Ønskebarn forum  
Gammel 25-06-2010, 14:54   #11
Desire
Nykommer

Desire sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Standard besøkshjem i tre år

Hei,

Jeg er en alenemor som har vært besøkshjem i tre år nå. Jenta kommer til oss hver tredje helg og er blitt en del av familien. Hun har vokst opp (nettopp blitt tenåring) til å bli en kjekk, omsorgsfull jente og jeg håper hun vil fortsette å komme til oss i mange år til. Det har vært utrolig gøy og jeg anbefaler det til dem som har litt til overs i hverdagen. Jeg vurderer å ta en til, kanskje et litt yngre barn denne gangen, jeg trenger utfordringen
Desire er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-06-2010, 01:37   #12
Lassie
Stadig innom

Lassie sin avatar

Medlem siden: May 2007
Standard

Da skal vi etter alt å dømme bli besøkshjem. Barnet kommer på besøk med foresatt og barnevern på torsdag. Vi gleder oss veldig.
Lassie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-06-2010, 07:18   #13
Hedda
Stadig innom

Hedda sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Smile

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lassie Vis innlegg
Da skal vi etter alt å dømme bli besøkshjem. Barnet kommer på besøk med foresatt og barnevern på torsdag. Vi gleder oss veldig.
Så spennende, Lassie, lykke til!
Hedda er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-07-2010, 05:58   #14
Lassie
Stadig innom

Lassie sin avatar

Standard

Det gikk over all forventning igår. Vår datter og besøksbarnet fant tonen med en gang, og viller ikke skilles da de skulle dra igjen. Dette blir spennende.
Gammel 02-07-2010, 08:41   #15
Hedda
Stadig innom

Hedda sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Smile

Sitat:
Det gikk over all forventning igår. Vår datter og besøksbarnet fant tonen med en gang, og viller ikke skilles da de skulle dra igjen. Dette blir spennende.
Så bra! Ikke no er bedre enn det, lykke til videre
Hedda er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-07-2010, 17:14   #16
Ell@
Stadig innom

Ell@ sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Standard

Sitat:
Så kjekt at dere skal bli besøkshjem, og at de små fant tonen så fort Skal dere fortsatt stå i kø for å få fosterbarn også? Lykke til videre og kos dere i sommer

Mamma til f.02 og fostermamma til

Ell@ er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-07-2010, 20:41   #17
Lassie
Stadig innom

Lassie sin avatar

Standard

Ja, vi står fremdeles i den køen. Har takket nei til en baby, så små er vi ferdige med. Men man vet jo aldri om man får et fosterbarn i den aldersgruppen man ønsker, så vi fant ut at besøkshjem er noe å starte med. Barnet har vært her en helg nå, det var en ny opplevelse for alle. Den største utfordningen var nok for vårt barn, enebarn, fullstendig utslitt etter en helg stakkar.
Gammel 07-07-2011, 22:17   #18
Kayleen
Fersk på forum

Medlem siden: Nov 2010
Standard

Vi er nettopp blitt besøkshjem, noe vi synes er helt topp!

Men har ett spørsmål i forhold til økonomi. Vi får, som alle andre, fast utgiftsdekning + lønn. Etter skatt er utgiftsdekningen ganske lav. Når vårt besøksbarn i tilegg har matvareintolleranse (laktose og cøliaki) ser vi at alle utgiftspengene+deler av lønnen er brukt opp på mat.
Nå mener jeg ikke at det er pengene som er poenget med å være besøkshjem!
Men, lurer likevel på om noen har erfaring med at en kan få mer i utgiftsdekning hvis en kan vise til at det er behov for det?
Som forelder kan en få utbetalt fra staten kr. 900 når barnet er under 4 år (og har cøliaki) og kr. 1800 i måneden når barnet er over 4 år (og har cøliaki).

Takker på forhånd for alle svar og innspill
Kayleen er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-07-2011, 11:17   #19
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Region Sør
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Kayleen Vis innlegg
Vi er nettopp blitt besøkshjem, noe vi synes er helt topp!

Men har ett spørsmål i forhold til økonomi. Vi får, som alle andre, fast utgiftsdekning + lønn. Etter skatt er utgiftsdekningen ganske lav. Når vårt besøksbarn i tilegg har matvareintolleranse (laktose og cøliaki) ser vi at alle utgiftspengene+deler av lønnen er brukt opp på mat.
Nå mener jeg ikke at det er pengene som er poenget med å være besøkshjem!
Men, lurer likevel på om noen har erfaring med at en kan få mer i utgiftsdekning hvis en kan vise til at det er behov for det?
Som forelder kan en få utbetalt fra staten kr. 900 når barnet er under 4 år (og har cøliaki) og kr. 1800 i måneden når barnet er over 4 år (og har cøliaki).

Takker på forhånd for alle svar og innspill
Hei,
jeg vet ikke hva dere har i lønn og utgiftsdekning, da vi er ansatt som besøkshjem i en privat stiftelse i samarbeid med Bufetat, men det er sikkert ikke så veldig stor forskjell ?

Men for det første, så skal det vel ikke trekkes skatt av utgiftsdekningen? Vi har i alle fall ikke skattetrekk av denne. Summen er uansett ikke stor og dekker ikke mye.....

For det andre; Vi kan få dekket utgifter utover sats for utgiftsdekning, men det er da etter avtale med oppdragsgiver og på grunnlag av refusjonskrav med kvitteringer.

Jeg ville tatt det opp med din oppdragsgiver, for selv om vi ABSOLUTT ikke gjør dette for pengene så er det ikke meningen at både utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse skal gå med til å dekke mat. Hva da med positive aktiviteter og opplevelser? Jeg anbefaler deg å ta en telefon .
Gammel 05-09-2011, 11:21   #20
oktober33
Velkjent

oktober33 sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Standard

Hei,
myser litt på dette med besøkshjem. Er ikke aktuelt nå pga IVF, men neste år kanskje om dette ikke skulle føre fram. Kanskje noen kan svare på noen spørsmål?

Bør man ha et Pridekurs i bunnen for å klare dette? Hvilke forberedelser bør man gjøre, er det noe barnevernet krever man skal kurses i? Hvilke krav stilles dersom man skal godkjennes som besøkshjem? (både av praktiske ting og kompetanse)

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder