Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Fosterhjem (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=574)
-   -   Generelt - fosterhjem/besøkshjem - skravletråd (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=21651)

Tralletrollet 15-01-2010 18:31

Nå venter vi på en plassering vi! :) Godkjent fra PRIDE for noen få dager siden, og "headhuntet" av barnevernet to dager etterpå. Det er veldig spennende, men masse rare tanker. Har fått masse info om den aktuelle plasseringen, og det er så mye stygt som blir gjort mot barn!! For min del kunne h*n kommet med en eneste gang! Men så må vi jo også passe på at våre "interesser" blir ivaretatt, som avlastning, støtteapparat, tilsynsfører osv. Det er masse!! Prøver å holde forventninger og plablegging nede, men det er jammen ikke lett...

:lykke:

shih tzu 15-01-2010 20:21

Så spennende da. Vi fikk to fosterbarn i august og vi fikk også forespørsel allerede 4 dager etter siste pride kurs, så det kan gå begge veier. Vi er faktisk de eneste fra vårt kurs som har fått tildelt fosterbarn enda, men man må huske på att alle er forskjellige, med forskjellige"krav" ved en eventuell plassering.
Er bra dere bruker litt tid på papir arbeid og ting, her gik det altfor fort i svingene, siden forespørselen kom midt i juli,var det ferie avvikling alle veier og de ville skive kontrakt bare to dager etter forespørsel. Vi fikk heldigvis god hjelp fra pride kursholder faktisk, så alt ordnet seg og ungene flyttet inn vare 4 uker etterpå.

lykkelig 5 barns mor :bodypump:

Tralletrollet 17-01-2010 16:50

Ja, det gikk utrolig fort i svingene her også.. men det er så mye som må passes på nå som vi skal skrive kontrakt og forhandle rammebetingelser. Har hørt rykter om at noen kommuner ikke vil betale ut arbeidsgodgjøring i permisjonstiden, men det har jeg ikke funnet noe skriftlig om. Det gjør jo at man ikke føler seg så veldig satt pris på, selv om det ikke akkurat er millionbeløp det er snakk om.. Vi har fått vite en god del om dem som kommer (to barn), og de er ikke lenger så veldig anonyme for oss. Det gjør at i alle fall jeg har litt problem med å skille praktisk forhandling og følelsesliv. Jeg vet ikke... det er kanskje en strategi fra barnevernets side?! At vi skal si ja, uansett hvilke vilkår de kommer med? Forvirret, og gleder meg til alle er enige og barna er trygt i hus med oss... :sukk:

shih tzu 17-01-2010 21:43

Det vi prøvde og fokusere på var å tenke oss frem til om ett år eller to og hva slags ting som kunne skje og att behovene til barna kansje forandret seg etter hvert som tiden gikk. dette fikk oss til å få med i kontrakten att så fort vi føler vi trenger avlastning så får vi det, snakk om en helg i mnd og en uke om sommeren. Nå trodde vi ikke att dette var noe vi kom til å bruke, siden vi har flere bio barn og skjelden har fri uansett men greit og ha med. Så viser det seg nå att ett av barna må ha ekstra oppfølging både på det ene og det andre, og att han ikke kan være hjemme uten att en av oss er hjemme til enhver tid. Vi har en stor ungdom på 16 som ellers har passet noen timer når det trengs men nå er ikke dette aktuelt lenge, og nå kan jeg se att vi kansje må ta i bruk litt avlastning alikevel, bare for å få litt tid sammen uten att den ene er optatt med minsten hele tiden. Mye og tenke på og mye jobb,men du så morro det er å se når de knytter bånd, når de tramper opp trappa og er sur og oppfører seg som resten av ungeflokken her hjemme, er da vi ser att de virkelig føler seg hjemme:grouphug:

Ell@ 18-01-2010 12:38

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tralletrollet (Innlegg 636141)
Ja, det gikk utrolig fort i svingene her også.. men det er så mye som må passes på nå som vi skal skrive kontrakt og forhandle rammebetingelser. Har hørt rykter om at noen kommuner ikke vil betale ut arbeidsgodgjøring i permisjonstiden, men det har jeg ikke funnet noe skriftlig om. Det gjør jo at man ikke føler seg så veldig satt pris på, selv om det ikke akkurat er millionbeløp det er snakk om.. Vi har fått vite en god del om dem som kommer (to barn), og de er ikke lenger så veldig anonyme for oss. Det gjør at i alle fall jeg har litt problem med å skille praktisk forhandling og følelsesliv. Jeg vet ikke... det er kanskje en strategi fra barnevernets side?! At vi skal si ja, uansett hvilke vilkår de kommer med? Forvirret, og gleder meg til alle er enige og barna er trygt i hus med oss... :sukk:

Så spennende, Tralletrollet, masse lykke til :blomstersmil:

Tralletrollet 19-01-2010 17:21

Takk for svar og oppmuntring! Det er sikkert en god ide å få med noe om avlastning ja.. vi nevnte det såvidt første gang vi hadde møte med den aktuelle kommunen, men da ble de nesten sint! Vi måtte bare ikke innbille oss at vi kunne fortsette å finne på ting bare oss to og lempe fosterbarna over på avlastning nå som de skulle binde seg til oss!! Vi måtte bare innfinne oss med at de "lykkelige" tider som barnløs var over. For alltid. Hehe... ikke akkurat sånn de sa det, men det føltes litt sånn... V ville jo bare vite om dette er noe vi har krav på, og om det er best at det er noen som kjenner barnet fra før, eller om BV vanligvis ordnet avlastning med noen andre. Jeg mener, vi vet jo lite til ingenting om det!! Vi mente jo på sikt da, ikke sånn første helgen, liksom! Jaja.. det er ikke sikkert de mente det sånn... får håpe det går bedre på neste møte om noen dager! Har hørt så mange skrekkhistorier om BV som ikke stiller opp for fosterforeldre/barn at man kan jo bli helt mørkeredd...

Sussanne 19-01-2010 21:19

håper det er ok at eg stiller et par spørsmål:)

vi vurderer å bli fosterforeldre (ikke akkurat nå, men kanskje om noen år)

dere som har tatt kurset har sikkert en del info:)

hvordan er det med lang tids plasserte barn, hvor sikkert er det at de blir boende til de blir voksen? det som stopper meg er vel at eg kommer til å bli alt for glad i barna og livredd for at de en dag må flytte....(kanskje eg ikke passer så bra som foster mor)

og er det regler for hvor mangen barn en har fra før? vi venter nr 3 nå:) og eg er helt sikker på at vi har overskudd til mangen flere barn;) tenker mer og mer på at kanskje det er betre å være foreldre til noen barn som ikke har det så godt enn å lage flere selv:) vet at det kommer til å bli tøffe tak, fosterbarn har ofte opplevd triste ting som er vanskelig å takkle....

min mann blir nok godkjent for tenåringer mens eg blir godkjent for babyer:) vi har en aldersforskjell....er dette noe de er streng på?

shih tzu 20-01-2010 17:07

Det går nok bra skal du se. Barnevernet som vi har kontakt med var ikke heller overpositive men han som kom fra fosterhjemstjenesten var helt enig med oss,om att vi ikke viste noe om fremtiden og att det var en liten ting for barnevernet og godkjenne vis de skulle plassere to unger i samme hjem,og iallefall hos oss som hadde tre barn fra før. han utdypet også att vi nok ville trenge noen dager for oss selv, bare vi voksne etter hvert, og da var det jo ok og bruke de helgene ungene var i avlastning til det.Her går det kjempe fint,med 4 på skolen og minsten i barnehage, jeg går "bare" hjemme, men skal si att har vel nok å henge fingrene i om dagen selv om jeg har 5 timer om dagen uten unger hjemme. er frikjøpt ett år fra de flyttet inn, men har fått inndikasjoner på att det nok blir enda ett år siden minsten trenger ekstra oppfølging på ting, og krever en av oss hjemme til enhver tid.
men morro er det og det ordner seg nok for dere også skal du se.
er det noe du lurer på som ikke kan skrives her er du hjertelig velkommen til og sende en pr mail til meg:neie:

