Ønskebarn forum  
Gammel 05-02-2007, 11:17   #1
rune
Fersk på forum

Medlem siden: Feb 2007
Standard Sæddonor ?

Vi er ett par som nå i lengre tid har prøvd men ikke blitt gravide. Det viser seg nå at jeg (mannen) er steril. Vi tenker nå veldig på om vi skal fullflre en sæddonasjon. (selvsagt via. en klinikk) Men, jeg synest dette er veldig rart og litt vanskelig men tanke på at en annen manns sæd skal inn i min kjære og at det ikke er mine gener som skal inn der og gi ett nytt liv.

Er det noen andre menn der ute som har opplevd/eller er i samme situasjon som evt. har noen gode råd, tis eller ... noe. Setter pris på svar fra noen med erfaringer.
rune er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-02-2007, 09:42   #2
Tyro
Stadig innom

Tyro sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Møre og Romsdal
Standard Hva skal man si

Hva skal man svare på et slikt spørsmål?? Det er ikke lett.

Min kone og jeg prøvde lenge med å få barn og har vært gjennom ulike prøverørsbehandlinger, uten resultat. Legene vet ikke hvorfor det ikke fungerte. Når vi ble utredet for problematikken, viste det seg at jeg hadde dårlige svømmere. Da jeg fikk vite dette, gikk mange tanker gjennom hodet og jeg tenkte mye på sæddonasjon. Etter langt om lenge, var jeg ikke så veldig hipp på dette akkurat. De svømte såpass at eggene ble befruktet under IVF, men eggene festet seg ikke. I ettertid, kan det være mine svømmere som gjorde at eggene ikke hadde leverett.

Etter diverse prøverørsforsøk, sluttet vi med dette og bestemte oss for adopsjon. HELDIGVIS!!!!!!!!!
Prøverør er ikke så enkelt som mange vil ha det til. Det er en tøff, psykisk påkjenning som kan ta luven av de fleste. På adopsjonsforbredende kurs som vi var på, hadde nesten alle vært gjennom ivf, og ingen hadde noen positive opplevelser med dette.

Personlig lurer jeg på om jeg ville klart å akseptere at barnet hadde en sæddonor. Heldigvis slipper jeg å tenk\e på dette.

Lykke til i deres valg

http://tickers.TickerFactory.com/ezt...e3a1/event.png
Tyro er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-02-2007, 18:44   #3
Cathrine i sentralstyret
Tidligere styremedlem

Medlem siden: Mar 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av rune Vis innlegg
Vi er ett par som nå i lengre tid har prøvd men ikke blitt gravide. Det viser seg nå at jeg (mannen) er steril. Vi tenker nå veldig på om vi skal fullflre en sæddonasjon. (selvsagt via. en klinikk) Men, jeg synest dette er veldig rart og litt vanskelig men tanke på at en annen manns sæd skal inn i min kjære og at det ikke er mine gener som skal inn der og gi ett nytt liv.

Er det noen andre menn der ute som har opplevd/eller er i samme situasjon som evt. har noen gode råd, tis eller ... noe. Setter pris på svar fra noen med erfaringer.
Hei!
Jeg forstår at det er en fremmed tanke å skulle få et barn som ikke har mor og fars gener. Det er viktig å tenke grundig gjennom dette før man tar valget om å bruke sæd/eggdonasjon.
Du skal vite at det er mange som velger sæd/eggdonasjon, og det går bra med barna/foreldrene - ifølge forskning.

Legger ved en link til nyttig litteratur:
http://www.fub.no/forum/showthread.php?t=12128

I tillegg kan du lese mer om sæddonasjon her: http://www.fub.no/forum/forumdisplay.php?f=28

Da jeg leste innlegget ditt fikk jeg lyst til å svare, selv om jeg ikke er mann. Håper det er greit.

Lykke til!
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder