Ønskebarn forum  
Gammel 22-06-2013, 00:15   #1
Lullaby
Stadig innom

Medlem siden: May 2013
Sted: Tromsø
Standard "Normal" eller overstimulert?

Er litt småbekymra akkurat nå... Jeg hadde egguttak på onsdag (vel to og ett halvt døgn siden) og nå er magen enda mer oppblåst enn den var i går i tillegg til at jeg har vondt. Ikke så vondt at jeg tar smertestillende, men vondt nok til at det er ubehagelig og siden det ikke avtar blir jeg litt engstelig. Er redd for at jeg er overstimulert. Kan man være det der jeg er i prosessen eller er det bare i tiden før uttak og etter innsett? Og hva er normalt av smerter i magen og "oppblåsthet" etter uttak (eller væske i buken er det vel om jeg har forstått det rett) og hvor lenge varer det?

Jeg tok ultralyd fredag for en uke siden (siste ul før uttak og da så de minst 16 eggposer) og da måtte jeg halvere dosen på sprøytene de to siste dagene jeg skulle ta dem fordi jeg var på grensen til å være overstimulert (eller mulig at jeg var det, husker ikke helt hvordan de formulerte seg). Kan det ha noe med det å gjøre? Dvs at overstimuleringen bare har fortsatt? Eller, gjør den det??

Skal ha tilbakeføring på mandag (femte dag) og har forstått det slik at de ikke setter inn dersom man er overstimulert. HVor går grensen??

Noen som kan si noe om dette for jeg er helt blank og lurer på om jeg bekymrer meg unødig eller om jeg bør ta en tlf til sykehuset i morgen...

Og er det noe jeg kan gjøre selv med en evt. overstimulering/for å hindre enda mer overstimulering?
Lullaby er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-06-2013, 00:43   #2
Josefine12
Stadig innom

Josefine12 sin avatar

Medlem siden: Jan 2013
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lullaby Vis innlegg
Er litt småbekymra akkurat nå... Jeg hadde egguttak på onsdag (vel to og ett halvt døgn siden) og nå er magen enda mer oppblåst enn den var i går i tillegg til at jeg har vondt. Ikke så vondt at jeg tar smertestillende, men vondt nok til at det er ubehagelig og siden det ikke avtar blir jeg litt engstelig. Er redd for at jeg er overstimulert. Kan man være det der jeg er i prosessen eller er det bare i tiden før uttak og etter innsett? Og hva er normalt av smerter i magen og "oppblåsthet" etter uttak (eller væske i buken er det vel om jeg har forstått det rett) og hvor lenge varer det?

Jeg tok ultralyd fredag for en uke siden (siste ul før uttak og da så de minst 16 eggposer) og da måtte jeg halvere dosen på sprøytene de to siste dagene jeg skulle ta dem fordi jeg var på grensen til å være overstimulert (eller mulig at jeg var det, husker ikke helt hvordan de formulerte seg). Kan det ha noe med det å gjøre? Dvs at overstimuleringen bare har fortsatt? Eller, gjør den det??

Skal ha tilbakeføring på mandag (femte dag) og har forstått det slik at de ikke setter inn dersom man er overstimulert. HVor går grensen??

Noen som kan si noe om dette for jeg er helt blank og lurer på om jeg bekymrer meg unødig eller om jeg bør ta en tlf til sykehuset i morgen...

Og er det noe jeg kan gjøre selv med en evt. overstimulering/for å hindre enda mer overstimulering?
Jeg husker at jeg hadde ganske vondt og var sykt oppblåst. Magen stod rett ut.. Men, jeg vet ikke hvor grensen går. Det er jo helst hvis man blir gravid og produserer hcg at man kan samle væske tror jeg.. Men vei deg i morgen tidlig når du ikke har spist, drukket og har risset, så ser du om du veier mer enn vanlig. Hvis du samler væske så går vekta opp. Da er en kg en liter.

Men hvis du er veldig usikker så ring sykehuset.. Jeg vet ikke noe mer..

Lykke til
2 ivf. April 2013 - positiv test 3/5

29/5.2013.

Josefine12 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-06-2013, 06:19   #3
Hege_mor
Nykommer

Standard

Etter egguttak i mitt første forsøk, fikk jeg med meg et skriv om overstimmulering. De som har risiko for å bli overstimulert er de som danner mange eggposer, oftest over 20. Hos meg ble det tatt ut 12 egg. Jeg husker ikke om det var flere eggposer. Jeg var veldig usikker på alt jeg kjente i magen. For meg var det ubehagelig å gå de to første ukene etter uttaket. Rett før egguttak hadde jeg et veldig press i magen. Dette kom tilbake etter egguttak og da sa de at eggpose fyltes med væske igjen.

I skrivet står det at symtomene på overstimmulering utviker seg først når stimulasjonsbehndlingen er avsluttet og den siste innsprøytingen med ovitrelle er gitt. Symtomenene skyldes "lekkasje" i blodkar i eggstokkene og evt. også andre organer, slik at væske kan trekkes ut av blodbanen og samles i vevet.

Klinikken jeg brukte sier at hos de fleste som blir overstimulert er symptomene milde og viser seg som:
- oppblåsthet og smerter i nedre del av magen
- ømhet ved bevegelse
- evt. lett kvalme

Hvis en utvikler alvorlige symptomer vil disse starte 1. - 4. dag etter egguttak. Jeg skulle ta kontakt med klinikken hvis jeg utover smerter fikk:
- økt mageomfang (oversetter fra dansk og finner ikke noe bedre ord nå)
- åndenød
- kvalme og oppkast
- økning av morgenvekten på mer enn 1/2 til 1 kg om dagen.

De er veldig tydlige på at hvis jeg var i tvil så skulle jeg ringe dem. Det er bedre å ta en telefon å sjekke det ut.

Det står også at det er normalt å være øm i magen i noen få dager etter egguttak, og at det ikke er tegn på overstimmulering.

I skrivet står det at behandlingen består i å holde seg i ro, legge seg nedpå, ta lettere smertestillende medisin (panodil, vet ikke hva den henter på norsk) ved behov. Symptomene vil minske og forsvinne etter noen dager.

Er du i tvil så ring sykehuset.

Lykke til!
ICSI september 2013, positiv blodprøve 26.9., sett på UL 18.10
Hege_mor er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-06-2013, 10:45   #4
Lullaby
Stadig innom

Standard

Hm, skrev ett innlegg her, men borte ble det...

Men takk for svar! Dere er jammen meg kjappe!!

Syns det er merkelig at vi ikke fikk noe informajsjon om dette med overstimulering. Eneste de sa var at jeg skulle drikke mye.

Jeg kjenner meg igjen i flere av de beskrivelsene du skriver om, danse_jenta. Økt mageomfang, vondt under bevegelse (og i humper når jeg kjører bil, hehe!!) også er jeg så oppblåst at jeg ikke klarer trekke pusten dypt ned i magen som jeg pleier. Men har ikke åndenød og er ikke kvalm.

Jeg merket at jeg var mye bedre i morges når jeg våknet; mageomfanget var redusert og jeg hadde mindre vondt. Det lover godt!! Mulig klipping og tømming av det som føltes som ett tonn gress i går, lang tur med hundene (dog i sakte tempo, ikke særlig godt å gå like fort som jeg pleier ) og forøvrig lite stillesitting etter uttak ikke er helt heldig.

Veide meg ikke før etter frokost og 8 dl. vann i dag, men ikke noe unormalt høy vekt, så satser på at hvile gjør susen. Siden det uansett er behandlingen, så prøver jeg på det først, og skulle det bli verre, så tar jeg en telefon. Mageomfanget følges i alle fall med med argusøyne fra nå av!!

*Frem med målebåndet*
Gammel 22-06-2013, 16:44   #5
Hege_mor
Nykommer

Standard

Sitat:
Jeg merket at jeg var mye bedre i morges når jeg våknet; mageomfanget var redusert og jeg hadde mindre vondt. Det lover godt!!

Godt å høre at du er bedre i dag. Håper det fortsetter.

Det er litt rart at klinikkene/sykehusene informerer mer om dette. Vi bruker en privat klinikk i Danmark og de er nøye med å informere oss, og det er veldig trygt. Må nok innrømme at jeg ble litt stresset av informasjonen om overstimmulering da jeg fikk den. Selvfølgelig redd for at jeg skulle få den alvorlige graden.

Lykke til med innsetting i morgen!
Hege_mor er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-06-2013, 13:01   #6
Lullaby
Stadig innom

Standard

Da har de satt inn en blastocyst i dag. Jeg var overstimulert og pga det ville de ikke sette inn to som var den egentlige planen. Jeg skal også tilbake på fredag for blodprøve og ul, så krysser fingrene for at det roer seg ned inni der og at det blir gode nyheter på fredag.
Gammel 24-06-2013, 15:57   #7
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Da har de satt inn en blastocyst i dag. Jeg var overstimulert og pga det ville de ikke sette inn to som var den egentlige planen. Jeg skal også tilbake på fredag for blodprøve og ul, så krysser fingrene for at det roer seg ned inni der og at det blir gode nyheter på fredag.
Hva er grunnen til at de ville sette inn to, når det er første IVF?

*nysgjerrig*

Grattis som ruger!
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-06-2013, 19:06   #8
Lullaby
Stadig innom

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Me87 Vis innlegg
Hva er grunnen til at de ville sette inn to, når det er første IVF?

*nysgjerrig*

Grattis som ruger!
Takk.

De har visst en policy på at når man er over 35 år (og jeg er 36), så kan de sette inn to på første forsøk dersom det er ønskelig og ingenting helsemessig tilsier at man ikke skal klare et eventuelt svangerskap med tvillinger.

Vi spurte om det selv, så mulig de ikke tilbyr det dersom man ikke har ett spesielt ønske om det, uten at jeg vet det helt sikkert.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder