Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

Tralletrollet 15-01-2010 19:31

Nå venter vi på en plassering vi! :) Godkjent fra PRIDE for noen få dager siden, og "headhuntet" av barnevernet to dager etterpå. Det er veldig spennende, men masse rare tanker. Har fått masse info om den aktuelle plasseringen, og det er så mye stygt som blir gjort mot barn!! For min del kunne h*n kommet med en eneste gang! Men så må vi jo også passe på at våre "interesser" blir ivaretatt, som avlastning, støtteapparat, tilsynsfører osv. Det er masse!! Prøver å holde forventninger og plablegging nede, men det er jammen ikke lett...

:lykke:

shih tzu 15-01-2010 21:21

Så spennende da. Vi fikk to fosterbarn i august og vi fikk også forespørsel allerede 4 dager etter siste pride kurs, så det kan gå begge veier. Vi er faktisk de eneste fra vårt kurs som har fått tildelt fosterbarn enda, men man må huske på att alle er forskjellige, med forskjellige"krav" ved en eventuell plassering.
Er bra dere bruker litt tid på papir arbeid og ting, her gik det altfor fort i svingene, siden forespørselen kom midt i juli,var det ferie avvikling alle veier og de ville skive kontrakt bare to dager etter forespørsel. Vi fikk heldigvis god hjelp fra pride kursholder faktisk, så alt ordnet seg og ungene flyttet inn vare 4 uker etterpå.

lykkelig 5 barns mor :bodypump:

Tralletrollet 17-01-2010 17:50

Ja, det gikk utrolig fort i svingene her også.. men det er så mye som må passes på nå som vi skal skrive kontrakt og forhandle rammebetingelser. Har hørt rykter om at noen kommuner ikke vil betale ut arbeidsgodgjøring i permisjonstiden, men det har jeg ikke funnet noe skriftlig om. Det gjør jo at man ikke føler seg så veldig satt pris på, selv om det ikke akkurat er millionbeløp det er snakk om.. Vi har fått vite en god del om dem som kommer (to barn), og de er ikke lenger så veldig anonyme for oss. Det gjør at i alle fall jeg har litt problem med å skille praktisk forhandling og følelsesliv. Jeg vet ikke... det er kanskje en strategi fra barnevernets side?! At vi skal si ja, uansett hvilke vilkår de kommer med? Forvirret, og gleder meg til alle er enige og barna er trygt i hus med oss... :sukk:

shih tzu 17-01-2010 22:43

Det vi prøvde og fokusere på var å tenke oss frem til om ett år eller to og hva slags ting som kunne skje og att behovene til barna kansje forandret seg etter hvert som tiden gikk. dette fikk oss til å få med i kontrakten att så fort vi føler vi trenger avlastning så får vi det, snakk om en helg i mnd og en uke om sommeren. Nå trodde vi ikke att dette var noe vi kom til å bruke, siden vi har flere bio barn og skjelden har fri uansett men greit og ha med. Så viser det seg nå att ett av barna må ha ekstra oppfølging både på det ene og det andre, og att han ikke kan være hjemme uten att en av oss er hjemme til enhver tid. Vi har en stor ungdom på 16 som ellers har passet noen timer når det trengs men nå er ikke dette aktuelt lenge, og nå kan jeg se att vi kansje må ta i bruk litt avlastning alikevel, bare for å få litt tid sammen uten att den ene er optatt med minsten hele tiden. Mye og tenke på og mye jobb,men du så morro det er å se når de knytter bånd, når de tramper opp trappa og er sur og oppfører seg som resten av ungeflokken her hjemme, er da vi ser att de virkelig føler seg hjemme:grouphug:

Ell@ 18-01-2010 13:38

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tralletrollet (Innlegg 636141)
Ja, det gikk utrolig fort i svingene her også.. men det er så mye som må passes på nå som vi skal skrive kontrakt og forhandle rammebetingelser. Har hørt rykter om at noen kommuner ikke vil betale ut arbeidsgodgjøring i permisjonstiden, men det har jeg ikke funnet noe skriftlig om. Det gjør jo at man ikke føler seg så veldig satt pris på, selv om det ikke akkurat er millionbeløp det er snakk om.. Vi har fått vite en god del om dem som kommer (to barn), og de er ikke lenger så veldig anonyme for oss. Det gjør at i alle fall jeg har litt problem med å skille praktisk forhandling og følelsesliv. Jeg vet ikke... det er kanskje en strategi fra barnevernets side?! At vi skal si ja, uansett hvilke vilkår de kommer med? Forvirret, og gleder meg til alle er enige og barna er trygt i hus med oss... :sukk:

Så spennende, Tralletrollet, masse lykke til :blomstersmil:

Tralletrollet 19-01-2010 18:21

Takk for svar og oppmuntring! Det er sikkert en god ide å få med noe om avlastning ja.. vi nevnte det såvidt første gang vi hadde møte med den aktuelle kommunen, men da ble de nesten sint! Vi måtte bare ikke innbille oss at vi kunne fortsette å finne på ting bare oss to og lempe fosterbarna over på avlastning nå som de skulle binde seg til oss!! Vi måtte bare innfinne oss med at de "lykkelige" tider som barnløs var over. For alltid. Hehe... ikke akkurat sånn de sa det, men det føltes litt sånn... V ville jo bare vite om dette er noe vi har krav på, og om det er best at det er noen som kjenner barnet fra før, eller om BV vanligvis ordnet avlastning med noen andre. Jeg mener, vi vet jo lite til ingenting om det!! Vi mente jo på sikt da, ikke sånn første helgen, liksom! Jaja.. det er ikke sikkert de mente det sånn... får håpe det går bedre på neste møte om noen dager! Har hørt så mange skrekkhistorier om BV som ikke stiller opp for fosterforeldre/barn at man kan jo bli helt mørkeredd...

Sussanne 19-01-2010 22:19

håper det er ok at eg stiller et par spørsmål:)

vi vurderer å bli fosterforeldre (ikke akkurat nå, men kanskje om noen år)

dere som har tatt kurset har sikkert en del info:)

hvordan er det med lang tids plasserte barn, hvor sikkert er det at de blir boende til de blir voksen? det som stopper meg er vel at eg kommer til å bli alt for glad i barna og livredd for at de en dag må flytte....(kanskje eg ikke passer så bra som foster mor)

og er det regler for hvor mangen barn en har fra før? vi venter nr 3 nå:) og eg er helt sikker på at vi har overskudd til mangen flere barn;) tenker mer og mer på at kanskje det er betre å være foreldre til noen barn som ikke har det så godt enn å lage flere selv:) vet at det kommer til å bli tøffe tak, fosterbarn har ofte opplevd triste ting som er vanskelig å takkle....

min mann blir nok godkjent for tenåringer mens eg blir godkjent for babyer:) vi har en aldersforskjell....er dette noe de er streng på?

shih tzu 20-01-2010 18:07

Det går nok bra skal du se. Barnevernet som vi har kontakt med var ikke heller overpositive men han som kom fra fosterhjemstjenesten var helt enig med oss,om att vi ikke viste noe om fremtiden og att det var en liten ting for barnevernet og godkjenne vis de skulle plassere to unger i samme hjem,og iallefall hos oss som hadde tre barn fra før. han utdypet også att vi nok ville trenge noen dager for oss selv, bare vi voksne etter hvert, og da var det jo ok og bruke de helgene ungene var i avlastning til det.Her går det kjempe fint,med 4 på skolen og minsten i barnehage, jeg går "bare" hjemme, men skal si att har vel nok å henge fingrene i om dagen selv om jeg har 5 timer om dagen uten unger hjemme. er frikjøpt ett år fra de flyttet inn, men har fått inndikasjoner på att det nok blir enda ett år siden minsten trenger ekstra oppfølging på ting, og krever en av oss hjemme til enhver tid.
men morro er det og det ordner seg nok for dere også skal du se.
er det noe du lurer på som ikke kan skrives her er du hjertelig velkommen til og sende en pr mail til meg:neie:

Tralletrollet 20-01-2010 20:17

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sussanne (Innlegg 636781)
håper det er ok at eg stiller et par spørsmål:)

vi vurderer å bli fosterforeldre (ikke akkurat nå, men kanskje om noen år)

dere som har tatt kurset har sikkert en del info:)

hvordan er det med lang tids plasserte barn, hvor sikkert er det at de blir boende til de blir voksen? det som stopper meg er vel at eg kommer til å bli alt for glad i barna og livredd for at de en dag må flytte....(kanskje eg ikke passer så bra som foster mor)

og er det regler for hvor mangen barn en har fra før? vi venter nr 3 nå:) og eg er helt sikker på at vi har overskudd til mangen flere barn;) tenker mer og mer på at kanskje det er betre å være foreldre til noen barn som ikke har det så godt enn å lage flere selv:) vet at det kommer til å bli tøffe tak, fosterbarn har ofte opplevd triste ting som er vanskelig å takkle....

min mann blir nok godkjent for tenåringer mens eg blir godkjent for babyer:) vi har en aldersforskjell....er dette noe de er streng på?

Hei!
Nå har jeg ikke så mye erfaring enda, men har gått ferdig kurset da! :) Det er bestandig en sjangse for at barnet blir tilbakeført, for det er jo på en måte målet. Lederne på kurset vårt understreket at det ikke er veldig enkelt å få tilbake daglig omsorg for barnet dersom det først har blitt plassert i fosterhjem, men det skjer. Det blir selvfølgelig ikke enkelt for fosterforeldrene om det skjer, men det er ikke noe vi kan styre. Man er jo nødt til å bli glad i barna, og det er en risiko ved "jobben"! Det som bekymrer meg mer er at det ikke er noen automatisk støtteordning i kommunene for fosterforeldre som får barn tilbakeført...

Angående alder er de vel ikke spesielt strenge i noen retning, men jeg vil tro at det er din alder som vil gjøre utslaget (i og med at du er yngst). Det er lettere å plassere en baby hos mannen din enn en ungdom hos deg, hvis du skjønner, når man tenker på aldersforskjellen på dere og barnet. Det som er det viktigste er at dere blir enige om hvilken aldersgruppe dere ønsker, så går det nok greit!

Det er heller ingen faste regler for hvor mange barn man kan ha fra før, men jeg mener å huske at det yngste barnet bør være minst 2 år gammelt! :)

Sussanne 20-01-2010 22:34

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tralletrollet (Innlegg 636994)
Hei!
Nå har jeg ikke så mye erfaring enda, men har gått ferdig kurset da! :) Det er bestandig en sjangse for at barnet blir tilbakeført, for det er jo på en måte målet. Lederne på kurset vårt understreket at det ikke er veldig enkelt å få tilbake daglig omsorg for barnet dersom det først har blitt plassert i fosterhjem, men det skjer. Det blir selvfølgelig ikke enkelt for fosterforeldrene om det skjer, men det er ikke noe vi kan styre. Man er jo nødt til å bli glad i barna, og det er en risiko ved "jobben"! Det som bekymrer meg mer er at det ikke er noen automatisk støtteordning i kommunene for fosterforeldre som får barn tilbakeført...

Angående alder er de vel ikke spesielt strenge i noen retning, men jeg vil tro at det er din alder som vil gjøre utslaget (i og med at du er yngst). Det er lettere å plassere en baby hos mannen din enn en ungdom hos deg, hvis du skjønner, når man tenker på aldersforskjellen på dere og barnet. Det som er det viktigste er at dere blir enige om hvilken aldersgruppe dere ønsker, så går det nok greit!

Det er heller ingen faste regler for hvor mange barn man kan ha fra før, men jeg mener å huske at det yngste barnet bør være minst 2 år gammelt! :)

tusen takk for svar:)

har de en øvre aldersgrense på foster foreldrene?

det å konstant være usikker på om barnet må flytte hadde slitt enormt på meg....er veldig usikker her....kvir meg ikke til ekstra "arbeid" og mamma hjertet mitt kan voske seg gigantisk:) har noen år å tenke på da...

men det er veldig viktig å tenke nøye igjennom og sette seg godt inni hva en begir seg ut på...mangen flotte og flinke fosterfoeldre som gir opp og sier aldri mere...ikke pga barna,men pga barnevernet....det får meg til å tenke....

når eg leser om barn i min by som ikke har foreldre og venter på å få foster foreldre får eg så vondt og er klar til å la alle flytte hjem til oss...og når eg leser hva de har opplevd...huff...at foreldre kan gjøre så fæle ting mot sine egne barn???

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 22:02.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.