Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

Hedda 17-06-2009 17:38

Ja, ja i denne bransjen snur ting raskt, barnet skulle allikevel ikke plasseres alene som først antatt, men med flere søsken og det passer ikke så godt for oss, så denne gangen ble det ikke oss.. :)

Men de har forhåpentligvis brukt for oss snart :hopper:

Vente :storklem: fra Hedda

Lassie 17-06-2009 20:00

Ja ting snur fort, men det må være utrolig spennende å få en henvendelse uansett. Da føler man seg liksom ikke helt glemt i denne ventingen.:blomstersmil:

Da jeg ringte for noen uker siden sa de at det ofte kom endel forespørsler rett før sommeren, da skulle saksbehandlerne avslutte saker og dra på ferie. Så hvem vet.:lykke::lykke:

Hedda 17-06-2009 20:55

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lassie (Innlegg 583921)
Da jeg ringte for noen uker siden sa de at det ofte kom endel forespørsler rett før sommeren, da skulle saksbehandlerne avslutte saker og dra på ferie. Så hvem vet.:lykke::lykke:

:lykke::hopper: Ja, det fikk vi beskjed om i dag også :hopper::lykke:

Hedda 30-06-2009 15:00

Da er vi snart i mål!!

Har en liten gla`melding å komme med nå i sommer varmen,
på fredag kommer barnet :gutt: vi har ventet på :glad:

Dette har gått utrolig raskt, telefonen ringte forrige mandag, møte på onsdag og plassering nå på fredag, og masse som må ordnes på kort tid, men det jo bare gøy!!

Vi er kjempe glade, men også spente på oppgaven som venter oss :)

Ønsker alle en riktig god sommer :sola:

:storklem: fra Hedda, snart to barnsmor :jente: :gutt:

Lassie 30-06-2009 20:14

Hei Hedda:sola::sola::sola:

Måtte bare kjöpe meg litt internett tid her på Rhodos etter sms du sendte meg igår.:blomstersmil:
Må jo få önske dere lykke til her inne også:blomstersmil:

laiso 01-07-2009 11:13

Så kjekt Hedda. masse lykketil! Håper alle får en flott sommer :sola:

-Tiger 01-07-2009 16:44

Er det flere her som har ventet lenge på plassering? :sparke:

caprice 01-07-2009 19:34

Lenge siden sist jeg var her inne å skrev, men nå følte jeg for å si noen ord.. hehe..

Først til Hedda;
Så spennende å høre at dere får et fosterbarn å gi et godt hjem til nå på fredag, gratulerer med henvendelsen! Håper dere får en super sommer! :smiley:

Så til Tiger;
Vi har nå stått i fosterhjemsbanken i ett år og noen måneder. I løpet av de siste 4 månedene så har vi fått to henvendelser, hvor det av ulike årsaker ikke ble plassering hos oss likevel. Om vi har vært vurdert i flere saker har jeg ikke spurt om.
Vi har ikke barn selv, men vi er to voksne, ressurssterke, mennesker som har mye å gi til et eller flere barn i vårt hjem.
Husk bare på at det finnes (eller blir etterhvert født) et barn der ute som har behov for akkurat dere en gang i fremtiden! :blunke:

Så noe jeg har tenkt på lenge;
Hver gang media roper ut om at det er så stort behov for fosterforeldre så kjenner jeg et lite stikk i hjertet.. det virker som at dersom man bare går kurs og blir godkjent som fosterforeldre så får man gi et barn et godt hjem og mye kjærlighet like etterpå.., det står aldri om at veien dit kan være lang og en stor prøvelse..

Iløpet av denne tiden fra vi startet på PRIDE-kurset og til nå så har jeg hatt mange samtaler med både kjente og ukjente mennesker rundt meg angående fosterhjem generelt og det å være potensielle fosterforeldre, og samtlige stiller seg svært uforstående til at man står så lenge til disposisjon etter endt kurs. De har jo sett i media at behovet er så stort!!

Flere har også tenkt at de kanskje skulle melde seg på kurs, men de blir usikre når de får høre at de kan bli stående "disponible" så lenge, da mange synes denne ventetiden på mange måter kan være en belastning. Man vet jo ingenting, og livet kan føles vanskelig å planlegge.

Jeg synes det er kjempeflott at media setter søkelyset på behovet av fosterhjem, for selvfølgelig så er det en fordel om Bufetat har flest mulig hjem å velge mellom, men jeg synes vinklingen blir for ensidig.. noe jeg tror har motsatt virkning av hva som egentlig ønskes..

For min del så anbefaler jeg PRIDE-kurset på det varmeste, både til de som ønsker å bli fosterforeldre og til de som bare tenker litt på å ta dette steget. Det er en flott mulighet til å få den informasjonen man behøver for å kunne ta den rette avgjørelsen etterhvert.

Vi har ikke vurdert å trekke oss fra å stå i fosterhjemsbanken, men vi har stor forståelse og respekt for de som faktisk velger dette. Ventetiden kan være lang og forhåpningene kan være så store.., noe som ikke alltid er like forenelige..

Til slutt til dere alle sammen;
God sommer, nyt den!! :sola:
Så får man bare vente å se hva høsten bringer :blunke:
En gang blir det vel tur til oss også, som står parat for å gi et barn vårt gode hjem :lykke:

wow.. det ble et langt innlegg dette her da.., bare litt engasjert ja.. *kremt*

Lassie 08-07-2009 15:21

Hei Caprice. Koselig at du skriver noen ord :blomstersmil:

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Da vi valgte å avslutte adopsjon og gå for fosterbarn istedenfor trodde alle rundt oss at barnet kom neste dag. Jeg har forklart minst hundre ganger at barn i den aldersgruppen vi må ha ikke er den største gruppen, og at vi kan vente flere år på en forespørsel.
Det er sjelden noen gidder å spørre meg nå :blunke:, de har forstått at ting tar tid.
Men det er jo sant at de trenger fosterhjem til eldre barn og ungdom, så det er jo noe i det media formidler. Jeg får også et stikk i hjertet hver gang jeg leser om behovet for fosterhjem, er liksom så veldig klar for et fosterbarn nå.:sola:

Ell@ 09-07-2009 07:56

Jammen kom det ikke en telefon til oss i går !!! Ble ganske paff da de ringte, hadde "glemt" det hele litt opp i all jobbing og pakking (reiser på ferie til helgen). De har en :baby2: som trenger et hjem å vokse opp i. Kjempespennende :hopper: Nå skal vi først ta noen uker med ferie, så blir det tilvenning etterpå, hvis alt går etter planen selvfølgelig og det blir noe av, håper virkelig det :hyper:

God sommer alle sammen :klemse:

Lassie 09-07-2009 10:50

Så koselig da:jippi::jippi::jippi:.
Det blir vel ikke lett å være på ferie når man har noe slikt i vente, men håper dere får en fin ferie. :blomstersmil:

Ell@ 09-07-2009 20:16

Hei igjen...:blomstersmil:

Glemte jo helt isted å gratulere Hedda med tildelingen :sparke: Kjempespennende, han er kanskje allerede plassert hos dere også ? Ønsker dere masse lykke til, Hedda :klemse:

Og god sommer til alle sammen igjen :sola:

Chili 12-07-2009 20:13

Hei, alle sammen!
Gratulerer med tildeling til dere som har fått det! :kryss: for at dere som venter snart får den telefonen dere venter på!
Vi har vært så heldige å få en liten gutt på 2,5 år, men vi bruker tid på overføringen, da vi har tid og mulighet til det. Han er verdens skjønneste og vi gleder oss enormt!
Ha en fortsatt god sommer, alle sammen! :grouphug:

Chili 12-07-2009 20:31

En liten ting til - eller stor ting faktisk! Vi har et ønske om at barnet skal kalle oss mamma og pappa. Hvordan gjør vi det greiest for barnet? Hva kaller deres fosterbarn dere? Går det an å spørre om dette? Satser på at en moderator sletter dette hvis det blir for upassende :blunke:

Isolde 13-07-2009 09:51

PRIDE kurs Bergen/Hordaland

Hei,
er det noen som vet om det er lang kø for å få tatt PRIDE kurs i Bergen/Hordalands området?

MillyMoo 13-07-2009 10:41

Heisann!

Jeg lurer på om det er mulig å få delta i dette forumet til tross for at vi har barn selv? Vi har tre egenfødte barn og nå venter vi på et fosterbarn :sola: Jeg savner virkelig et sted å utveksle erfaringer ang. det å gå gjennom en fosterhjems-prosess og alt som hører med under det. Vi lurer på mye og kommer garantert til å lure på enda mer etter som tiden går og vi kanskje får et barn til i hus.

Vi ble godkjent etter endt PRIDE-kurs i mai og fikk ganske snart en forespørsel om ei jente på 12 år. Av ulike grunner ble det ikke oss denne jenta skulle komme til og vi traff heller aldri BV. Nå har vi nettopp blitt spurt om en like gammel jente og vi skal ha møte/hjemmebesøk på onsdag. Vi gleder oss til å høre mer, og er veldig spente... :sola:

I starten av Pride-kurset så var vi fast bestemt på å ta i mot et barn med max alder 6-7 år siden vi har tre små selv. Men etter flere runder i tenkeboksen og samtaler med buf så har vi faktisk gjort helomvending og har nå sagt 10 år som max. Men vi har sagt ja til å bli spurt om eldre hvis buf mener de kan passe hos oss. Det er et kjempe stort behov for fosterhjem som kan ta i mot eldre barn, og vi har etterhvert sett flere og flere fordeler med det.

Kjempe spennende!

Er det noen som kan si litt om hvordan dette "matching-møtet" vi skal ha på onsdag foregår?? Og er det noen som vet når avgjørelsen vanligvis blir tatt etter dette møtet? Skjer det ofte at BV sier nei til plassering når det har truffet potensielle fosterforeldre? Håper ikke det er så vanlig i.o.m at de nå har lest vår livsrapport osv... en utleverer seg jo ganske godt der.... :sparke:

MillyMoo 13-07-2009 11:03

Hei Caprice:

Vi ble "banket inn med t-skje" under hele PRIDE-kurset at vi ikke må ta det tungt om vi blir stående en stund i banken deres. Våre kursledere sa rett ut at de skjønner det kan være fortvilende og uforståelig at man leser både på fosterhjemsidene og i media at så og så mange barn trenger fosterhjem, og så går man i flere måneder uten å bli spurt. Grunnen som de sa er at man skal finne "et hjem til barna, ikke barn til fosterforeldre". Ofte kan det være bagateller som gjør at et barn ikke kan flytte inn i et bestemt hjem som tilsynelatende kunne passet perfekt. F.eks at fosterhjemmet har husdyr og at fosterbarnet har allergi.... da vil de dermed ikke matche hverandre. Videre skal noen barn i hjem med små barn, eldre barn, ingen barn, noen skal bo på "landet", andre i byen osv, osv. Derfor tar det tid, etter som vi har blitt fortalt. En annen kjent ting er at det er enklest å få plassert bort babyer/små barn, så hvis en har det som krav, så må en kanskje vente litt lengre enn normalt.

På vårt kurs sa de også at de ville helst plassere små babyer hos fosterforeldre som har barn fra før. Dette fordi disse ofte akuttplasseres rett i et fosterhjem uten å gå veien om beredskapshjem. Men problemet da er at saken ikke har vært oppe i fylkesnemda og man derfor kan risikere en tilbakeføring i større grad enn i en allerede avgjort sak med dom. Dette vil da foreldre som har barn fra før muligens takle bedre enn barnløse fordi de da har sine egne barn igjen etterpå, og de sitter ikke der fullstendig "tomme".

Til Chili:

Ang. hva fosterbarnet skal kalle sine fosterforeldre. Jeg skjønner veldig godt at dere vil bli kalt mamma og pappa, innerst inne vil kanskje vi alle bli kalt det -også jeg! Jeg tenker likevel at fosterbarnet har sine respektive foreldre (hvis de har det da!) og at det er dem som er mamma og pappa. Vi som fosterforeldre har omsorgsansvaret men ikke foreldreansvaret, en viktig forskjell.

Barnet skal normalt sett ha regelmessig samvær med sine biologiske foreldre, og en viktig del av fosterhjemsoppgaven er å støtte opp om relasjonen mellom bio.foreldre og barna deres. Uansett hvor vondt det kan være, så er det noe barnet har krav på (men sef. skal slippe hvis det er snakk om grov mishandling/vanskjøtsel etc). Jeg tenker, og vi diskuterte på vårt PRIDE-kurs, at hvis barnet f.eks kaller sine foreldre mamma og pappa, kan man kanskje selv omtale seg som mor og far, eller "mamma-kari" og "pappa-ola". Eller omvendt hvis barnet sier mor og far til sine bio.foreldre. Syns i grunnen det virket som en grei løsning :sola: Lykke til videre!

Lassie 14-07-2009 15:43

Selvfølgelig kan du delta her når du har barn fra før. Mange her inne har det, så velkommen.:sola:
Jeg syns det er koselig vi blir litt flere her inne, det har vært veldig stille etter at sidene ble revidert i vinter.
Har ikke erfaring med møtene dere skal ha imorgen da vi ikke er matchet ennå, lykke til ihvertfall.:blomstersmil:

Chili 02-08-2009 20:11

Hei igjen! Hvor mange besøk og overnattinger er vanlig før fosterbarnet flytter inn?

Fiol 03-08-2009 20:20

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Chili (Innlegg 591796)
Hei igjen! Hvor mange besøk og overnattinger er vanlig før fosterbarnet flytter inn?

Hei!
Det er flere ulike ting som avgjør hvor lang tid det er vanlig å bruke på overføringen. Så vidt jeg har forstått er det vanlig med kortere overføringsperiode for små barn, kanskje ca 1-2 uker fra første møte til innflytting hvis barnet er under tilfredstillende omsorg før fosterhjemsplassering (f.eks beredskapshjem). Daglige møter mellom fosterforeldre og barnet, først korte møter, så møter av lengre varighet og etterhvert i fosterforeldrenes hjem med- og så uten at barnet har sine opprinnelig kjente tilstede.

Vi har fosterbarn som var ganske lite ved plassering, brukte 10 dager på overføringen så vidt jeg husker. Det var ikke overnatting før barnet flyttet inn. Overføringsplanen ble laget av fosterhjemstjenesten, og ble revidert underveis fordi det viste seg å kunne gå raskere enn forventet.

Ta kontakt med fosterhjemstjenesten om spørsmålene dine!
Lykke til!!

Ell@ 20-08-2009 15:18

Hei,

Vi er snart i gang med overføring av fosterbarn :blomstersmil: men først må vi ha helseattest. Ringte til legen som sa at skjemaet måtte jeg komme med selv...han trodde jeg kunne printe det ut fra internett, men er det noen som vet hvor jeg kan finne dette skjemaet på internett? Evt hva har dere gjort for å få tak i skjemaet som skal brukes ?

:blomstersmil::blomstersmil::blomstersmil:

Harefrøken 23-08-2009 22:04

Heisann damer..
Slenger innom her,da vi har tenkt å melde oss som fosterforeldre i løpet av høsten.. Vi har gått pride som ble avsluttet i februar, men har vært litt i dvale pga fødsel og sånt.. Vi har to jenter ei på 3 og ei på 4 mnd, og håper kanskje vi kan få en liten til i løpet av ett år eller to...

Så spennede dere som holder på med tilvenning.. Ble helt inspirert av å lese denne tråden..

Ell@, trengte du ett annet skjema enn den helseattesten du leverte på PRIDE? Hvis du gjorde det da...
Vet ikke hvor du finner det på nett, men de kan sikkert sende deg ett i posten hvis du ringer fosterhjemstjenesten..

Lykke til alle!
Kommer sterkere tilbake..

Harefrøken

shih tzu 14-09-2009 09:52

Vi gikk PRIDE kurs i vår og hadde siste samtale sist i juni,og den 7 juli kom den store tlf.ble spurt om ett søskenpar på 3 og 7:vente:
dette var noe vi måtte tenke på siden vi aldri hadde tenkt på to barn,vi har jo tre selv på,11,13 og 15 år.
men tenkepausen varte i nøyaktig tre timer:hyper:,da ringte vi tilbake og sa vi var villig til å ha ett møte og høre resten av historien.
enden på visa er att i løpet av fire uker hadde vi to nydelige barn mere,så nå er det 5 barn her og jeg stooor trives med det.
men det jeg synes er litt rart er att vi ble spurt om to,vi som ikke hadde sagt vi kunne det,mens tre par på samme PRIDE kurs gjerne ville ha søsken,de ble ikke spurt... Vi er de eneste på vårt kurs som har fått plassering til nå,så uansett når så kommer tlf som en stooor overaskelse:grouphug:

Ell@ 29-09-2009 17:51

Hei hei,

Da er vi i full gang med tilvenning, om noen dager flytter det en nydelig liten :baby2: inn til oss. Veldig kjekt og spennende. Jeg er i permisjon, og akkurat nå er det ganske så deilig. Var litt rart i begynnelsen men nå nyter jeg det :hopper: Tror dette året blir veldig bra :blomstersmil:

Håper det går bra med dere andre som også nettopp har fått fosterbarn (Hedda m.fl.??)

:Vinke:

Tralletrollet 02-11-2009 19:35

Hei!

Svinger innom en tur her jeg også! Nå er vi godt i gang med PRIDE-kurs (andre kurshelg til helga) og akkurat ferdig med andre hjemmebesøk. På dette besøket sa de rett ut at vi vil bli godkjente (med mindre noe drastisk skjer i mellomtiden), og at det mest sannsynlig vil bli en veldig rask plassering. De bad oss forberede oss på et tilbud om plassering rett over jul! Spennende! Jeg lurer på en del ting i den forbindelse.. Det er jeg som skal bli frikjøpt, og da lurer jeg på om det er vanlig å få lik "lønn" som ellers. Altså at jeg ikke har mindre inn pr mnd enn om jeg er i jobb. Har hørt at dette kan være en forhandling med barnevernet/kommunen. Er det sånn?! Man skal da vel ikke gå i minus på dette her!? Er det noen som vet?

Vi gleder oss til fortsettelsen på kurset, og til framtiden forhåpentligvis fosterforeldre til en liten eller to!

Ell@ 02-11-2009 21:24

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tralletrollet (Innlegg 615740)

Det er jeg som skal bli frikjøpt, og da lurer jeg på om det er vanlig å få lik "lønn" som ellers. Altså at jeg ikke har mindre inn pr mnd enn om jeg er i jobb. Har hørt at dette kan være en forhandling med barnevernet/kommunen. Er det sånn?! Man skal da vel ikke gå i minus på dette her!? Er det noen som vet?

Hei,

Det kommer an på hva du tjener. Jeg er nå frikjøpt et års tid og gikk en god del ned i lønn fordi jeg tjener såpass bra i jobben min. Nå fikk jeg max av hva de kunne gi meg som er 6G - ca 430 000 ( tror jeg). Men vi gjør ikke dette for pengenes del, og vi klarer oss fint med en slik lønn også. Har du mindre enn 6G i årslønn får du lønnen din, ihvertfall her i kommunen hvor jeg bor.

Spennende tider for dere, jeg og mannen og sønnen vår koser oss sammen med fosterbarnet vårt :blomstersmil:

hestehoven 14-11-2009 09:12

Hei. Sitter her med tusen følelser inni meg. For ei tid siden fikk vi det vi ønsket - telefonen om et barn som trenger et hjem, men nå er følelsenen i kaos. Vet det ikke kan legges ut mye her inne, men spør om det er andre som har opplevd det samme når dere har fått den lille dere har ventet på i hus. Tilknytning er vanskelig for fosterbarna, men jeg opplever det for min egen del å. Etter mange knuste håp om å få egne barn på normalmåten og gjennom prøverør møter jeg meg selv i døra og er livredd for å bli skuffet igjen. At håpet en gang til blir knust. Dette er bare en ting som sliter i meg. Håper noen kan svare meg på en personlig melding eller her inne.

Er takknemlig for raske tilbakemeldinger.

laiso 16-11-2009 01:17

Hei, først må eg si til deg Hestehoven at eg tror det er helt normalt å ha det som du har det no. Du må bare sende meg en PM om du vil. Litt lettere å snakke på privaten ;) Så skal eg prøve å bli flinkere å gå innom her oftere å sjekke :sukk:

Noraforr 16-11-2009 19:01

Sitat:

Opprinnelig skrevet av hestehoven (Innlegg 619025)
Tilknytning er vanskelig for fosterbarna, men jeg opplever det for min egen del å. Etter mange knuste håp om å få egne barn på normalmåten og gjennom prøverør møter jeg meg selv i døra og er livredd for å bli skuffet igjen. At håpet en gang til blir knust. Dette er bare en ting som sliter i meg.

Hvis jeg forstår deg rett, så har dere fått fosterbarnet i hus?! Derfor skjønner jeg ikke at du er redd for at håpet skal bli knust. Dere har barn nå - men forstår det slik at dere sliter med tilknytningen begge veier.

Nå vet jeg ikke hvor gammel barn dere har fått - men Joachim Haarklou som er psykolog med fosterbarn og adoptivbarn som hovedvirkefelt, har en tommelfingerregel som sier at sikker og trygg tilknytning (fra barnets side) ikke kommer på plass før barnet har vært dobbelt så lenge i plasseringen som det er antall år/mnd. Det betyr at et barn som er 1 år ved plassering, trenger 2 år på seg for å få en trygg og siker tilknytning.

Selv har jeg både egne (adopterte) barn og fosterbarn - og jeg kjenner etter 4 år med fosterbarnet at det fortsatt er en forskjell på henne og mine egne barn. Dette tror jeg bunner i at et fosterbarn er et offentlig barn, som i tillegg har regelmessig kontakt med både biol. mor og biol. far. Vårt fosterbarn er riktignok ungdom - og vi har naturlignok aldri vært hennes mamma og pappa ...... Kanskje hadde det føltes annerledes om vi fikk et lite barn .... men det er jeg ikke helt sikker på.

Tillat deg selv å kjenne på de følelsene du har. Å ha fosterbarn er en jobb - en viktig jobb ...... bruk tiden godt - og la følelsene komme etterhvert.

:lykke: Lykke til!

Tralletrollet 18-11-2009 18:41

Det er så fint med et sted hvor man kan lese andres erfaringer! Vi har akkurat fått beskjed om at vi vil bli godkjente, og at vi ikke bør legge noen planer i tiden etter jul. Vi må visst regne med at vi vil få en plassering rimelig fort. Masse rare tanker, vet ikke om vi er bra nok... det er vi sikkert, i og med at vi blir godkjente, men vi har jo ikke egne barn, så vi har jo ikke gjort noe sånt før.. ikke at det kan sammenlignes med å åha egne bare, selvsagt... Synes PRIDE-kurset har vært en veldig god erfaring, og vi har fått masse gode tips der! Greit å ha kontakt med andre i samme situasjon! Noen flere som venter her inne?

Lassie 19-11-2009 11:59

Joda det er flere her inne:blomstersmil:.
Ikke for å ta motet fra deg eller noe sånn, men vi fikk samme beskjed da vi ble godkjent i januar iår. Men jeg vet om de som er godkjent etter oss som har fått plassering, det er nok endel faktorer som spiller inn på hvor raskt det går.
Lykke til, håper dere får plassering snart:blomstersmil:

stjerne 24-11-2009 15:34

Så godt å lese om andre som er i samme prosessen!

Vi er helt i startfasen, kun sendt inn papirer om oss og hatt et møte med tjenesten.

Men jeg lurer på en ting. Hva sier/gjør dere i forhold til jobb? I vanlige "svangerskap" så kan jo ting planlegges ut fra når permisjonen trår i kraft. Nå kan en jo risikere å få en tlf og uka etter har man et nytt familiemedlem. Hvordan får en det til å gå opp med jobb?

Luz 25-11-2009 12:27

Velkommen hit Stjerne :klemse:

Spennende tider dere har foran dere nå! Jeg vil tro dette med jobben varierer i forhold til alder på barnet og tilvenningstid. Vi fikk en baby, derfor gikk denne tiden raskt for oss. Skulle vi velge å få enda et fosterbarn ville jeg nok ha informert arb. giver om planene. Fra man får tildelt et barn kan det gå flere måneder før overflyttingen kan skje (pga tilvenning osv.)

Lykke til!

Ell@ 25-11-2009 12:33

Sitat:

Opprinnelig skrevet av stjerne (Innlegg 621821)
Så godt å lese om andre som er i samme prosessen!

Vi er helt i startfasen, kun sendt inn papirer om oss og hatt et møte med tjenesten.

Men jeg lurer på en ting. Hva sier/gjør dere i forhold til jobb? I vanlige "svangerskap" så kan jo ting planlegges ut fra når permisjonen trår i kraft. Nå kan en jo risikere å få en tlf og uka etter har man et nytt familiemedlem. Hvordan får en det til å gå opp med jobb?

I min jobb visste alle at vi gikk på Pride kurs. Når vi ble godkjente la jeg og lederen min en plan om hvem som skulle overta min stilling og vi snakket med denne personen om at dette var greit hvis ting skulle skje fort. Så vi forberedte oss litt på forhånd. Telefonen kom 6 måneder senere, synes selv det var ganske kjapt siden vi hadde blitt fortalt at vi måtte vente minst ett år. Var ganske overrasket da de ringte. For vår del tok det 2 mnd fra telefonen ringte til jeg begynte tilvenningen med fosterbarnet. Så vi hadde god tid på oss til å få lært opp personen som skulle vikariere i min stilling. Nå har jeg vært i permisjon i 2 1/2 mnd og jeg koser meg som hjemmeværende igjen :blomstersmil:

Tralletrollet 25-11-2009 17:37

Jeg sa fra til arbeidsgiver da vi startet PRIDE-kurset, og har etter det hatt ganske tett kontakt om det. Dersom jeg skal i permisjon, er det nødvendig å leie inn en vikar for meg, og det er ikke helt enkelt å finne. Derfor har de alt lyst ut stillingen min. Jeg har jo sagt tydelig ifra at vi ikke aner noe om når dette blir, men de vil lyse ut med en gang uansett. Jeg er selvsagt klar over at det kan hende at vi ikke får en plassering på lenge enda, men hva skal man gjøre, liksom? Vanskelig... Det er jo også ganske vanskelig når man ikke kan stole på at man får en plassering så fort som de sier eller ikke..

stjerne 28-11-2009 20:25

Takk for svar! Ja, det er ikke så enkelt når en ikke vet når "terminen" er... Godt å høre deres erfaringer og tanker!

og riktig god advent!

Tralletrollet 09-12-2009 19:01

Nå har nyheten om mulig permisjon med grunn spredt seg på arbeidsplassen min. Får masse spørsmål, og alle er veldig positive. En kollega kunne ikke skjønne hva alt styret var for, jeg skulle jo "bare" få fosterbarn! Da kom en annen kollega skikkelig i forsvarsposisjon og sa: "Jammen, skjønner du ikke det da?! Det er jo som om hun er gravid det!!" :fnise: Jo da skjønte h*n det litt bedre... Vi har fått beskjed om at vi er vurdert for flere plasseringer alt, enda vi ikke er ferdige med kurset enda. Det er stor mangel på fosterforeldre av "vår" sort her i området. Vi er ikke "sjekket ut" av noen av sakene enda... Spennende! :neglebit:

stjerne 13-12-2009 22:31

Lykke til Tralletrollet, høres kjempespennende ut!

Hedda 24-12-2009 09:21

God jul og godt nytt år!!

Hei hei!
Her i huset gleder vi oss til å feire jul med 2 småbarn og "nytt" hjem, det har vært enn begivenhetsrik og travel høst. Men vi stor trives i rollen som fosterforeldre og håper mange får muligheten til å oppleve det samme i det nye året som kommer, lykke til alle sammen :)

Ønsker dere alle en riktig god jul og et barnerikt nytt år!!

Juleklem fra Hedda

vision 05-01-2010 20:40

Heisann

Hei, vi er godt i gang med pridekurs. Syns det er veldig givende og spennende.
Men i det siste har jeg (ikke min mann) fått mange tanker.. Jeg er veldig redd vi skal bli stående lenge på venteliste for å få tildelt et barn. At det blir bare venting og at vi ikke kommer videre.
Måtte bare lufte noen tanker.

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 17:51.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.