Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-11-2014, 20:44   #1
murron82
Fersk på forum

Medlem siden: Nov 2014
Unhappy Er det virkelig sånn som dette?

Vi bestemte oss for at det er ok å lufte det at vi vurderer adopsjon til våre nærmeste venner. Jeg har luftet det for mine to nærmeste venninner, og fått noen lunde lik respons fra begge. Jeg har normalt veldig stor tillit til deres meninger og føler de alltid kommer med kloke uttalelser, men denne gangen tror jeg de tar feil!

Begge sier at det er så mange av adopterte barn som har store problemer. Hun ene påstår at hun kjenner til flere som har adoptert barn (fra alder 3 til 6 år) hvor alle barna sliter pga ting de har opplevd tidligere. Hun kunne ikke utdype hva hun mente med at "de sliter", men hun hadde hørt at de hadde "store problemer". Hun mener at vi ikke vil kunne gi barnet noe som kan veie opp mot dette som de sliter med. Begge venninnene mine legger så utrolig mye vekt på dette og drar også frem dette klassiske som står rundt på nettet angående at det er flere som ønsker å bli foreldre enn det er adoptiv barn tilgjengelig. Dette er det eneste de har å komme med av kommentarer, og jeg kjenner jeg blir oppriktig opprørt.

Det kan da ikke stemme at så mange av barna er SÅ ødelagt som hun ene vil ha det til (og som hun andre mente at var fullt mulig)??? Det kan da ikke være noe som jeg/vi ikke kan håndtere? Vi vil være trygge, gode foreldre og elske barnet over alt på jord. Vi har økonomi til å gi barnet det det måtte trenge av hjelp fra andre enn oss, hvis det måtte trenges. Men det vil vel ikke trenges i de fleste tilfeller tror da jeg!??? Hvorfor skal dette være så svart og håpløst som de prøver å fremstille det???

Åh, jeg har tårer i øynene når jeg skriver dette.
murron82 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-11-2014, 08:17   #2
Shira75
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2012
Standard

Nei, det er ikke sånn.

Ja, det er lange køer for å adoptere - men ikke i alle land. Og ikke om dere kunne tenke dere å bli foreldre til eldre barn. Noe som er fantastisk, det vet jeg

Ja, barna har/ kan ha sitt å stri med. De har alle vært gjennom ett eller flere brudd med biologiske foreldre/ fosterforeldre/ barnehjem. Og når du blir mamma har du ingen garantier hverken med adopterte eller biologiske barn. Men, som regel vokser vi med oppgaven.

Og en siste ting: de idiotiske historiene om noen som kjenner noen, statistikk uten kildehenvisninger og "synsing" - prøv å ikke la det gå inn på deg. Ta heller en telefon til adopsjonsforeningen, der får du riktig informasjon.
Gammel 29-11-2014, 08:37   #3
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: østfold
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av murron82 Vis innlegg

Det kan da ikke stemme at så mange av barna er SÅ ødelagt som hun ene vil ha det til (og som hun andre mente at var fullt mulig)??? Det kan da ikke være noe som jeg/vi ikke kan håndtere? Vi vil være trygge, gode foreldre og elske barnet over alt på jord. Vi har økonomi til å gi barnet det det måtte trenge av hjelp fra andre enn oss, hvis det måtte trenges. Men det vil vel ikke trenges i de fleste tilfeller tror da jeg!??? Hvorfor skal dette være så svart og håpløst som de prøver å fremstille det???

Åh, jeg har tårer i øynene når jeg skriver dette.
Det er ca 2-3 % av adopterte barn som får store problemer over tid ( Fosterbarn ca 13 eller 17%). Resten klarer seg veldig bra. Det er ikke uvanlig at de i den første tiden vil trenger ekstra omsorg i situasjoner som minner dem å brudd av nære relasjoner, slik som at man gå ifra dem, det å sovne, start i barnehage etc. Graden av dette er veldig ulik, men tar man høyde for det og gir barna den trygghet det har behov for så vil det gå bra .Tilknytning er alfa og omega, at barnet får den tid det trenger på å bli trygg ( ikke den tid utenforstående mener det bør ta).

At det skjer er jo ikke noe rart siden dette er barn som fra før av har mistet nære omsorgspersoner, både når biomor ble borte og så igjen når de blir adopterte. Vi kommer tross alt inn og tar de bort fra det kjente livet de har.

Men ved å lytte til barnet behov for nærhet og tilknytning så vil det gå bra. Det finner masse litteratur ift dette.

Dine venninner vil deg sikkert vel, men de vet ikke hva de snakker om.

Her er en link til Folkehelseinstituttet som har samlet kunnskap om adopterte barn og hvordan det går med dem. Les den så har du informasjon nok til å fjerne din frykt og stoppe andre mennesker synsing.
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...0:6562:1:::0:0

Lykke til

Sist endret av løvetanna : 29-11-2014 kl 08:41
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-11-2014, 16:47   #4
murron82
Fersk på forum

Medlem siden: Nov 2014
Standard

Tusentusen takk begge to!!!!! Dette var sååå gode svar!!!