Tralletrollet 20-01-2010 19:17

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sussanne (Innlegg 636781)
håper det er ok at eg stiller et par spørsmål:)

vi vurderer å bli fosterforeldre (ikke akkurat nå, men kanskje om noen år)

dere som har tatt kurset har sikkert en del info:)

hvordan er det med lang tids plasserte barn, hvor sikkert er det at de blir boende til de blir voksen? det som stopper meg er vel at eg kommer til å bli alt for glad i barna og livredd for at de en dag må flytte....(kanskje eg ikke passer så bra som foster mor)

og er det regler for hvor mangen barn en har fra før? vi venter nr 3 nå:) og eg er helt sikker på at vi har overskudd til mangen flere barn;) tenker mer og mer på at kanskje det er betre å være foreldre til noen barn som ikke har det så godt enn å lage flere selv:) vet at det kommer til å bli tøffe tak, fosterbarn har ofte opplevd triste ting som er vanskelig å takkle....

min mann blir nok godkjent for tenåringer mens eg blir godkjent for babyer:) vi har en aldersforskjell....er dette noe de er streng på?

Hei!
Nå har jeg ikke så mye erfaring enda, men har gått ferdig kurset da! :) Det er bestandig en sjangse for at barnet blir tilbakeført, for det er jo på en måte målet. Lederne på kurset vårt understreket at det ikke er veldig enkelt å få tilbake daglig omsorg for barnet dersom det først har blitt plassert i fosterhjem, men det skjer. Det blir selvfølgelig ikke enkelt for fosterforeldrene om det skjer, men det er ikke noe vi kan styre. Man er jo nødt til å bli glad i barna, og det er en risiko ved "jobben"! Det som bekymrer meg mer er at det ikke er noen automatisk støtteordning i kommunene for fosterforeldre som får barn tilbakeført...

Angående alder er de vel ikke spesielt strenge i noen retning, men jeg vil tro at det er din alder som vil gjøre utslaget (i og med at du er yngst). Det er lettere å plassere en baby hos mannen din enn en ungdom hos deg, hvis du skjønner, når man tenker på aldersforskjellen på dere og barnet. Det som er det viktigste er at dere blir enige om hvilken aldersgruppe dere ønsker, så går det nok greit!

Det er heller ingen faste regler for hvor mange barn man kan ha fra før, men jeg mener å huske at det yngste barnet bør være minst 2 år gammelt! :)

Sussanne 20-01-2010 21:34

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tralletrollet (Innlegg 636994)
Hei!
Nå har jeg ikke så mye erfaring enda, men har gått ferdig kurset da! :) Det er bestandig en sjangse for at barnet blir tilbakeført, for det er jo på en måte målet. Lederne på kurset vårt understreket at det ikke er veldig enkelt å få tilbake daglig omsorg for barnet dersom det først har blitt plassert i fosterhjem, men det skjer. Det blir selvfølgelig ikke enkelt for fosterforeldrene om det skjer, men det er ikke noe vi kan styre. Man er jo nødt til å bli glad i barna, og det er en risiko ved "jobben"! Det som bekymrer meg mer er at det ikke er noen automatisk støtteordning i kommunene for fosterforeldre som får barn tilbakeført...

Angående alder er de vel ikke spesielt strenge i noen retning, men jeg vil tro at det er din alder som vil gjøre utslaget (i og med at du er yngst). Det er lettere å plassere en baby hos mannen din enn en ungdom hos deg, hvis du skjønner, når man tenker på aldersforskjellen på dere og barnet. Det som er det viktigste er at dere blir enige om hvilken aldersgruppe dere ønsker, så går det nok greit!

Det er heller ingen faste regler for hvor mange barn man kan ha fra før, men jeg mener å huske at det yngste barnet bør være minst 2 år gammelt! :)

tusen takk for svar:)

har de en øvre aldersgrense på foster foreldrene?

det å konstant være usikker på om barnet må flytte hadde slitt enormt på meg....er veldig usikker her....kvir meg ikke til ekstra "arbeid" og mamma hjertet mitt kan voske seg gigantisk:) har noen år å tenke på da...

men det er veldig viktig å tenke nøye igjennom og sette seg godt inni hva en begir seg ut på...mangen flotte og flinke fosterfoeldre som gir opp og sier aldri mere...ikke pga barna,men pga barnevernet....det får meg til å tenke....

når eg leser om barn i min by som ikke har foreldre og venter på å få foster foreldre får eg så vondt og er klar til å la alle flytte hjem til oss...og når eg leser hva de har opplevd...huff...at foreldre kan gjøre så fæle ting mot sine egne barn???

Lassie 21-01-2010 06:01

Hei.
Det skal være minst to års aldersforskjell mellom barna, dette for at ikke det skal være mulig å sammenlikne seg med hverandre. De er da på forskjellig utviklingsstadie. Akkurat som ved adopsjon.
Så flott at så mange får forespørsler så fort, glad på deres vegne.

Hedda 21-01-2010 11:13

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lassie (Innlegg 637109)
Hei.
Det skal være minst to års aldersforskjell mellom barna, dette for at ikke det skal være mulig å sammenlikne seg med hverandre. De er da på forskjellig utviklingsstadie. Akkurat som ved adopsjon.
Så flott at så mange får forespørsler så fort, glad på deres vegne.

Hei hei!

Er nok unntak fra den regelen, vi fikk forsterbarn som er litt over året yngre enn vårt eget barn (adoptivbarn) så de er 3 og 4 år. Fordeler og ulemper med at de er så tett i alder, men her fungerer det kjempe fint, leker og krangler som søsken flest, men har utrolig mye glede av hverandre!

Veien fram til å bli et fosterhjem, hvor lang tid det tar og hvilke barn som kommer, er svært forskjellig tror jeg, selv har vi ikke gått pride kurs og fikk forespørsel i underkant av ett halv år etter første møte. Det handler mye om å finne rett familie til rett barn. Lykke til alle som tenker på å bli ett fosterhjem og lykke til til alle som venter og til dere som allerede har!!

Kan i allefall anbefales på det varmeste, selv om det ikke passer alle.. ;)

klem fra Hedda

shih tzu 21-01-2010 16:04

det er ingen øvre aldersgrense for fosterforeldre, og hvor mange barn man har fra før er heller ikke noe spesielt tema. vi fikk forespørsel om to selv om vi har tre bio barn selv, men alders fordelingen mellom alle 5 og de følte att disse to barna var de rette for vår familie. vi gikk noen runder med oss selv, siden vi ikke noen gang hadde vurdert to. nå er vi lykkelige 5 barns foreldre med litt utfordringer:bodypump:

Hedda 01-02-2010 08:20

Årsseminar i fosterhjemsarbeid

Hei!

Er det fler her inne som skal på årsseminar i fosterhjem på Hafjell til helga 6.-7.feb?

Hedda

Ell@ 01-02-2010 10:38

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Hedda (Innlegg 639908)
Hei!

Er det fler her inne som skal på årsseminar i fosterhjem på Hafjell til helga 6.-7.feb?

Hedda

Nei, har ikke hørt at det skal være noe sånt engang...hvor finner man sånn informasjon? Har veldig liten (ingen?) kontakt med fosterhjemsforeningen. Har fått bygget opp et veldig bra nettverk med veileder, saksbehandler og tilsynsførere men dette er det barnevernet styrer, fosterhjemforeningen her jeg bor har ikke vi hatt kontakt med siden :baby2: flyttet inn. Ingen kurs, ingen gruppe, ingen møter...litt rart egentlig. Har dere kontakt med de?

Hedda 01-02-2010 12:01

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Ell@ (Innlegg 639953)
Nei, har ikke hørt at det skal være noe sånt engang...hvor finner man sånn informasjon? Har veldig liten (ingen?) kontakt med fosterhjemsforeningen. Har fått bygget opp et veldig bra nettverk med veileder, saksbehandler og tilsynsførere men dette er det barnevernet styrer, fosterhjemforeningen her jeg bor har ikke vi hatt kontakt med siden :baby2: flyttet inn. Ingen kurs, ingen gruppe, ingen møter...litt rart egentlig. Har dere kontakt med de?

Når jeg tenker meg om er det kanskje bare for de som har barn fra eller bor i Oppland. Ser nå av innkallingen at dette er i regi av fosterhjemstjenesten i Oppland. Faglig innhold og sosialt samvær med andre i liknende situasjoner.
Vi er såpass ferske i dette gamet at vi heller ikke har har hatt noen kontakt med forsterhjemsforeningen, er medlemmer, men håpet er å komme litt inn i det, her arangeres det som regel juleavslutning og sommer treff for hele familien har vi skjønt.

:) Hedda

Ell@ 01-02-2010 14:56

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Hedda (Innlegg 639994)
Når jeg tenker meg om er det kanskje bare for de som har barn fra eller bor i Oppland. Ser nå av innkallingen at dette er i regi av fosterhjemstjenesten i Oppland. Faglig innhold og sosialt samvær med andre i liknende situasjoner.
Vi er såpass ferske i dette gamet at vi heller ikke har har hatt noen kontakt med forsterhjemsforeningen, er medlemmer, men håpet er å komme litt inn i det, her arangeres det som regel juleavslutning og sommer treff for hele familien har vi skjønt.

:) Hedda

Høres ganske likt ut som oss da :nikker:

Håper det går bra med dere, og at dere synes det går greit å være fosterforeldre :blomstersmil:

Hedda 02-02-2010 09:44

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Ell@ (Innlegg 640049)
Høres ganske likt ut som oss da :nikker:

Håper det går bra med dere, og at dere synes det går greit å være fosterforeldre :blomstersmil:

Ja, vi koser oss veldig, klart det er noen utfordringer også, men vi er ikke redde for å bruke systemet rundt oss hvis vi skulle ha behov for det, og de resursene er vi veldig fornøyde med :)

Hedda

Luz 02-02-2010 18:41

Vi har også fått brev om noe lignende, men det er her på østlandet hvor vi bor. Når det gjelder Fosterhjemsforeningen er det slik her at Barnevernet melder oss inn, og betaler så for ett års medlemsskap. Deretter må vi selv velge om vi fortsatt vil være innmeldte.

Mortilmange 10-03-2010 11:19

Er det noen her som har opplevd at fosterbarnet/barna har blitt tilbakeført? Hva skjedde i så fall etterpå - ønsket dere ny plassering og tok det lang tid før dere fikk en? Sitter med så mange tanker nå og har ikke mange å snakke om dette med :sukk: Håper noen har erfaringer eller tanker rundt dette de vil dele.

Tralletrollet 14-03-2010 01:11

Lov eller ikke lov?

Er det noen som kan hjelpe med og mannen om å bli enige?! Vi diskuterer om det er lov for fosterforeldre å gi bilder av fosterbarna til sine egne familier (f.eks. fosterbestemor). Har akkurat fått fosterbarn, og familiene våre er veldig spente på å se disse barna. I og med at vi ikke skal ha besøk på en stund, hadde det jo vært greit om de kunne få et bilde av dem! Men så mener mannen at det har ikke vi lov til. Noen som vet?? Vil liksom ikke gjøre noe ulovlig som det første vi gjør... :)

shih tzu 14-03-2010 11:26

Vi har jo fosterbarn, og både tanter og besteforeldre har bilder av barna på veggen hjemme, så ser ikke helt att det skal være ulovlig og gi de ett bilde så de kan få se sine nye familemedlemmer

Ell@ 14-03-2010 11:27

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tralletrollet (Innlegg 650709)
Er det noen som kan hjelpe med og mannen om å bli enige?! Vi diskuterer om det er lov for fosterforeldre å gi bilder av fosterbarna til sine egne familier (f.eks. fosterbestemor). Har akkurat fått fosterbarn, og familiene våre er veldig spente på å se disse barna. I og med at vi ikke skal ha besøk på en stund, hadde det jo vært greit om de kunne få et bilde av dem! Men så mener mannen at det har ikke vi lov til. Noen som vet?? Vil liksom ikke gjøre noe ulovlig som det første vi gjør... :)

Hei,

Vi fikk bilder av fosterbarnet vårt en liten stund før barnet flyttet inn. Disse kunne vi vise til familie og venner :-) Vi var i gang med bli-kjent prosessen og alt var godkjent men barnet hadde ikke flyttet inn til oss ennå. Men hva som står i loven er jeg ikke sikker på...

:blomstersmil:

Tralletrollet 16-03-2010 19:41

Tusen takk for svar! Da sender jeg bare noen bilder jeg, så får politiet heller arrestere meg for å inkludere fosterbarna i våre familier! :)

stjerne 31-03-2010 14:38

Litteraturtips

Jeg har akkurat lest ei bok som ei fostermor har skrevet. "Skadet" av Cathy Glass, Cappelen forlag.

Dette er ei voksen dame som har vært fostermor i 20 år. Jeg ble mektig imponert over hennes kjærlighet og ståpåvilje for fosterbarn. Boka viser en tøff virkelighet om et skadet fosterbarn på 8 år. Hvordan barnet forandrer seg ettersom det blir mer trygt. Og det er faktisk ikke til det bedre da dette er et alvorlig traumatisert barn. Samtidig er det kjærligheten og tryggheten som gjør at hun lar glimt fra sitt tidligere liv komme fram.

Boka viser hvor alene man kan føle seg som fosterforeldre, og hvor viktig støtteapparatet rundt egentlig er, eller burde være.

Det er ei vond bok, det er ei grusom historie. Men samtidig lettskrevet og fostermors fokus på omsorg og grenser var utrolig lærerikt.

Noen som har andre litteraturtips rundt fosterhjem?

stjerne 09-04-2010 14:23

Pride

Hvilken erfaring har dere av Pride-kursene?

Vi er snart ferdige og sitter igjen med en følelse av å ha blitt "invadert" i privatlivene våre. Det er ingen komfortabel følelse. Vi vet ikke om vi går videre til å bli fosterforeldre (altså vårt ønske, for vi blir nok godkjente).

laiso 10-04-2010 00:52

Sitat:

Opprinnelig skrevet av stjerne (Innlegg 657445)
Hvilken erfaring har dere av Pride-kursene?

Vi er snart ferdige og sitter igjen med en følelse av å ha blitt "invadert" i privatlivene våre. Det er ingen komfortabel følelse. Vi vet ikke om vi går videre til å bli fosterforeldre (altså vårt ønske, for vi blir nok godkjente).

Hei, no har vi vert fosterforeldre i over to år. Og det er fantastisk. Men om dere føler dere invadert no med pride-kurset, så vil dere sikkert føle det både før og etter en plasering også. Det er perioder der vi er så lei det "offentliget familielivet" at vi har lyst å spy. Men så har vi jo denne herlige gutten då, som gjør det verdt det. No har vi også mye med PPT og BUP så periodevis kan det bli mye. Men det er en del av pakken.

Eg mener for all del ikke at dere skal trekke dere, men husk det kan være mange instanser å forholde seg til. Men det er jo ikke så mange spørsmål om dere og deres barndom og fortid da. Når dere har vert igjenom det med livsboken er dere liksom ferdig med det. Det er mange møter og diverse og forholde seg til. Men vår erfaring er at det er verdt det. :blunke: så lenge det er ett godt sammarbeid med barneverntjenesten.

Mortilmange 19-05-2010 08:20

Ang. endringer i barneloven: Så vidt jeg vet er det vedtatt endringer i barneloven nylig, og noe av det gjelder fosterbarn/fosterhjem/biologiske foreldre. Noen som vet hvor man kan lese om hva endringene konkret går ut på? Jeg finner det ikke noe sted...

