Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Generelt om ufrivillig barnløshet > Fosterhjem

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-01-2015, 18:58   #281
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av lillestjerne Vis innlegg
Hei.
I sommer fikk mannen min og jeg vår etterlengtede lille jente etter hjelp med eggdonasjon i utlandet. Hun er nå 6 mnd og vi er så ufattelig glad for at hun er her

Nå går vi begge og lurer på å ta til oss et fosterbarn. Vi ønsker oss en større familie og en søster eller bror til jenten vår. Økonomisk blir det vanskelig å dra til utlandet igjen for hjelp og på denne måten kan vi også hjelpe et barn som trenger oss. Vi har mer og nok kjærlighet å gi.

Vi skjønner at vi kanskje må vente noen år siden jenten vår ennå er så liten?
Det høres fælt ut men kan man be om barn i en viss alder feks mellom 0-3 år?

Der hadde vært flott om noen her inne kunne fortalt litt om hvordan det er å være fosterforeldre. Jeg har fått tilbakemelding fra noen venninner som er veldig negativ til dette med fosterbarn og som mener det er alt for mye arbeid og at barnet kan ha så mye traumer at jeg bare kommer til å bli såret og lei meg. Særlig dette med at barnet kan tilbakeføres til bioligiske foreldre er de skeptisk til og det emosjonelle rundt dette.

Jeg trenger litt info fra dere som har vært ute en vinternatt før og har erfaring med små fosterbarn
Du må gjerne sende en pm til meg også
Gammel 12-01-2015, 19:06   #282
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Scrappefrue Vis innlegg
Vi har akkurat blitt lagt inn i fosterhjemsbanken og venter derfor på å få tlf med forespørsel om barn i alderen 0-3 år.

Oppussing av rommet er i gang, da det er trehvit. Blir lyse farger, så det kan tilpasses kjønn, alder osv når vi vet hvem som flytter inn.

Men hva KAN vi kjøpe inn nå? Greit å ikke måtte kjøpe alt på en gang når tlf kommer.
Hva har barnet mest sannsynlig med seg? Får vi med vogn og bilsetet fra beredskapshjem?
Da vi fikk frøkna vår fikk vi kun med litt klær. Beredskapsmor hadde handlet inn litt klær til henne hver måned for barnetrygden, så det var det vi fikk med.

Vi fikk utbetalt en engangssum (3 x utstyrsdekning mener jeg det var) til å kjøpe inn alt vi trengte. Hvor eller hva vi kjøpte var opp til oss, og de trengte ikke se kvitteringer. Vet det er forskjellig praksis på dette runtomkring..

Enig i at det kan vært kjekt å kjøpe inn stol (tripp trapp er jo veldig grei), seng og spiseting (skjeer, kopper, tallerkener o.l).
Vogn kan man jo vente med - kan jo hende man får det med. Men greit å sjekke ut litt hva man evt liker dersom barnet ikke har med vogn - for det er litt av en vognjungel der ute! Vi fikk tips om at det var lurt å kunne ha barnet mot oss i begynnelsen - pga tilknytningen.
Bilstol må man jo også ha..

Lykke til! Dere går en spennende tid i møte
Gammel 12-01-2015, 22:32   #283
Scrappefrue
Fersk på forum

Medlem siden: Jan 2015
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Kristine Vis innlegg
Da vi fikk frøkna vår fikk vi kun med litt klær. Beredskapsmor hadde handlet inn litt klær til henne hver måned for barnetrygden, så det var det vi fikk med.

Vi fikk utbetalt en engangssum (3 x utstyrsdekning mener jeg det var) til å kjøpe inn alt vi trengte. Hvor eller hva vi kjøpte var opp til oss, og de trengte ikke se kvitteringer. Vet det er forskjellig praksis på dette runtomkring..

Enig i at det kan vært kjekt å kjøpe inn stol (tripp trapp er jo veldig grei), seng og spiseting (skjeer, kopper, tallerkener o.l).
Vogn kan man jo vente med - kan jo hende man får det med. Men greit å sjekke ut litt hva man evt liker dersom barnet ikke har med vogn - for det er litt av en vognjungel der ute! Vi fikk tips om at det var lurt å kunne ha barnet mot oss i begynnelsen - pga tilknytningen.
Bilstol må man jo også ha..

Lykke til! Dere går en spennende tid i møte
Tusen takk for svar. Jo flere, jo bedre. 😃 Folk har jo så forskjellige opplevelser rundt dette.

Ser ut til at vi kan få låne bilstol (ikke vært i kræsj) av ei venninne med større barn.
Blir nok til at vi begynner å se på de tingene dere har nevnt til nå. Ser for meg det blir nok å gjøre når telefonen kommer. Greit å kunne gjøre klart mest mulig...selv om det kan ta år før barnet kommer.
Scrappefrue er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 13-02-2015, 19:54   #284
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Hvor lenge venter man vanligvis etter man har blitt anbefalt til forespørsel/plassering? Jeg skjønner at dette varierer veldig, men det hadde vært fint å høre om erfaringene deres.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 14-02-2015, 17:51   #285
skogan
Stadig innom

skogan sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: møre og romsdal
Standard fosterhjem..

Fra vi var godkjent til vi fekk første tildeling gjekk det 11 mnd, men vi hadde rundt 15 forespørsler iløpet av dei 11 mnd...
Siden vi skulle ha små barn, (0-2 år) vart vi rekna som beredskapshjem først.
Første gutten vi hadde var hos oss i 13 uker. Han var 11 mnd når ha kom.
så hadde vi ei jente på 5 år, ho var her 5 uker.
Så i september 13, kom det to gutter som bur med oss, den eine var 15 mnd og den andre var 3 år og 10 mnd.

Desse to guttane går no å gleder seg til å bli storebrødre, for vi har vorte gravide gjennom IVF i sept 14, termin i Mai. eg eg begynner å få mage, er 26 uker i morgen.(ufrivillig barnløs siden 2002)...
Første forsøk i Mai-14 negativ. Nytt frysforsløk i sept 14, innsett den 3 sept.
Overraskelsen vår kom til verden 23 mai 15. og verdens herligaste Jente.
1 Søsken forsøk. Om nokre uker...
skogan er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-02-2015, 17:47   #286
Herr&FruLyse
Nykommer

Medlem siden: Jun 2012
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
Hvor lenge venter man vanligvis etter man har blitt anbefalt til forespørsel/plassering? Jeg skjønner at dette varierer veldig, men det hadde vært fint å høre om erfaringene deres.
Som du sier selv, det varierer veldig. Vi ble "headhuntet". Vi hadde nettopp startet på sosialrapport ifbm utenlandsadopsjon når de ringte fra barnevernet og lurte på om vi kunne tenkt oss å være fosterforeldre for ei på 6 mnd. Vi var de eneste som "matchet" deres krav. (gifte og barnløse, og ønsket adopsjon)

Vi fikk henne når hun var 10 mnd. Har bodd hos oss siden da (med ett opphold hos mor på 7 uker sammenhengende fra hun var 15 mnd,).

Vi ble spontant gravide 6 uker etter plasseringen, og han ble født mens hun bodde hos mor. Vi er igjen blitt spontant gravide, og er nå 19 uker på vei. Jenta gleder seg til å bli storesøster, og sier nesten hele dagen at "mamma, bibbi magen".
Herr&FruLyse er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-02-2015, 23:09   #287
Lottan
Fersk på forum

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Fetsund
Standard fastlege til fosterbarnet

Hei,
hvordan ordnet dere med fastlege til fosterbarnet?

1. icsi des.09 - negativ
2. icsi aug10 - avbrutt
2. icsi sept10 - tidlig SA
3. icsi mai 12 - negativ
4. icsi des 12 (Aleris) - egga slapp så intet uttak
4. icsi feb 13 (aleris) - negativ
Lottan er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-02-2015, 10:40   #288
skogan
Stadig innom

skogan sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: møre og romsdal
Standard

Tok det opp med Barneværnet, når barna var registerte hos oss i folkeregisteret. Sa kven vi ønska som fastlege og så gjekk det ca 14 dager før vi fekk brev i posten. at guttane hadde fått ny fastlege
Første forsøk i Mai-14 negativ. Nytt frysforsløk i sept 14, innsett den 3 sept.
Overraskelsen vår kom til verden 23 mai 15. og verdens herligaste Jente.
1 Søsken forsøk. Om nokre uker...
skogan er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-02-2015, 18:24   #289
Herr&FruLyse
Nykommer

Medlem siden: Jun 2012
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lottan Vis innlegg
Hei,
Barnevernet ordnet slik at fosterdatter har samme fastlege som meg.
Herr&FruLyse er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-02-2015, 22:26   #290
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lottan Vis innlegg
Hei,
For oss var det ikke lett å få samme fastlege som vi har.. Barnevernet mente de bare kunne ringe å ordne det, men ettersom det var fullt hos vår fastlege så kunne ikke frøkna få samme som oss. Barnevernet mente at det gjalt samme regler som hos biobarn; at de automatisk får plass hos morens fastlege - uavhengig av om det er fullt eller ikke. Fastlegen mente noe annet.. Vi var litt rådville en stund (ringte tilogmed til fosterhjemsforeningen, men de hadde aldri vært borti den problemstillingen tidligere), men så ble det ledig kapasitet og da kunne barnevernet ringe og ordne det.
Tok et par måneder faktisk, men nå har vi da samme fastlege alle sammen.

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder