Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

randeli 27-01-2014 19:07

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lottan (Innlegg 809581)
Ja det er veldig spennende. selvom jeg har jobber med barn i mange år så lærer jeg enormt mye. På mandag skal vi ha samtale med "lærerne" igjen.. blir vår andre samtale. Gruer meg litt egentlig, samtale med offentlige instanser gjør meg nervøs på en måte... I tillegg så er det utfordrende å fylle ut livsboka.. noen av spm er vanskelige å svare på.

Heia
Det gikk sikkert greit:heia:, men visst jeg husker at jeg var selv nervøs ved hvert hjembesøk. Og synes det var veldigt greit når det var unnagjort.

Ellers var kurslederne veldigt grei og hygggelige, men det er vel det der med offentlige instanser.

Synes at PRIDE-kursen var og er nyttig fortsatt, men nå er det venten på den store telefonen:denstoretelefonen:.
:lykkelig::dromme:

randeli 27-01-2014 19:11

Heia

Synes det er hyggelig og kjempeflott at det er liv i denne tråden med litt funderinger osv.

Lottan 27-01-2014 19:58

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kristine (Innlegg 809618)
Lykke til på mandag! Det går nok fint :) Våre pridekursledere var utrolig hyggelige og lette og snakke med, så samtalene med de gikk veldig fint.
Husker at det var noen spørsmål i livsbøkene som var litt vanskeligere enn andre ja.. men vi fylte ut, og var det noe kurslederene lurte på eller ville ha utdypet så spurte de på samtalene. Veldig greit egentlig!

Har dere tenkt noe på hva slags barn dere tenker passer hos dere? Husker vi snakket mye om det mot slutten av kurset - hva slags barn kan bo hos oss.. hvem passer inn her.. Frøkna vi har fått passer perfekt! :lykkelig:

Ja våre ledere er også ganske ok altså, men som jeg skrev, er noe spesielt det å snakke med offentlige instanser på den måten. Men uansett, møtet i dag gikk bra og det var ikke noe problem.

Vi har snakket om at vi ønsker oss et lite barn.
Livsboka skal vel og være litt vanskelig å fylle ut, jeg må si jeg tenker sjelden på hvordan konflikter jeg hadde i barnedommen og hvordan jeg løste de.. eller hvem som pushet og støttet opp ift utviklingsområder da jeg var liten.. hehe

randeli 27-01-2014 22:45

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lottan (Innlegg 809670)
Ja våre ledere er også ganske ok altså, men som jeg skrev, er noe spesielt det å snakke med offentlige instanser på den måten. Men uansett, møtet i dag gikk bra og det var ikke noe problem.

Vi har snakket om at vi ønsker oss et lite barn.
Livsboka skal vel og være litt vanskelig å fylle ut, jeg må si jeg tenker sjelden på hvordan konflikter jeg hadde i barnedommen og hvordan jeg løste de.. eller hvem som pushet og støttet opp ift utviklingsområder da jeg var liten.. hehe

Næh det er vel ingen som har direkte fundert over det tidligere.

Ja det kan være litt mye skrivende i livsboka :-)

Bonusmamma 30-01-2014 23:40

Ventetid...

Sitat:

Opprinnelig skrevet av randeli (Innlegg 809665)
Heia
Takk og ja det skal bli og er spennende under tiden vi venter, og tålmodighet.
Håper at det fortsatt går greit med er og jenten :-)

Spennende tider når man venter;-) Har dere fått noen henvendelser ennå??

randeli 31-01-2014 11:49

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Bonusmamma (Innlegg 809849)
Spennende tider når man venter;-) Har dere fått noen henvendelser ennå??

Heia
Nei ikke foreløpig.

Håper at det blir en kort ventetid både for dere og oss på:denstoretelefonen::-)

Bonusmamma 31-01-2014 21:14

Sitat:

Opprinnelig skrevet av randeli (Innlegg 809867)
Heia
Nei ikke foreløpig.

Håper at det blir en kort ventetid både for dere og oss på:denstoretelefonen::-)

Vi er i en prosess nå hvor vi har blitt spurt om vi kan ta i mot en baby i direkte plassering, om det blir et vedtak.. En enorm følelsesmessig berg & dalbane, med mye usikkerhet og mange skjebner involvert... Trodde jeg var forberedt, men er ikke så sikker lenger:neglebit:

randeli 31-01-2014 22:32

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Bonusmamma (Innlegg 809901)
Vi er i en prosess nå hvor vi har blitt spurt om vi kan ta i mot en baby i direkte plassering, om det blir et vedtak.. En enorm følelsesmessig berg & dalbane, med mye usikkerhet og mange skjebner involvert... Trodde jeg var forberedt, men er ikke så sikker lenger:neglebit:

Spennende, og skjønner at det virkelig er berg og dalbane. Vanskelig og bestemme seg for hva som er rett og feil:panikk: Men trur at de fleste er klare for det når man har kommet så langt i prosessen :blomstersmil: .Lykke til .
(Trur dette svaret havnet feil fra begynnelsen.);-)

Me87 23-02-2014 20:10

Til uka får vi hjemmebesøk i forbindelse med å bli besøkshjem :yess:

Aliana 14-03-2014 00:02

Hei! :grouphug:

Vi var ferdig med PRIDE kurset for et par uker siden, og har ett siste møte med fosterhjemstjenesten i neste uke, før en evt anbefaling skrives.
Vi står for tiden i den laaaange adopsjonskøen i Colombia, men ser ikke lenger en ende på den. Derfor tenker vi nå på å bli fosterfamilie. :blomstersmil:Muligens tar vi en aller siste IVF først, for "å bli helt ferdig med det". Spennende tid framover!

Kristine 17-03-2014 14:47

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Aliana (Innlegg 812216)
Hei! :grouphug:

Vi var ferdig med PRIDE kurset for et par uker siden, og har ett siste møte med fosterhjemstjenesten i neste uke, før en evt anbefaling skrives.
Vi står for tiden i den laaaange adopsjonskøen i Colombia, men ser ikke lenger en ende på den. Derfor tenker vi nå på å bli fosterfamilie. :blomstersmil:Muligens tar vi en aller siste IVF først, for "å bli helt ferdig med det". Spennende tid framover!

Hei hei! Dette høres jo spennende ut!
På Pridekurset vi gikk var det også en familie som stod i Colombiakø - de valgte å bli fosterforeldre i stedet, og har fått ei lita jente :)

Lykke til!

Bonusmamma 19-03-2014 21:50

Fantastisk tid

:lykkelig: Ville bare gi en liten oppdatering!! Vi storkoser oss med et nytt familiemedlem!! Alt er nytt, litt slitsomt, men helt riktig på en god måte;-)

Noe nytt med deres ventetid?
Sitat:

Opprinnelig skrevet av randeli (Innlegg 809909)
Spennende, og skjønner at det virkelig er berg og dalbane. Vanskelig og bestemme seg for hva som er rett og feil:panikk: Men trur at de fleste er klare for det når man har kommet så langt i prosessen :blomstersmil: .Lykke til .
(Trur dette svaret havnet feil fra begynnelsen.);-)

Aliana 30-04-2014 14:13

Hei! :blomstersmil:

Kjekt å høre om andre i adopsjonskø som har valgt å bli fosterforeldre, Kristine.

Vi har bestemt oss for ikke å gjennomføre en siste IVF. Men for å bli fosterfamilie! :heia: Vi er kjempe spente for veien videre. Anbefalingen/Rapporten fra fosterhjemstjenesten er nesten ferdig :heia:

Aenida 02-05-2014 00:16

Sniker meg inn....

...på denne tråden. Vi har sagt ja til å ta i mot en liten gutt i løpet av sommeren/høsten. Vi gikk PRIDE-kurs tidligere, men valgte å vente litt. Har prøvd å få egne barn i 3 år nå, har hatt ett mislykket ED-forsøk og har to på frys i Alicante. Adopsjon valgte vi bort for snart 3 år siden. Vi er veldig spente, men vi mener vi kan gi dette barnet det han trenger. Plasseringen skal være permanent. Går litt i berg-og-dalbane, og plutselig har jeg begynt å tenke på ting jeg aldri har tenkt på før - som f.eks. "håper det er plass hos fastlegen min så han kan få samme lege som meg" osv....

Vi gleder oss til å bli foreldre, og er spent på alle de tingene som blir annerledes enn vi forestilte oss! :blomstersmil:

Bonusmamma 11-05-2014 22:39

Alt blir annerledes...

Men, det er bare å glede seg!!

Vi var forberedt på å ta imot et barn i alderen 5-9.. Var godt pålest på hvordan vi skulle takle de forskjellige situasjoner mht adferdsproblemer osv.. I februar flyttet det inn et nurk på to uker, og vi var totalt uforberedte😜.

Men fortsatt bare positivt, selvom det er en utfordrende og vanskelig situasjon for alle parter.. Nå er venter vi på at saken skal opp i nemnda.. Samværene er pr idag veldig regelmessige.. Dette er en utfordrende situasjon for alle, også for lille nurk....😞

Jeg vil også berømme barnevernet vi jobber med for å være meget gode støttespillere- skal man dømme ut fra mediaomtale i disse dager, så er jo ikke det noen selvfølge..

Ønsker dere lykke til med plassering og et nytt medlem inn i familien😉

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Aenida (Innlegg 814378)
...på denne tråden. Vi har sagt ja til å ta i mot en liten gutt i løpet av sommeren/høsten. Vi gikk PRIDE-kurs tidligere, men valgte å vente litt. Har prøvd å få egne barn i 3 år nå, har hatt ett mislykket ED-forsøk og har to på frys i Alicante. Adopsjon valgte vi bort for snart 3 år siden. Vi er veldig spente, men vi mener vi kan gi dette barnet det han trenger. Plasseringen skal være permanent. Går litt i berg-og-dalbane, og plutselig har jeg begynt å tenke på ting jeg aldri har tenkt på før - som f.eks. "håper det er plass hos fastlegen min så han kan få samme lege som meg" osv....

Vi gleder oss til å bli foreldre, og er spent på alle de tingene som blir annerledes enn vi forestilte oss! :blomstersmil:

Kristine 18-05-2014 20:20

Heisann - er det noen her inne som har reist på ferie med fosterbarn til USA? Vi er invitert i bryllup i USA nå i sommer og vil jo ha med oss datteren vår :) Lurer på om det er noen spesielle papirer vi trenger? Barnevernet skal lage et skriv som sier at vi er fosterforeldrene hennes og at vi har tillatelse til å ta henne med på ferie til USA, men vi lurer på om det er noe annet vi også trenger?
Noen som vet?

:)

carine 19-05-2014 09:27

Er det noe spesielle regler i USA ? Så lenge Bv fikser skriv så dere får pass er det alt en trenger for å reise utenlands med fosterbarn eller andre sine barn . Var nettopp i Bremen med bonusdatter fra tidligere forhold og fosterbarn , alt en trengte var pass 😊

Kristine 19-05-2014 17:49

Sitat:

Opprinnelig skrevet av carine (Innlegg 814972)
Er det noe spesielle regler i USA ? Så lenge Bv fikser skriv så dere får pass er det alt en trenger for å reise utenlands med fosterbarn eller andre sine barn . Var nettopp i Bremen med bonusdatter fra tidligere forhold og fosterbarn , alt en trengte var pass 😊

USA er bare så strenge på alt.. har hørt om familier som har måtte snu fordi familien ikke har samme etternavn.. vi har jo papirer på at vi er fosterforeldrene og at vi har tillatelse til å ta henne med oss, så det burde jo gå fint.. :)
Pass har vi ordna, samme med ESTA (som er noe alle som skal til USA må ha). :)

Cornelia31 06-06-2014 23:28

Kan bare signere at fosterbarn er en fantastisk måte å få barn på :lykkelig: Vi har ei adoptert fra Kina, og ettersom ventetiden for en ny adopsjon var uendelig lang tok vi PRIDE kurs høsten 2012! I februar 2013 fikk vi ei helt nyfødt snuppe som vi hentet på sykehuset :baby2: Det å adoptere å det å få et fosterbarn er helt ulike prosesser - men like fantastisk begge deler:storken-jente:

Lottan 08-07-2014 19:25

Her hos oss gikk det plutselig veldig fort i svingene. Etter å ha fått tlf i går i 11 tida flyttet det et lite fosterbarn inn til oss i 17 tida i går. Dette første døgnet har virkelig vært en anderledes hverdag og vi er veldig spente på om barnet får bli hos oss eller ikke. Verdens skjønneste er barnet selvfølglig :)

Cathy 31-08-2014 10:29

Åh, så fantastisk Lottan! Det var utrolig godt å komme inn her å lese din oppdatering:-) Vi er i tenkeboksen etter atter et negativt forsøk. Nå må vi begynne å tenke alternativt. Å bli fosterforeldre har vært i tankene lenge, men nå vurderer vi å virkelig ta skrittet! Lurer på å melde oss på PRIDE-kurs nå. Vi har ingen barn, og vil veldig gjerne høre fra andre i samme situasjon - vi føler oss veldig alene i verden...

Me87 31-08-2014 13:21

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lottan (Innlegg 816460)
Her hos oss gikk det plutselig veldig fort i svingene. Etter å ha fått tlf i går i 11 tida flyttet det et lite fosterbarn inn til oss i 17 tida i går. Dette første døgnet har virkelig vært en anderledes hverdag og vi er veldig spente på om barnet får bli hos oss eller ikke. Verdens skjønneste er barnet selvfølglig :)

Så glad på deres vegne! Har tenkt mye på dere!

skogan 31-08-2014 21:48

pm

Hei, Cathy.

har sendt deg ein PM..

Kristine 07-09-2014 20:26

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Cathy (Innlegg 817181)
Åh, så fantastisk Lottan! Det var utrolig godt å komme inn her å lese din oppdatering:-) Vi er i tenkeboksen etter atter et negativt forsøk. Nå må vi begynne å tenke alternativt. Å bli fosterforeldre har vært i tankene lenge, men nå vurderer vi å virkelig ta skrittet! Lurer på å melde oss på PRIDE-kurs nå. Vi har ingen barn, og vil veldig gjerne høre fra andre i samme situasjon - vi føler oss veldig alene i verden...

Hei hei!
Vi gikk pride i fjor vår og fikk ei jente i fjor høst. Vi hadde heller ingen barn fra før - så det ble en ny hverdag - en fantastisk en :lykkelig:
Bare å sende en pm om du vil snakke mer :) Kan absolutt anbefale å bli fosterforeldre i allefall :)

Kristine 07-09-2014 20:27

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lottan (Innlegg 816460)

Så utrolig spenennde Lottan! Hvordan går det? Får barnet bli hos dere? Håper alt går bra med dere alle :)

Kristine 07-09-2014 20:29

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kristine (Innlegg 814955)
Heisann - er det noen her inne som har reist på ferie med fosterbarn til USA? Vi er invitert i bryllup i USA nå i sommer og vil jo ha med oss datteren vår :) Lurer på om det er noen spesielle papirer vi trenger? Barnevernet skal lage et skriv som sier at vi er fosterforeldrene hennes og at vi har tillatelse til å ta henne med på ferie til USA, men vi lurer på om det er noe annet vi også trenger?
Noen som vet?

Quoter meg selv jeg.. om noen andre planlegger å ha med fosterbarn til USA så må man ha med et skriv fra barnevernet som sier at dere er fosterforeldre og at dere har tillatelse til å ha med barnet på ferie.
Vi hadde heldigvis med det - og vi hadde ikke fått komme inn i landet uten!
Så lenge barnet ikke har samme etternavn som dere (og det er vel ikke så mange fosterbarn som har det).

Lottan 08-09-2014 22:31

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kristine (Innlegg 817387)
Så utrolig spenennde Lottan! Hvordan går det? Får barnet bli hos dere? Håper alt går bra med dere alle :)

Det går bra her med oss, er hyppig samvær, så det to steg frem og et tilbake. Men barnet er vi blitt veldig glade i. Vi vet fortsatt ingenting om hvordan plassering det blir eller om hvor lenge barnet får bli. :( Det virker som om de ikke er helt enig i kommunen barnet kommer fra. OG vi er jo selvfølgelig de siste som blir informert.

For uten om det, så er det veldig givende. Vi er jo som fler av dere vet ufrivillige barnløse og har ikke noen egne barn. Å være forsterforeldre er fint, men vi kommer til å ga langt ned i kjelleren om vi "mister" det barnet her. Altså, om det er barnet beste å komme hjem, så stiller det seg jo noe anderledes.. :)

Og Cathy, ikke tenk på det en gang, kast dere ut i det :) Bare å sende meg en pm om det er noe du lurer på :)

Emm 19-09-2014 17:02

Jeg lurer på en ting som jeg ikke finner noe svar på noen steder - av og til søkes det etter forsterforeldre med tanke på adopsjon, gjelder dette kun babyer, eller skjer det også at eldre barn plasseres i fosterhjem med tanke på adopsjon?

mammalykken 16-10-2014 21:20

(Fikk ikke til å lage introduksjon, mulig jeg bare er litt treg...)

Jeg lurer på en ting her. Jeg har i mange år ønsket å bli fosterforelder, men for å gjøre en lang historie kort -

Jeg ble gravid med mitt barn kort tid etter sykdom, og tok kontakt med barneverntjenesten for å få hjelp. Dette endte med at de feilaktig plasserte barnet mitt i beredskapshjem etter fødsel. Vedtaket ble opphevet, og jeg har i dag omsorgen for barnet mitt som nå er 17mnd. Har godt samarbeid til barnevernet og de er ikke veldig bekymret. Har også bare positivt fra de som følger opp meg og barnet.

Så til spørsmålet. Som sagt har jeg alltid hatt lyst til å gi tilbake til samfunnet, og siden jeg elsker barn kunne jeg godt tenke meg å være fosterhjem - en dag. Ikke i dag, kanskje ikke på mange år, men en dag.

Tror dere sjansen min er ødelagt pga at jeg ble fratatt mitt barn for en kort periode, selv om feilen ble rettet opp raskt? Nå kan jeg jo sikkert prøve å få flere barn selv, men jeg kunne gjerne tenkt meg å hjelpe ett eller flere barn som trenger det. Har en ressurssterk familie rundt meg, og er forholdsvis ung (21) så har jo mange år på meg. Men ville bare høre deres meninger. :)

Dette er uansett ikke aktuelt for meg før om noen år (både med tanke på at jeg vil at barnet mitt skal forstå mer først, og at jeg ønsker å ta videre utdanning, og ønsker noe mer stabile boforhold - helst eie noe selv, og ikke leie).

Pacific 28-10-2014 11:01

Hei dere som har fått fosterbarn!

Hei! Jeg er ganske ny her. Har to biologiske barn og venter på tildeling av fosterbarn. Lurer litt på om dere som har fått fosterbarn kan si noe om hvor lenge dere måtte vente og hvor gammelt barnet dere fikk var.
Vi syns det tar lang tid. Var godkjent i sommer men ikke fått barn ennå.
Håper noen vil svare.

Takk :)

Herr&FruLyse 28-10-2014 12:02

Lottan:
Kjenner igjen følelsen du beskriver med å gå i kjelleren hvis en evt skulle miste fosterbarnet. Vi var der ved juletider ifjor. Vårt fosterbarn ble tilbakeført til mor, og det var helt grusomt. Vi hadde i 5 uker mor, tolk og bv tilstede ca annenhver dag, i inntil 4 timer pr gang. "Gleden" vår oppi dette var at vi ble spontant gravide 6 uker etter at barnet flyttet hit. Men det gikk 4 uker fra hun flyttet fra oss, til vi fødte 6 uker for tidlig. Og 4 uker etter det ble barnet tilbakeført til oss igjen. Så har vært en berg og dalbane ifht følelser og hva som har skjedd. Er ikke alltid BV blir enige med seg selv ifht hva som er best for barnet.

Men, det er veldig givende, og nå er situasjonen mer avgjort, selv om den er uklar. Er noen usikkerhetsmomenter, men får BV "viljen" sin, så blir det adopsjon til slutt her hos oss.

Emm: Ofte søkes det etter fosterhjem med tanke adopsjon. Da er barnet tiltenkt en varig plassering, der tilbakeføring ikke anses som mulig. Enten ved at biologisk foreldre har samtykket til en varig plassering pga egen sykdom, eller at de ikke er mentalt egnet for å ta vare på eget barn. I hver region ifht buf-etat, så har hver "fosterhjems avdeling" en såkalt "småbarnsbank". Dette er barn fra 0-3 år, som blir plassert i fosterhjem, med tanke på fremtidig adopsjon.

Mammalykke: hvordan det stiller seg for deg er vanskelig å si. Det beste er når du er klar for evt å bli fosterhjem, tar kontakt med bufetat, og melder deg på PRIDE kurs. Da vil du få snakke med de som "verver" fosterhjem. De kan nok gi deg bedre svar på akkurat det. Samt det finnes "kriterier" for å bli fosterhjem, men de får du når du snakker med bufetat.

Pacific:
Kommer litt an på hva "kriterier" dere satte på barnet. (med kriterier mener jeg alder, kjønn, og evt kjent skade hos barne ifht rus hos mor evt psyk problemer hos mor) Og hvilken region dere tilhører. Noen regioner har store mangler, og det er kort ventetid. Mens andre regioner har litt lengre ventetid. Selv har ikke vi generell godkjenning hos bufetat, men det er fordi vi ble "headhuntet". Vi hadde startet adopsjonsprosess ifht utenlandsprosess, da bv lokalt ringte oss.

missien 30-12-2014 11:46

Hei :neie:
Vi har to barn fra før og skal nå gå pridekurs i Tromsø som begynner i januar.
Gleder oss til å se nærmere på om dette er noe for oss:lykkelig:

Emm 01-01-2015 21:02

Sitat:

Opprinnelig skrevet av missien (Innlegg 820256)
Hei :neie:
Vi har to barn fra før og skal nå gå pridekurs i Tromsø som begynner i januar.
Gleder oss til å se nærmere på om dette er noe for oss:lykkelig:

Så spennende. :) Hvilken alder har barna deres og i hvilken aldersgruppe ser dere for dere et evt. fosterbarn?

Scrappefrue 09-01-2015 08:30

Vi har akkurat blitt lagt inn i fosterhjemsbanken og venter derfor på å få tlf med forespørsel om barn i alderen 0-3 år.

Oppussing av rommet er i gang, da det er trehvit. Blir lyse farger, så det kan tilpasses kjønn, alder osv når vi vet hvem som flytter inn.

Men hva KAN vi kjøpe inn nå? Greit å ikke måtte kjøpe alt på en gang når tlf kommer.
Hva har barnet mest sannsynlig med seg? Får vi med vogn og bilsetet fra beredskapshjem?

Herr&FruLyse 09-01-2015 19:20

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Scrappefrue (Innlegg 820496)
Vi har akkurat blitt lagt inn i fosterhjemsbanken og venter derfor på å få tlf med forespørsel om barn i alderen 0-3 år.

Oppussing av rommet er i gang, da det er trehvit. Blir lyse farger, så det kan tilpasses kjønn, alder osv når vi vet hvem som flytter inn.

Men hva KAN vi kjøpe inn nå? Greit å ikke måtte kjøpe alt på en gang når tlf kommer.
Hva har barnet mest sannsynlig med seg? Får vi med vogn og bilsetet fra beredskapshjem?

Når prinsessen vår kom fra beredskapshjem, fikk vi med vogn (den var komt med fra bio-hjem ved akuttplasseringen), og div klær. Bilsete fikk vi ikke med, da det var beredskapshjemmet sitt "private".

Det som kan være greit å kjøpe inn nå:
Spisestol (tripp trapp evt annen type stol).
tallerkener/grøtskåler.
skjeer (vi har brukt de fra bambino, fås kjøpt i de fleste matbutikker).

Jeg hadde muligens også kjøpt en sprinkelseng. junior dyne og nøytralt sengtøy.

Etter dere har fått plassering, så får enn ett "starttilskudd" som skal gå til nødvendig utstyr til barnet. I vår kommune er det 15000. Men vi måtte legge ut selv, så fikk vi tilbakebetalt.

Hvilken region venter dere tilbakemelding fra forresten?

Me87 09-01-2015 21:00

Noen som vet hvordan mulighetene er for å få fosterbarn, når en har et barn på 2,5 år fra før av?

Følger med på bufdir sine sider, på "barn som trenger fosterhjem", og på så og si samtlige av barna står det: "Han(hun) ønsker å bo i en familie der han kan være det yngste barnet."

Og det er jo ikke så mange barn som er yngre enn 2,5. :)

skogan 09-01-2015 22:24

fosterhjem..

Ta kontakt med bufetat, og spør...

Vi har to fostersønner ( 5 år og 2,5 år) og har hatt dei i 18 mnd. ( ufrvillig barnløs i 13 år) men no har eg sikkert fått mine tanker over i litt andre baner for vi skal bli 5 stk i slutten mai ein gong( prøverør, innsett i sept 14).

Scrappefrue 11-01-2015 22:53

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Herr&FruLyse (Innlegg 820507)
Når prinsessen vår kom fra beredskapshjem, fikk vi med vogn (den var komt med fra bio-hjem ved akuttplasseringen), og div klær. Bilsete fikk vi ikke med, da det var beredskapshjemmet sitt "private".

Det som kan være greit å kjøpe inn nå:
Spisestol (tripp trapp evt annen type stol).
tallerkener/grøtskåler.
skjeer (vi har brukt de fra bambino, fås kjøpt i de fleste matbutikker).

Jeg hadde muligens også kjøpt en sprinkelseng. junior dyne og nøytralt sengtøy.

Etter dere har fått plassering, så får enn ett "starttilskudd" som skal gå til nødvendig utstyr til barnet. I vår kommune er det 15000. Men vi måtte legge ut selv, så fikk vi tilbakebetalt.

Hvilken region venter dere tilbakemelding fra forresten?

Takk for flere gode tips. Tar gjerne mot flere gode råd 😃
Vi venter fra Oslo.

lillestjerne 12-01-2015 16:07

Hei.
I sommer fikk mannen min og jeg vår etterlengtede lille jente etter hjelp med eggdonasjon i utlandet. Hun er nå 6 mnd og vi er så ufattelig glad for at hun er her :-)

Nå går vi begge og lurer på å ta til oss et fosterbarn. Vi ønsker oss en større familie og en søster eller bror til jenten vår. Økonomisk blir det vanskelig å dra til utlandet igjen for hjelp og på denne måten kan vi også hjelpe et barn som trenger oss. Vi har mer og nok kjærlighet å gi.

Vi skjønner at vi kanskje må vente noen år siden jenten vår ennå er så liten?
Det høres fælt ut men kan man be om barn i en viss alder feks mellom 0-3 år?

Der hadde vært flott om noen her inne kunne fortalt litt om hvordan det er å være fosterforeldre. Jeg har fått tilbakemelding fra noen venninner som er veldig negativ til dette med fosterbarn og som mener det er alt for mye arbeid og at barnet kan ha så mye traumer at jeg bare kommer til å bli såret og lei meg. Særlig dette med at barnet kan tilbakeføres til bioligiske foreldre er de skeptisk til og det emosjonelle rundt dette.

Jeg trenger litt info fra dere som har vært ute en vinternatt før og har erfaring med små fosterbarn

Herr&FruLyse 12-01-2015 19:06

Sitat:

Opprinnelig skrevet av lillestjerne (Innlegg 820556)
Hei.
I sommer fikk mannen min og jeg vår etterlengtede lille jente etter hjelp med eggdonasjon i utlandet. Hun er nå 6 mnd og vi er så ufattelig glad for at hun er her :-)

Nå går vi begge og lurer på å ta til oss et fosterbarn. Vi ønsker oss en større familie og en søster eller bror til jenten vår. Økonomisk blir det vanskelig å dra til utlandet igjen for hjelp og på denne måten kan vi også hjelpe et barn som trenger oss. Vi har mer og nok kjærlighet å gi.

Vi skjønner at vi kanskje må vente noen år siden jenten vår ennå er så liten?
Det høres fælt ut men kan man be om barn i en viss alder feks mellom 0-3 år?

Der hadde vært flott om noen her inne kunne fortalt litt om hvordan det er å være fosterforeldre. Jeg har fått tilbakemelding fra noen venninner som er veldig negativ til dette med fosterbarn og som mener det er alt for mye arbeid og at barnet kan ha så mye traumer at jeg bare kommer til å bli såret og lei meg. Særlig dette med at barnet kan tilbakeføres til bioligiske foreldre er de skeptisk til og det emosjonelle rundt dette.

Jeg trenger litt info fra dere som har vært ute en vinternatt før og har erfaring med små fosterbarn

Send meg gjerne en pm, så kan jeg fortelle litt om hvordan jeg/vi opplever det å være fosterforeldre.

Enn kan sette "krav" til barnet.. både i fht kjønn, alder og evt "skader" (rus/alkohol, psykiske lidelser etc).

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 11:16.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.