Ønskebarn forum  
Gammel 18-02-2009, 21:50   #1
Admin
Er i Ønskebarns sentralstyre

Admin sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Standard Økonomi, arbeidsrettslig stilling mm

Fosterforeldre kan ha spesielle utfordringer i forhold til økonomi og arbeidsrettslig stilling, permisjonsrettigheter o.l.

Denne tråden er for spørsmål, diskusjoner og erfaringer om dette.

Du kan lese mere om temaet på hjemmesiden her

Sist endret av Admin : 19-02-2009 kl 07:19
Admin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-03-2009, 23:02   #2
Lilling
Stadig innom

Medlem siden: Jun 2003
Standard

Har spm. ang. Frikjøp.Får jeg da min vanlige lønn og rettigheter(feriepenger,sykepenger og pensjonspoeng etc.)

Alle tips ang frikjøp mottas med takk......snarest

Gutt er født mai 06

Sør-Afrika

Fosterbarn født 98
Lilling er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-03-2009, 07:48   #3
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lilling Vis innlegg
Har spm. ang. Frikjøp.Får jeg da min vanlige lønn og rettigheter(feriepenger,sykepenger og pensjonspoeng etc.)

Alle tips ang frikjøp mottas med takk......snarest
Dette er det ikke noe lett svar på, Lilling.

Jeg er frikjøpt i 20%, og har fått det slik at min ordinære arbeidsgiver betaler meg full lønn - og at arbeidsgiveren sender refusjonskrav til BV hver mnd. På den måten får jeg både full lønn og alle andre rettigheter. Vi har imidlertid fått 20% fratrekk på fosterhjemsgodtgjørelsen (arbeidsdelen) pga. dette.

Hvis man er såkalt familiehjem eller ungdomshjem (som begge er statlige fosterhjem) betales man en fast godtgjørelse som jeg mener å huske ligger på rundt 30.000,- pr. mnd. Hvis man er familiehjem eller ungdomshjem er det dette som er jobben til én av de voksne i familien, og det betales derfor lønn for jobben. I tillegg kommer utgiftsdekningen, som er skattefri.

Hvis man er kommunalt fosterhjem med helt eller delvis frikjøp (slik som oss), tror jeg faktisk at det kommer an på den enkelte omsorgskommune om de innvilger faktisk lønn eller om de forholder seg til gitte satser.

Håper noen arresterer meg om jeg tar feil her, men jeg mener at vår omsorgskommune var "snille" når de innvilget meg full lønn for mitt frikjøp. De framstilte det i alle fall sånn for oss. Jeg tjener rundt 8G i året, mens satsene for familihjem/ungdomshjem ligger på ca. 5G i året.

Personlig syns jeg det blir helt feil at man skal gå ned i lønn, eller tape andre goder når man er fosterforeldre. Fosterhjem er uansett en mye bedre ordning for barna det gjelder - og en mye billigere løsning for BV, enn f.eks. institusjonsplassering.

Tror du/dere kommer lengst med å ta en prat med fosterhjemstjenesten dere sokner til - og hvis dere vet hvilken omsorgskommune det er snakk om, så bør dere ta en prat med de også.

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina
Noraforr er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-03-2009, 10:07   #4
ros1
Stadig innom

ros1 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Standard

Jeg har vært på alle sider av dette bordet, og må si følgende:
det er omsorgskommune og arbeidsgiver som må bli enige om denne saken. Arbeidsgiver kan velge å si at vi ikke utbetaler lønn for denne permisjonen, Det er ingen rettighet du har, men et gode.

Som ansatt og fostermor ville jeg prøvd å få utbetalt lønn som vanlig, og at arbeidsgiver sender refusjonskrav til barnevernet i omsorgskommunen. Da beholder man rettigheter i fht pensjon blant annet.
Gammel 14-09-2009, 10:11   #5
shih tzu
Fersk på forum

Medlem siden: Sep 2009
Standard

Jeg er frikjøpt i 6mnd foreløpig,og jeg får ikke full lønn,den er noe redusert.
ca 3500 mindre i mnd tror jeg.
synes også det er rart att man går ned i lønn,men tror det er forde de regner med fosterhjemsgodtgjørelsen som inni denne lønna???
shih tzu er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 16-09-2009, 19:40   #6
Luz
Fersk på forum

Luz sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Standard

Du skal ikke gå ned i lønn; det er riktig at godtgjørelsen blir lagt i bånn, og barnetvernet betaler mellomlegget opp til din lønn. Jeg er også frikjøpt i 6 mnd og får nøyaktig det jeg ville ha fått hvis jeg jobbet.
Luz er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-10-2009, 17:43   #7
laiso
Nykommer

laiso sin avatar

Question "Lønn" og utgiftsdekning

Hei, eg har ett spørsmål til dere som er tilbake i jobb. Får dere noe annen økonomisk støtte enn utgiftsdekning?
Eg er hjemme på andre året no. Eg får betalt noe de kaller sats 3, som tilsvarer 75% av lønnen min, for guttungen går i bhg. 15 timer i uken. Og då mener saksbehandler i bv eg skal greie å jobbe 25 % (noe eg ikke får til pga. reisetid og busstilbud + at min arbeidsgiver ikke er intresert å ha meg i 25% stilling)
Så no får eg det samme utbetalt som eg skulle hatt om eg var i jobb. Men då inkludert utgiftsdekning.
Vi gjør jo absolutt ikke dette for pengene. Men det er en krevende jobb vi har. Så eg lurer litt på hvordan andre har det. Og hvordan det er blir når eg skal tilbake i jobb, forhåpentlig vis snart.
Gammel 08-10-2009, 18:32   #8
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Standard

Sånn er det hos oss:
Det perioden vi begge jobbet 100% fikk vi utgiftsdekning (skattefri) og arbeidsgodtgjørelse (skattepliktig) etter fastsatte satser.

Så fikk jeg innvilget 20% frikjøp. For de 20% med frikjøp mottar jeg ordinær lønn, som om jeg skulle vært i jobb. Utgiftsdekningen får vi som før, mens arbeidsgodtgjørelsen er avkortet med 20% ....... under den forklaringen at man ikke skal få betalt to ganger for samme jobb.

Satsene for utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse finner du her:
http://www.fosterhjem.no/Aktuelt/Vei...m.9UFRDGXT.ips

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina

Sist endret av Noraforr : 08-10-2009 kl 21:59
Gammel 08-10-2009, 20:28   #9
laiso
Nykommer

laiso sin avatar

Thumbs up

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Noraforr Vis innlegg
Sånn er det hos oss:
Det perioden vi begge jobbet 100% fikk vi i tillegg utgiftsdekning (skattefri) og arbeidsgodtgjørelse (skattepliktig) etter fastsatte satser.

Så fikk jeg innvilget 20% frikjøp. For de 20% med frikjøp mottar jeg ordinær lønn, som om jeg skulle vært i jobb. Utgiftsdekningen får vi som før, mens arbeidsgodtgjørelsen er avkortet med 20% ....... under den forklaringen at man ikke skal få betalt to ganger for samme jobb.

Satsene for utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse finner du her:
http://www.fosterhjem.no/Aktuelt/Vei...m.9UFRDGXT.ips

Tusen takk for svar. Då forstår eg det slik at vi får 6 135,- (før skatt) i arbeidsgodgjørelse når eg er tilbake i jobb. Om eg er tilbake 100% då. Blir spennende å se.
Igjenn tusen takk for svar
Gammel 08-10-2009, 21:59   #10
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av laiso Vis innlegg
Tusen takk for svar. Då forstår eg det slik at vi får 6 135,- (før skatt) i arbeidsgodgjørelse når eg er tilbake i jobb. Om eg er tilbake 100% då. Blir spennende å se.
Igjenn tusen takk for svar
Ja, det er slik det har vært praktisert hos oss

Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder