Ønskebarn forum  
Gammel 08-02-2014, 08:25   #21
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Filolin, det har jeg ikke tenkt på - men jeg er veldig interessert i hva du tenker rundt dette. Jeg har lang erfaring med tospråklighet i jobbsammenheng men jeg har foreløpig ingen erfaring med tospråklighet og adopterte barn, så å høre andres personlige erfaringer og betraktninger er veldig viktig for meg.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-02-2014, 20:33   #22
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Jeg har ikke personlige erfaringer med dette siden våre har vært yngre ved overtakelse, men har lest om veldig forskjellige historier om hvordan barna forholder seg til førstespråket og til det nye språket; noen kutter førstespråket tvert, andre holder på det veldig lenge, noen prater i vei på det nye språket fra første stund mens andre blir ganske tause. Det sier selvfølgelig noe om læringsstiler, språklige forutsetninger og personlighet bl.a., men jeg tenker meg at det også sier noe om barnets følelsesmessige reaksjoner. Språk er jo mer en bare ordene; det er også knyttet til følelser og minner. Det var derfor jeg skrev at en må være sensitiv, det finnes neppe noen fasit, men at en må være åpen for at barnet kan ha følelser og reaksjoner de ikke klarer å si noe om. For noen er det helt sikkert flott å få hjelp til å holde førstespråket levende, for andre kan det kanskje være vondt eller vanskelig. Egentlig det samme som gjelder kultur og minner fra fødelandet generelt kanskje? Noen vender seg helt mot det nye og vil bare det, andre vil gjerne holde fast ved det "gamle" samtidig. Noen ganger vet vi ganske mye om barnas bakgrunn ytre sett, men barnets egne følelser og opplevelser vet vi ofte likevel ganske lite om.

Sist endret av fillolin : 10-02-2014 kl 21:57
fillolin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-02-2014, 21:29   #23
étoile
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2010
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av fillolin Vis innlegg
Jeg har ikke personlige erfaringer med dette siden våre har vært yngre ved overtakelse, men har lest om veldig forskjellige historier om hvordan barna forholder seg til førstespråket og til det nye språket; noen kutter førstespråket tvert, andre holder på det veldig lenge, noen prater i vei på det første språket fra første stund mens andre blir ganske tause. Det sier selvfølgelig noe om læringsstiler, språklige forutsetninger og personlighet bl.a., men jeg tenker meg at det også sier noe om barnets følelsesmessige reaksjoner. Språk er jo mer en bare ordene; det er også knyttet til følelser og minner. Det var derfor jeg skrev at en må være sensitiv, det finnes neppe noen fasit, men at en må være åpen for at barnet kan ha følelser og reaksjoner de ikke klarer å si noe om. For noen er det helt sikkert flott å få hjelp til å holde førstespråket levende, for andre kan det kanskje være vondt eller vanskelig. Egentlig det samme som gjelder kultur og minner fra fødelandet generelt kanskje? Noen vender seg helt mot det nye og vil bare det, andre vil gjerne holde fast ved det "gamle" samtidig. Noen ganger vet vi ganske mye om barnas bakgrunn ytre sett, men barnets egne følelser og opplevelser vet vi ofte likevel ganske lite om.
Jeg er enig med deg i dette, fillolin. Hva barnet selv ønsker er det viktigste. Dersom barnet viser at det ønsker å bevare førstespråket så lever vi i en teknologisk verden hvor det er lett for oss foreldre å legge til rette for det. Noe utvikling av språket vil nok også kunne skje. For noen barn kan det være følelser og minner knyttet til førstespråket som gjør at de ikke ønsker å bruke det i det hele tatt, for andre kan det kanskje handle om at de ikke ønsker å skille seg ut mer enn de allerede gjør med at de er nye i en familie og i et land og ikke vil bruke førstespråket utenfor familien. Selv om et barn ikke ønsker å bruke språket sammen med andre som snakker det, så trenger ikke det å bety at barnet vil glemme språket. Det kan likevel kose seg med filmer, serier og spill på språket. For barn i skolealder kan førstespråket være et hjelpemiddel når de skal lære norsk, så sant de selv ønsker å bruke det.

Sist endret av étoile : 09-02-2014 kl 21:40
étoile er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-02-2014, 22:36   #24
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av étoile Vis innlegg
For barn i skolealder kan førstespråket være et hjelpemiddel når de skal lære norsk, så sant de selv ønsker å bruke det.
Jeg er lærer med lang erfaring med barn og tospråklighet, og for meg er dette over her veldig viktig.

Men dette med følelser og førstespråket skal jeg sannelig finne ut mere om. Det er et aspekt jeg ikke har tenkt på.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-02-2014, 22:00   #25
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
Men dette med følelser og førstespråket skal jeg sannelig finne ut mere om. Det er et aspekt jeg ikke har tenkt på.
Ja, hadde vært veldig interessant om du kunne fremskaffe mer sikker viten om dette, som sagt er det noe jeg bare har lest om på nett/fra usikre kilder. Ellers ikke uenig i det dere skriver.

Gjorde også en liten rettelse i forrige innlegg, hadde skrevet at noen "prater i vei på det første språket fra første stund", skulle selvfølgelig være "prater i vei på det NYE språket.....".
Gammel 09-08-2015, 22:33   #26
étoile
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2010
Standard

Dette er et spennende emne. Siden jeg skrev på denne tråden siden sist, så har vi fått en spansktalende lillebror i skolealder. Det hender jeg reflekterer over hvordan det var da frøkna kom for snart tre år siden og snakket mandarin og vi ikke kunne forstå hverandre og nå med lillebror hvor jeg har kunnet bruke (enkel) spansk for å forklare ord og setninger. Lillebror lærer også mye norsk av storesøster, han hermer etter henne og storesøster forklarer ord. Storesøster har lært litt spansk, så hun har dermed snust på sitt fjerde språk.
étoile er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder