Ønskebarn forum  
Gammel 18-02-2009, 21:51   #1
Admin
Er i Ønskebarns sentralstyre

Admin sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Standard Tilknytningsfremmende aktiviteter

Tilknytningsfremmende aktiviteter
Å jobbe med tilknytningsproblematikk er en jobb som skal favne om et stort felt. I tillegg til å jobbe etter helt konkrete teorier og metoder, gjerne i samarbeid med fagfolk, bruker mange familier opplevelser, samspillsituasjoner, div. leker og materiell i sitt arbeid med tilknytningsproblematikk.

Når man jobber med tilknytningsproblematikk kan det være fint å holde på med ting og aktiviteter som fremmer og styrker båndet mellom de primære omsorgspersonene og barnet. Aktiviteter skal lede til samarbeid, aktiviteten/oppgaven skal utføres sammen, og det skal være tydelig at produktet er noe man har fått til sammen. Dette kan være med på å styrke følelsen av tilhørighet og fellesskap, og er viktige grunnsteiner i et god samspill mellom barn og voksne.
Eksempler på slike aktiviteter kan være:
• lotto
• spill
• puslespill
• bygge med klosser, lego, togbane etc
• lage mat

Barn som har mange brutte relasjoner bak seg trenger å lære seg at de nye omsorgspersonene er til å stole på, at de ikke kommer til å forlate barnet, og at de vil gi barnet ubetinget omsorg og kjærlighet. For mange barn er det skremmende og vanskelig å gå inn i nære relasjoner, og man kan se på det som en redsel barnet har for at denne person også skal bli borte - slik det tidligere har erfart. Mye tid til kos, stell og nærhet er bra.
• bade sammen
• leke med rim og regler på fanget
• sette av god tid til nærhet og kose ved stell og legging
• synge sammen

Man finner en del lekebutikker som har spesialavdelinger med pedagogisk materiell. Her finner man barnebøker med forskjellige tema knyttet til tilknytning, følelser, språk og kulturforskjeller. Man finner også i enkelte butikker et stort utvalg av leker som fint kan brukes til å jobbe med samspill, relasjoner etc.

I denne tråden er det kjekt å dele erfaringer og ideer med hverandre.
- Hva slags råd vil du gi andre som skal jobbe med tilknytning til sitt barn?
- Hva gjorde dere som fungerte bra?
- Hvordan informerte dere omgivelser, gode og mindre gode erfaringer?
- Har tilknytningsfremmende aktiviteter gitt gode resultater hos dere i forhold til tilknytning til barnet deres?

Ønsker du å lese mer om tilknytning kan du lese her

Sist endret av Admin : 19-02-2009 kl 07:18
Admin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 20:19   #2
Chili
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2009
Standard

Åhh! For en fin idé! Iom at vi er midt i en overføring, skulle jeg gjerne lest om deres erfaringer! Vi har vært heldige på de møtene vi har hatt. Det har vært strålende vær og vi har kunnet bade sammen. Det krever nærkontakt og fosterbarnet vårt har måttet stole på at vi vil han vel!
Skriv da vel, om det som har fungert for dere!
Chili er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-08-2009, 23:15   #3
Fiol
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2009
Standard

Hei Chili! Så spennende tid dere er i nå. Jeg skal forsøke å komme med noen spontane tanker om temaet, så får du/dere se om det kan være noe som er nyttig.

Fin tråd, tror vi kan lære masse av hverandre her inne! Tilknytningsarbeid er utrolig spennende og egentlig ganske krevende, men så stor premien er! Jeg har en del tanker om dette temaet:

Først av alt vil jeg si at barnet trenger å ha ro rundt seg når det nå blir plassert i fosterhjem. Vi holdt venner og familie unna oss i lang tid, det var så vidt våre aller nærmeste fikk møte barnet den første tiden. Jeg er veldig fornøyd med at vi klarte å motstå det store ønsket og presset fra alle rundt til å se vårt barn! Barnet skal forsøke å forstå hvem som er de nye omsorgspersonene. Tilknytningen barnet skal jobbe med til sine fosterforeldre/nye søsken er krevende nok, så det trenger ikke knytte seg til så mange flere den første tiden.

Forsøk å forberede barnet i mange situasjoner på hva som kommer til å skje. Forutsigbarhet og gjenkjennelse har vi erfart gjør barnet mindre uttrygt, og da blir det lettere for barnet å kunne bruke kreftene sine på å jobbe med tilknytning, noe som kan være en veldig krevende jobb for barnet.
Det første vi gjorde var å lage et helt enkelt lite album som barnet fikk før det kom til oss. Der var det bilder av oss, der vi bor, lekeplassen i nærheten osv. Jobben med tilknytningen fikk derfor mulighet til å starte før vi traff hverandre. Dette rådet fikk vi av noen kloke hoder, og jeg er veldig takknemlig for det. (Fremdeles er dette albumet noe barnet har glede av. "Da visste jeg ikke hvem dere var, og så lurte jeg på om dere var skumle...." har jeg fått høre i ettertid.)

Gjør ting sammen, mindre variasjon og mye gjentagelse. Dette gjør at barnet føler seg litt mer kjent og "på høyden". Barnet kan bruke krefter på andre ting enn å være på vakt for hva som vil skje på dette nye stedet. Sakte, men sikkert får vi skapt en historie og vante rutiner sammen som familie. Den første tiden tror jeg det var lurt å:
- gå turer på de samme stedene
- bade på den samme badestranden
- handle i den samme butikken
- ikke dra på ferie overalt den første tiden, vær hjemme i nærmiljøet slik at barnet kan bli kjent der - og bruke kreftene på tilknytningsarbeidet.
- Vi tok tidlig bilder av barnet og de nærmeste rundt oss, hang det opp på veggen, og snakket masse om dem. Dette hjelper barnet til å føle tilhørighet hos oss.

Vi fikk råd om å snakke med barnet om fremtiden sammen med barnet, for å understreke at barnet nå skal bo hos oss og at det ikke skal flytte mer (tiltross for at det evt er en mulighet for tilbakeføring):
- til høsten kan vi plukke blåbær
- til vinteren kan vi lage snømann og snøhule sammen osv.

-Vær tilstede og
- vær tilgjengelig,
- se barnet og
- forsøk å forstå hva som ligger bak barnets adferd.

Dette høres lett ut, men jeg må si at vi har jobbet masse med dette. Mye lek med barnet, sitte på gulvet med barnet, ha åpent kroppsspråk - ha rom for at barnet kan komme å få kos, sitte på fanget osv. Ikke presse seg på barnet, men være tilgjengelig. Se barnet i øynene, smile og le sammen, bekrefte barnet og si til barnet at du ser det, eks "Jeg ser at du er lei deg nå" osv

- Jeg sang masse for og med barnet, sangleker er en slager og gir nærhet og glede sammen. Hoppe sa gåsa, Bjørnen sover, Bro bro brille, ta den ring og la den vandre osv. Gjerne det samme om og om og om igjen...
- Lese bøker, sitte på fanget,
- sandkasse, ballspill, klatring
- "gulv-aktiviteter" som lego, brio, klosser, dukker/rollelek, bilbaner osv
- bordaktiviteter/formingsaktiviteter
Barnet jobber seg gjennom mange viktige og vanskelige temaer i sin lek, og det kommer ofte historier om tidligere opplevelser i slike situasjoner rundt et bord. Jeg tror at det å vise barnet at vi tåler barnets historie, at vi støtter det og elsker det med alle dets sider og erfaringer, at vi støtter barnets relasjoner til biologisk familie - gjør at barnet får det bedre med seg selv og i relasjon til oss som sine nye omsorgspersoner.

Dette innlegget begynner å bli veldig langt... avslutningsvis vil jeg oppfordre alle om å ta imot veiledning. Det gir påfyll, gode råd og uvurderlig hjelp til å håndtere de ulike fasene vi må gjennom på vei til en god og trygg tilknytning mellom fosterbarnet og fosterforeldrene. Regresjonsadferd er et eksempel på område hvor vi har fått gode råd, støtte og har lært masse, og jeg tror det har kommet hele familien til gode.
Vi har fått høre at det tar barnets alder ved plassering, i tid før tilknytningen er godt etablert i fosterhjemmet. Eks 5 år ved plassering, 5 år bruker barnet på å få en trygg og god tilknytning til sine nye omsorgspersoner. Tålmodighet kreves, men vi har fått utrolig mange tegn på at brikkene faller på plass lenge før det har gått så lang tid. Vi har det fantastisk!
Lykke til!
Fiol er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 20:43   #4
Chili
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2009
Standard

Tusen takk for et fantastisk svar. Vi har gjort en del av det du skriver, og det kjennes godt nå! Det er fremdeles ting jeg skal ta tak i ut fra det dere skriver. Vi badet en del i sjøen til å begynne med sammen med fosterbarnet, og det var en positiv erfaring. Han måtte stole på oss, samtidig som vi fikk mye kroppskontakt. Nå sover han godt i sengen sin, og det er jammen også deilig
Chili er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-02-2010, 18:40   #5
Tralletrollet
Fersk på forum

Medlem siden: Sep 2009
Standard

Håper det er flere som kan dele sine erfaringer med dette temaet!! Vi får to fosterbarn om et par uker, og suger til oss alle tips om dette her!
Tralletrollet er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-02-2010, 12:06   #6
annem
Stadig innom

annem sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Standard

Tips: Litteratur som omhandler bla Marte Meo, Orion eller om Formidlet læring kan også gi mange gode tips om tilknytingsfremmede adferd og akriviteter.
Gammel 05-02-2010, 21:35   #7
Tralletrollet
Fersk på forum

Medlem siden: Sep 2009
Standard

Takk for tips! Tar meg en tur på bokkilden med en gang jeg!
Tralletrollet er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder