Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adoptivforeldreforum

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-01-2011, 14:29   #11
Flax
Stamgjest

Medlem siden: Feb 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Vendelin Vis innlegg
Husk! Det viktigste er å finne ut hva som passer for dere. "Alle" har gode råd. Men finn det som passer din familie.

http://www.snugglepie.com/ezb/507044.png

Kom hjem med Peru-prinsen 11. februar -10.
Flax er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 15:09   #12
zoo
Nykommer

Medlem siden: Nov 2006
Standard

Det er slitsomt for alle når det blir for lite søvn.

I ulike magasin om barn er det ofte spørsmål om søvn. "Ekspertene" svarer nesten alltid at man må passe på at barnet ikke blir overtrøtt.

Siden gutte deres ikke har vært hjemme så lenge, blir han sikkert sliten av alt som er nytt. Jeg tror nok ikke jeg ville ha regulert søvnen på dagtid enda, men heller forsøke å legge han tidligere på kvelden.

Vår datter på 20 mnd sover 2-3 timer på dagen, hun legger seg 18.30-19.45 og sover til 8-9. Hender hun våkner på natten for å skravle litt, sjelden hun gråter.

Håper dette med sovinga retter seg snart.

Trivelig å høre at det ellers går fint.
zoo er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 15:50   #13
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Sted: østfold
Standard

Det er så utrolig vanlig med søvnproblemer.Jeg vet det har vært snakk om å lage en egen brosjyre ift adopterte barn og søvn. Så vanlig er det.

Det kan være stor forskjell fra det våkne barnet og til det sovende barnet. Det er slitsomt å bli adoptert og det tar ofte lang tid før alle bitene er på plass. De skal forstå og takle overgangen, og også forstå det med alle lag i seg.
I søvnen er det lett at det skumle, det ubearbeidede kommer frem, det kjenner vi fra før, og et barn som er adoptert har mye som skal "ryddes på plass" i både våken tilstand og i søvne. Det kan ta tid - lang tid. Og dere har jo nettopp kommet hjem.

Her i huset er det kun noen få mnd siden vesla kunne legge seg i senga uten at jeg satt/lå i senga ved siden av.(Jeg kom hjem med henne for snart 1,5 år siden) Hun hadde sine faste oppvåkninger for å "sjekke " om jeg var der. Det var så regelmessig at Tulipps stilte klokka etter henne. "Nå våkner hun om 5 min", og det stemte.

Så slapp av og sørg bare for at han blir trygg på at dere er der
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 17:41   #14
Mutya
Husvarm

Mutya sin avatar

Sted: Trøndelag
Standard

Mammamia, han sover jo en og en halv time, ikke to og en halv... så jeg tror du har lest feil.

Han sover på eget rom ja, men det er på et rom innenfor vårt, så det er en stor skyvedør imellom som står åpen. Så i så måte sover han egentlig på vårt

Vi får vel bare fortsette å trøste, og gjøre så godt vi kan.
Gammel 05-01-2011, 19:01   #15
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Sted: østfold
Standard

Flere jeg kjenner som har adoptert fra Thailand har fortalt at barna ofte er vane med samsoving, sove i samme seng som fosterforeldre. Kanhende det også er noe å tenke på.
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 20:00   #16
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Glemte å nevne at når vi fikk jenta vår (17 mnd. gammel), så sov hun fra 10-11 og fra 13.30-14.30. Etter 2 uker kuttet vi ut den første sovingen, fordi hun ikke sov i det hele tatt da. Og så lot vi henne sove fra 13.30-15.00 i stedet. Nå vi kom hjem har hun så mange inntrykk at vi nokså snart lot henne sove 2 timer på formiddagen. Fortsatt sover hun fra ca 13-15 hver dag. Og hun blir nå 2 år.

Høres lurt ut med et rom med skyvedør mellom.

Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 20:46   #17
Lone123
Stamgjest

Lone123 sin avatar

Medlem siden: Jun 2003
Standard

Min erfaring med vår gutt er at hvis han er overtrøtt når han legger seg blir det elendig søvn med gjentatte oppvåkinger og skriketokt.

Hvis han legger seg til "rett tid" dvs. når han er trøtt sover han de fleste netter godt. Hvis han våkner i løpet av natten får han ofte sove i vår seng. Hvis dette skaper trygge barn - hva kan da være galt med det :-D

Lykke til! Det er helt sikkert bare en overgangsfase. Mye nytt for ham og for dere.
7. ICSI, 2 avbrutte fryseforsøk, og 3 fryseforsøk har tidligere resultert i velskapt gutt .
Lone123 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 20:50   #18
Mutya
Husvarm

Mutya sin avatar

Sted: Trøndelag
Standard

Vi har prøvd å beholde duppetiden som han hadde den siste tiden i Thailand, men det hadde kanskje vært en ide å forsyne den litt? Hmm...

2 rom med skyvedør i mellom er kjempekjekt. Det er ikke det rommet han skal ha senere, det skal bli garderoberom den dagen han vil være på rommet vi har ordnet til han
Gammel 05-01-2011, 22:24   #19
Almamor
Superskravler

Almamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Akershus
Standard

Velkommen hjem
Jeg tror heller ikke dere gjør noe galt, og jeg tror nok at barnet bare trenger å omstille seg til sitt nye liv.....mange ting som skjer i den lille kroppen deres....

Vi La Vesla vår på sitt eget rom den første natten vi kom hjem, men lå på madrass dammen med henne den første uken.... Vi var veldig oppmerksom på hvilken type gråt hun hadde....var det sutring så gikk vi IKKE inn til henne (da det kan gi en feil oppmerksomhet med at med sutring så får jeg det som jeg vil etc...) men hadde hun panikk-gråt gikk vi inn og strøk henne på ryggen og kinnet hennes og viste at vi var der.....

Vi har til dags dato ikke hatt samsoving med Vesla vår, hun ligger i sin egen seng og på sitt eget rom, da det var det hun var vant med fra fostermor...

Jeg mener vel kanskje at tilknytningen og kroppskontakten kan man jobbe med på dagtid...ligge på sofaen tett inntil hverandre, bære barnet, leke sammen med det etc - men natten den har vi ikke fopkusert noe annet enn at da skal vi sove - og i vårt tilfelle har det gått veldig bra. Vi har jo selvfølgelig baby-call på vårt rom slik at hvis hun har tøffe netter - ja da er vi der med engang !!!!
Godkj.BUFETAT 10.02.06, 14.01.08 og 27.01.09.
01.09.2009: Distrikt Cucuta.
01.10.2009 fikk vi tildeling av verdens vakreste Colombia-prinsesse. Får henne i våre armer for første gang 27.okt. 2009
Almamor er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2011, 23:35   #20
Siea
Stadig innom

Siea sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Sted: østlandet
Standard

[QUOTE=Mutya;701469]
Uff, dette høres kjempe slitsomt ut!
Men uten å ha egne adoptivbarn, tror jeg sikkert det er en overgangsperiode.
Vår datter, våkner etter ca 4-5 t hver natt og trenger mamma og pappa. Verden er skummel, særlig den som er ukjent, og tenk om mamma og pappa blir borte. Mitt tips til deg er å berolig med at mamma og pappa er like i nærheten og at ingen ting farlig skjer men h*n sover. Etter hvert roer situasjonen seg.
Klem ICSI prinsesse

Mamma til ICSI prinsesse 2010

1. Søskenforsøk -ICSI- negativt
1. Frys juni - negativt
2. Frys august
Siea er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder