Ønskebarn forum  
Gammel 05-01-2011, 08:39   #1
Mutya
Husvarm

Mutya sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Trøndelag
Standard barn og søvn, 17 måneder.

Vi kom hjem med lillemann 19 desember, og overtakelsen har gått veldig bra.
Han har tilpasset seg det meste lett, slik som bilstol, bading, norsk mat og vogna si. Ingenting av dette likte han de første dagene, (Bortsett fra maten, den elsket han fra dag 1) men nå er han veldig fornøyd med det meste.
Peker oppi badekaret på kvelden, og gir uttrykk for at han vil bade, skravler med seg selv i vogna og bilstolen.

Han er flink til å leke seg selv, men selvfølgelig blir det til at vi leker mye med han

Problemet er bare søvn. Noen ganger gliser han når vi legger han, og han slokner fort. Andre ganger kan han rase, og det i et par timer. Det vi gjør da, er å gå inn, sitte ved siden av han, og la han låne en hand å holde i, mens vi prøver å ro han ned. Dette kan fort ta et par timer, så hvis vi legger han 1930, sover han 2130. Klokken 0100, er det på'ån igjen. Begynner med sutring, og vi går inn. Sitter på samme måte som på kveldene, + at vi tilbyr vann etter en stund. Når han skjønner at han ikke får stå opp, går sutringen over til rasing. Det kan han holde ut med til 0300, før han sovner og våkner igjen ved 0400 tiden, så er vi like langt.

Jeg skjønner at selv om det virker som han takler overgangen bra, så kan det være noe vi ikke ser som ligger bak dette.

Men det som er så rart, er at plutselig kan han sovne fort en kveld, og ikke gråte i det hele tatt, og ikke våkne før 0800 tiden neste dag. Så hver natt er ikke slik, det er det som er så rart...

Han dupper til samme tid hver dag, fra 1130 til 1300 ca. Og viser tydelig allerede ved 17 tiden at han er sliten med å gni seg i øyne.

Så hva gjør vi egentlig feil?
Og er det noen som har noen gode råd for hva vi bør gjøre? han blir jo sliten selv også stakkar, og det påvirker formen hans på dagtid.
Gammel 05-01-2011, 09:58   #2
Kristi*tobarnsmor*
Fersk på forum

Medlem siden: Jun 2010
Standard

Gratulerer så mye med Luringen!

Nå har ikke jeg adopterte barn, men hvis søvnproblemene ikke har noe med tilknytningen å gjøre, så vil jeg kanskje tro at han legger seg for sent...? Så små barn bør visst ikke legge seg senere enn syv (leste en artikkel om dette, men husker ikke nå hvor jeg fant den). Hvis han legger seg kl 19.30 (som jeg fikk inntrykk av) så ville jeg prøvd å legge han en time tidligere. Særlig hvis han er trøtt/sliten fra kl 17!
Merker dere noen sammenheng med leggetider og de nettene han sover godt?
Jeg vet også at noen barn blir urolige hvis de spiser for mye mat før de legger seg. (Jeg regner med dere har sjekket ut at han ikke er sulten.. )

Lykke til!
Gammel 05-01-2011, 11:40   #3
Mutya
Husvarm

Mutya sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Trøndelag
Standard

Han steller seg halv syv og spiser rett etter det. Så han legger seg alt fra 19-1930. Han spiser 2 brødskiver uten skorpe, og får litt melk ved siden av, så jeg tror ikke han får i seg for mye....

Dette er så uvant for meg, fordi datteren min er sovedame nr 1. Hun sov gjerne 13 timer i strekk, og våknet aldri på natta. Nå, i en alder av 12, våkner hun, og lurer på om lillebror har feber, vondt osv. (Omsorgsfull, og veldig glad i lillebroren sin )

Kanskje vi skal begynne å legge han litt tidligere på kveldene da. Stelle han 18, og prøve å få han i seng før 19?

Kjenner jeg er kjempesliten selv, selv om vi bare har hatt han i 3 uker. Det er jo mye nytt for han, så vet ikke om det kan spille inn, men han virker veldig harmonisk og fornøyd med tilværelsen ellers Og som sagt, noen ganger sovner han uten et klynk, og sover hele natta.

Må legge til at jeg er ganske sikker på at det ikke er smerter eller noe som plager han, da han er bom stille bare vi tar på han. Men han våkner med en gang vi slutter :-/
Gammel 05-01-2011, 11:44   #4
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Jeg tror ikke dere gjør noe feil jeg. Han må bare finne seg ordentlig til rette. Tuskeruska var 15 mnd når vi kom hjem. Og hun våknet nesten hver en natt i ca. 6 mnd etterpå. Og vi måtte sitte på rommet hos henne til hun sovet hver kveld i 4-5 mnd.
Gammel 05-01-2011, 12:04   #5
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Jeg tror heller ikke dere gjør noe direkte feil - det er en liten gutt som skal tilpasse seg nye omgivelser.

Min erfaring - som nå er 7 måneder stor er at søvn på natten går i bølger. En periode sover Lille blund fra hun blir lagt kl. 19 og gjennom hele natten til kl. 7-8. Så kommer en ny periode der det tar litt tid å sovne, våkner flere ganger i løpet av kvelden. Andre perioder så våkner hun i løpet av natten.

Jeg har merket at dersom det har skjedd mye i løpet av dagen, så blir søvnen mer urolig på natten.

Nå hun våkner på kvelden - før jeg har lagt meg, går jeg inn til henne, noen ganger holder det å stryke litt på kinn, bre over dyna på nytt før hun sovner. Andre ganger må jeg sitte hos henne til hun sovner. Dersom hun våkner på natten, så har jeg funnet ut at det beste er at hun kommer opp i min seng - da sovner hun med en gang - og vi begge for en god natts søvn. Det har vi gjort en god stund - så det kan vel hende at frøkna har funnet ut at det er en god vane
Gammel 05-01-2011, 12:10   #6
Milly
Fersk på forum

Milly sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Standard

Jeg forstår av innlegget ditt at han sover på eget rom? Kunne det være en ide og la han sove inne hos dere? Sette sengen hans på deres rom om dere ikke vil at han skal ligge i deres seng? Kunne kanskje hjelpe ham når han våkner om natten. Vet ikke hvordan han er vant til å sove. Om han har delt rom med andre, eller har sovet på eget rom. Verdt et forsøk, kanskje?
Gammel 05-01-2011, 12:29   #7
Flax
Stamgjest

Medlem siden: Feb 2006
Standard

Vet dere noe om hvordan har har vært vant til å sove før han kom til dere?

Det er jo veldig kort tid dere har vært hjemme, og jeg ville ikke sett bort i fra at hans søvnforstyrrelser kan ha noe med dette å gjøre.
Det er vanskelig å gi konkrete forslag egentlig, uten å ha sett hvordan situasjonen utspinner seg. Men jeg tenker at det kan være lurt å tenke at det kan være nødvendig med forskjellige alternativer, enn bare det at han skal ligge i sin egen seng. En del adoptivbarn har behov for samsoving til å begynne med i kortere eller lengre perioder for å føle seg trygge. Dette var for min del ikke helt enkelt å akseptere..., men vi erfarte at vår sønn roet seg og sovnet ganske raskt når han fikk ligge inne hos oss. (Også han våknet i det vi tok hånden bort fra ham, "and here we go again..." - et ganske solid tegn på "ikke gå fra meg"...). Det tok heller ikke så lang tid (ca 2 mndr) før det da gikk greit å legge ham i sin egen seng. Så for vår sønn var det viktig i den begynnende tilknytningsprosessen å få være nær oss - hele tiden. Jeg tror at ift adoptivbarn, så er noe av det viktigste å tenke på i de første årene sammen - og da spesielt den første tiden - dette med tilknytning. For vår del innebar dette at sønnen vår hadde behov for å være fysisk nær oss også om natten. Nå sover han greit i sin egen seng, selv om han innimellom våkner om natten og er urolig. Da løser vi det igjen med å ta ham inn til oss i vår seng. Men det er ikke noen problemer forbundet med det å legge ham i sin egen seng nå, og han ligger og pludrer og synger litt for seg selv i sengen sin etter at vi er ferdig med å synge/lese for kvelden før han sovner. Rolig og behagelig, og han er trygg på at vi er der.

Ellers så er vel den generelle regelen å sørge for at de ikke er sultne, tørste, våte, osv når de legges, og ikke minst, å legge dem i tide sånn at de ikke blir overtrøtte. Og så er vel overskriften ift hele dagen forutsigbarhet, struktur og rytme, spesielt for barna våre som ived overgangen har blitt fratatt alt det velkjente. Tror dette er ekstra viktig å huske på, spesielt i den første tiden/året sammen. Og ellers - så vil det være individuelle variabler hos det enkelte barnet som gjør at det ikke sover. Men i overtakelsesprosessen, og i den første tiden, så valgte vi å ikke rigide på det at han skulle sove i sin egen seng. I vårt tilfelle så løste dette vanskene med søvn. Om vi med dette skulle komme til å etablere skrik og uro som en utløsende variabel for kos og oppmerksomhet, så valgte vi å se det an og heller gjøre noe med dette senere, noe som vi også har spesifikk fagkompetanse på. Om det hadde vært et biologisk barn på halvannet år som har vært med oss hele tiden, så hadde vi valgt å løse dette andreledes, uten tvil. Men det er andre variabler inne i bildet ift en overtakelse av adoptivbarn. Det er ikke enkelt å skille disse variablene fra hverandre faglig, og det viktigste for oss ble å sikre oss selv på at vi gjorde hva vi kunne for at han skulle føle seg trygg på at vi var/er der for ham,og at det skal nytte å "si i fra" til oss, som del av en reetablering ifb med vår felles tilknytningsprosess.

Dette er hvordan det løste seg i vårt tilfelle, og hvordan vi prioriterte våre vurderinger ift atferden sønnen vår fremviste.

http://www.snugglepie.com/ezb/507044.png

Kom hjem med Peru-prinsen 11. februar -10.
Flax er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 13:03   #8
Mammamia
Husvarm

Mammamia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Trondheim
Standard

Jeg mener å ha lest at barn bør spise kveldsmat en time før de legger seg sånn at kroppen ikke jobber for hardt med maten når de skal sove. Og to brødskiver er helt sikkert passe, men husk hvor mye mat det egentlig er for han (ifht kroppsvekt/størrelse).

En annen ting du kan prøve er å korte litt ned på dagsøvnen. 2,5 time er relativt lenge. Jeg vet om flere småttisser på rundt 1,5 år som maks kunne sove 1,5 time på dagen.

Men husk at dere veldig nylig har kommet hjem. Det er ganske sannsynlig at han bare trenger litt mer tid til å bli vant til alt det nye. Lykke til!
Gammel 05-01-2011, 13:41   #9
oktober
Fersk på forum

Medlem siden: Jun 2009
Standard

Har sendt deg en PM
oktober er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 14:15   #10
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Vår jente brukte lang tid på å sovne de første mnd. Både når vi var i Colombia (vel 4 uker) og når vi kom hjem. Jenta vår var 17 mnd. når vi fikk henne. Vi hadde sengen hennes ved siden av vår, det har vi ennå.
Vi har hele tiden latt henne spise kveldsmat mellom 18.30 og 19.00. Det varierer hvor mye mat hun får da. Det kommer an på hvor sulten hun er og hvor mye hun spiste til middag ca i 16.15 tiden.
Så går vi på badet. Pusser tenner, bytter bleie og tar på pysjen.
Så går vi inn på soverommet. Der har vi gardinene godt trukket for, slik at det er helt mørkt. Først synger vi og prater med henne i ca 10 min. Og holder henne i hånden.
De første mnd. (4-5 mnd), så satt eller lå vi ved siden av hennes seng, etter legge-stunden. Normalt så sovnet hun da etter 1 til 1 1/2 time. Noe kjedelig for oss, men alt blir en vane. Vi tok annen hver kveld, mannen og jeg.
Det hendte at hun våknet på natten. Da strøk vi henne over ryggen og sa at mamma og pappa er her. Gråt hun mye, så tok vi henne opp på armen og trøstet henne. Vi bare sto i ro ved sengen hennes. Når hun roet seg, så la vi henne ned i sengen hennes. Bredde dynen over og la kosedyret hennes i armene hennes. Så sovnet hun igjen.
Nå kan vi ha legge-stunden, sitte ca 5 min. og så si god natt. Da ligger hun og prater med seg selv en stund, før hun sovner. Jenta vår blir to år denne mnd.

Vi har nok vært unikt heldige med soving så langt... Så jeg er ingen ekspert på barn som våkner hylskrikende i flere timer på natten...

Husk! Det viktigste er å finne ut hva som passer for dere. "Alle" har gode råd. Men finn det som passer din familie.

Ønsker dere lykke til.

Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder