Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

Liaes 03-03-2015 08:47

Hei! Er ny på denne delen av forumet! Har tidligere vært aktiv på assistert befruktning sidene da vi har to små gutter, men nå har vi altså fått snøballen til og rulle ved og ta kontakt med fosterhjemstjenesten! :) vi har sendt inn egenpresentasjonen og skal ha første hjemmebesøk på torsdag! Vi er veldig spente og nervøse, så vi håpte at dere som har vært i gjennom dette kunne gi oss litt tips og råd! :) hvilke spørsmål fikk dere? Og hvor øenge varte møtet? :) skal de se på huset, eller er de der bare for og treffe oss og få ett inntrykk av oss? Bør vi holde eldstemann hjemme fra bhg, eller er det likesågreit at han er i bhg så vi får tid til og prate? :) ble masse dette, men som dere sikkert skjønner er vi spente! :)

dadelidu 03-03-2015 23:22

Hei. Jeg er helt ny her, fant forumet gjennom google =)
Vi er et par som har to barn fra før og nå vurderer vi å bli fosterhjem. Vi har akkurat startet prosessen og skal ha første hjemmebesøk til uka. Veldig interessant å lese om deres vei og erfaringer med fosterhjem og barnevern!

Så spennende Liaes! Vi er på samme nivå, ser jeg =) Snakket med fosterhjemstjenesten i dag og fikk spurt litt om hjemmebesøket. Hun estimerte 1,5-2 timer, og det var ikke nødvendig at hjemmets barn var til stede. Jeg aner jo ikke hva de spør om, men de ønsker å se på huset og å møte oss. Lykke til!

Liaes 04-03-2015 14:33

Kjekt og se at det er flere som er like langt i prosessen som oss! :) ja, tenker at eldstemann skal i bhg som vanlig, minstemann er jo bare 8mnd så han blir hjemme;) hvor gammel er barna deres Dadelidu?
Her går vi spente og smånervøse rundt og venter på morgendagen!

Kristine 06-03-2015 17:18

Velkommen hit både Liaes og Dadelidu :)

Vi er fosterforeldre til ei herlig jente som nå har blitt 2,5 år. Hun var 15 mnd da hun kom til oss :) Vi har ingen barn fra før.
Første hjemmebesøket var veldig hyggelig husker jeg. De så på huset, soverommet som var tiltenkt fosterbarnet og informerte oss egentig mye om fosterhjem. De spurte om hvorfor vi ønsket å bli fosterhjem og litt om våre tanker rundt det å være fosterhjem. De var vel her 1-2 timer og det gikk veldig fort. Vi ble så invitert på pridekurs :)
Ønsker dere masse lykke til :) Så gøy at dere tenker på å bli fosterforeldre :)

dadelidu 07-03-2015 08:40

Takk Kristine :)

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Liaes (Innlegg 821568)
Kjekt og se at det er flere som er like langt i prosessen som oss! :) ja, tenker at eldstemann skal i bhg som vanlig, minstemann er jo bare 8mnd så han blir hjemme;) hvor gammel er barna deres Dadelidu?
Her går vi spente og smånervøse rundt og venter på morgendagen!

Hvordan gikk hjemmebesøket?
Våre er to og fem :)

milla80 07-03-2015 18:05

E ny her og har noen spm.Har tenkt en stund på dette med å bli fosterforeldre da vi ikke kan få egne barn og min mann vil ikke adoptere da dette er ganske dyrt.Lurer på hvordan det er å adoptere norske barn og om man vil være fosterforelder kan man da få små barn/baby.Tenker litt på dette med at når man har hatt barnet en stund,kanskje år så har moren skikket seg og vil ha barnet tilbake.Tenker da på hvordan det er for fosterfamilien som har blitt glad i dette barnet å må gi det fra seg.Det tenker jeg mest på.

Herr&FruLyse 07-03-2015 20:06

Sitat:

Opprinnelig skrevet av milla80 (Innlegg 821640)
E ny her og har noen spm.Har tenkt en stund på dette med å bli fosterforeldre da vi ikke kan få egne barn og min mann vil ikke adoptere da dette er ganske dyrt.Lurer på hvordan det er å adoptere norske barn og om man vil være fosterforelder kan man da få små barn/baby.Tenker litt på dette med at når man har hatt barnet en stund,kanskje år så har moren skikket seg og vil ha barnet tilbake.Tenker da på hvordan det er for fosterfamilien som har blitt glad i dette barnet å må gi det fra seg.Det tenker jeg mest på.

Her i Norge operer de fleste buf-dir regionene med såkalte "småbarnsbank". Der blir det plassert barn som er tenkt varig plassering i fosterhjem/adopsjon. Dette er da barn fra 0-3 år. Vet om flere som har hentet nyfødt barn på sykehuset som fosterforeldre. Dette er barn fra foreldre som er "varig uskikket", og som aldri vil kunne få barna sine tilbake (som hovedregel hvertfall).

Som fosterforeldre har du ingen rettigheter (desverre), sier domstoler og barnevern at barnet skal tilbakeføres, er det din/deres plikt å sørge for at det skjer på best mulig måte (selvsagt i samarbeid med barnevern). Det er ulempen med å være fosterhjem.

Selv fikk vi plassert ett barn under 1 år for snart 2 år siden. Hun ble tilbakeført til bio-hjem for en kort periode etter domsavsigelse. Når det ikke fungerte optimalt, ble hun tilbakeført til oss, og bor her fremdeles. Og det er beintøft å miste ett barn, uavhengig av om du har bært i det i magen, eller det er født i hjertet. Lettere ble det ikke av at hun kalte oss for mamma og pappa.

Seng meg gjerne en PM hvis det er noe mer du lurer på.

milla80 08-03-2015 00:01

Tusen tusen takk for svar det hjelper mye,men vi er bare på tanken om å bli fosterforeldre enda,men har veldig lyst.Er det en lang prosess før man kan bli fosterforeldre,Har man like ertigheter som om vi skulle vært di biologiske foreldrene tenker på i forhold til jobb og sånt.Har også hørt at man får betalt for å være fosterforeldre.

Emm 01-04-2015 23:24

Forstår jeg deg rett når du sier at dere er det eneste paret på kurset som vil få en godkjenning - og at dere altså vet dette om de andre?

Det hørtes uvanlig ut at kun ett par i en gruppe ender opp med godkjenning. Og at dere skal sitte med slik høyst personlig informasjon om de andre kan da ikke være lov? Kanskje jeg misforsto den delen av innlegget ditt?

Uansett - så spennende tider dere går i møte! Ønsker alt godt for dere videre i prosessen. :)

Kristine 02-04-2015 16:34

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tomammaer (Innlegg 822057)
Hei hei! Min første post her.
Vi har nå gått på PRIDE kurs og har to samlinger igjen. Vi har blitt forespeilet at vi er veldig godt skikket og at vi blir godkjent ved kursslutt. ( som det eneste paret på kurset, som vi vet om)
Vi er allerede mentalt i venteprosesse. Det er både spenspennende, gøy og litt skummelt å ikke kunne planlegge.
Vi har "ønsket" sped/småbarn da vi selv er veldig unge.
Det er visst veldig stor mangel i vårt og nabofylket,så vi kunne regne med alt fra 1uke til måneder. Vi er et likekjønnet par, så man vet jo ikke.

Godt å få tømt seg litt her:)

Hvor lenge har dere ventet? Hva slags alder er barna? Gleder, utfodringer, type plassering?
Fortell fortell!:)

Hei hei!
Så hyggelig med et likekjønnet par til :) Vi gikk PRIDE kurs for 2 år siden nå i våres, og vi fikk tildeling mens vi gikk på kurset. Frøkna flyttet inn her i september 2013 og var da 15 måneder gammel. (måtte vente på at saken var oppe i fylkesnemda og den ble flytta fra juni til august).

Frøkna er en oppvekstplassering og blir forhåpentligvis værende her til hun blir gammel nok til å flytte for seg selv. :)

Vi har ingen barn fra før, og ønsker oss søsken til frøkna etterhvert også.
Hvor i landet bor dere?

:)

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 21:26.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.