

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 00:59.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.