Ønskebarn forum  
Gammel 16-04-2005, 09:27   #1
Athena
Stamgjest

Athena sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Bærum
Standard Eggdonasjon for voksne verpehøner

Hei Alle voksne høner

Jeg starter like godt en ny tråd blandt de voksne verperne. Det er jo det som er meningen med å organisere forumet på denne måten. Nå blir det ikke så mye belastning på systemet når man skal skrive et innlegg eller lese, fordi det blir flere kortere tråder.

Jeg har fått et hyggelig svar fra en lege på Island. Der er det som oftest en søster eller venninne som donerer egg og de har sjelden egg til ukjente, men det forekommer. Han ville sette meg opp på venteliste dersom jeg fortsatt var interessert, men loven setter en aldersgrense på 45 år for kvinnen så vi ville fått litt dårlig tid. Derfor dropper vi det. Men det kan jo være aktuelt for de som er litt yngre og dersom man stiller med egen donor. Min søster har sagt at hun kan donere meg egg, men hun begynner å bli ganske moden selv for hun er bare to og et halvt år yngre enn meg. E-post adressen til legen på Island er: gudmar@simnet.is

Vi har fått svar fra IVI-klinikken i Valencia også. Prisen ble et nytt sjokk for oss :frustrer: men det er likevel dette alternativet vi kommer til å velge. Det koster mellom EUR 6.500 - 7.500. Da er alt det medisinske inkludert. I tillegg kommer jo reisene ned dit. Dersom vi skal gjøre forsøk på sommeren (og det skal vi jo) blir det vanskelig å få tak i billigbilletter.

Litt om prosessen:
1. Vi fyller ut en del skjemaer og sender alle tidligere prøveresultater til klinikken. Dette skal Holst hjelpe oss med. Heldigvis er en del av prøvene våre under 6 måneder gamle - det er grensen på endel av prøvene. Kjedelig å måtte ta dem om igjen.
2. Vi avtaler et besøk på klinikken. Da får vi vite alle detaljer om behandlingen og medisineringen av meg vil bli planlagt. Vi får også vite eksakte kostnader da de vil vite hva slags behandling vi trenger. Min samboer må legge igjen en sædprøve som skal brukes når eggene er hentet ut. Det er mulig å reise ned og opp samme dag.
3. De har en stadig strøm av villige eggdonorer. Jeg skal behandles med hormoner for å klargjøre livmorslimhinnen til å ta imot de befruktede eggene. Legen min i Norge skal gi beskjed til klinikken når livmoren min er klar og da går jeg inn på ventelisten. Hver gang en donor har gitt egg, velger de en mottaker blandt de som står på ventelisten. De velger ut fra blodtype og fysiske trekk. Hvis der er flere pasienter som passer, velger de den som har stått lengst på ventelisten. Ventetiden er mellom 4 og 8 uker fra behandlingen startet - og det er ikke dårlig.
4. Vi har ca fire dager på oss til å bestille og reise ned for å hente embryoene. Da kommer jeg sannsynligvis til å reise alene for å spare kostnader. Så er det den nervepirrende rugeperioden, men nå kan jeg tillate meg å ha større forhåpninger enn tidligere.

I brevet vi fikk skriver IVI-klinikken at eggdonasjon er den mest suksessfulle metoden innen assistert befruktning. De har 60 % suksessrate på hvert forsøk og de setter tilbake to egg. Etter fire forsøk har 90 % klart å bli gravide. Det siste bekymrer meg litt - lurer på hva som da er galt. Det blir alt for dyrt for oss å prøve så mange ganger.

Men, man må tenke positivt og det gjør jeg. Gleder meg til vi er i gang.

Hilsen Athena
Athena er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-04-2005, 21:25   #2
Moppi
Stadig innom

Medlem siden: Mar 2005
Standard

Hei Athena!

Det var mye spennande informasjon du kommet med. Jeg har aldrig tenkt på Island som et alternativ, men hvorfor ikke? Men jeg tror vi håller oss til Finland som planlagt. Enligt prislistan koster et forsøk 5500 euro, noe billigare enn Spania. Men så var ventetiden mye kortare der nere. Vi har tenkt prøve oss to ganger, eller førhåpentligvis få egg på fryser. Jeg tror nok vi også vil ha større forventninger på og lykkes og lykkes det ikke.... :trist:
Nåja, det blir kansje i augusti for oss og tiden går greit nå. Tenker det ikke er så dumt at spare litt penger i ventetiden, nu med tilbakebetalning av ligning og feriepenger i vente.

Jeg føler at luften gått litt ur meg. Det var mye mera konkret at hålle seg til då jeg var mitt i forsøk en stor del av 2004. Nu må jeg leva et "vanligt" liv igen. Uff,ikke så greit alla gånger då jeg enligt eget ønske skulle vart i en helt annen situasjon. Men, men ikke mye å gjøre med det nå.

Skal bli spennande og se hvordan det går vidare med dere.

Moppi
Moppi er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-05-2005, 21:25   #3
Serine
Stadig innom

Serine sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted:
Standard Eggdonasjon

Hei Athena!
Jeg har jo også sjekket ut eggdonasjon. Snakket med in gyn om det, men hun ville jeg skulle snakke med legen på Nordica først, da jeg har så mange egg og faktisk også får fryseegg. Legen der nede mente at jeg burde prøve en gang til først og dele eggene i to, så befrukte den ene delen med min mann sin dårlige sæd og så ta en donorsæd til den andre delen. Slik kunne de få en formening om det er problemer med kvaliteten på den lille sæden han har (for da hjelper det lite å ta donoregg!)

Han er heldigvis enig, og vi starter derfor opp med ny runde denne syklusen her, med spraying i slutten av måneden.

Hvis det ikke går og hans sæd ikke utvikler seg dårligere enn donorsæd så tar vi en runde med donoregg etterpå. Her har vi sjekket ut ett sted i Moskva, de tar kun 4000 dollar for full pakke. Hvis man legger på ca 1000 dollar (husker ikke helt i farta) så får man prediagnostikk, og det er jeg veldig interessert i. Jeg ønsker å vite at de eggene jeg får satt inn ikke har noe kromosonfeil. Orker ikke å bli gravid for så å miste - det har jeg harr kvoten av!

Det er også mulig å ta donoregg i St Petersburg for 4280 Euro via den finske klinikken. Sikkert veldig ryddig og trygt, og det er finske leger. De har bare laget en filial i St. Petersburg da det er billieger der og det finnes flere donorer. Men så vidt jeg har sett så har de ikke prediagnostikk.

Da vi ikke vil snakke om dette så ønsker jeg en så lik 'hudfarge' som mulig slik at det ikke er opplagt at det ikke er våre gener - vårt barn blir det uansett!

Du ligger foran oss vet jeg. Jeg føler meg trygg på at eggdonor er et ok valg for oss (så fremt sæden holder - vet ikke om vi kan både ta egg og sæddonor, men det meste er vel 'lovlig' i Russland) , har ikke tenkt den tanken helt.....

Lykke til Athena!
Gammel 04-05-2005, 17:14   #4
Athena
Stamgjest

Athena sin avatar

Standard

Hei igjen Moppi og Serine

Vi skal reise til klinikken i Spania i juni for et første mø te. Det rare er at vi har fått avtale akkurat den dagen jeg egentlig hadde termin, men det blir spennende i alle fall. Jeg får se på dette som en ny "fødsel" for noe nytt og fint er på gang. Uheldigvis må vi ta alle blodprøvene på nytt for de må ikke være eldre enn 6 måneder når vi besøker dem, :frustrer: men må vi så må vi. Det er HIV og hepatitt som vi må ta på nytt, samt finne ut av hvilken blodtype vi er.

Hadde jeg vært litt yngre hadde vi kanskje dratt til Finland vi også, men jeg vil gjerne ha søsken også og da er det greit å gjøre det på det samme stedet. Det er jo helt ideelt for deg Moppi siden de har all relevant info om deg fra før. Det gjør det så mye lettere. Det er et sant styr med alle disse blodprøvene og papirene som må fylles ut. Tror vi kan ligge ganske likt i løypa fremover og det skal bli spennende å følge deg.

Serine, så spennende at dere skal teste halvparten av eggene dine med donor og halparten men mannens svømmere. Det er fint å få skikkelig svar på hva som kan være problemet og kanskje dere lykkes nå. Vil dere få vite før innsetting om de setter inn egg befruktet av din mann eller donor? Kan det være aktuelt å sette inn ett fra hver? Jeg bare spør for jeg er helt uvitende om dette.

Jeg synes det er litt sørgelig at vi ikke skal prøve flere ganger med mine egg for jeg har også fremdeles en god del, de ser fine ut, blir lett befruktet og deler seg fint - alt er i skjønneste orden et stykke på vei. Kroppen min har egentlig ikke fått anledning til å prøve seg så mange ganger som den burde og de sier at har du passert 30 er gjennomsnittet for å lykkes ca 5 forsøk. Jeg er veldig over at jeg ikke får noen offentlige forsøk og må betale alt selv. Det burde vært en individuell bedømmming og ikke avslag kun basert på alder for det er individuelle forskjeller. I Australia behandler de kvinner over 40 år ved offentlig klinikk, så hvorfor ikke i Norge?

Det var nok med hjertesukk. Jeg håper interdig at vi nå endelig lykkes alle sammen.
Gammel 08-05-2005, 20:19   #5
Serine
Stadig innom

Serine sin avatar

Sted:
Standard Uff, jeg tok visst feil

Det viste seg at mannen min faktisk ikke ville benytte donorsæd, han hadde trodd at vi bare skulle la halvparten av dem befruktes med donor for å stille diagnose. Men jeg går ikke gjennom medisinering og uttak for å 'kaste' halvparten av eggene, så da sa jeg nei! Trodde også at han var positiv da han var positiv til at vi prøvde eggdonor - men der tok jeg feil. Er vel noe med sine egne gener.... Vet ikke hva jeg gjør nå...
Gammel 09-05-2005, 18:51   #6
Athena
Stamgjest

Athena sin avatar

Standard

Så synd da Serine, spesielt siden du er åpen for å bruke eggdonasjon. :trøst: Han har ikke en bror som kan være donor? Da er jo genene ganske like. Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for å gjøre nå. Kanskje du får han på gli etter hvert. Dette med donasjon er gjerne en tanke som må modnes en stund.
Gammel 28-05-2005, 10:08   #7
Serine
Stadig innom

Serine sin avatar

Sted:
Standard Ja, da er vi igang!

Athena, om en uke nå så er du på møte!

Vi har også blitt mer konkrete. Jeg droppet Finalnd, da jeg fikk så dårlig respons på mine email, det ble ikke svart på spørsmål, og svar var ulne. Samtidig som jeg kommuniserte med Finland, holdt jeg Moska varm, og der fikk jeg svar på dagen. Fine og utfyllende og høflige og god engelsk.

I Finland nå så måtte jeg vente til oktober før jeg kunne få eggdonor i St.Petersburg, bare en måned tidligere enn om jeg tok det i Tampere. Det er tydelig blitt veldig kjent og populært og benytte Russland.

I Moskva også så var prisen øket med 1000 dollar, de har øket utbetalingen til donorene for å skaffe flere da ettersprørselen er så stor.

Donoren vi har valgt var på listen også før prisøkingen, og har vært gjennom en runde tidligere. Da fikk hun ut 16 egg hvor 14 ble befruktet. Pasienten ble gravid men aborterte.

Vi skal jo ta PGD så jeg håper at jeg slipper det siste! Hvis vi får fine frosne egg fryser vi og kjører nye fryserunder. Med frys og tin tror jeg det kostet rundt 1000 dollar (6000 kroner).

Donoren vår er reservert og jeg skal inn og ta blodprøver på mandag (dag 2-4 i syklus). Så dette begynner å bli konkret og jeg gleder meg veldig! Fint å vite at vi ligger litt likt! Det hele skjer nok i August. Venskelig å planlegge ferie....

Leste forresten brevet dere har sendt til Likestillingsombudet. Veldig bra at det finnes noen som reagerer - og som gjør noe med reaksjonen! Lykke til i Spania!

Moppi - så vidt jeg forstod deg, så har du utsatt forsøket ditt litt til høsten, stemmer det?
Gammel 29-05-2005, 17:09   #8
Athena
Stamgjest

Athena sin avatar

Standard

Hyggelig å høre nytt fra deg Serine. Det er spennende at vi ligger ganske likt og Moppi like etter. Ganske interessant at du selv velger donor. Vi får ikke velge selv, men klinikken velger en som passer etter blodtype, kroppsbygning, og utseende ellers så langt det er mulig. Donoren din høres jo lovende ut med mange egg.

Vi reiser på mandag 6. juni og har møte med klinikken tirsdag 7. juni - den dagen jeg egentlig hadde termin. Vi gleder oss veldig, men så har vi fått for oss at vi må ta noen immunologitester. Min samboers søster som også er IVFer fortalte i går at hun hadde tatt en immunologitest som viste at uansett hvor gode egg hun har, så har hun veldig liten sjanse til å få barn, fordi hennes eget immunforsvar vil angripe fosteret og det finnes ingen kur. Jeg flippet helt ut da jeg hørte det og sov ikke i natt. Må legge til at min onkel på 65 år fikk hjertestans i en dykkerkonkurranse også i går, og at det også har gått inn på meg. Legene mener han ikke vil overleve. Jeg tror jeg snart ikke tåler mer motgang.

Så vi må ta noen blodprøver før vi bruker mange penger på eggdonasjon. Det stresser meg opp! Men det står mye rart om dette på nettet og jeg tror egentlig ikke dette er noe å bekymre seg for når jeg har fått litt tid til å tenke over dette.

Nå er det middag, roper min samboer som er en helt fabelaktig kokk.
Gammel 02-06-2005, 22:48   #9
Siri44
Fersk på forum

Siri44 sin avatar

Sted:
Standard Hei alle sammen

Ser flere her nå er i prosessen med egg-donasjon. Har begynt å tenke mere og mere på det jeg også. Har fylt 45 år, så det er vel ikke mye "futt" i eggene mine lengre, selv om de under prøverør blir befruktet og deler seg. Og kanskje er det ett eller annet feil med eggene mine som gjør at jeg aldri har blitt gravid. Er fortsatt litt frem og tilbake i forhold til dette med egg-donasjon, men tanken begynner å modnes mere og mere. Min kjære trenger fortsatt litt overtalelse så jeg må nok være ekstra grei i ukene fremover!!

SERINE, ser du skal benytte en klinikk i Moskva. Hva er mail-adr. til denne klinikken? Hvor lang venteliste er det der, og hva er prisen?
I Finland tror jeg ikke de tar imot kvinner over 45 år. AVA klinikken, har en avd. i St.Petersburg hvor aldersgrensen er 48-49, men med noen mnd. venteliste.

ATHENA, lykke til med det første møte i Valencia.
Jeg skrev en mail dit og forhørte meg ang. blå øyne og lyst hår på egg-donator og fikk da oppgitt at ventelisten var lengre, men de kunne ikke si hvor lang? Dette får du sikker informasjon om, og mye annet. Håper du informerer oss litt mere.
Har du fått tatt prøver ang. det med at enkelte kan ha et immunforsvar som kan angripe foster/egg. Tror ikke jeg har tatt noen slik prøve noen gang.

Nei, nå må jeg køye....
Siri44 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-06-2005, 10:10   #10
Serine
Stadig innom

Serine sin avatar

Sted:
Standard Eggdonor i Moskva

www.altravita.ru

Hei, her ser du linken. De har en link videre til deres eggdonorliste, hvor du kan plukke selv. Jeg har plukket en som er høy (som jeg) og har høy utdannelse og har lik blodtype. Hun er også blond og har blå øyne, noe ikke jeg er (eller min mann), men det sikrer at vi får en med 'vestlig' utseende. Og det er folk i slekta som er blonde og har blå øyne, den ene datteren vår f.eks har blågrå, mens jeg er grønngråblågusj - og da passer jo alt, ikke sant!

De har ingen venteliste, jeg sendte et forslag på 5-6 stykker, og fikk tilbake når de kunne, det var en som kunen starte NÅ, ett par i juli, ett par i august og en i sepetember. Jeg plukket ut et par av disse igjen og ba om history og fikk svar om hvor mange forsøk de har hatt før og resultat. Den ene hadde hatt 6 egg hvorav 5 ble befruktet og mottaker ble gravid, den andre hadde hatt 16 egg hvorav 14 ble befruktet og mottaker aborterte. Jeg valgte den siste som sagt, da min mann har dårlig sæd slik at vi trenger kansje mange egg.

Jeg likte godt å få denne type informasjon om donoren. VI vet også alder og hvor mange barn de har selv, de må ha egne barn for å få være donor. Og vet at hun er utdannet, så vet jeg at hun ikke gjør dette bare for å få penger til å 'overleve'. Hvor mye penger de får vet jeg ikke.

Det som er trist for meg nå er at jeg går med en forhøyet senkning som betyr at jeg har en infeksjon i kroppen og har gjort det noen måneder. Og for et par dager siden var jeg hos en healer (en som skal gi meg energi) og spurte der tilfeldigvis hvor denne infeksjonen var, og han sa at den var i livmoren min, at det var noe med blodomløpet, kansje det kom fra leveren. Uff, dette må jeg se å få fikset opp! Jeg har ikke hatt noen symptomer, bortsett fra høy senkning, så jeg har latt det skure og gå.

Noe annet dumt var at jeg så nå at dollaren er i 6,6, da jeg regnet på finansene så var den i 6, det bli en del penger ut av det når man skal ut med 7500 dollar... Burde kansje ha tatt ut cash da det var så lavt, men de vil vel ha pengene elektronisk.

Lykke til med å ta din makker med på dette. Det viktigste må jo være å få ett barn, ett friskt barn - og det blir jo deres, med hans sæd og ved at du bærer det frem og føder!

God tur Athena, det blir spennende å høre fra møtet ditt!

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder