Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

Mortilmange 03-06-2010 12:23

Er det forresten noen her som har vært med på at en barnevernssak/fosterbarnssak har gått helt til Høyesterett? Hvordan oppleves det, evt.? Må man vitne i Høyesterett, eller baserer de seg kun på dokumenter?

Harley 03-06-2010 15:44

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Mortilmange (Innlegg 669706)
Tusen takk for svar!
Jeg fant også forslagene til endringer, men jeg skulle gjerne visst hva endringene helt konkret består i og nøyaktig hva loven sier. Klarer ikke å finne det noe sted :sukk:

Det skal ikke være enkelt, dette...

Har du prøvd fosterhjemsforeningen?

Det er ikke så veldig store endringer egentlig, men den nye loven kjører enda sterkere på at hvis barna har knyttet seg så sterkt til fosterforeldrene og miljøet rundt at det vil være til skade for dem å flytte skal de ikke flytte. Så det biologiske prinsipp blir litt mindre "viktig". I tillegg så er de blitt litt strengere med at det ikke bare skal være 51 % sikkert at biologiske foreldre vil klare tilbakeføringen, men overveiende sannsynlig. (men dette står jo egentlig godt fortalt i endringene....)
Håper du finner den!

Mortilmange 03-06-2010 18:14

Tusen takk for svar! Det er dette med tilknytning jeg leter etter først og fremst. :)

mati 02-12-2010 14:55

Barn med russkade

Vi er godkjent som fosterforeldre og lurer litt på det med fosterbarn med russkade. Noen som kan fortelle om sin erfaring. Send meg gjerne en PM.

Maja11 12-12-2010 12:36

Er det noen tråd om fosterforldre til småbabyer?

Hei, er et en tråd/noen erfaringer fra fosterforeldre av må babyer?
hilsen Maja11

shih tzu 06-01-2011 13:25

Noen med erfaringer om når barnevernet vil flytte barnet

Vi er nå i den forferdelig situasjonen, att etter to fosterbarn flyttet inn til oss for 1 år og 8 mnd siden så ønsker barnevernet og flytte minstemann bort.:panikk:
Når de ble plassert hos oss trodde alle att ingen av barna hadde store skader. Men nå i ettertid så viser det seg att minsten har en stor tilknytningsskade, og trenger endel tilrettelegging i barnehagen og hjemme. Dette har han fått stor hjelp med siden nov, bla. med egen assistent i barnehagen ,og vi ser stor fremgang på han. Men barnevernet sier de har gjort en stor feil og plassere en så skadet gutt sammen med søsteren og det att vi har tre barn selv ikke gjør ting bedre. Våre barn er 13,15 og 17.(kan jo se det de mener, men er det ikke for seint å flytte noen etter snart to år hos oss, det er faktisk lengre enn han har bodd hjemme) Det de sier er att de har erfaringer med att folk ikke orker mere etter noen år, så de mener det er lettere og flytte han nå eller når vi gir opp om 6, 7 år:dåne: Men våre meninger er att vi elsker denne gutten, og vi kommer ikke til å gi han opp om noen år, og om 5 år så har faktisk våre unger blitt over 18 år, og tror da att vi har enda mere overskudd til å takle det som måtte komme. Og kan de garantere att hvis de flytter han nå, hva vis de andre som har han gir opp, da er han flyttet to ganger..... Noen som kan si noen ord:taarefost: Det er ikke fast bestemt, vi skal ha møte til uka, men huff, dette skikkelig tøft

Hedda 07-01-2011 10:49

Sitat:

Opprinnelig skrevet av shih tzu (Innlegg 701656)
Vi er nå i den forferdelig situasjonen, att etter to fosterbarn flyttet inn til oss for 1 år og 8 mnd siden så ønsker barnevernet og flytte minstemann bort.:panikk:
Når de ble plassert hos oss trodde alle att ingen av barna hadde store skader. Men nå i ettertid så viser det seg att minsten har en stor tilknytningsskade, og trenger endel tilrettelegging i barnehagen og hjemme. Dette har han fått stor hjelp med siden nov, bla. med egen assistent i barnehagen ,og vi ser stor fremgang på han. Men barnevernet sier de har gjort en stor feil og plassere en så skadet gutt sammen med søsteren og det att vi har tre barn selv ikke gjør ting bedre. Våre barn er 13,15 og 17.(kan jo se det de mener, men er det ikke for seint å flytte noen etter snart to år hos oss, det er faktisk lengre enn han har bodd hjemme) Det de sier er att de har erfaringer med att folk ikke orker mere etter noen år, så de mener det er lettere og flytte han nå eller når vi gir opp om 6, 7 år:dåne: Men våre meninger er att vi elsker denne gutten, og vi kommer ikke til å gi han opp om noen år, og om 5 år så har faktisk våre unger blitt over 18 år, og tror da att vi har enda mere overskudd til å takle det som måtte komme. Og kan de garantere att hvis de flytter han nå, hva vis de andre som har han gir opp, da er han flyttet to ganger..... Noen som kan si noen ord:taarefost: Det er ikke fast bestemt, vi skal ha møte til uka, men huff, dette skikkelig tøft

Hei shih tzu :)

Så trist å lese, kan bare tenke meg hvillke føleser dere nå sitter med.
Det er jo alltid den største frykten med å ta til seg disse barna :hjerteb: at de skal forsvinne igjen.. Vet ikke hvordan jeg selv skulle klart å takle det, helt sikkert stor panikk og ikke minst en stor sorg.. Og for å være ærlig hadde jeg nok desverre hatt problemer med å se at dette er det beste for barnet, selv om det helt sikkert er tanken bak..

Ønsker det beste for dere, og barna, lykke til!!
:klemse: Hedda

Mortilmange 08-01-2011 13:30

Å, Shih tzu - dette var vondt å lese! Men hvis dere argumenterer godt (bla. med at om noen få år har deres egne barn flyttet hjemmefra) vil jeg egentlig tro dette går bra - nesten to år er lang tid og man vil jo helst unngå flytting av barna.

Håper du holder oss oppdatert om hvordan dette går! Jeg vet så altfor godt hvordan det er å leve med redselen for at fosterbarnet må flytte... :(

:klemme:

HKS 10-01-2011 14:14

signerer mortilmange,
masse lykke til!

shih tzu 13-01-2011 12:03

Da har vi koblet inn bufetat i våres sak så nå er det bare å krysse fingrene.
Det er tre representanter fra bufetat som er helt enige med oss, att flytting er IKKE til guttens beste, de mener man kan ikke si att vi kansje vil si han opp om noen år, man kan ikke ta problemene før de er der. de har kaldt inn barnevernet til ett møte, for de mener att denne saken er gjort helt feil . De mener att barnevernet ikke skal ta sånne beslutninger uten att vi er med på samtaler.
Så nå får vi krysse alt vi har, og håpe de kommer frem til noe annet. Men uansett hva som skjer er det litt deilig å vite att de støtter oss fullt ut, og att det ikke bare er oss som ser på dette som helt uhørt.

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 12:02.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.