Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

hestehoven 13-05-2011 08:47

Adopsjon av fosterbarn.

Jeg lurer på om noen av dere har fått adoptere deres fosterbarn? Hvis det er noen der ute vil jeg veldig gjerne ha kontakt med dere. Om dere sender meg en pm eller om dere skriver generelt om adopsjon av fosterbarn her inne. :blomstersmil:

Shabby Chick 30-06-2011 16:05

Hei

Er det noen som har erfaring med dette med samvær? Det er greit at det er satt opp regelmessige besøk hos biologiske foreldre men det virker ganske kontraproduktivt med alle disse telefonsamtalene. I dag er det jo sånn at de kan holde kontakt både via mobiltelefoner (til alle døgnets tider) og sosiale medier (Les Facebook o.l.). Finnes det tilfeller hvor dette er blitt innskrenket på noe vis? Vi ønsker selvsagt at barnet skal ha kontakt med familien sin, men vi ser at det ofte virker mot sin hensikt og vi får ikke ro til å gjøre jobben vår.

shih tzu 01-07-2011 23:04

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Shabby Chick (Innlegg 729496)
Hei

Er det noen som har erfaring med dette med samvær? Det er greit at det er satt opp regelmessige besøk hos biologiske foreldre men det virker ganske kontraproduktivt med alle disse telefonsamtalene. I dag er det jo sånn at de kan holde kontakt både via mobiltelefoner (til alle døgnets tider) og sosiale medier (Les Facebook o.l.). Finnes det tilfeller hvor dette er blitt innskrenket på noe vis? Vi ønsker selvsagt at barnet skal ha kontakt med familien sin, men vi ser at det ofte virker mot sin hensikt og vi får ikke ro til å gjøre jobben vår.

Hos oss var dette ett virkelig problem, de ringte opp til 4 5 ganger i uka og ville ikke godta de gangene barnet sa att det ikke ville prate. da sendte de sms om att vi nektet de og snakke med barnet,og vi måtte til slutt med buf etat og barnevernets velsignelse få hemmelig tlf nr, og alt ble bare rot. så vi har fått dom fra fylkesnemnda att de ikke har lov å kontakte barna på noen som helst måte, ikke internett,tlf, brev osv. dette har gjort att ting er blitt mye roligere og vi ser att barnet også trives best med dette. hun kan ringe selv når hun vil men de kan ikke kontakte henne. beviset om att dette er best er vel att barnet selv ikke har ønsket å ringe siden denne avtalen ble gjort for 8 mnd siden. Hun har selv mob men har den aldri med på samvær og har sagt nei når de spør om hun har mob. Håper dere får orden på dette for dette er virkelig ett stort problem som ikke bare gjelder fosterbarnet men også hele fosterfamilien

Shabby Chick 02-07-2011 11:48

Hei og takk for bra svar, da vet vi ihvertfall at det går å gjøre noe med det hvis det blir for gæli.

Mortilmange 02-07-2011 23:23

Sitat:

Opprinnelig skrevet av hestehoven (Innlegg 722544)
Jeg lurer på om noen av dere har fått adoptere deres fosterbarn? Hvis det er noen der ute vil jeg veldig gjerne ha kontakt med dere. Om dere sender meg en pm eller om dere skriver generelt om adopsjon av fosterbarn her inne. :blomstersmil:

Sendt deg PM. :)

Shabby Chick 28-09-2011 19:49

Hei

Vårt fosterbarn har bodd hos oss siden mai og vi venter fortsatt på at saken skal opp i Fylkesnemda. Det ble sagt at vi sikkert vil få innkalling til retten når saken skal opp, er det noen som har vært borti dette og kan si noe om hva jeg/vi kan forvente oss?

Vi er ganske nervøse, dette kan gå begge veier.

Mortilmange 29-09-2011 18:47

Vår lille fosterbarn ble plassert hos oss i juni og saken kom opp i fylkesnemnda i oktober (dette er tre år siden). Barnevernet vet dato for når saken skal opp, vil jeg tro - har dere spurt dem?

Og lykke til, jeg vet veldig mye om hvordan dere har det nå. :klem:

Shabby Chick 29-09-2011 19:20

Hei og takk for svar. Det jeg egentlig lurte på var om noen hadde erfaring med å møte i retten. Hva kan vi forvente å bli spurt om?

N-E 02-10-2011 22:37

Hei, jeg er kanskje ikke den rette til å svare deg, da jeg ikke har erfaring med den setting du/dere skal inn i. Men jeg har erfaring med vitnedeltakelse i fylkesnemd, dog i noe annerledes setting.

Det jeg vil tro, er at alle parter er tilstede i salen og er representert med advokat. Selve panelet består av en fylkesnemdleder og to representanter, hvorav gjerne en er et "alminnelig" medlem og en er fagkyndig innen området. Selve gjennomføring av vitnemål gjennomføres etter "vanlig" prosedyre; altså først sverge at man vil si sannhet, så gi personalia til retten, etterfulgt av vitnemål hvor alle advokater stiller spørsmål (panelet kan også stille noen spørsmål). Det KAN virke litt skremmende, spesielt første gang :). Men - det beste jeg kan råde deg/dere til er å svare etter beste evne, vær ærlig og er det noe dere ikke kan svare på, så sier dere det. Det jeg tenker er viktigst er imidlertid; hold dere til fakta og ikke gi deres tolkninger av hva dere tror. Jeg vil tro at dere vil bli forberedt på en eller annen måte i forkant av saken.

Send meg gjerne en pm hvis det er mer du lurer på, men som sagt - jeg er sikkert ikke den beste (eller den rette) til å svare på dette :).

Lykke til :)

Shabby Chick 03-10-2011 17:15

Takk for svar. Vi har fått beskjed om at saken skal opp i oktober, men vi har ikke fått noen innkalling ennå... kanskje vi slipper? :panikk:

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 21:32.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.