Ønskebarn forum  
Gammel 22-08-2014, 20:27   #1031
Arwen79
Stadig innom

Arwen79 sin avatar

Medlem siden: Sep 2012
Sted: Telemark
Standard

Er rimelig slitsomt ja... fem timer med søvn høres jo luksus ut, mamma82!
Tulla vår sov i 30 min i natt. Sover ellers maks 2-3 timer sammenhengende. Jeg går rundt som en zombie. Prøver å få henne til å sove for seg selv, men det er hun totalt uinteressert i, SKAL ligge klistret på meg. Og da sover ikke jeg. Tør ikke samsove, altfor redd at jeg skal sovne for tungt.
Synes det er frustrerende at man aldri skal kunne slippe bekymringer for ting. Føler de siste årene har handlet om bekymringer. Nå i barseltiden er min nye og største bekymring at jeg skal bli helt gal av søvnmangel sånn at jeg ikke klarer å ta vare på henne. Mange barseltårer som har blitt felt de siste dagene. :( Jeg er ikke deprimert, men er redd for å bli det hvis søvnen fortsetter å være like dårlig. Jeg prøver desperat å sove når hun sover, men er for urolig i kroppen så får ikke det til heller... Er flere som har sagt at det blir bedre når hun får en døgnrytme, så da satser vi på det!

Lite hjertesukk fra takknemlig, men veldig sliten mamma!

Etter 2 ICSI og 3 FER + en del avbrutte forsøk lyktes vi endelig på 3. FER - positiv test 28/11 fikk se et på UL 20/12
Venter ei med TD 5/8-14. Lilletulla ble født 13.08.14.

Søskenforsøk 2017/2018

1. ICSI august/september-17: avbrutt etter 12. sprøytedag grunnet dårlig follikkel-respons

2. ICSI januar/februar-18: overstimulert, fikk satt inn kun 1 fryseegg i juni, negativ test

3. ICSI oktober/november-18: Alvorlig OHSS, sykehusinnlagt med dren og tapping av ascites, MEN - gravid!

Lillesøster ble født 17.07.19. Familien er komplett!
Arwen79 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-08-2014, 10:28   #1032
Mamma82
Stadig innom

Mamma82 sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Arwen79 Vis innlegg
Er rimelig slitsomt ja... fem timer med søvn høres jo luksus ut, mamma82!
Tulla vår sov i 30 min i natt. Sover ellers maks 2-3 timer sammenhengende. Jeg går rundt som en zombie. Prøver å få henne til å sove for seg selv, men det er hun totalt uinteressert i, SKAL ligge klistret på meg. Og da sover ikke jeg. Tør ikke samsove, altfor redd at jeg skal sovne for tungt.
Synes det er frustrerende at man aldri skal kunne slippe bekymringer for ting. Føler de siste årene har handlet om bekymringer. Nå i barseltiden er min nye og største bekymring at jeg skal bli helt gal av søvnmangel sånn at jeg ikke klarer å ta vare på henne. Mange barseltårer som har blitt felt de siste dagene. :( Jeg er ikke deprimert, men er redd for å bli det hvis søvnen fortsetter å være like dårlig. Jeg prøver desperat å sove når hun sover, men er for urolig i kroppen så får ikke det til heller... Er flere som har sagt at det blir bedre når hun får en døgnrytme, så da satser vi på det!

Lite hjertesukk fra takknemlig, men veldig sliten mamma!
Uff forstår deg godt Arwen. Veldig slitsomt for deg når hun sover så lite 😵
Vi ble nødt til å ta samsoving da han våknet om vi prøvde flytte på han etter amming. Jeg sover veldig lett. Ig når han har sovnet sklir jeg litt vekk fra han. Og han bruker egen dyne. Det går ganske greit. Klart det hadde vært deilig å hatt sengen for seg selv. Men er så takknemlig for at han da sover mange timer i strekk.
Har du prøvd å gå trilletur? Da sovner hun sikkert i vognen og da kan hun sove videre i vognen utenfor. Men blir jo ikke søvn for deg da. Men godt når de sover lott. Får du tatt deg dusj og mat i løpet av dagen når hun sover så lite?
Bæresele kan sikkert være et godt alternativ. Har hørt mange skryte av ergobaby. Vi har tenkt å kjøpe det 👍
Mamma82 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-08-2014, 19:29   #1033
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Sted: Østlandet
Standard

Det er akkurat sånn her også Arwen. Han sover max 2-4 timer fra 20.00-07.00 og han nekter å sove i vogn/seng. For å få litt søvn, sover han oppå brystet mitt. Veldig sliten av dette etter bare noen dager. Har prøvd alt for å få han til å sove for seg selv, men det er umulig...
3.forsøk, AID: sep 13 - negativ
4.forsøk, AID: nov 13 - positiv - mamma til en gutt født august 2014
.
Lykkelig mamma til verdens beste gutt født i august 2014!
Sunniv er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-08-2014, 22:08   #1034
katrine
Husvarm

katrine sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Rogaland
Standard

Først av alt, GRATULERER TIL DERE ALLE!!!

Oi, det høres utrolig slitsomt ut med så lite søvn. Har dere spurt om råd hos helsesøsteren? Kanskje dere må legge babyen for kvelden tidligere?? Lars var ikke mange ukene før vi begynte å legge han i sengen om kvelden. Vi fant ut at han sov bedre, selv om han våknet ofte om natten(men han tullet fælt til måltidene, kunne bruke 1-2t pr.måltid), så jeg tror det var grunnen til tullet om natten. Han drakk seg aldri ferdig! Men mitt råd til dere, sov når småen sover, drit i husarbeid. Spis og drikk mye. Få avlastning, og de små blir fort vant, så hvis de ofte får sovne i fanget, vil de fortsette med den/de uvanene....
2.icsi søskenforsøk, ruger på 2 egg av litt dårlig kvalitet, testet 26.01, testen var POSITIV, 29.09.12
katrine er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-08-2014, 07:49   #1035
rebella
Stadig innom

rebella sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Standard

Hei alle sammen.

Gratulerer så mye til samtlige!!! Så kos å høre det har gått så bra med alle.
Med tre små går det i ett her. Veldig lite søvn, og mye mating.
Her i huset er det unntaks tilstand ;)

Mye koselig arbeid da, men også tøft. Barna er nå 2 mnd og de krever mer og mer oppmerksomhet hver dag. Men de er friske og jeg føler vi har vært utrolig heldig.

Nyt tiden fremover alle sammen.
Endelig er barna deres her.

Klem

8 ICSI negative og 2 avbrutte.
9'ende forsøk: positiv test 4.des
rebella er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-08-2014, 18:47   #1036
Arwen79
Stadig innom

Arwen79 sin avatar

Medlem siden: Sep 2012
Sted: Telemark
Standard

Jeg som synes det er tøft med én baby tør ikke tenke på hvordan det må være med tre, rebella Synes det går i ett hele tiden. Prøver å snike meg til søvn innimellom slagene, men ikke så lett! Gleder meg til døgnrytme er på plass, tror nytelsen blir større da ;)

Etter 2 ICSI og 3 FER + en del avbrutte forsøk lyktes vi endelig på 3. FER - positiv test 28/11 fikk se et på UL 20/12
Venter ei med TD 5/8-14. Lilletulla ble født 13.08.14.

Søskenforsøk 2017/2018

1. ICSI august/september-17: avbrutt etter 12. sprøytedag grunnet dårlig follikkel-respons

2. ICSI januar/februar-18: overstimulert, fikk satt inn kun 1 fryseegg i juni, negativ test

3. ICSI oktober/november-18: Alvorlig OHSS, sykehusinnlagt med dren og tapping av ascites, MEN - gravid!

Lillesøster ble født 17.07.19. Familien er komplett!
Arwen79 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-08-2014, 08:36   #1037
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Arwen79 Vis innlegg
Jeg som synes det er tøft med én baby tør ikke tenke på hvordan det må være med tre, rebella Synes det går i ett hele tiden. Prøver å snike meg til søvn innimellom slagene, men ikke så lett! Gleder meg til døgnrytme er på plass, tror nytelsen blir større da ;)
Det håper og tror jeg også. Jeg synes det er koselig med baby, men jeg klarer ikke helt å nyte det ennå siden dagene er så tunge og slitsomme.
3.forsøk, AID: sep 13 - negativ
4.forsøk, AID: nov 13 - positiv - mamma til en gutt født august 2014
.
Lykkelig mamma til verdens beste gutt født i august 2014!
Sunniv er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-08-2014, 10:46   #1038
Mamma82
Stadig innom

Mamma82 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sunniv Vis innlegg
Det håper og tror jeg også. Jeg synes det er koselig med baby, men jeg klarer ikke helt å nyte det ennå siden dagene er så tunge og slitsomme.
Ja enig med deg.. Det er slitsomme dager og netter
Men det blir bedre.. Alle sier man må nyte denne tiden, men guri som det blir deilig når de sover hele natten osv.

Det jeg syntes er mest slitsomt nå er egentlig at han ikke tar smokk
Han brekker seg og blir kjempe sint om jeg prøver å gi han smokken
Så spesielt når vi skal legge oss så skal han bare "smokke" på meg. Blir sint og får ikke sove om jeg tar puppen ut av munnen hans
Vet ikke hva jeg skal gjøre. Blir veldig fortvilet. og gud forby om vi prøver å flytte på han etter han er sovnet i vår seng.. Så blir lite søvn. Håper den "smokkingen" gir seg. Er så trøtt om kveldene og vil helst bare gi han mat og så at han sovner uten å bruke meg som smokk.

Ellers er han ganske så flink å sove om natten. Våkner i firetiden for mat og så ca 7 for mat igjen. så er ikke så ille det.. men smokkingen tar tid.
Han er 15 dager i dag
Mamma82 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-08-2014, 12:04   #1039
knøtten
Stadig innom

Medlem siden: Mar 2011
Standard

Hei jenter.
Tilhører ikke denne gruppa. Fikk ei lita jente i februar, så er ikke så aktiv på forumet lenger, men innom å leser en gang i blant.
Aller først-gratulerer til alle nybakte mammaer!! Deilig å endelig ha oppnådd drømmen, selv om den første tiden absolutt ikke er noen enkel tid. Kjenner meg svært godt igjen i det dere skriver. Jenta mi måtte være inntil meg, og helst på puppen konstant den første tiden. Overdriver ikke når jeg sier jeg ammet minst 12 timer i døgnet. Satt på do og ammet, fikk ikke dusjet etc. Holdt på å bli gal! Hun sov nesten aldri. Hvis jeg trilet tur kunne hun sovne, men våknet så fort vogna stoppet. Hun sov kun på/inntil meg og bare korte økter, og hvis jeg prøvde å legge henne fra meg når hun hadde sovnet ble det fullstendig krise og ny runde med pupp... Hun nektet også å ta smokk. For vår del begynte det å bli bedre fra rundt 4-6 uker. Her er noen tips fra meg som kan funke, i alle fall for noen, for ingen barn er jo like.. I begynnelsen forstod jeg ikke når jenta mi var trøtt, for hun virket våken hele tiden, og gråt hvis jeg prøvde å legge henne. Hun kunne fint være våken 4-5 timer i strekk fra hun var nyfødt. Råd fra helsesøster var at babyen nok var overtrøtt og at det ikke burde gå mer en max 1 time og 15 min fra hun våknet til man skulle legge henne igjen. Da jeg begynte med det gikk ting faktisk mye lettere. Hun sov fortsatt bare 30-45 minutters økter, så det ble mange lurer i løpet av dagen, men det ble mindre gråt når hun var våken, og hun gråt ikke så mye når jeg la henne.
Et annet tips er å samsove. Vi la henne helt øverst i sengen, mellom våre puter, og la oss selv lenger ned mot fotenden, slik at det ikke var fare for at hun fikk oss eller dyna på seg. Jeg pleide å amme til hun sovnet, også flytte meg selv unna i stedenfor å flytte på henne. Man kan også gjøre dette på dagen-legge babyen i deres seng-amme til hun sovner også prøve å snike dere unna. Et annet alternativ hvis man synes det er for trangt er rett og slett at mannen sover et annet sted noen netter, og at du samsover alene med babyen i dobbeltsengen.
For de som sliter med at babyen ikke vil ta smokk-ikke gi opp. Jenta vår tok ikke smokken før hun var 5 uker, men når hun endelig tok den så var det gull verdt. Hun roer seg mye fortere når hun har den.
Håper noe av dette kan fungere for noen av dere. Og husk at det kun vil være som dette i noen uker, så hold ut!
Liten kommentar til Katrine, og det du sier om at babyene blir fort vant til å sovne på fanget, og vil fortsette med det hvis man lar de gjøre det. Er veldig uenig å akkurat det. Grunnen til at noen babyer er veldig klengete i starten er at de er vant med å være inni magen, og for noen så er overgangen til verden vanskeligere. Dessuten så er de første ukene unntakstilstand-så gjør det du må for at babyen skal sove og ikke tenk på om du skjemmer de bort.
Som sagt sleit vi en del med søvn i starten. Jeg lot tulla sovne ved puppen og i vår seng, alt for å få henne rolig og sovende. Dette har gradvis gått seg til helt av seg selv. Nå er hun 6 mnd og ligger stort sett på gulvet å leker når hun er våken. Når hun skal sove legger jeg henne i senga eller vogna, går ut av rommet, og jenta sovner helt på egenhånd

Vet ting kan kjennes skummelt og tøft når man står midt oppi det. Særlig når man sover lite og har masse hormoner i tillegg. Stol på dere selv, og gjør det som fungerer for dere.

Stor klem

knøtten er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-08-2014, 12:10   #1040
ninris
Husvarm

ninris sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Standard

Hei alle mammaer med for lite søvn
Vi hadde det også slik de første ukene, gutta nektet å sove i egen seng, de skulle ligge på brystet mitt og helst begge to
Pappan ble faktisk henvist til madrass på gulvet så hadde gutta og jeg senga for oss selv..var ikke så redd for å ligge sammen da når plassen ble såpass ifølge helsesøsters råd så skulle vi bare gjøra detta de første ukene. Det var ikke å skjemme bort barna men de trengte den nærheten og varmen fra meg etter alle mnd i magen hvor de hadde det varmt,trangt og godt..det vil gå seg til sa ho og jaggu det gjorde det
For jeg var jo redd de aldri ville komme til å sove i sin egen seng hvis de lå med meg støtt..For dere som er redd for å samsove så er jeg sikker på att instinktet deres er årvåkent, slik att dere våkner når de gråter og att det ikke er noen fare for å ligge på de.
Men når jeg pakket de godt inn i teppe/dyne sik att de lå litt trangt liksom så roet de seg..kan være att overgangen til friheten rundt kroppen ble for stor De liker fortsatt å bli pakket godt inn rundt kroppen og de har sutt og koseklut..nå sover de en liten blund (endelig) de har vært urolige siden 8 i dag...

Lykketil med utfordringene jenter, jeg har hatt lyst til å gi opp på nattan mang engang. Følt meg som en dårlig som ikke har no tålmodighet, er nok veeeldig vanlig det når det skorter på søvn
ninris er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder