Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Endelig gravid (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Termin vinter 2017/2018 (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=30569)

Irene 26-05-2017 10:42

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832335)
Snakket med en venninne i går, som har to barn, bla en jente på snart to. De skal pusse opp rommet til minsten, og bla bytte ut sengen hennes. Så da får vi sprinkelseng - det første som kommer i hus til mini 😵 Litt skummelt synes jeg, vil helst vente en god stund med å få klær og utstyr i hus 😱 Hva tenker dere andre om sånt?
I natt drømte jeg at jeg begynte å blø, og mannen drømte om fødsel 😂😂😂 Satser på st det er han som er sanndrømt 😍

Jeg har startet strikkingen.. og vi har begynt å se på ting og tang for å få litt oversikt over hva vi trenger til to og økonomien i det. Jeg hadde tatt i mot og satt den til sides en stund 😀 Men skjønner at tanken er skummel. Jeg drømmer også mye rart for tiden, om graviditeten, mannen og alt mulig rart. Temmelig utslitt når jeg våkner noen dager. 🤣 Det var sånn sist også..

SK90 26-05-2017 11:14

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832335)
Snakket med en venninne i går, som har to barn, bla en jente på snart to. De skal pusse opp rommet til minsten, og bla bytte ut sengen hennes. Så da får vi sprinkelseng - det første som kommer i hus til mini 😵 Litt skummelt synes jeg, vil helst vente en god stund med å få klær og utstyr i hus 😱 Hva tenker dere andre om sånt?
I natt drømte jeg at jeg begynte å blø, og mannen drømte om fødsel 😂😂😂 Satser på st det er han som er sanndrømt 😍

Så kosligt at de vil gi sengen til dere 😊 Eg hadde tatt imot, og lagt den på et kott til den dagen kommer 😉 og legg den på et kott du ikkje går inn på så ofte, så forhåpentligvis klarer du å glømme den litt 😉 dette er jo noe dere får(heldige dere), og ikkje noe dere kjøper selv. Eg føler det er på en måte noe annet når du går på barnebutikken for å handle inn klær og utstyr selv.. 😊 Det er ikkje kjekt å ha slike drømmer/mareritt.. har hatt noen av dem eg også:neglebit: men mannen din har nok rett i det han drømde 😊 dette går fint! :klemse:

Irene 26-05-2017 17:55

Marit81: Hipp hurra og gratulerer med 12 uker i dag!!! :lykkelig::yess::heia:
Jeg kommer etter imorgen! :)

Marit81 27-05-2017 12:00

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832342)
Marit81: Hipp hurra og gratulerer med 12 uker i dag!!! :lykkelig::yess::heia:
Jeg kommer etter imorgen! :)

Takk! 😘 Og gratulerer til deg i dag Irene! 👏👏👏

Marit81 27-05-2017 12:05

Irene og SK90: veldig hyggelig å få litt utstyr ja! 😊 Vi er heldige og har mange snille venner som har barn, og fortsatt har diverse utstyr stående. Supert å ikke måtte kjøpe alt nytt, og bedre å få/låne av noen vi kjenner enn på Finn synes jeg. Tipper at det er et par uker til lillemor får ny seng, så får gjemme den unna et sted her blant pappesker, til vi føler det er på tide å innrede barnerommet 😊
Enig i at det er litt anderledes å kjøpe noe enn å få noe, shopping er litt tidlig 😵

Irene 27-05-2017 17:38

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832349)
Takk! 😘 Og gratulerer til deg i dag Irene! 👏👏👏

😍:lykkelig:

Jubler nesten mest fordi jeg snart kan slutte med Klexane. Selv om det er litt skummelt, skal det bli veldig godt å slippe den. Synes den svir og blir liksom ikke helt komfortabel med å sette den.

Sent Ute 27-05-2017 18:29

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832352)

Jubler nesten mest fordi jeg snart kan slutte med Klexane. Selv om det er litt skummelt, skal det bli veldig godt å slippe den. Synes den svir og blir liksom ikke helt komfortabel med å sette den.

Jeg husker fremdeles hvor fri og lettet jeg følte meg da jeg endelig kunne slutte å planlegge dagen etter når jeg måtte ta hormonene mine, og sprøyter fikk jeg mer enn nok av mens jeg holdt på md eggstimulering, så skjønner veldig godt at dette er et gledelig vendepunkt:lykkelig:

Gratulerer så mye til både deg og Marit81 med fullgått 1. trimester:vinner: 2. trimester føles generelt mye bedre på alle måter:grouphug:

Irene 27-05-2017 18:33

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 832356)
Jeg husker fremdeles hvor fri og lettet jeg følte meg da jeg endelig kunne slutte å planlegge dagen etter når jeg måtte ta hormonene mine, og sprøyter fikk jeg mer enn nok av mens jeg holdt på md eggstimulering, så skjønner veldig godt at dette er et gledelig vendepunkt:lykkelig:

Gratulerer så mye til både deg og Marit81 med fullgått 1. trimester:vinner: 2. trimester føles generelt mye bedre på alle måter:grouphug:

Man føler seg plutselig litt mer "normal" når man slipper alle de sprøytene og hormonene i tillegg. Kan ta siste i dag, eller ta alle jeg har igjen som vel er 8 stk. Veldig klar for å ta siste i kveld, men ser heller ikke vits i å ha 8 stk stående.. så jeg bestemmer meg nok i morgen :)

Ja, 2 trimester var veldig herlig forrige gang. Utenom bekkenløsning som kom relativt tidlig, og som kan kjennes ut som er på plass allerede nå denne gang.

Marit81 27-05-2017 23:43

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832352)

Det har virkelig vært helt fantastisk å ikke bruke noen medisiner i det hele tatt denne runden! Godt å kjenne at kroppen fungerer som den skal, og deilig å ikke måtte planlegge i forhold til medisiner 😱 Brukte klexane sist jeg også, synes det var helt greit, men klarte generelt ikke helt å bli vant med å stikke meg selv 😱 Sprøytet klexane sakte inn, for å slippe blåmerker...

Kjenner nå at formen begynner å komme seg! Lite kvalm og ikke fullt så sliten 😊 Sover urolig da, og bekkenet har begynt å låse seg igjen - au! Må visst tilbake til kiropraktor igjen.i fjor sommer låste det seg helt, så jeg kom meg ikke ut sv sengen uten hjelp 😱 Håper jeg slipper det nå 😇 Første ordinære svangerskapskontroll på torsdag 👏👏👏

Sent Ute 27-05-2017 23:58

Jeg har medfødt hoftedysplasi med svai korsrygg og vridd bekken og er derfor blitt advart i alle år om at svangerskap kunne komme til å sette meg sjakk matt; en lege sa sogar at han ikke trodde at hoftene mine ville tåle å bære fram mer enn maks. to barn:neglebit:

Paradoksalt nok har jeg aldri hatt mindre muskel- og skjelettplager enn da jeg var gravid med tvillingene:blomstersmil: Mange av låsningene kom dessverre tilbake etter at jeg mistet, men de to påfølgende graviditetene har myknet meg opp igjen, så nå har jeg nesten ikke vært hos kiropraktor siste året - og jeg som har måttet gå i behandling minst en gang i uka i flere år nå.

Mao kan et svangerskap gå begge veier, og kiropraktoren min sier at det er umulig å forutsi hvem som vil streve på forhånd.

Har bekkenløsningen gitt seg etter at du har født, Irene?

Irene 28-05-2017 08:43

Marit81: hihi, ja, magen ser ikke ut 😂 Blir spennende med første svangerskapskontroll :) Tenker du å både gå til lege og jordmor?

SentUte: ja, det værste ga seg etterpå sist. Men, jeg har operert et kne og har feilbelastet i mange år, så jeg sliter en del med motsatt hofte til vanlig og mer i perioder. Den hofta har vært litt mer merkbar de siste ukene, spesielt etter at jeg har vært på jobb (småbarnsavd i bhg). Har begynt med vanntrening for gravide allerede, og føler det løsner litt opp så det tenker jeg å fortsette med så lenge jeg klarer. Så får jeg høre med legen om jeg bør gå til fysio også. Det gjorde jeg sist. Da fikk jeg noen øvelser og masse massasje siden jeg var ganske stiv i den vonde hofta. De siste dagene har jeg kjent vondt fremme med skambeinet når jeg går, det kan jeg ikke huske fra sist, men ser det kan være typisk ved bekkenløsning. Jeg får prøve å være veldig flink med å tenke meg om hvordan jeg går og sitter slik at jeg ikke blir alt for dårlig nå i 2 trimester :)

Marit81 28-05-2017 11:17

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832366)
Marit81: hihi, ja, magen ser ikke ut 😂 Blir spennende med første svangerskapskontroll :) Tenker du å både gå til lege og jordmor?

SentUte: ja, det værste ga seg etterpå sist. Men, jeg har operert et kne og har feilbelastet i mange år, så jeg sliter en del med motsatt hofte til vanlig og mer i perioder. Den hofta har vært litt mer merkbar de siste ukene, spesielt etter at jeg har vært på jobb (småbarnsavd i bhg). Har begynt med vanntrening for gravide allerede, og føler det løsner litt opp så det tenker jeg å fortsette med så lenge jeg klarer. Så får jeg høre med legen om jeg bør gå til fysio også. Det gjorde jeg sist. Da fikk jeg noen øvelser og masse massasje siden jeg var ganske stiv i den vonde hofta. De siste dagene har jeg kjent vondt fremme med skambeinet når jeg går, det kan jeg ikke huske fra sist, men ser det kan være typisk ved bekkenløsning. Jeg får prøve å være veldig flink med å tenke meg om hvordan jeg går og sitter slik at jeg ikke blir alt for dårlig nå i 2 trimester :)

Har ikke helt bestemt meg, men tipper det blir hovedsakelig jordmor. Skal til legen nå først, siden det er en drøss med blodprøver som må tas. Justerer da også sykemeldingen ned til 50% og ser mer på svangerskapspenger. Vurderer privat jordmor. Det er en klinikk her i byen som er anerkjent. De har også laget "pakker" som inkluderer ul og kurs også. Tenkte det kunne vært fint med et par ul i tillegg til oul 😊 Og et kurs kan være fint for oss som par tenker jeg.

SK90 28-05-2017 12:32

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832367)
Har ikke helt bestemt meg, men tipper det blir hovedsakelig jordmor. Skal til legen nå først, siden det er en drøss med blodprøver som må tas. Justerer da også sykemeldingen ned til 50% og ser mer på svangerskapspenger. Vurderer privat jordmor. Det er en klinikk her i byen som er anerkjent. De har også laget "pakker" som inkluderer ul og kurs også. Tenkte det kunne vært fint med et par ul i tillegg til oul 😊 Og et kurs kan være fint for oss som par tenker jeg.

Gratulerer til dere begge med 12 uker, Marit81 og Irene :yess: Hvilke blodprøver skal du ta? Er det vanlig å ta så mange blodprøver etter fullført uke 12? 😊 og hvor mange ultralyder/sjekker tar dere før den ordinære ultralyden i uke 18? 😊

Irene 28-05-2017 20:31

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832367)

Hvilke type kurs er det? Er det fødselsforberedende og svangerskapskurs? Finnes ikke slike kurs i byen jeg bor nærmest.. Jeg gikk annenhver sist svangerskap, helt til utpå slutten. Da ble det så frem og tilbake til gynekolog for ultralyd pga seteleie og sterke kynnere, så jeg fikk vel beskjed både hos jordmor og lege at de kontrollene nesten var nok. Gynekologen oppdaget plutselig at det var lenge siden blodtrykket var målt, og da var det så høyt at jeg ble lagt inn pga svangerskapsforgiftning. Så denne gangen skal jeg følge godt med på at blodtrykket blir målt med jevne mellomrom. Hos jordmor følte jeg meg litt på "et samlebånd", selv om jeg sa i fra at jeg visste hvordan barnet snudde seg ned i bekkenet f.eks (og det var bestemt keisersnitt pga seteleie) så bare måtte hun vise med en dukke og jeg måtte ta med hjem en film å se.. Kunne ønske hun tilpasset litt mer i forhold til hva jeg fortalte at jeg visste om fra før, selv om jeg var førstegangs.

