Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Klubber > Sæddonasjon

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-12-2008, 20:56   #1
caprice
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2007
Question Søker ekspertpanelet (DERE) angående MANGE spørsmål om AID... Hjelp...

Dette må vel være det stedet man kan få mest hjelp, gode råd og informasjon når man lurer på noe. Takker på forhånd

Vi har mange ting vi lurer på nå som vi har begynt å vurdere sæddonasjon.
Min mann er steril og vi har nå i det siste funnet ut og forsonet oss med at sæddonasjon kan være et alternativ og trenger derfor all den info vi kan få angående dette.
Ingen av oss kan huske at legen har nevnt dette som et alternativ så vi er nå godkjente som fosterforeldre og vurderer adopsjon... Helt til noen spurte om vi hadde vurdert sæddonasjon... hehe... Så da kan vi kanskje få egne barn først, for så å bli fosterforeldre etterhvert slik vår opprinnelige plan var

Jeg har lest gjennom en god del tråder her, og har funnet veldig mye nyttig, spesielt angående tanker og følelser rundt dette temaet.
Det vi savner og sitter igjen med spørsmål om er rett og slett alt det praktiske og økonomiske i dette...

1. Hvilke sykehus i Norge utfører dette?
2. Hvor lang ventetid er det?
3. Hvilke kriterier er det for å få dette gjennomført i Norge?
4. Hva skal kvinnen gjøre før inseminasjonen? har lest om endel medisiner og slikt... hvilke og hvor mye?
5. Hva koster disse medisinene?
6. Hva koster forsøkene?
7. Hva får man dekt/ikke dekt av staten? Medisiner, sykehuset, reise osv?
8. Får man velge donor med tanke på hår/øyenfarge, kroppsfasong osv?
9. Hva kan man få vite om donor?
10. Hvor stor er sjansen for å lykkes ved hvert forsøk?

Det ble mange spørsmål, men jeg håper det er noen som kan svare på dette.
Synes det er greit å vite litt før jeg tar å ringer legen.

Dere må gjerne svare på de samme spørsmålene angående det å reise til utlandet for AID, da det med stor sikkerhet er mange som ønsker å vite det også her.

Beklager damer at dette ble så langt, jeg fikk endelig sluppet alt løs...
caprice er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 23:50   #2
Knitty
Skravleguru

Knitty sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Standard

Hei, caprice - er nok litt juleferie her inne, siden ingen har svart deg allerede. Nå er det sannelig over to år siden vi hadde vårt første AID-forsøk - ikke la deg skremme av min historie (signaturen min) - vi har nok hatt mer uflaks enn de fleste..

Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine, men siden vi har gjort våre forsøk i Danmark håper jeg noen av jentene som gjør forsøk i Norge kan fylle ut litt mer info:

1. Hvilke sykehus i Norge utfører dette?
- Rikshospitalet i Oslo, Haugesund, og muligens Tromsø (eller mulig de har sluttet, og sender sine pasienter til Oslo nå på grunn av mangel på donorer)

2. Hvor lang ventetid er det?
- Da vi skulle starte ble vi forespeilet ventetid på 5-6 mnd på grunn av mangel på donorer, men dette har sikkert endret seg. Vi valgte Danmark på grunn av bl.a. dette med ventetiden.

3. Hvilke kriterier er det for å få dette gjennomført i Norge?
- Tror det er at man lever i stabilt parforhold, dvs. ekteskap eller samboere over en tid (to år?).

4. Hva skal kvinnen gjøre før inseminasjonen? har lest om endel medisiner og slikt... hvilke og hvor mye?
- Man må først "sjekkes" for å se at alt er i orden - at man har eggløsning, og oftest sjekker de også at man har åpne eggledere. Man kan gjøre inseminasjon i stimulert eller naturlig syklus. I Norge er det nok mest vanlig med hormon-stimulering for å kontrollere eggmodning og eggløsning, og slik mener de at sjansene øker for vellykket forsøk (vil ikke "sløse" med sperm når det er såpass få donorer..) Man starter da gjerne på hormoner på dag 2-3 av syklus, tar hormoner daglig i ca. 9-11 dager, med en UL (eller to) for å sjekke modningen av egget og tidfeste når sprøyte for eggløsning skal settes og dermed tid for inseminasjonen. Inseminasjonen blir da rundt dag 14 i syklus, eller det varierer selvsagt fra person til person, men sånn ca. Hormonmengdene er svært lave ved inseminasjonsforsøk - de skal bare sikre at det månedlige egget modner, men det skal ikke modne flere egg (maks 2-3 egg). Noen får tabletter (Pergo), mens andre bruker sprøyter til eggmodningen., eller en kombinasjon. Sprøytene er gjerne Gonal-f eller Puregon. Jeg fikk Gonal-f til inseminasjonsforsøkene, med dose på 75 IE som det heter. Sprøytene settes bare i en "bilring" på magen, så enkelt at "selv mor kan"

5. Hva koster disse medisinene?
- Det avhenger av dosen man får, og hvor mange dager man går på medisinene. Jeg husker ikke helt lenger, men det blir kanskje mellom 3000,- og 5000,- pr. forsøk? Her må dere andre jenter hjelpe meg. Da vi etterhvert gikk over på ivf-forsøk ble medisinene brukt til AID regnet med som en del av grunnlaget for de 15.000,- man betaler i egenandel totalt for 3 ivf-forsøk, så vi fikk refundert alle utgifter over 15.000,- for forsøkene våre.

6. Hva koster forsøkene?
- Det er nok en egenandel på forsøkene i Norge, men jeg vet ikke hva den er. I Danmark koster ett AID-forsøk typisk 2000,- til 2500,-.

7. Hva får man dekt/ikke dekt av staten? Medisiner, sykehuset, reise osv?
- Der er jeg usikker, siden vi fikk dekket våre medisiner etter at vi gikk over til ivf. Hva sier dere AID-damer?

8. Får man velge donor med tanke på hår/øyenfarge, kroppsfasong osv?
- I Danmark får man spesifisere donor etter øyenfarge, hårfarge og vekt. I Norge kan man vel også ønske seg donor etter disse egenskapene, men jeg har forstått at ventetiden evt. kan øke hvis man ikke har donorer inne som oppfyller ønskene.

9. Hva kan man få vite om donor?
- Man får vel ikke vite noe før barnet er 18 år, og da er det barnet som får kontaktinfo om donor, hvis barnet selv ønsker det? I Danmark får man ikke vite noe mer om donor enn utseende i forbindelse med forsøkene, de forblir anonyme. Men de danske donorene er grundigere testet for arvelige/genetiske sykdommer enn de norske.

10. Hvor stor er sjansen for å lykkes ved hvert forsøk?
- Sjansen avhenger noe av alder på kvinnen, men før fylte 35 tror jeg det er, så opererer de både i Norge og Danmark med en sjanse for å lykkes pr. forsøk på 20-30 %, dvs. litt høyere enn de som gjør det på naturmetoden siden prosessen er så kontrollert. De som lykkes med AID her inne, lykkes på alt fra første til femte forsøk.

Lykke, lykke til på veien mot ønskebarnet/-barna, om det nå blir egenfødte og/eller fosterbarn
Gutt f. august 2009
Tvillinggutter f. november 2011
Knitty er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-12-2008, 14:13   #3
caprice
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2007
Standard

Tusen takk Knitty for et godt, velformulert og informativt svar!

Det er trist å lese deres historie, men takk for at dere er så åpne. Jeg synes ikke det er skremmende å lese, men synes heller det er inspirerende (kanskje ikke helt rette ordet å bruke, men i mangel av det rette ordet så bruker jeg det...) å lese hvilket mot og styrke dere viser i en slik situasjon.

Ønsker dere lykke til med alt fremover og håper dere får et flott år i 2009!!

Håper noen flere her kan gi svar på de spørsmålene angående forholdene i Norge. Takker!

Sist endret av caprice : 30-12-2008 kl 14:18
caprice er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-12-2008, 19:18   #4
Firkløver
Stadig innom

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Standard

Hei!

Knitty har jo allerede sagt det meste, tenkte jeg bare skulle utfylle litt ettersom jeg vet litt mer om tilstandene på Rikshospitalet.

Ventetid:
På Riksen er det ikke noe ventetid å snakke om, man må bare vente en måned eller sånn kan jeg tenke meg på å komme inn i systemet deres og få forsamtaletime. Deretter fikk iallefall vi beskjed om at vi kunne ha startet på neste syklus allerede. Men da må man jo være ferdig utredet først, dvs sjekket at man har eggløsning og gjerne at egglederne er åpne. Så det er ikke køer slik som om man skal til ivf.

Priser på hormonene:
Pergo er den vanligste stimuleringen som benyttes ved inseminasjon. Pergo er billig, koster bare et par hundre, og i tilllegg et par hundre for eggløsningssprøyte.
Hvis man skal bruke FSH-stimulering, dvs sprøyter, koster det nok brått noen tusenlapper. Har ikke prisene i hodet akkurat, men enig med Knitty i at det ikke er drøyt å tippe 3-5000 kr.

Husk å ta vare på alle kvitteringer på hormonene, be apotekene om å spesifisere dem. Om du skulle komme over 15000 kr, får du tilbake det overskytende fra NAV. Hvis man har flere mislykkede AID, er neste trinn om man ønsker det, ivf-d, dvs prøverørsforsøk med donorsæd. Da benyttes høyere doser av FSH-sprøyter, det blir dyrere, og man kommer gjerne over egenandelen på 15000 kr ganske fort.

Egenandelen til klinikken:
Jeg vet ikke med de andre klinikkene i Norge, men på Riksen tar de 1500 kr pr forsøk.

Egenskaper å velge blant på donor:
Det er ikke store utvalget i donorer i Norge, så det er ikke alltid man får klaff på alle egenskapene man ønsker å matche. Det går an å prøve å matche på 4 ting: Hårfarge, øyenfarge, høyde og vekt. Primært vil man matche hårfarge og øyenfarge, dersom det ikke finnes noen som er lik pappaen på alle 4 tingene.

Lykke til!
Full klaff på 2. icsi-D: kom i 2011
Firkløver er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-12-2008, 20:57   #5
Kimja
Husvarm

Kimja sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Bergen
Standard

Mye gode svar her,men lurer på 1ting og det er om mann får dekket reiseutgifter? Bor Bergen,så da er jo haugesund nærmest tenker mann. Men det går faktisk fortere å fly til Oslo enn å kjøre bil/buss til haugesund.
Kimja er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-12-2008, 21:43   #6
Alinghi
Husvarm

Alinghi sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Hurum
Standard

Mer info om AID:

Reiser dere til Danmark kan dere reservere donorsæd til eventuelle søskenforsøk! Vet ikke om dette er mulig i Norge da det er donormangel.

Begge våre AIDjenter har altså samme opphav, og i fryseboksen i Danmark ligger etpar ekstra strå, i tilfelle vi skulle finne på å lage en baby til...

Ønsker deg lykke til med forsøket!!!
2. søskenforsøk AID med releasepartai 4. november '08

Les gjerne mine skriblerier i Siste kapittel i Nøtteknekkersuiten
Alinghi er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-12-2008, 22:09   #7
Firkløver
Stadig innom

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Standard

Kimja:

Ja, man får dekket reiseutgifter minus en egenandel for alle undersøkelser, forsamtaletimer, behandling etc. ved offentlige klinikker. Man må få bekreftelse fra klinikken for timen man har hatt, og legge ved aktuelle kvitteringer (bompenger, ferje, parkering) dersom man søker om dekking av reiseutgifter for kjøring med egen bil. Dersom man skal bruke tog, båt, fly bør man kontakte Nav på forhånd, for det er sikkert spesielle regler som gjelder om de skal refundere slike utgifter.

Anbefaler deg å ringe Nav og sjekke reglene for støtte til flybilletter om dere av den grunn vil vurdere Riksen som behandlingssted. Så får du eksakte opplysninger. Hovedreglene står på: http://www.nav.no/page?id=356

Alinghi:

Stemmer, det går ikke an å reserve donorsæd til evt søskenforsøk i Norge.
Full klaff på 2. icsi-D: kom i 2011
Firkløver er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-01-2009, 10:41   #8
Knitty
Skravleguru

Knitty sin avatar

Standard

Hei, igjen - 1. januar i dag, og stor nyhet ang. donorsæd-tilgang i Norge: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...rukt/index.xml (stod også en artikkel om det i Aftenposten for et par dager siden, se link under "Nyheter" her på forum).

..for jeg regner med at tilbudet hos Volvat også må gjelde for heterofile par, ellers er det diskriminering

Siden det er mye bedre tilgang på danske donorer (også disse som ikke er anonyme), så kunne man se for seg at det også var mulig å reservere samme donor til søskenforsøk... Men det vet de sikkert mer om på Volvat, for den som måtte være interessert.
Gutt f. august 2009
Gammel 01-01-2009, 12:18   #9
elle elektra
Husvarm

elle elektra sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Standard

Hei Caprice-velkommen hit!! Blir spennende med AID forsøk... Tenkte jeg skulle gi deg prisene for 2008-på hormonene. Eggløsningssprøyta koster 340. Pergotime for 5 dager koster 80 kr. Jeg brukte menopur sprøyter-og for 5 stk kosta det ca 1150 kr. jeg brukte da pergotime i 5 dager. Så begynte jeg med sprøyter,siste dag med pergo. Brukte som regel aldri mer enn 3-4 av de sprøytene..og så eggløsningssprøyta 2 dager før inseminasjon. Men det er jo forskjell på hvor godt man responderer på hormonene-så noen ganger må man jo kanskje gå litt lengre. Eller hvilken type hormoner du får. Noen er sikkert dyrere. Puregon koster mer-men blir vel helst brukt ved IVF? tror det hvertfall..Så ett forsøk på riksen ,kostet oss for hormonene alene -rundt 1600 kr. Og med Aid forsøk som kostet 1500-blir det den nette sum av litt over 3000 pr gang. Men det varierer jo..og vet ikke hvordan prisene i 2009 er..
Jeg hadde ikke samme donor hver gang heller-fikk jeg beskjed om. men de tok hensyn til hårfarge og øynefarge. Men man får ikke velge donor selv for hver gang.Men dette er på riksen...så det kan jo hende det er forskjeller på klinikkene...
Uansett-ønsker deg mase lykke til.
1 ordinære søskenforsøk- positiv test 02.12.11
Lillebror kom 15.08.12Nå lykkelig mamma til to små snusker.

Sist endret av elle elektra : 01-01-2009 kl 12:23
elle elektra er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-01-2009, 14:14   #10
Knitty
Skravleguru

Knitty sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av nin@ Vis innlegg
tusen takk for at du delte linken knitty. Det er ein ting eg ikkje heilt forstår. Det står at dei får ikkje anonym sæd frå Danmark. Er det mulig då Danmark ligg under annn livgivning? Hmm...
Ja - det er blitt litt etterspørsel i Danmark etter "ikke-anonyme" donorer, så de har faktisk en del av dem også i sine sædbanker. Og det er kun disse det er lov å importere til Norge da, selvsagt...

Takk for korrigering på prisene, elle - hadde jo skremt vettet av caprice med min dårlige hukommelse, jeg
Gutt f. august 2009
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder