Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Generelt om ufrivillig barnløshet > Generelt > Spørreundersøkelser

Vis avstemningsresultater: Ventet du for lenge, er det derfor du er ufrivillig barnløs?
Ja 13 5,75%
Medisinsk diagnose 149 65,93%
Annen årsak - spesifiser gjerne i tråden 64 28,32%
Stemmere: 226. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-07-2015, 07:54   #91
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard

Nå fikk jeg ikke opp artikkelen dessverre men skjønner den har med alder og årsak til barnløshet. Jeg er nok en av dem. Jeg fant nemlig ikke en å dele livet med før jeg var over 40. Det falt seg aldri sånn. Jeg er en litt sjenert sjel og bodde alene frem til jeg heldigvis traff min skjønne mann som er like gammel som meg.

Hva var egentlig alternativet mitt? Jeg ønsket meg jo hele tiden barn. Men jeg ønsket meg jo også hele pakken. Med mann og barn. Det føltes feil for meg å starte opp uten en å kunne dele alt dette med.

Jeg synes det er veldig lett å si at man må starte med barn tidlig. Det er ikke sånn at ting er tilrettelagt når man er i tidlig tyveårsalder. Nå har verken meg eller mannen min vært noen utgiftspost for det norske samfunn heller da...vi var jo for gamle for å få noen forsøk...Vi brukte alt av sparepenger og fikk behandling i utlandet. Nå har vi en fantastisk nydelig jente som akkurat har fylt året 😊
Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-10-2015, 18:18   #92
Bonna
Fersk på forum

Bonna sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Sted: Oslo
Standard

Nei. Jeg er 28 år og regnes som i "den rette alder". Min samboer er steril og det er grunnen til at vi må bruke donorsæd. Vi begynte prøvingen så fort vi ble sammen slik at vi kunne vise til at vi hadde prøvd i ett år og derfor kunne få hjelp. Venter derimot til vi hadde vært sammen i 1 1/2 år før jeg dro til Danmark for prøving.
Bonna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-02-2019, 12:11   #93
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Jeg fikk diagnosen infertil fordi det er den diagnosen man automatisk får når man trenger fertilitetsbehandling, selv om den eneste grunnen til at jeg oppsøkte det, var at jeg manglet tilgjengelige sædceller. Jeg hadde imidlertid også den ulempen at jeg hadde mistet en eggleder pga. et uoppdaget (spontant) svangerskap utenfor livmoren i en alder av 36. At mitt første svangerskap var utenfor livmoren, ble forklart med ren uflaks av legene. At det ikke ble oppdaget før egglederen hadde sprukket, var en legetabbe. De trøstet meg med at jeg "bare" kunne sette i gang med prøverør om jeg fikk problemer senere og glemte den lille detaljen at jeg som enslig ikke kvalifiserte til hjelp her til lands.

Når jeg nå fremdeles er barnløs, er det fordi det senere har vist seg at en konisering jeg fikk utført i en alder av 25 pga. celleforandringer, har ført til en svekkelse av livmorhalsen som gjør at jeg føder ekstremt premature barn rett før levedyktighet. Dette ville med all sannsynlighet også ha skjedd om jeg hadde satt i gang i 20-årene, men jeg har aldri fått noen forebyggende behandling for dette før jeg begynte å miste barn i 2. trimester, til tross for at det er en dokumentert sammenheng som er allment kjent i fagmiljøene.

Problemet med å sette i gang sent, er at man har liten tid på seg til å finne ut av disse tingene når de uventede komplikasjonene starter, selv om de ikke er direkte aldersrelatert. Den norske svangerskapsomsorgen fungerer dessverre slik at man helst skal ha mistet tre barn i livmorhalssvikt før de setter alle kluter til, og da går jo tiden. Samtidig har alderen hjulpet meg i denne sammenhengen og gjort at jeg fikk satt inn noen tiltak tidligere enn jeg ellers ville ha fått, så på en måte kan jeg være glad for at jeg ikke var i 20-årene da det først skjedde, for da hadde jeg bare blitt overlatt til den vanlige oppfølgingen i neste svangerskap. På den andre siden riskerer man å møte på fordommer i helsevesenet som gjør at alt blir avskrevet med alder, slik at det indirekte blir en hindring for skikkelig utredning og tiltak.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals

Sist endret av Sent Ute : 06-02-2019 kl 12:17
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-02-2019, 15:11   #94
Lise85
Stadig innom

Lise85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Finnnmark
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Jeg fikk diagnosen infertil fordi det er den diagnosen man automatisk får når man trenger fertilitetsbehandling, selv om den eneste grunnen til at jeg oppsøkte det, var at jeg manglet tilgjengelige sædceller. Jeg hadde imidlertid også den ulempen at jeg hadde mistet en eggleder pga. et uoppdaget (spontant) svangerskap utenfor livmoren i en alder av 36. At mitt første svangerskap var utenfor livmoren, ble forklart med ren uflaks av legene. At det ikke ble oppdaget før egglederen hadde sprukket, var en legetabbe. De trøstet meg med at jeg "bare" kunne sette i gang med prøverør om jeg fikk problemer senere og glemte den lille detaljen at jeg som enslig ikke kvalifiserte til hjelp her til lands.

Når jeg nå fremdeles er barnløs, er det fordi det senere har vist seg at en konisering jeg fikk utført i en alder av 25 pga. celleforandringer, har ført til en svekkelse av livmorhalsen som gjør at jeg føder ekstremt premature barn rett før levedyktighet. Dette ville med all sannsynlighet også ha skjedd om jeg hadde satt i gang i 20-årene, men jeg har aldri fått noen forebyggende behandling for dette før jeg begynte å miste barn i 2. trimester, til tross for at det er en dokumentert sammenheng som er allment kjent i fagmiljøene.

Problemet med å sette i gang sent, er at man har liten tid på seg til å finne ut av disse tingene når de uventede komplikasjonene starter, selv om de ikke er direkte aldersrelatert. Den norske svangerskapsomsorgen fungerer dessverre slik at man helst skal ha mistet tre barn i livmorhalssvikt før de setter alle kluter til, og da går jo tiden. Samtidig har alderen hjulpet meg i denne sammenhengen og gjort at jeg fikk satt inn noen tiltak tidligere enn jeg ellers ville ha fått, så på en måte kan jeg være glad for at jeg ikke var i 20-årene da det først skjedde, for da hadde jeg bare blitt overlatt til den vanlige oppfølgingen i neste svangerskap. På den andre siden riskerer man å møte på fordommer i helsevesenet som gjør at alt blir avskrevet med alder, slik at det indirekte blir en hindring for skikkelig utredning og tiltak.
Kjære seint ute.

Jeg har lest litt av historien din hær på forum, å en ting må jeg bare få si.. Du er en ordentlig fighter. Det burde være unødvendig, men men.

At damer må begynne tidligere er nok en myte mange av oss ikke kjenner oss igjen i. Å ting må falle på plass i livet før vi er klare. Gleder meg til å følge veien din videre. Å håper du får ønskebarnet ditt ❤️

Jeg og min samboer startet sånn smått å prøve i god tid før jeg var 25. Men på grunn av studie og tenkte vi ikke så mye over at det ikke klaffet, ble jo ikke så regelmessig prøving når vi bodde i ulike byer. Vi har forsøkt i perioder i ca 8 år nå. Vinglet veldig på hva veien vår ville bli. Slo fra oss IVF for ca 5 år siden, da vi ikke trodde jeg ville tåle den påkjennelse, anen sykdom i den perioden.

Vi slo oss til ro med at det ikke ble barn på oss, å har hatt det fint med det. Men nå skal vi på første møte med IVF på mandag 😱

Jeg ventet ikke lenge med å prøve, men ventet lenge med å ta imot hjelp. Tiden vil vise om det var lurt eller ikke.

Påvist endometriose 2004
Vært forsiktig prøver siden 2006
Lap 2012
2018 lap
Henvist IVF DES 2018.
2019 ?
Lise85 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-02-2019, 15:29   #95
Rubia
Husvarm

Medlem siden: Jan 2016
Sted: Østlandet
Standard

Har aldri fått label ufrivillig barnløs, men det er vel det jeg er. For meg er det helt klart tilfelle av å vente for lenge.

Har som Lillestjerne ventet på å finne en mann jeg ville ha barn med. Så ikke for meg at jeg ville klare alenemor situasjonen noe særlig bra, mulig det er feil.
Har truffet flere som ville ha barn med meg, men det passet meg ikke..som barn av Hollywood ventet jeg på den store kjærligheten. Tok en provosert abort i 36 års alder fordi ingenting med den graviditeten og mannen var riktig. Så hadde ikke noe problem med å bli gravid da.

Traff min nåværende mann rett før jeg ble 40, men han hadde for mye som ikke var på plass i sitt liv da, slik at han ville ikke ha flere barn, og han steriliserte seg 4 måneder etter at vi traff hverandre. Så da vi endelig var klar for barn var jeg 44 med 6 egg igjen og han sterilisert... snakk om å gjøre det vanskelig for seg selv..
Hjertelyd hørt ved UL 05.07.16, men MA oppdaget 25.07.16
EA ved BCN IVF 28.11.16 SA i uke 5
ED ved Riga IVF 30. juni 2017 negativ
ED i Riga 5. mars 2018 negativ
ED i Riga 9. juli 2018 positiv. Hjertelyd 04.08. 💕Jente. Termin 30.03.19, pks 18.03.19 (38+5)
Ei nydelig jente kom til verden 18. mars 2019 og endret våre liv for all tid.
Rubia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-02-2019, 20:01   #96
Lise85
Stadig innom

Lise85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Finnnmark
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Rubia Vis innlegg
Har aldri fått label ufrivillig barnløs, men det er vel det jeg er. For meg er det helt klart tilfelle av å vente for lenge.

Har som Lillestjerne ventet på å finne en mann jeg ville ha barn med. Så ikke for meg at jeg ville klare alenemor situasjonen noe særlig bra, mulig det er feil.
Har truffet flere som ville ha barn med meg, men det passet meg ikke..som barn av Hollywood ventet jeg på den store kjærligheten. Tok en provosert abort i 36 års alder fordi ingenting med den graviditeten og mannen var riktig. Så hadde ikke noe problem med å bli gravid da.

Traff min nåværende mann rett før jeg ble 40, men han hadde for mye som ikke var på plass i sitt liv da, slik at han ville ikke ha flere barn, og han steriliserte seg 4 måneder etter at vi traff hverandre. Så da vi endelig var klar for barn var jeg 44 med 6 egg igjen og han sterilisert... snakk om å gjøre det vanskelig for seg selv..
Hei Rubia.

Ingen av oss har lik vei.
Skjønner godt at du ventet på familiepakken. Rriktig far til barnet har helt klart noe å si det også.

Ser at du har termin i mars og venter ønskebarnet da ❤️ Kjempe flott å se at du lyktes.

Påvist endometriose 2004
Vært forsiktig prøver siden 2006
Lap 2012
2018 lap
Henvist IVF DES 2018.
2019 ?
Lise85 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-02-2019, 21:32   #97
Rubia
Husvarm

Medlem siden: Jan 2016
Sted: Østlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lise85 Vis innlegg
Hei Rubia.

Ingen av oss har lik vei.
Skjønner godt at du ventet på familiepakken. Rriktig far til barnet har helt klart noe å si det også.

Ser at du har termin i mars og venter ønskebarnet da ❤️ Kjempe flott å se at du lyktes.
Ja vi håper å komme i mål nå, men jeg er nervøs og tør ikke helt tro det før vi kommer hjem med jenta vår.
Hjertelyd hørt ved UL 05.07.16, men MA oppdaget 25.07.16
EA ved BCN IVF 28.11.16 SA i uke 5
ED ved Riga IVF 30. juni 2017 negativ
ED i Riga 5. mars 2018 negativ
ED i Riga 9. juli 2018 positiv. Hjertelyd 04.08. 💕Jente. Termin 30.03.19, pks 18.03.19 (38+5)
Ei nydelig jente kom til verden 18. mars 2019 og endret våre liv for all tid.
Rubia er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder