Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Endelig gravid (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Termin vinter 2017/2018 (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=30569)

Marit81 31-05-2017 00:28

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 832401)
He, he, jeg prøvde også å øvelseskjøre med den daværende ektemannen min da jeg var 21-22 av samme grunn - men etter et par økter på landeveien som endte med "sving ned i grøfta nå eller kollider med lokalbussen!" fikk jeg nok:panikk: Anbefaler sterkt heller å begynne på en stor parkeringsplass uten trafikk:blunke:

Kjørte litt med en kompis for et par år siden, men kom meg aldri lengre enn til parkeringsplasser 😂 Ble med noen få ganger, da tiden ikke strakk til. Men føler det blir fra bunnen igjen nå 😱

Sent Ute 31-05-2017 01:16

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832405)
Ja, jeg spiser. I Norge er det ikke noe problem med salmonella i egg.
I andre land har de egne egg som de bruker rå som er sjekket. Derfor ville jeg ikke vært skeptisk i Danmark.

Sverige og Finland har også samme situasjon som i Norge, salmonellafri egg

Edit: Det er forresten ikke forskjell i fare for salmonella for gravide og ikke-gravide, om jeg har forstått det riktig.

Om jeg har forstått det riktig, er det greitt med majones her til lands, mens man skal holde seg unna ajoli i land som f.eks. Spania. I Tyskland blir gravide kvinner advart mot å spise rå egg generelt av egne helsemyndigheter.

SK90 31-05-2017 09:49

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 832421)
Om jeg har forstått det riktig, er det greitt med majones her til lands, mens man skal holde seg unna ajoli i land som f.eks. Spania. I Tyskland blir gravide kvinner advart mot å spise rå egg generelt av egne helsemyndigheter.

Ok! Så i Danmark, er det da greit å spise rått egg der, enten som majones, i desserter og diverse? 😊

Sent Ute 31-05-2017 10:43

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832429)
Ok! Så i Danmark, er det da greit å spise rått egg der, enten som majones, i desserter og diverse? 😊

KanskjeSnart sier så (se svaret hennes ovenfor):blomstersmil: Selv tør jeg ikke uttale meg da jeg virkelig ikke vet og ikke vil ty til kvalifisert gjetning. Du kan ev. sjekke de offisielle norske helserådene til gravide og se hva som står der:kaffepc: Et eller annet sted fins det nok også et offisielt nettsted i Danmark for danske gravide som det går an å sjekke, men siden KanskeSnart akkurat har vært i behandling i Danmark, regner jeg med at hun er bedre informert enn de aller fleste av oss.

Kanskjesnart 31-05-2017 10:53

Norske myndigheter: http://www.matportalen.no/matvaregru..._og_salmonella

Danske myndigheter: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Le...r/%C3%86g.aspx

Da jeg bodde i England kunne jeg kjøpe to forskjellige typer egg på butikken, de som var pakket i klarplast var sjekket og OK til å bruke rå (salmonellafri), de som var pakket i vanlig papp måtte varmebehandles.

Søreuropa har jeg ikke kjennskap til, heller ikke kostholdsråd i Tyskland (for dette gjelder fremdeles salmonella, eller er det andre grunner til at de ikke anbefaler rå egg?)

Som jeg tidligere har sagt her inne så er det (så langt jeg vet) ingen her (og i hvertfall ikke meg) som har medisinsk utdanning og vi kan kun svare for oss selv :-)

Jeg svarte sånn sett også for meg selv :blomstersmil:

quote: "Derfor ville jeg ikke vært skeptisk i Danmark. "

Viktig at alle tar sin egen avgjørelse og er en på noen måte usikker, så stå over.

SK90 31-05-2017 11:02

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832434)

Da jeg bodde i England kunne jeg kjøpe to forskjellige typer egg på butikken, de som var pakket i klarplast var sjekket og OK til å bruke rå (salmonellafri), de som var pakket i vanlig papp måtte varmebehandles.

Søreuropa har jeg ikke kjennskap til, heller ikke kostholdsråd i Tyskland (for dette gjelder fremdeles salmonella, eller er det andre grunner til at de ikke anbefaler rå egg?)

Som jeg tidligere har sagt her inne så er det (så langt jeg vet) ingen her (og i hvertfall ikke meg) som har medisinsk utdanning og vi kan kun svare for oss selv :-)

Viktig at alle tar sin egen avgjørelse og er en på noen måte usikker, så stå over.

Takk for linkene :klemse: Eg føler meg mye mer tryggere nå. Så det går nok bra 😊 Og som du sier, viss eg blir usikker, så står eg over. Takk :klemse:

Kanskjesnart 31-05-2017 11:43

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832435)
Takk for linkene :klemse: Eg føler meg mye mer tryggere nå. Så det går nok bra 😊 Og som du sier, viss eg blir usikker, så står eg over. Takk :klemse:

Det er lurt :klemse:
Men ikke minst - god tur da!! Når reiser du?