Harley 28-05-2010 21:47

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Mortilmange (Innlegg 666673)
Ang. endringer i barneloven: Så vidt jeg vet er det vedtatt endringer i barneloven nylig, og noe av det gjelder fosterbarn/fosterhjem/biologiske foreldre. Noen som vet hvor man kan lese om hva endringene konkret går ut på? Jeg finner det ikke noe sted...

Endringene ble vedtatt sommeren 2009.
Jeg klarer ikke å finne den nye loven, men forslagene til endring finner jeg.
Da er det bare å google barnevernslov, endringer.

Mortilmange 03-06-2010 12:11

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Harley (Innlegg 668708)
Endringene ble vedtatt sommeren 2009.
Jeg klarer ikke å finne den nye loven, men forslagene til endring finner jeg.
Da er det bare å google barnevernslov, endringer.

Tusen takk for svar!
Jeg fant også forslagene til endringer, men jeg skulle gjerne visst hva endringene helt konkret består i og nøyaktig hva loven sier. Klarer ikke å finne det noe sted :sukk:

Det skal ikke være enkelt, dette...

Mortilmange 03-06-2010 12:23

Er det forresten noen her som har vært med på at en barnevernssak/fosterbarnssak har gått helt til Høyesterett? Hvordan oppleves det, evt.? Må man vitne i Høyesterett, eller baserer de seg kun på dokumenter?

Harley 03-06-2010 15:44

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Mortilmange (Innlegg 669706)
Tusen takk for svar!
Jeg fant også forslagene til endringer, men jeg skulle gjerne visst hva endringene helt konkret består i og nøyaktig hva loven sier. Klarer ikke å finne det noe sted :sukk:

Det skal ikke være enkelt, dette...

Har du prøvd fosterhjemsforeningen?

Det er ikke så veldig store endringer egentlig, men den nye loven kjører enda sterkere på at hvis barna har knyttet seg så sterkt til fosterforeldrene og miljøet rundt at det vil være til skade for dem å flytte skal de ikke flytte. Så det biologiske prinsipp blir litt mindre "viktig". I tillegg så er de blitt litt strengere med at det ikke bare skal være 51 % sikkert at biologiske foreldre vil klare tilbakeføringen, men overveiende sannsynlig. (men dette står jo egentlig godt fortalt i endringene....)
Håper du finner den!

Mortilmange 03-06-2010 18:14

Tusen takk for svar! Det er dette med tilknytning jeg leter etter først og fremst. :)

mati 02-12-2010 14:55

Barn med russkade

Vi er godkjent som fosterforeldre og lurer litt på det med fosterbarn med russkade. Noen som kan fortelle om sin erfaring. Send meg gjerne en PM.

Maja11 12-12-2010 12:36

Er det noen tråd om fosterforldre til småbabyer?

Hei, er et en tråd/noen erfaringer fra fosterforeldre av må babyer?
hilsen Maja11

shih tzu 06-01-2011 13:25

Noen med erfaringer om når barnevernet vil flytte barnet

Vi er nå i den forferdelig situasjonen, att etter to fosterbarn flyttet inn til oss for 1 år og 8 mnd siden så ønsker barnevernet og flytte minstemann bort.:panikk:
Når de ble plassert hos oss trodde alle att ingen av barna hadde store skader. Men nå i ettertid så viser det seg att minsten har en stor tilknytningsskade, og trenger endel tilrettelegging i barnehagen og hjemme. Dette har han fått stor hjelp med siden nov, bla. med egen assistent i barnehagen ,og vi ser stor fremgang på han. Men barnevernet sier de har gjort en stor feil og plassere en så skadet gutt sammen med søsteren og det att vi har tre barn selv ikke gjør ting bedre. Våre barn er 13,15 og 17.(kan jo se det de mener, men er det ikke for seint å flytte noen etter snart to år hos oss, det er faktisk lengre enn han har bodd hjemme) Det de sier er att de har erfaringer med att folk ikke orker mere etter noen år, så de mener det er lettere og flytte han nå eller når vi gir opp om 6, 7 år:dåne: Men våre meninger er att vi elsker denne gutten, og vi kommer ikke til å gi han opp om noen år, og om 5 år så har faktisk våre unger blitt over 18 år, og tror da att vi har enda mere overskudd til å takle det som måtte komme. Og kan de garantere att hvis de flytter han nå, hva vis de andre som har han gir opp, da er han flyttet to ganger..... Noen som kan si noen ord:taarefost: Det er ikke fast bestemt, vi skal ha møte til uka, men huff, dette skikkelig tøft

Hedda 07-01-2011 10:49

Sitat:

Opprinnelig skrevet av shih tzu (Innlegg 701656)
Vi er nå i den forferdelig situasjonen, att etter to fosterbarn flyttet inn til oss for 1 år og 8 mnd siden så ønsker barnevernet og flytte minstemann bort.:panikk:
Når de ble plassert hos oss trodde alle att ingen av barna hadde store skader. Men nå i ettertid så viser det seg att minsten har en stor tilknytningsskade, og trenger endel tilrettelegging i barnehagen og hjemme. Dette har han fått stor hjelp med siden nov, bla. med egen assistent i barnehagen ,og vi ser stor fremgang på han. Men barnevernet sier de har gjort en stor feil og plassere en så skadet gutt sammen med søsteren og det att vi har tre barn selv ikke gjør ting bedre. Våre barn er 13,15 og 17.(kan jo se det de mener, men er det ikke for seint å flytte noen etter snart to år hos oss, det er faktisk lengre enn han har bodd hjemme) Det de sier er att de har erfaringer med att folk ikke orker mere etter noen år, så de mener det er lettere og flytte han nå eller når vi gir opp om 6, 7 år:dåne: Men våre meninger er att vi elsker denne gutten, og vi kommer ikke til å gi han opp om noen år, og om 5 år så har faktisk våre unger blitt over 18 år, og tror da att vi har enda mere overskudd til å takle det som måtte komme. Og kan de garantere att hvis de flytter han nå, hva vis de andre som har han gir opp, da er han flyttet to ganger..... Noen som kan si noen ord:taarefost: Det er ikke fast bestemt, vi skal ha møte til uka, men huff, dette skikkelig tøft

Hei shih tzu :)

Så trist å lese, kan bare tenke meg hvillke føleser dere nå sitter med.
Det er jo alltid den største frykten med å ta til seg disse barna :hjerteb: at de skal forsvinne igjen.. Vet ikke hvordan jeg selv skulle klart å takle det, helt sikkert stor panikk og ikke minst en stor sorg.. Og for å være ærlig hadde jeg nok desverre hatt problemer med å se at dette er det beste for barnet, selv om det helt sikkert er tanken bak..

Ønsker det beste for dere, og barna, lykke til!!
:klemse: Hedda

Mortilmange 08-01-2011 13:30

Å, Shih tzu - dette var vondt å lese! Men hvis dere argumenterer godt (bla. med at om noen få år har deres egne barn flyttet hjemmefra) vil jeg egentlig tro dette går bra - nesten to år er lang tid og man vil jo helst unngå flytting av barna.

Håper du holder oss oppdatert om hvordan dette går! Jeg vet så altfor godt hvordan det er å leve med redselen for at fosterbarnet må flytte... :(

:klemme:

HKS 10-01-2011 14:14

signerer mortilmange,
masse lykke til!

shih tzu 13-01-2011 12:03

Da har vi koblet inn bufetat i våres sak så nå er det bare å krysse fingrene.
Det er tre representanter fra bufetat som er helt enige med oss, att flytting er IKKE til guttens beste, de mener man kan ikke si att vi kansje vil si han opp om noen år, man kan ikke ta problemene før de er der. de har kaldt inn barnevernet til ett møte, for de mener att denne saken er gjort helt feil . De mener att barnevernet ikke skal ta sånne beslutninger uten att vi er med på samtaler.
Så nå får vi krysse alt vi har, og håpe de kommer frem til noe annet. Men uansett hva som skjer er det litt deilig å vite att de støtter oss fullt ut, og att det ikke bare er oss som ser på dette som helt uhørt.

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 17:24.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.