Irene 28-05-2017 20:35

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832368)
Gratulerer til dere begge med 12 uker, Marit81 og Irene :yess: Hvilke blodprøver skal du ta? Er det vanlig å ta så mange blodprøver etter fullført uke 12? 😊 og hvor mange ultralyder/sjekker tar dere før den ordinære ultralyden i uke 18? 😊

Takk :lykkelig: Det er en del blodprøver man tar rundt uke 12-14. Blodtype, og så er det vel de vi tar i forkant av forsøkene, hiv og hepatitt tror jeg. Og sikkert noen til. Jeg har jo allerede hatt to ultralyder og skal ha en til før oul. Og etter oul blir det nok en hel hau da også, pga tvillingene.

aboutJune 28-05-2017 20:52

Så fint å se at det går bra med dere! Og Kanskjesnart, Irene og Marit81 som også har kommet forbi uke 12, gratulerer! Så flott 😊 Høres bra ut å være ferdig med sprøyting og medisiner og kanskje den verste kvalmen. Ønsker dere lykke til videre i svangerskapet. Håper det blir bra! For det fortjener dere og vi alle som må plages så mye på forhånd :klemse:

Marit81 28-05-2017 23:43

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832368)

Mellom uke 12 og 16 tas det en rekke blodprøver. Flere av de har vi allerede tatt pga forsøk, men de tas på nytt. Man må ta disse, og også ta vare på svarene (oppbevares sammen med helsekort). En venninne av meg hadde glemt å ta de med på sykehuset når hun skulle føde, det var ikke populært 😳 De sjekker blodtype, rhesusbestemmelse, HIV, rubella, wassermanns (syfilis), jernlager og blodprosent, noen sjekker også hepatitt og toxoplasmose.

Vi har hatt en ul, i tillegg til to på klinikken. Vurderer en til før oul. 😊

Marit81 28-05-2017 23:47

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832370)
Hvilke type kurs er det? Er det fødselsforberedende og svangerskapskurs? Finnes ikke slike kurs i byen jeg bor nærmest.. Jeg gikk annenhver sist svangerskap, helt til utpå slutten. Da ble det så frem og tilbake til gynekolog for ultralyd pga seteleie og sterke kynnere, så jeg fikk vel beskjed både hos jordmor og lege at de kontrollene nesten var nok. Gynekologen oppdaget plutselig at det var lenge siden blodtrykket var målt, og da var det så høyt at jeg ble lagt inn pga svangerskapsforgiftning. Så denne gangen skal jeg følge godt med på at blodtrykket blir målt med jevne mellomrom. Hos jordmor følte jeg meg litt på "et samlebånd", selv om jeg sa i fra at jeg visste hvordan barnet snudde seg ned i bekkenet f.eks (og det var bestemt keisersnitt pga seteleie) så bare måtte hun vise med en dukke og jeg måtte ta med hjem en film å se.. Kunne ønske hun tilpasset litt mer i forhold til hva jeg fortalte at jeg visste om fra før, selv om jeg var førstegangs.

Man kan velge mellom "vanlig" svangerskapskurs, inkludert omvisning på fødeavdeling, eller fødselsforberedelse i vann 😊

Jeg tenker at jeg ser det litt an 😊

SK90 29-05-2017 10:07

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832371)
Takk :lykkelig: Det er en del blodprøver man tar rundt uke 12-14. Blodtype, og så er det vel de vi tar i forkant av forsøkene, hiv og hepatitt tror jeg. Og sikkert noen til. Jeg har jo allerede hatt to ultralyder og skal ha en til før oul. Og etter oul blir det nok en hel hau da også, pga tvillingene.

Takk! 😊

SK90 29-05-2017 10:09

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832374)
Mellom uke 12 og 16 tas det en rekke blodprøver. Flere av de har vi allerede tatt pga forsøk, men de tas på nytt. Man må ta disse, og også ta vare på svarene (oppbevares sammen med helsekort). En venninne av meg hadde glemt å ta de med på sykehuset når hun skulle føde, det var ikke populært 😳 De sjekker blodtype, rhesusbestemmelse, HIV, rubella, wassermanns (syfilis), jernlager og blodprøver, noen sjekker også hepatitt og toxoplasmose.

Vi har hatt en ul, i tillegg til to på klinikken. Vurderer en til før oul. 😊

Det var mye ja. Da må eg vel bestille en time til det, for juli er det ikkje mulig å snakke/få time med legen pga ferie. Takk for svar! :klemse:

Irene 29-05-2017 11:06

Ååå, en helt ny verden å få på seg både gravid-truse (kjøpt på Lindex) og gravid-thigths (kjøpt på H&M)! Angrer på at jeg kun tok en tre-pakning med truser når jeg handlet.. Det var helt fantastisk å slippe noe som klemmer i "trusekanten"! 😍

Må nok bare saumfare Internett å se om jeg finner noen bukser også snart.

Irene 29-05-2017 11:15

Har funnet en nettside med uk size opp til 20. Asos dot com heter den :) Har ikke prøvd å bestille fra dem, men det blir nok gjort. Må bare huske å holde seg under 350kr så man slipper moms :)

Marit81 29-05-2017 11:41

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832378)
Det var mye ja. Da må eg vel bestille en time til det, for juli er det ikkje mulig å snakke/få time med legen pga ferie. Takk for svar! :klemse:

Mente så klart blodprosent ;) Autokorrekten tar litt overhånd til tider ;)

Kanskjesnart 29-05-2017 11:53

Mannen var på møte i Bergen på fredag, så jeg fikk bli med og ha en shoppingdag.

Det var skuffende lite på H&M, men så fant jeg en butikk, www.mammashop.net . Snakk om utvalg - også i bukser i store størrelser! 4 bukser ble det på meg, 2 kjoler, 3 bluser og 2 topper som jeg visstnok kan bruke etterpå også for det var åpning til puppene. Mener de har bukser helt opp til str 56. Jeg gikk rett inn i en 46 og L var for lite på H&M, og det var største de hadde i butikk.

Jeg skal selv på møte i Bergen denne uken, så lurer på om jeg skal snike inn en liten ekstra shopping. Noen shortser hadde vært fint. Tights er jeg ikke så glad i.

Og du verden, det var deilig å slippe de vanlige buksene nå. Føler at jeg ble litt mindre kvalm også.

Men gravidtruser, det har jeg ikke tenkt på. Så det er altså noe vi trenger? (Ny og uerfaren :blomstersmil: )

Edit: Jeg har sett litt på nettbutikken og synes sånn ved første øyekast at det var større utvalg i butikken.

Irene 29-05-2017 12:44

Synd Bergen er noe langt å kjøre for meg.. hørtes jo helt fantastisk ut med en fysisk butikk med så mye utvalg! Skal sjekke nettbutikken 👍🏻 Man må jo ikke ha gravidtruser, men akkurat nå synes jeg trusene også klemmer for mye så da var det helt skjønt med gravidtruser. De går sånn opp over magen :) ikke akkurat sexy men ;)

Kanskjesnart 29-05-2017 12:52

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832383)
Synd Bergen er noe langt å kjøre for meg.. hørtes jo helt fantastisk ut med en fysisk butikk med så mye utvalg! Skal sjekke nettbutikken 👍🏻 Man må jo ikke ha gravidtruser, men akkurat nå synes jeg trusene også klemmer for mye så da var det helt skjønt med gravidtruser. De går sånn opp over magen :) ikke akkurat sexy men ;)

Takk for tips!

Ja det var nydelig å få på seg bukser uten stram linning, så det blir kanskje noe av det samme :-)

Jeg var heldig som fikk være med på fredag, og som faktisk skal tilbake selv denne uken, men bare en dag. Ellers pleier jeg være VELDIG stasjonær i jobben min.

Og så er det jo litt gøy at klærene ikke passer helt lenger.

Jeg skulle vært på 12-ukers kontroll i dag hos legen (til tross for mine 13 + 5, fikk ikke time før) men hun hadde barn med omgangssyke så da blir det onsdag i stedet. Håper de kan ta noe blodprøver og kanskje se om jeg har lavt jern eller noe, er så sliten fremdeles.

Irene 29-05-2017 12:53

Nå sitter jeg å tvinner tomler og teller ned timer. Bilen vår er så skranglete nå, at vi bestemte på lørdag at vi ikke skulle kjøre den mer før vi har hatt den på verksted. Og hvis det som er galt med den koster mye, så ryker bilen. Men, nå har vi allerede ordnet oss så vi skal i ettermiddag å kjøpe/hente ny bil. Mtp tvillinger må vi uansett ha større bil, og mtp tilstanden til bilen vi har har vi også et behov for en nyere og bedre bil. Så da blir det ny bil nå. Fant oss en Ford Galaxy, så nå skal det være nok plass til både tvillinger og svigermødre i bilen ;) og hvis den gamle bilen er billig å fikse, så kan mannen bruke den til og fra toget, i stedet for å spasere 3 km hver vei :)

Kanskjesnart 29-05-2017 12:56

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832385)
Nå sitter jeg å tvinner tomler og teller ned timer. Bilen vår er så skranglete nå, at vi bestemte på lørdag at vi ikke skulle kjøre den mer før vi har hatt den på verksted. Og hvis det som er galt med den koster mye, så ryker bilen. Men, nå har vi allerede ordnet oss så vi skal i ettermiddag å kjøpe/hente ny bil. Mtp tvillinger må vi uansett ha større bil, og mtp tilstanden til bilen vi har har vi også et behov for en nyere og bedre bil. Så da blir det ny bil nå. Fant oss en Ford Galaxy, så nå skal det være nok plass til både tvillinger og svigermødre i bilen ;) og hvis den gamle bilen er billig å fikse, så kan mannen bruke den til og fra toget, i stedet for å spasere 3 km hver vei :)

Du verden, så spennende med ny bil! (for meg er en ny bruktbil også en ny bil altså!) Ja da er dere godt forberedt, det er en romslig bil! Krysser fingre for at den gamle overlever!

Irene 29-05-2017 12:58

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832384)
Takk for tips!

Ja det var nydelig å få på seg bukser uten stram linning, så det blir kanskje noe av det samme :-)

Jeg var heldig som fikk være med på fredag, og som faktisk skal tilbake selv denne uken, men bare en dag. Ellers pleier jeg være VELDIG stasjonær i jobben min.

Og så er det jo litt gøy at klærene ikke passer helt lenger.

Jeg skulle vært på 12-ukers kontroll i dag hos legen (til tross for mine 13 + 5, fikk ikke time før) men hun hadde barn med omgangssyke så da blir det onsdag i stedet. Håper de kan ta noe blodprøver og kanskje se om jeg har lavt jern eller noe, er så sliten fremdeles.

Godt å få sjekket opp det ja :) Jeg bikker også 13 uker før 12-ukers kontrollen.

Irene 29-05-2017 13:00

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832386)
Du verden, så spennende med ny bil! (for meg er en ny bruktbil også en ny bil altså!) Ja da er dere godt forberedt, det er en romslig bil! Krysser fingre for at den gamle overlever!

For meg er også en bruktbil ny :) den vi har nå er 2004 modell, og den vi kjøper er 2012.. så da er jo den ny og ny for oss :) blir litt av en oppgradering med ISO-Fix, automatgir og ryggekamera osv.

Kanskjesnart 29-05-2017 13:17

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832388)
For meg er også en bruktbil ny :) den vi har nå er 2004 modell, og den vi kjøper er 2012.. så da er jo den ny og ny for oss :) blir litt av en oppgradering med ISO-Fix, automatgir og ryggekamera osv.

Oh! Automatgir!! Så deilig! Kanskje vi får det på neste bil (men det blir ikke før vi MÅ så det blir nok noen år)

Marit81 29-05-2017 13:56

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832385)

Spennende! Det blir ny (brukt) bil på oss også snart. Prøvekjørte i går! Får en god deal av en kompis av mannen, så da slår vi til på en BMW 5 serie stasjonsvogn, selv om vi egentlig hadde tenkt å vente. Siden jeg ikke har lappen (må få ut fingern) og mannen er fly-pendler, står bilen mye i parkeringshuset på flyplassen. Men mannen har drømt om en sprekere bil ganske lenge, og når vi får et veldig godt tilbud, så benytter vi anledningen :) De har tre barn, så den burde være romslig for oss med ett ;)

Irene 29-05-2017 18:15

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832390)
Spennende! Det blir ny (brukt) bil på oss også snart. Prøvekjørte i går! Får en god deal av en kompis av mannen, så da slår vi til på en BMW 5 serie stasjonsvogn, selv om vi egentlig hadde tenkt å vente. Siden jeg ikke har lappen (må få ut fingern) og mannen er fly-pendler, står bilen mye i parkeringshuset på flyplassen. Men mannen har drømt om en sprekere bil ganske lenge, og når vi får et veldig godt tilbud, så benytter vi anledningen :) De har tre barn, så den burde være romslig for oss med ett ;)

Nå står den nye bilen parkert utenfor huset :) ❤️ Jeg tok ikke lappen før guttungen var 3 vel.. da plutselig en dag var det bare sånn "nå, nå kan jeg starte på lappen" - ringe kjøreskole - et par dager etterpå var jeg i gang. Og selv med jobb og en 3 åring så gikk det helt fint uten for mye styr :)

Marit81 29-05-2017 21:49

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832391)
Nå står den nye bilen parkert utenfor huset :) ❤️ Jeg tok ikke lappen før guttungen var 3 vel.. da plutselig en dag var det bare sånn "nå, nå kan jeg starte på lappen" - ringe kjøreskole - et par dager etterpå var jeg i gang. Og selv med jobb og en 3 åring så gikk det helt fint uten for mye styr :)

Grattis med ny bil! 👏👏👏
Godt å høre det ikke bare er meg 😊 Har spart en del da, det er jo ikke gratis å ta lappen 😝 Begynner helt på scratch da - vi snakket stadig om at jeg må øvelseskjøre noe, for å slippe syyyykt mange kjøretimer.

Sent Ute 30-05-2017 01:15

For dere som er innom Bergen, anbefaler jeg å ta turen til butikken Mor og meg:blomstersmil: Finnes også på nettet: www.morogmeg.no
Men det er vanskelig å bestille mammaklær uten å prøve dem, særlig siden mange av de tilsynelatende store størrelsene faktisk kan være for små.

Jeg bruker normalt aldri tights, men rasket med meg en på salg fra H og M i fjor sommer som jeg har sverget til siden som natt- og innebukse. Er utrolig behagelig med god plass til magen som kan komme godt med selv i 1. trimster.

De fleste gravidtruser går høyt over magen, men på H og M hadde de noen mammatruser som var så lave at de gikk under magen, så det er den moderne varianten. Leste imidlertid at om man ender opp med keisersnitt, vil man ikke ha på seg truser med strikk som strammer rundt operasjonssåret, så da er de med høyt liv best.

Siden jeg har bodd hele mitt voksne liv i storby, har jeg ikke hatt bruk for bil, og dermed er lappen også blitt nedprioritert, men jeg har alltid sagt at om jeg får barn, vil det bli en helt annen sak. Skjønt om det grønne byrådet i Oslo får det som de vil, er det visst meningen jeg skal transportere de små på sykkel, så da spørs det om det lønner seg å kjøre opp likevel.

Jeg tok hele smørbrødlista av blodprøver som ble nevnt tidligere her. Merk bare at prøven som oftest blir brukt til å måle jernlageret (ferritin), ikke er helt pålitelig når man er gravid da verdiene ofte er kunstig høye. Hos meg la gyn mest vekt på at toksoplasmoseprøven var negativ, dvs. at jeg ikke hadde noen beskyttelse mot sykdommen, og sa at jeg derfor måtte være ekstra forsiktig og ikke spise rå grønnsaker sør for København. Fastlegen sa jeg måtte være ekstra obs om jeg dro til Frankrike som har høy forekomst av toksoplasmose. Flere av pasientene hans var blitt smittet etter opphold der. Forhåpentligvis var de ikke gravide, men det sa han ingenting om.

Kanskjesnart 30-05-2017 09:57

Marit81 oi så spennende, både med ny bil og planlegging av sertifikat!

SentUte takk for tips om klesbutikk! Jeg trenger nok en ytterjakke til høsten så det så spennende ut, der hadde de utvalg i slikt også.

Sent Ute 30-05-2017 11:15

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832392)
Grattis med ny bil! 👏👏👏
Godt å høre det ikke bare er meg 😊 Har spart en del da, det er jo ikke gratis å ta lappen 😝 Begynner helt på scratch da - vi snakket stadig om at jeg må øvelseskjøre noe, for å slippe syyyykt mange kjøretimer.

He, he, jeg prøvde også å øvelseskjøre med den daværende ektemannen min da jeg var 21-22 av samme grunn - men etter et par økter på landeveien som endte med "sving ned i grøfta nå eller kollider med lokalbussen!" fikk jeg nok:panikk: Anbefaler sterkt heller å begynne på en stor parkeringsplass uten trafikk:blunke:

SK90 30-05-2017 11:47

Gratulerer med ny bil Irene. Og så deiligt at det er med ryggekamera og Iso-fix. Og så spennende med planlegging av ny bil og ta sertifikat Marit 81 😊 Det er spennende tider 😊

Spiser dere majones, fromasj, sjokoladefondant, potetsalat (m/majones) og diverse? Det er jo rått egg, så eg lurer på om det er greit å spise? Eg har gjort det til nå. :neglebit: Og så skal eg til Danmark, og da lurer eg på om eg vertfall skal unngå dette?

Kanskjesnart 30-05-2017 12:00

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832403)
Spiser dere majones, fromasj, sjokoladefondant, potetsalat (m/majones) og diverse? Det er jo rått egg, så eg lurer på om det er greit å spise? Eg har gjort det til nå. :neglebit: Og så skal eg til Danmark, og da lurer eg på om eg vertfall skal unngå dette?

Ja, jeg spiser. I Norge er det ikke noe problem med salmonella i egg.
I andre land har de egne egg som de bruker rå som er sjekket. Derfor ville jeg ikke vært skeptisk i Danmark.

Sverige og Finland har også samme situasjon som i Norge, salmonellafri egg

Edit: Det er forresten ikke forskjell i fare for salmonella for gravide og ikke-gravide, om jeg har forstått det riktig.

SK90 30-05-2017 20:05

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832405)
Ja, jeg spiser. I Norge er det ikke noe problem med salmonella i egg.
I andre land har de egne egg som de bruker rå som er sjekket. Derfor ville jeg ikke vært skeptisk i Danmark.

Sverige og Finland har også samme situasjon som i Norge, salmonellafri egg

Edit: Det er forresten ikke forskjell i fare for salmonella for gravide og ikke-gravide, om jeg har forstått det riktig.

Ok! Håpa det går bra. 😊 Tusen takk :klemse:

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 22:28.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.