Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

Herr&FruLyse 26-10-2013 09:57

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kristine (Innlegg 804972)
Hei..
Lurer på om det er noen av dere som vet noe om fastlegeordning og fosterbarn?
Vi har jo blitt fosterforeldre til ei på 17 mnd, og ønsker å ha henne hos vår fastlege. Men, fastlegen sier at det er fullt, så det går ikke.. Barnevernet prøvde å argumentere med at barn følger sine foreldre hos fastlege, men fatlegen sier at dette ikke gjelder fosterbarn.. Noen som vet noe om dette?? Finnes det noe lovverk som sier noe om dette?

:)

Vi er fosterforeldre til ei på 15 mnd. Vi kunne velge, enten at hun hadde samme fastlege som meg, eller at hun fikk egen fastlege. Vi valgte at hun har samme fastlege som meg. Barna følger som barnevernet sier sine foreldres lege, dette gjelder også fosterbarn. (Trodde jeg)

Kristine 28-10-2013 21:07

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Herr&FruLyse (Innlegg 804976)
Vi er fosterforeldre til ei på 15 mnd. Vi kunne velge, enten at hun hadde samme fastlege som meg, eller at hun fikk egen fastlege. Vi valgte at hun har samme fastlege som meg. Barna følger som barnevernet sier sine foreldres lege, dette gjelder også fosterbarn. (Trodde jeg)

Jeg trodde også at fosterbarn hadde samme rettigheter som biologiske barn når det gjalt fastlege, men fastlegen vår mener det ikke stemmer.. så vi må finne en annen fastlege til frøkna vår.. Kjedelig :(

Herr&FruLyse 29-10-2013 16:27

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kristine (Innlegg 805077)
Jeg trodde også at fosterbarn hadde samme rettigheter som biologiske barn når det gjalt fastlege, men fastlegen vår mener det ikke stemmer.. så vi må finne en annen fastlege til frøkna vår.. Kjedelig :(

Men det er vell ikke du som skal ordne med evt ny fastlege? Hos oss var det saksbehandler som ordnet fastlege.

Kristine 29-10-2013 19:59

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Herr&FruLyse (Innlegg 805122)
Men det er vell ikke du som skal ordne med evt ny fastlege? Hos oss var det saksbehandler som ordnet fastlege.

Yes da, saksbehandler prøver.. men møter masse motstand hos fastlegen. Også er saksbehandleren vår ganske fersk i jobben..
Bare derfor jeg lurte på om noen vet om det finnes noe lovverk som sier noe om fosterbarn har samme rettigheter som biobarn med tanke på fastlege..

:)

Cornelia31 29-10-2013 22:50

I følge legen min følger barn (bio, adoptert og fosterbarn) foreldrenes fastlege! Helt uavhengig av kapasitet eller ikke! Min lege var også full, men ingen problem å få lille snuppa vår inn der alikevel :)

Kristine 30-10-2013 19:41

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Cornelia31 (Innlegg 805162)
I følge legen min følger barn (bio, adoptert og fosterbarn) foreldrenes fastlege! Helt uavhengig av kapasitet eller ikke! Min lege var også full, men ingen problem å få lille snuppa vår inn der alikevel :)

Takk.. er det jeg tror også, men fastlegen min mener det ikke gjelder fosterbarn..
Noen som vet om dette står nedskrevet noe sted?

Herr&FruLyse 31-10-2013 14:50

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kristine (Innlegg 805213)
Takk.. er det jeg tror også, men fastlegen min mener det ikke gjelder fosterbarn..
Noen som vet om dette står nedskrevet noe sted?

Siterer fra fosterhjemshåndboken s. 268:
"Det er fastsatt egen forskrift om fastlegeordningen (Helse- og omsorgsdept, 2000). Forskriften skal ivareta både fosterbarnet, foreldrene og fosterforeldrenes interesser. Dete innebærer at fosterbarn som skal bo over lengre tid, bør kunne få samme fastlege som fosterfarmilien, der dette er ønskelig."'

http://www.regjeringen.no/pages/3801...ing_290812.pdf

Finner ingen steder i forskriften at fosterbarnet SKAL ha samme fastlege som fosterfamilien. Kun det jeg har sitert fra i fosterhjemshåndboken.

Kristine 31-10-2013 21:05

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Herr&FruLyse (Innlegg 805264)
Siterer fra fosterhjemshåndboken s. 268:
"Det er fastsatt egen forskrift om fastlegeordningen (Helse- og omsorgsdept, 2000). Forskriften skal ivareta både fosterbarnet, foreldrene og fosterforeldrenes interesser. Dete innebærer at fosterbarn som skal bo over lengre tid, bør kunne få samme fastlege som fosterfarmilien, der dette er ønskelig."'

http://www.regjeringen.no/pages/3801...ing_290812.pdf

Finner ingen steder i forskriften at fosterbarnet SKAL ha samme fastlege som fosterfamilien. Kun det jeg har sitert fra i fosterhjemshåndboken.

Takk takk - dette hjelper litt :)
Har bestilt fosterhjemshåndboka nå også!
Får ta en telefon å snakke litt med fastlegen, og høre hvor de har det fra at fosterbarn ikke teller.. ettersom de er så påståelige må de jo ha det fra et sted.. :)

hestehoven 06-11-2013 09:02

Fosterbarns følelser for ankomstdagen i fosterhjemmet.

Vårt fosterbarn kom til oss da h*n var et. Barnet husker selvfølgelig ingenting av dette eller tiden før sammen med biologiske foreldre. H*n har vært hos oss i mange år, men reagerer når vi snakker om dagen h*a kom og den første tida. Begynte å snakke om det i dag og får beskjed om ikke å snakke om det. Ville ha tak i grunnen og lurte på kvikke følelser h*n fikk inni seg når dagen ble nevnt. Var ikke sint, men lei seg. Jeg kjente at det gjorde vondt. Trives ikke vårt fosterbarn hos oss? H*n er jo for liten til å huske..... Og ble ikke tatt rett fra biologiske foreldre, men var en periode i et annet hjem. E det andre som har opplevd lignende med sine fosterbarn? Det har ikke vært slik bestandig. Har vært slik det siste året.

Harley 28-11-2013 21:34

hei :) Jeg lurer på om noen vet om man kan være beredskapshjem mens man venter på tildeling? Vi har sagt nei denne gangen, men det lokale bv visste ikke om man kunne være det mens man ventet. Nå skulle bv ringe Buf etat og høre om akkurat dette, men jeg ble så nyskjerrig så jeg lurte på om noen visste det her inne ;)

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 00:44.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.