Fikk snakket med mor til min avdøde bestevenninne også nå i dag, og hun støttet meg/oss og hadde faktisk et søskenbarn som har adoptert 3 barn (fra Asia og Europa). Fantastisk å få lese og høre FAKTA. Nå er jeg tilbake igjen på riktig spor og skal dele denne informasjonen med min mann.

Evig takknemlig for deres innspill jenter!!
murron82 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-11-2014, 09:45   #5
nimda
Nykommer

Medlem siden: Jan 2013
Standard

Det korte svaret er NEI, klart det ikke må være sånn.

Det er klart at barna har et vist bagasje men gjennom adopsjonsforberedende kurs mm. får man faglig info og ikke minst verktøy til å handtere de utfordringer som må oppstå. Det er ikke de samme som med bio-barn men det er heller ikke så veldig annerledes.

Vi var heldig og hadde adopsjon i familien så akkurat den reaksjon har jeg ikke opplevd, fik noen stykker med den tradisjonelle "da kommer du til å bli gravid, jeg kjenner noen..." men ellers bare positive reaksjoner

Men uansett hadde vi veldig glede av den samtale vi hadde med den regionale adopsjonskontakt. Det er lidt ulikt hvor bra dekning de har, her i nord er det ikke alle foreninger som har kontaktpersoner, men adopsjonsforum har ganske bra dekning på hele landet http://www.adopsjonsforum.no/Avdeling/0 det er folk som har adoptert og som ønsker å dele sine erfaringer. Kan klart anbefales uansett om i har valgt land. Om i har valgt forening og land så hør med foreningen om det finnes en "landegruppe" noen er på facebook andre har egen hjemmeside der finnes også utrolig mye bra informasjon og ikke minst støtte.

Lykke til med veien videre

Hjemme med Kina Juni 2017
nimda er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-11-2014, 21:17   #6
ihs
Fersk på forum

Medlem siden: Aug 2014
Smile

Tusen takk for fine svar på spørsmål mange av oss "ferske" sitter å grubler litt på og får høre av andre. Det gjør dette litt mindre skummelt
ihs er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-12-2014, 21:52   #7
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Gode svar! Vil bare føye til et element til ved dette: barn opplever adopsjonen forskjellig, både fordi prosessene jo er så ulike, men også fordi barna har ulik personlighet. Noen barn, egenfødt eller adoptert, har faktisk en mer krevende personlighet eller anlegg for ulike utfordringer. Dette kan være uavhengig av adopsjon, men det er jo fort gjort for utenforstående å tenke at adopsjonen er "alt". Kanskje var nettopp dette barnet sårbart for en slik omveltning, men kanskje ville også nettopp dette barnet vært sårbart for alle andre omveltninger også. Adopterte er overrepresentert i hjelpeapparatet, men likevel er det flest av de ikke-adopterte tallmessig sett. Det bør absolutt være åpenhet om de utfordringer adopterte og adoptivforeldre kan støte på, men det er altså heller ikke "ufarlig" å lage barna selv, og folk som har et fokus på "problemløshet" i det å være forelder bør IKKE skaffe seg barn på noen som helst måte ;)
Gammel 05-01-2015, 21:35   #8
trk
Flyttet inn

trk sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: bergen
Standard

Jeg tenker at det er viktig å forberede seg på at barn som har blitt adoptert trenger mer, av alt, og selv det er ikke alltid nok. Det kommer mest sannsynlig til å gå helt fint, men mitt inntrykk er at det er litt flere foreldre som har adoptert som har større utfordringer med barna enn de som har egenfødte barn (uten tilleggsvansker). Som oftest er det ikke uoverkommelig, det bare krever mer av oss som foreldre
Gammel 06-01-2015, 20:32   #9
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Det er viktig å huske at alle adopterte barn har minimum to relasjonsbrudd bak seg når man overtar omsorgen for dem. I tillegg har man som oftes liten eller begrenset informasjon (avhengig av giverland) om biologisk families mentale og fysiske helse, svangerskapets forløp, fødselsforløpet og barnets oppvekstvilkår før det kommer inn under giverlandets omsorg.

Adoptivbarn i alle aldre (også de helt små) har ulik mengde bagasje med seg. Det er mye som kan ordes (eller bedres) med TLC (tender loving care), og det aller meste er fullt ut håndterbart, selv om det ofte kreves mer (og av og til mye mer) av foreldre til adopterte barn.

Personlig kjenner jeg mange familier som har adoptert to barn, og det er ikke så uvanlig at ett av barna har noe ekstra utfordringer, til tross for at barna ikke er adoptert som SN-barn. Dette oss selv inkludert.

Jeg tenker det er viktig å gå inn i en adopsjonsprosess med bevisste tanker om at barnet man får kan ha med seg bagasje som vil kunne kreve noe ekstra, uten å svartmale situasjonen. Det hender ikke så rent sjelden at det går fantastisk bra også

Å få barn via adopsjon er en fantastisk reise, både i bokstavlig og billedlig betydning.

Ønsker dere massevis av lykke til videre

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina
Noraforr er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-02-2015, 15:27   #10
venterveldig
Stamgjest

venterveldig sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Standard

Det Noraførr sa

Mamma til prinsesse født i Kina
Og mamma til liten prins hentet på Filippinene
venterveldig er ikke logget på   Svar med sitat
Svar