Sent Ute 31-05-2017 11:46

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832434)

Signerer her på at alle må ta sine egne avgjørelser. Det er en jungel der ute av informasjon, også fra ulike leger, og mange råd er og blir en vurderingssak til syvende og sist. Og nei, jeg er heller ikke helsepersonell, men jeg har i korte perioder arbeidet i helsevesenet.

F.eks. sier helsemyndighetene i Storbritannia at gravide bør holde seg unna tran pga. at den innholder A-vitamin, mens norske helsemyndigheter anbefaler å ta tran (så lenge man ikke tar annet tilskudd av A-vitamin i tillegg). Fastlegen min sa også at i utlandet var de mer skeptiske til tran pga. fare for miljøgifter:neglebit: mens i Norge var tranen så godt renset og nøye kontrollert at det ikke var noe problem.

Hvorfor de fraråder gravide i Tyskland å spise rå egg, vet jeg faktisk ikke. Har bare gått ut fra at det var pga. fare for salmonella, men når jeg tenker meg om, mener jeg å ha lest i en artikkel som sammenlignet råd til gravide fra ulike nasjonale helsemyndigheter at tyske gravide ble frarådet å spise egg generelt. Hvorfor de heller ikke skal spise varmebehandlede egg, er ubegripelig for meg, med mindre de henger igjen i gamle fordommer mot kolesterol. Når jeg får mere overskudd, skal jeg prøve å lese direkte på siden deres selv, slik jeg har gjort med den britiske:kaffepc:

Kanskjesnart 31-05-2017 13:25

Ja, en kan bli helt forvirret i hodet av alle de forskjellige rådene. :klemse:

Jeg har derfor tatt noen "sjefsavgjørelser" for meg selv :yess:
Følger derfor norske kostholdsråd for gravide (selv om det justerer seg helt selv for tiden i forhold til hva jeg har lyst på og ikke).

Jeg prøver å redusere stress betraktelig. Så for meg så funker det da å faktisk ikke lese meg opp på alt.

Jeg var på svangerskapskontroll i dag og det var merkelige greier, for jeg ga jo beskjed da jeg ringte og bestilte time, men de må ha hatt vikar for hun hadde ikke skrevet ned hvorfor jeg skulle ha time, og jeg skulle visst også hatt dobbeltime (som jeg altså ikke var satt opp med) :dåne: Så legen sa: Ja, hva vil du i dag da? Er det noe spesielt, jeg vet jo at du er gravid.
Og jeg har jo ikke peiling hehe! Sa jeg trodde jeg skulle på kontroll. Men det hadde ikke hun fått besekjd om, så nå må jeg tilbake om en uke, men fordelen er i hvertfall at da har de blodprøvesvarene klare.

Og selv om jeg prøver å redusere stress så føler jeg jo at jeg ikke får gjort det jeg skal med 20 % sykemelding (som HELDIGVIS ble forlenget, du verden så glad jeg er for det!)

SK90 31-05-2017 14:49

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832439)
Det er lurt :klemse:
Men ikke minst - god tur da!! Når reiser du?

Takk :klemse: Reiser om 2 uker 😊

SK90 31-05-2017 14:56

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 832440)
Signerer her på at alle må ta sine egne avgjørelser. Det er en jungel der ute av informasjon, også fra ulike leger, og mange råd er og blir en vurderingssak til syvende og sist. Og nei, jeg er heller ikke helsepersonell, men jeg har i korte perioder arbeidet i helsevesenet.

F.eks. sier helsemyndighetene i Storbritannia at gravide bør holde seg unna tran pga. at den innholder A-vitamin, mens norske helsemyndigheter anbefaler å ta tran (så lenge man ikke tar annet tilskudd av A-vitamin i tillegg). Fastlegen min sa også at i utlandet var de mer skeptiske til tran pga. fare for miljøgifter:neglebit: mens i Norge var tranen så godt renset og nøye kontrollert at det ikke var noe problem.

Hvorfor de fraråder gravide i Tyskland å spise rå egg, vet jeg faktisk ikke. Har bare gått ut fra at det var pga. fare for salmonella, men når jeg tenker meg om, mener jeg å ha lest i en artikkel som sammenlignet råd til gravide fra ulike nasjonale helsemyndigheter at tyske gravide ble frarådet å spise egg generelt. Hvorfor de heller ikke skal spise varmebehandlede egg, er ubegripelig for meg, med mindre de henger igjen i gamle fordommer mot kolesterol. Når jeg får mere overskudd, skal jeg prøve å lese direkte på siden deres selv, slik jeg har gjort med den britiske:kaffepc:

Ja, det høres rart ut at de ikkje skal spise egg i det hele tatt i Tyskland. Bra vi ikkje bur der da. Egg er jo så godt 😊 Takk for mye spennende informasjon! :klemse:

SK90 31-05-2017 15:00

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832448)

Følger derfor norske kostholdsråd for gravide (selv om det justerer seg helt selv for tiden i forhold til hva jeg har lyst på og ikke).

Jeg prøver å redusere stress betraktelig. Så for meg så funker det da å faktisk ikke lese meg opp på alt.

Jeg var på svangerskapskontroll i dag og det var merkelige greier, for jeg ga jo beskjed da jeg ringte og bestilte time, men de må ha hatt vikar for hun hadde ikke skrevet ned hvorfor jeg skulle ha time, og jeg skulle visst også hatt dobbeltime (som jeg altså ikke var satt opp med) :dåne: Så legen sa: Ja, hva vil du i dag da? Er det noe spesielt, jeg vet jo at du er gravid.
Og jeg har jo ikke peiling hehe! Sa jeg trodde jeg skulle på kontroll. Men det hadde ikke hun fått besekjd om, så nå må jeg tilbake om en uke, men fordelen er i hvertfall at da har de blodprøvesvarene klare.

Og selv om jeg prøver å redusere stress så føler jeg jo at jeg ikke får gjort det jeg skal med 20 % sykemelding (som HELDIGVIS ble forlenget, du verden så glad jeg er for det!)

Ja, det er altfor mye forskjellige råd. Det er nok lurt å følge norske kostholdsråd. Eg også gjør det. Men er som deg, at det vurderes hva eg har lyst på og ikkje. Elsker fisk til vanlig, men nå blir eg kvalm av tanken og lukten, så har nesten ikkje ete det. Så det går litt opp og med med denne matlysten.. :klemse:

Veldig dårlig gjort av de på legekontoret å ikkje skrive ned det du sa på telefonen at du vil ha en kontrolltime og en dobbeltime. Og så fælt å høre fra legen: så, hva vil du idag da!? Eg vet ho at du er gravid. Det er dårlig holdning synst eg, og viser lite respekt.. hmm.. håper det går bedre om en uke og at du får da en finere samtale og god kontrolltime :klemse:

Sent Ute 31-05-2017 16:46

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832448)

Jeg har også tatt utgangspunkt i de norske offisielle helserådene som selve Bibelen, men problemet har oppstått når de har vært uklare, og da har jeg vekslet mellom å ta sjefsavgjørelser for meg selv og søke mer informasjon, alt etter overskudd og lyst. Og overskudd er ikke akkurat det man pleier å ha mest av i 1. trimester:klemse:

Ingenting forundrer meg lenger i helsevesenet, men godt du i det minste fikk forlenget sykemeldingen:blomstersmil: Har aldri vært på ordinær svangerskapskontroll hos fastlegen, så var heller ikke klar over at man måtte ha dobbeltime. Hva slags blodprøver var det du tok?

Kanskjesnart 31-05-2017 18:58

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 832458)

Ingenting forundrer meg lenger i helsevesenet, men godt du i det minste fikk forlenget sykemeldingen:blomstersmil: Har aldri vært på ordinær svangerskapskontroll hos fastlegen, så var heller ikke klar over at man måtte ha dobbeltime. Hva slags blodprøver var det du tok?

Det vet jeg faktisk ikke, 4 glass fylte de :blomstersmil:
Men fordi jeg bare gikk en halv kontroll så skal jeg jo tilbake og da er prøveresultatene også klare. Kan notere da hva de har tatt.

Kanskjesnart 31-05-2017 18:58

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832452)
Takk :klemse: Reiser om 2 uker 😊

Høres veldig deilig ut!

Marit81 02-06-2017 00:07

Har vært på min første svangerskapskontroll - så nå er jeg offisielt "innrullert" som gravid 😍👏 og nå nettopp bikket jeg over i uke 13 👏😍 hipp hurra! 😍 Et døgn igjen for deg Irene 👏👏👏👏

Irene 02-06-2017 07:12

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832488)
Har vært på min første svangerskapskontroll - så nå er jeg offisielt "innrullert" som gravid 😍👏 og nå nettopp bikket jeg over i uke 13 👏😍 hipp hurra! 😍 Et døgn igjen for deg Irene 👏👏👏👏

Woho!! 😍😍 Men du, leverte du urinprøve nå på første kontroll? Husker ikke fra sist og dama sa ingenting når jeg fikk timen.. skal på tirsdag. Ja, tenk 13 uker. Synes egentlig tiden har gått ganske fort til nå, men nå om dagene synes jeg det går litt tregt. Det henger nok sammen med at jeg for tiden ikke helt "tror" på at det er to.. symptomene tar jo naturligvis litt av for tiden og husker fra sist også at tiden mellom de forsvinner og man kjenner liv er nesten verst når det gjelder det å tro på at dette skjer, og at tiden går saktere for man bare veeeenter på at man skal komme langt nok til å få noen dult i magen.

Marit81 02-06-2017 07:43

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Irene (Innlegg 832489)
Woho!! 😍😍 Men du, leverte du urinprøve nå på første kontroll? Husker ikke fra sist og dama sa ingenting når jeg fikk timen.. skal på tirsdag. Ja, tenk 13 uker. Synes egentlig tiden har gått ganske fort til nå, men nå om dagene synes jeg det går litt tregt. Det henger nok sammen med at jeg for tiden ikke helt "tror" på at det er to.. symptomene tar jo naturligvis litt av for tiden og husker fra sist også at tiden mellom de forsvinner og man kjenner liv er nesten verst når det gjelder det å tro på at dette skjer, og at tiden går saktere for man bare veeeenter på at man skal komme langt nok til å få noen dult i magen.

Leverte urinprøve ja. Kjøpte inn en haug med prøveglass på apoteket her om dagen, så jeg har klart. Sjekker urin ved hver kontroll, og fører resultatet inn på svangerskapsskjemaet. Tok et lass med blodprøver også, i tillegg til veiing. Skal inn og ta glukosebelastning nå snart, og igjen i uke 28 ca. Fikk også justert sm til 50 % - fint å prøve seg litt igjen på jobb :) Tok en snartur innom kiropraktoren også, som justerte litt på bekken og rygg. Håper det holder seg sånn nogenlunde fremover...

Kjenner meg igjen! Tenkte å bestille en ul til fredag om to uker - synes det er litt vel lenge å vente til oul. Med vår historikk er det ekstra vanskelig å tro på at det går bra, nå som symptomene roer seg og man ennå ikke kjenner liv. Gleder meg til det blir litt lettere å tro på at det er liv der inne :)

Irene 02-06-2017 08:35

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832491)
Leverte urinprøve ja. Kjøpte inn en haug med prøveglass på apoteket her om dagen, så jeg har klart. Sjekker urin ved hver kontroll, og fører resultatet inn på svangerskapsskjemaet. Tok et lass med blodprøver også, i tillegg til veiing. Skal inn og ta glukosebelastning nå snart, og igjen i uke 28 ca. Fikk også justert sm til 50 % - fint å prøve seg litt igjen på jobb :) Tok en snartur innom kiropraktoren også, som justerte litt på bekken og rygg. Håper det holder seg sånn nogenlunde fremover...

Kjenner meg igjen! Tenkte å bestille en ul til fredag om to uker - synes det er litt vel lenge å vente til oul. Med vår historikk er det ekstra vanskelig å tro på at det går bra, nå som symptomene roer seg og man ennå ikke kjenner liv. Gleder meg til det blir litt lettere å tro på at det er liv der inne :)

Da skal jeg være flink å ta med urinprøve selv om hun ikke husket å si det :) Jeg har ul igjen den 19 juni. Men akkurat nå føles det sååååå lenge til. Lykke til med litt jobb igjen! Husk bare på å lytt til kroppen. Ikke press bekkenet til du står på jobb med tårer i øynene for det er så vondt. Det gjorde jeg sist og kan tro jeg har angret på det etterpå.

Kanskjesnart 02-06-2017 09:06

Marit81 og Irene, gratulerer med 13 uker!! :grouphug:

Og så fint Marit, med litt jobb igjen. Jeg kjenner på meg selv at det er en fin måte å distrahere tankene på, rett og slett å få tenkt på litt annet i løpet av dagen.

Irene - jeg fikk heller ikke beskjed om å ha med urinprøve - det var en venninne som tipset meg om.

Snakket med legen denne uken og hun sa at som gravid så skal en ha med urinprøve hver gang, og fint om jeg også har veid meg når jeg kommer (på samme vekten hver gang)

Jeg var på jobbreise i går, veldig lang dag, og det kjenner jeg så godt i dag. Så det er bare en bekreftelse på at jeg må ta det litt med ro.

SK90 02-06-2017 10:25

Gratulerer med å ha komt til uke 13, Marit81 og Irene :lykkelig: Så deiligt å bli ferdig med det første nervepirrende trimesteret :yess::grouphug:

Marit81 02-06-2017 23:53

Kom nå til å tenke på at nå i juni er det to år siden vi bestemte oss for å droppe prevensjon og prøve å lage barn 😍😱 Følte brått for å "mimre" litt.

Jeg hadde tidligere den våren vært hos gynekolog for å ta celleprøve, og han sjekket samtidig at alt så bra ut. Etter en grundig sjekk, med bla ultralyd, fikk jeg beskjed om at alt så tipp topp ut, og at hvis jeg ville ha barn var det bare å sette igang 😊 Et par måneder senere begynte vi, med iver, spenning og forventning. Jeg leste meg opp på eggløsning, timing og diverse kjerringråd. Lå der med pute under rumpa og bena i været 😂 Heldigvis begynte vi å ane uråd etter et halvt år, og tok raskt tak i det. Siden jeg hadde blitt sjekket, mistenkte vi at feilen lå hos han. Han bestilte da et hjemmetestesett på fertil . no (black friday tilbud 😂😂😂). Kan si at det er veldig spesielt å teste sånt hjemme 😂😂😂 Det var et fancy sett, med mikroskop og greier. Vi skulle da se etter sædceller, se på antall, mobilitet etc. Vi så ingen 😱 Det var altså som å bli slått i magen. Heldigvis hadde vi snakket om hva vi skulle gjøre om det ikke så bra ut. Dagen etter ringte min kjære til Klinikk Hausken og bestilte time for samtale og undersøkelse. På nyåret 2016 begynte vi vårt IVF eventyr. Jeg er så inderlig glad for at vi har mulighet til å få hjelp i privatsektor, ellers ville nok våre to år vært tre eller fire.

Det har skjedd helt utrolig masse på disse to årene. Vi har grått av glede og sorg, jublet og hulket. Jeg har satt utallige sprøyter, har spydd og grått om hverandre. Men vi har blitt så mye sterkere sammen 💞 Håper på å kunne avslutte denne reisen dette året, med å sende babybilde til den flotte gjengen på Klinikk Hausken. Og til å sende virtuelle klemmer til alle dere medsøstre her på Ønskebarn - en finere og sterkere heiagjeng skal man lete lenge etter 💞

Marit81 02-06-2017 23:54

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832496)
Gratulerer med å ha komt til uke 13, Marit81 og Irene :lykkelig: Så deiligt å bli ferdig med det første nervepirrende trimesteret :yess::grouphug:

Tusen takk! 😘

SK90 03-06-2017 00:36

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832499)
Kom nå til å tenke på at nå i juni er det to år siden vi bestemte oss for å droppe prevensjon og prøve å lage barn 😍😱 Følte brått for å "mimre" litt.

Jeg hadde tidligere den våren vært hos gynekolog for å ta celleprøve, og han sjekket samtidig at alt så bra ut. Etter en grundig sjekk, med bla ultralyd, fikk jeg beskjed om at alt så tipp topp ut, og at hvis jeg ville ha barn var det bare å sette igang 😊 Et par måneder senere begynte vi, med iver, spenning og forventning. Jeg leste meg opp på eggløsning, timing og diverse kjerringråd. Lå der med pute under rumpa og bena i været 😂 Heldigvis begynte vi å ane uråd etter et halvt år, og tok raskt tak i det. Siden jeg hadde blitt sjekket, mistenkte vi at feilen lå hos han. Han bestilte da et hjemmetestesett på fertil . no (black friday tilbud 😂😂😂). Kan si at det er veldig spesielt å teste sånt hjemme 😂😂😂 Det var et fancy sett, med mikroskop og greier. Vi skulle da se etter sædceller, se på antall, mobilitet etc. Vi så ingen 😱 Det var altså som å bli slått i magen. Heldigvis hadde vi snakket om hva vi skulle gjøre om det ikke så bra ut. Dagen etter ringte min kjære til Klinikk Hausken og bestilte time for samtale og undersøkelse. På nyåret 2016 begynte vi vårt IVF eventyr. Jeg er så inderlig glad for at vi har mulighet til å få hjelp i privatsektor, ellers ville nok våre to år vært tre eller fire.

Det har skjedd helt utrolig masse på disse to årene. Vi har grått av glede og sorg, jublet og hulket. Jeg har satt utallige sprøyter, har spydd og grått om hverandre. Men vi har blitt så mye sterkere sammen 💞 Håper på å kunne avslutte denne reisen dette året, med å sende babybilde til den flotte gjengen på Klinikk Hausken. Og til å sende virtuelle klemmer til alle dere medsøstre her på Ønskebarn - en finere og sterkere heiagjeng skal man lete lenge etter 💞

Så fantastiske fine ord! Du er god :klemse: Eg er så glad på dine/deres vegne. :heia: Heldigvis er det hjelp å få for oss som sliter. :grouphug:

Sent Ute 03-06-2017 10:59

Veldig bra at dere tok tak i det og gjorde noe selv med en gang:klemse: Veldig mange lar det bare skure og gå altfor lenge, for så å havne i utredningskø og deretter i behandlingskø. Mange trenger også betenkningstid på veien:Snegle:

Har man råd til å betale seg ut av maktesløsheten og dermed slippe å være prisgitt offentlige bestemmelser og ressurser, er det ingenting som er bedre enn det. Jeg gjorde jo det selv i fjor vår da jeg heller dro til Riga for å få fjernet endometriepolypper enn å vente fire måneder i kø her hjemme:vente: Angrer i ettertid på at jeg først sto nesten to måneder i kø for å komme til hos gynekolog for utredning i stedet for å gå privat med en gang. Da kunne jeg også ha spart meg tiden det tok å få henvisning fra fastlegen. Men, men, nå er jeg ihvertfall inne i systemet til denne gynekologen, og det har vært en fordel mht. oppfølging her hjemme, men jeg går likevel heller privat når det er vanskelig å få time hos gyn med avtale. Orker ikke mer stress og/eller forsinkelser enn nødvendig.

Er så glad på deres vegne nå:lykkelig:

Marit81 05-06-2017 22:51

Takk, takk Sent Ute og SK90! Jeg er så takknemlig for å kunne være i denne gruppen 😍

Hvordan står det til med dere ander her? Hatt en fin pinsehelg? 😊 Formen min er heldigvis bedre nå, selv om jeg hadde en liten runde med oppkast i går 😵 Har bestilt ul i uke 15 👏👏👏 Skal ta glukosebelastning nå snart 😝 Gruer meg litt til det, men får jo gjøre som legen sier 😇 Ellers så gleder jeg meg veldig til å begynne å kjenne liv! Håper jeg er blandt dem som kjenner noe tidlig 😍

Kanskjesnart 06-06-2017 08:29

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832543)
Takk, takk Sent Ute og SK90! Jeg er så takknemlig for å kunne være i denne gruppen 😍

Hvordan står det til med dere ander her? Hatt en fin pinsehelg? 😊 Formen min er heldigvis bedre nå, selv om jeg hadde en liten runde med oppkast i går 😵 Har bestilt ul i uke 15 👏👏👏 Skal ta glukosebelastning nå snart 😝 Gruer meg litt til det, men får jo gjøre som legen sier 😇 Ellers så gleder jeg meg veldig til å begynne å kjenne liv! Håper jeg er blandt dem som kjenner noe tidlig 😍

God overstått helg! Så godt å høre at du er bedre!!

Det er deilig med langhelg, men formen min har ikke blitt bedre. Men - fra 7-13 har jeg deilige timer hver dag, så da nyter jeg tilværelsen :-)

Jeg skal tilbake til fastlegen på fredag for "første svangerskapskontroll del 2". Da regner jeg med at jeg får litt mer info om hva som skjer videre med kontroller etc. Og så har jeg allerede fått ny UL time direkte hos gynekologen, det blir ca uke 18, 4 uker til. Da håper jeg vi kan se kjønn :lykkelig:

SK90 06-06-2017 09:29

Sitat:

Så heldig du er som kjenner symptomer.. Her sluttet symptomene mine, kvalmen, i sist uke. Da har eg hatt kvalme hver dag siden uke 6. Nå har eg ingenting. Er det normalt? Eg er veldig nervøs om alt er bra inni der.. :neglebit:

Sent Ute 06-06-2017 10:38

Sitat:

Opprinnelig skrevet av SK90 (Innlegg 832550)
Så heldig du er som kjenner symptomer.. Her sluttet symptomene mine, kvalmen, i sist uke. Da har eg hatt kvalme hver dag siden uke 6. Nå har eg ingenting. Er det normalt? Eg er veldig nervøs om alt er bra inni der.. :neglebit:

Hvor langt er du kommet nå?:klemse:
For det første er det helt vanlig at symptomer kommer og går. Du hadde jo mindre symptomer rett før ul også, men likevel var alt bra:blomstersmil:
For det andre er det noen som bare har mindre symptomer, og personlig syns jeg det er mye bedre, for da kan man faktisk få nyte svangerskapet litt også, istedenfor å være dårlig hele tiden. Det er grenser for hvor lykkelig man greier å føle seg når man bare ligger og spyr, selv om man i teorien vet at man burde være i skyene.
For det tredje er det vanlig at kvalmen avtar når man runder uke 12. Mener å ha hørt et sted at statistisk sett er kvalmen ofte verst rundt uke 8, men det er likevel langt fra alle som har det sånn.

Forstår godt du blir nervøs etter å ha opplevd MA, men min erfaring er at det eneste som kan bøte på det, er hyppige ul. Noen greier å overtale det offentlige til å gi dem det for nervenes del om det ikke fins andre grunner, men de fleste av oss må punge ut privat. Jeg ville sterkt ha vurdert det om du føler at engstelsen tar overhånd og ødelegger for den gode opplevelsen.

Marit81 06-06-2017 11:09

Sitat:

Vi er alle forskjellige, og det er ganske vanlig at symptomer kommer og går. Rundt uke 12 overtar morkaken hormonproduksjon, og da er det mange som opplever at "tåken letter". Skjønner godt at du blir urolig - vi er nok ekstra nervøse vi som har vært igjennom litt mer enn gjennomsnittet. Min kjære ble betrygget av at jeg ble dårlig på søndag, etter noen gode dager 😂😂😂 Takk skal du ha liksom 😂😂😂 Sier som Sent Ute - det eneste som virkelig beroliger er ul. Det sa også legen på klinikken. Hun at det er helt normalt å ikke klare å slappe av og skjønne at det er sant før man kjenner liv. Og at for mange er det fornuftig med ekstra ul. Det er fælt å engste seg 😳 Men mest sansynlig står alt bra til der inne 😍 Hvor langt er du på vei nå?

Marit81 06-06-2017 11:13

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832548)

Det er deilig med langhelg, men formen min har ikke blitt bedre. Men - fra 7-13 har jeg deilige timer hver dag, så da nyter jeg tilværelsen :-)

Jeg skal tilbake til fastlegen på fredag for "første svangerskapskontroll del 2". Da regner jeg med at jeg får litt mer info om hva som skjer videre med kontroller etc. Og så har jeg allerede fått ny UL time direkte hos gynekologen, det blir ca uke 18, 4 uker til. Da håper jeg vi kan se kjønn :lykkelig:

Håper neste legetime blir bedre ja! Godt å få unnagjort alle prøver og få lagt en liten plan 😊 Jeg har bestilt time hos jordmor og en ny ul. Har også fått innkalling til oul, men vurderer å flytte lott på den, da den kræsjer med ferie. Men går det ikke, så tar jeg den så klart 😊

SK90 06-06-2017 11:38

Takk for svar Sent Ute og Marit81 :klemse: Eg er komt til 10uker + 4dager. Så har liksom ikkje komt til uke 12 enda, der kvalmen skulle ha gitt seg. Men eg fikk time hos legen i morgen, heldigvis. Så da skal han sjekke med ul. Det er nok det beste som dere sier, at man bør ta hyppigere ul-er for å få en bekreftelse og berolighet. Så håper virkelig det er bra inni der. Det er som du sier Sent Ute, at det er jo mye kjekkere å ikkje ha symptomer i det hele tatt. Men blir så usikker når eg har hatt dem, og så slutter de brått.. :neglebit: Men håper virkelig at legen ser liv i morgen 😊

Kanskjesnart 06-06-2017 11:39

Sitat:

Jeg tror "alt" er normalt.
Jeg hadde jo ingen symptomer i det hele tatt før jeg var i uke 8, men etter det har jeg fått mitt. Og da mener jeg virkelig ingen symptomer. :-)

SK90 06-06-2017 11:44

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832559)
Jeg tror "alt" er normalt.
Jeg hadde jo ingen symptomer i det hele tatt før jeg var i uke 8, men etter det har jeg fått mitt. Og da mener jeg virkelig ingen symptomer. :-)

Takk! Det er betryggende å høre :klemse:

Sent Ute 06-06-2017 12:01

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Kanskjesnart (Innlegg 832548)

Jeg ble ikke bedre før i uke 15-17:Snegle: men det er ennå håp:blunke: Godt du ihvertfall får noen timer med fri fra plagene hver dag:klemse: Alt hjelper.

Er litt spent på å høre hva slags blodprøver dere har tatt, siden min faste gyn og fastlegen hadde litt ulike rutiner på det, og begge var vant til svangerskapskontroller. F.eks. målte fastlegen stoffskiftet på alle, mens gyn kun gjorde det på pasienter som gikk på medisiner fra før.

I uke 18 får dere helt sikkert se kjønn:sniker: med mindre lillegullet ligger sånn til at det er umulig å se. Jeg var innkalt til oul i uke 18, så trengte ikke min vanlige gyn da.

Sent Ute 06-06-2017 12:16

Sitat:

Fastlegen min mumlet at etter at myndighetene hadde kommet med nye instrukser for gravide, tok det helt av med sukkerbelastningsprøver (f.eks. måtte alle med bmi over 27 ta den før, mens grensen nå er flyttet til 25), men jeg vil heller sjekkes en gang for mye enn en gang for lite siden det tydeligvis går an å ha svangerskapsdiabetes uten å få sukker i urinen.

I England må visst alle gravide ta sukkerbelastningstest. Fikk vite det av bloggen til en norsk gravid der borte. Det viste seg da at hun hadde svangerskapsdiabetes og til og med måtte ta insulin, og hun ville ikke ha blitt fanget opp med de daværende norske kriteriene: Var relativt ung (begynnelsen av 30-årene), i god form med lav bmi og uten sukker i urinen. Det kom derfor som lyn fra klar himmel, men legene der borte forklarte det med at siden hun hadde fullgått to svangerskap allerede, kunne den belastningen i seg selv ha utløst det.

Håper bare at du kommer deg gjennom testen uten å bli altfor kvalm:klemse:

Kanskjesnart 06-06-2017 12:46

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 832562)
Jeg ble ikke bedre før i uke 15-17:Snegle: men det er ennå håp:blunke: Godt du ihvertfall får noen timer med fri fra plagene hver dag:klemse: Alt hjelper.

Er litt spent på å høre hva slags blodprøver dere har tatt, siden min faste gyn og fastlegen hadde litt ulike rutiner på det, og begge var vant til svangerskapskontroller. F.eks. målte fastlegen stoffskiftet på alle, mens gyn kun gjorde det på pasienter som gikk på medisiner fra før.

I uke 18 får dere helt sikkert se kjønn:sniker: med mindre lillegullet ligger sånn til at det er umulig å se. Jeg var innkalt til oul i uke 18, så trengte ikke min vanlige gyn da.

Da er det fremdeles håp :klemse: Jeg mener ikke klage altså, men det er veldig kjedelig å ikke klare å gjøre noenting.

Jeg skal sjekke på fredag hva som faktisk er sjekket av blodprøver.

Og vedrørende sånn svangerskapsdiabetes: tror jeg også skal ha en sjekk for det, men har ikke fått noe tid enda. Får kanskje vite det på fredag.

Marit81 06-06-2017 14:58

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 832562)

Jeg var på første kontroll hos legen nå på torsdag, i tillegg til blodprosent (stikk i fingeren, de sjekker hver gang), mener jeg det var blodtype inkl rhesus, rubella, toxoplasmose, hiv, hepatitt, syfilis og jernlager. Tror ikke de sjekket stoffskifte. Dobbeltsjekker når jeg får resultatet.

Marit81 06-06-2017 15:04

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 832563)
Fastlegen min mumlet at etter at myndighetene hadde kommet med nye instrukser for gravide, tok det helt av med sukkerbelastningsprøver (f.eks. måtte alle med bmi over 27 ta den før, mens grensen nå er flyttet til 25), men jeg vil heller sjekkes en gang for mye enn en gang for lite siden det tydeligvis går an å ha svangerskapsdiabetes uten å få sukker i urinen.

I England må visst alle gravide ta sukkerbelastningstest. Fikk vite det av bloggen til en norsk gravid der borte. Det viste seg da at hun hadde svangerskapsdiabetes og til og med måtte ta insulin, og hun ville ikke ha blitt fanget opp med de daværende norske kriteriene: Var relativt ung (begynnelsen av 30-årene), i god form med lav bmi og uten sukker i urinen. Det kom derfor som lyn fra klar himmel, men legene der borte forklarte det med at siden hun hadde fullgått to svangerskap allerede, kunne den belastningen i seg selv ha utløst det.

Håper bare at du kommer deg gjennom testen uten å bli altfor kvalm:klemse:

Satser på at det går bra! En venninne tok forrige uke (hun er høygravid), hun måtte legge seg ned på gulvet på hc toalettet en stund, men den siste timen gikk det fint. Synes det er litt sprøtt at de ikke legger til rette for at du kan hvile litt avskjermet, men blir henvist til det vanlige venterommet 😳 Å drikke sukkerlake på tom mage, når du vanligvis bør få i deg et knekkebrød el for å holde kvalmen unna er nok ikke behagelig 😵 Og det er jo vanlig at vi gravide blir lettere kvalme av slikt 😵 Jeg trodde det ville holde med en blodprøve nå og belastningstest ca uke 28, men legen sa at det var de nye retningslinjene 😵 Behovet ikke time, stikker bare innom når det passer meg.

Sent Ute 06-06-2017 17:23

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Marit81 (Innlegg 832568)
Satser på at det går bra! En venninne tok forrige uke (hun er høygravid), hun måtte legge seg ned på gulvet på hc toalettet en stund, men den siste timen gikk det fint. Synes det er litt sprøtt at de ikke legger til rette for at du kan hvile litt avskjermet, men blir henvist til det vanlige venterommet 😳 Å drikke sukkerlake på tom mage, når du vanligvis bør få i deg et knekkebrød el for å holde kvalmen unna er nok ikke behagelig 😵 Og det er jo vanlig at vi gravide blir lettere kvalme av slikt 😵 Jeg trodde det ville holde med en blodprøve nå og belastningstest ca uke 28, men legen sa at det var de nye retningslinjene 😵 Behovet ikke time, stikker bare innom når det passer meg.

Ja, det er ikke akkurat de gravide man har tenkt på da logistikken rundt det hele ble designet, noe som i grunnen er litt rart tatt i betraktning at det nesten bare er gravide som tar den type test lenger. Bra du ihvertfall kan ta det etter dagsformen, men sa legen noe om hvilken uke dette burde skje i?

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 22:06.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.