Ønskebarn forum  
Gammel 24-02-2015, 19:39   #1
Nilo
Fersk på forum

Nilo sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hordaland
Standard Barnehagestart?

Har akkurat sendt inn søknad om barnehagestart fra høsten for vår lille skatt. Jenta vår var 20 mnd da vi henta ho heim i juli 2014. Vi kommer til å være heime med ho i 13 mnd før vi tenker at ho starter i bhg. Ho vil være ca 34 mnd ved bhg start. Noe i meg sier at vi bør vente litt til, en annen del av meg sier at det er helt fint å begynne til høsten. Ho er veldig sosial og eg trur ho vil like seg i bhg, men samtidig holder eg litt igjen med tanke på tilknytning. Tilknytning har gått fint så langt, men ho er også ganske tillitsfull til andre voksne.

Hørere gjerne fra deres erfaringer. Kor lenge var de heime med adoptivbarna deres? Og kva erfaringer har de rundt barnehagestart og tidspunkt for den?

Takknemlig for innspel.
Nilo er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-02-2015, 21:55   #2
Smily
Stadig innom

Smily sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Nilo Vis innlegg
Har akkurat sendt inn søknad om barnehagestart fra høsten for vår lille skatt. Jenta vår var 20 mnd da vi henta ho heim i juli 2014. Vi kommer til å være heime med ho i 13 mnd før vi tenker at ho starter i bhg. Ho vil være ca 34 mnd ved bhg start. Noe i meg sier at vi bør vente litt til, en annen del av meg sier at det er helt fint å begynne til høsten. Ho er veldig sosial og eg trur ho vil like seg i bhg, men samtidig holder eg litt igjen med tanke på tilknytning. Tilknytning har gått fint så langt, men ho er også ganske tillitsfull til andre voksne.

Hørere gjerne fra deres erfaringer. Kor lenge var de heime med adoptivbarna deres? Og kva erfaringer har de rundt barnehagestart og tidspunkt for den?

Takknemlig for innspel.
Hei Nilo

Dette er alltid et vanskelig dilemma, når er de egentlig klare for Bhg start? Hvis du er usikker kan det være lurt å tenke better safe than sorry. Spm er om dere har råd til å være hjemme i ulønnet perm.

Du skriver at veslemor fortsatt er noe ukritisk til andre voksne og det kan være et tegn på at hun ikke er klar. Samtidig er det jo et halv år til oppstart og mye kan skje frem til da. Er det en stor bhg? Vet du om de har kompetanse på tilknytning?

Jenta vår var 16 mnd da vi fikk henne. Hun begynte i Bhg etter ca ett år. Det opplevdes veldig motstridende å jobbe for at hun skulle slippe til andre omsorgspersoner etter at vi jo hadde skjermet henne veldig frem til da. Hun begynte i en liten familiebhg som kunne mye om tilknytning. Vi endte opp med at vi de første mnd brukte Bhg som en åpen Bhg hvor jeg og mannen byttet på å være til stede hele tiden. Vi ivaretok alle omsorgsoppgaver. Vi lot henne bli kjent med miljøet, barna, de ansatte litt på avstand og rutinene. Etter noen mnd begynte vi forsiktig å trekke oss litt tilbake, i starten kun 10 min.

Vi opplevde at hun på den tiden syntes det var litt spennende med nye mennesker som besøk i Bhg, vikarer osv. Hun fikk derfor en primærkontant som hadde ansvar for henne så langt det praktisk lot seg gjøre. I tillegg var hun kun 3 korte dg i uka i Bhg.

Parralelt fortsatte vi å skjerme henne privat i lang tid. Fasiten vil vi jo aldri få, om det hadde vært bedre å vente enda lenger. Vi kan imidlertid fastslå at hun er veldig sunt kritisk til fremmede i dag. Vi merket også stor forskjell på henne år 2 i Bhg. Da virket hun mye tryggere. I høst byttet hun Bhg fordi hun hadde vokst fra familiebhg og det byttet har gått veldig bra heldigvis.

Jeg kommer alltid tilbake til Joachim Haarklou sitt sitat, "barnehager er et nydelig sted for trygge barn med tilknytningen på plass".

Lykke til 😃
Dokumenter sendt til Peru Mai 2009
Godkjent i Peru 27 januar 2010
Tildelt verdens nydligste datter i september 2011

Smily er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-02-2015, 17:49   #3
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Våre to jenter var hhv 10 mnd og 14 mnd ved hjemkomst

Vi var hjemme med begge i overkant av 1 år. Etter det valgte vi dagmamma til begge, slik at det skulle være små forhold utenfor heimen. Dagmammaene vi brukte var damer vi kjente, og som var hjemme med egne døtre. Vår eldste var 10 mnd hos dagmamma, og den yngste 6 mnd. I dagmammaperioden jobbet vi begge litt redusert, slik at oppholdsstid hos dagmamma var fra 8 til 14.

Fra høsten de skulle fylle 3 år, startet de i bhg. Vi valgte en liten, privat bhg. med kun én avdeling. Det var litt av grunnen til at vi ventet med bhg.start, da denne bhg ikke hadde småbarnsavd., og vi ikke ønsket at barna våre skulle være nødt til å bytte bhg etter kort tid.

Den høsten storesøster begynte i bhg., var jeg sykemeldt noen mnd. og etter at storesøster hadde vært i bhg. 6 mnd. fikk vi lillesøster. Begge deler ga rom for kortere daglig oppholdsstid i bhg. for storesøster, noe som vi mener var bra for henne. Lillesøster (og jeg) var mye i storesøsteren bhg mot slutten av permisjonstiden, slik at hun var vel kjent med "opplegget" der da hun begynte der, selv om hun måtte 6 mnd til dagmamma før hun ble gammel nok til å få plass i bhg.

Vi var strålende fornøyde med bhg.valget!
Lite og oversiktlig miljø. Mye utetid og faste turdager. Stabile voksne. Både kvinnelige og mannlige ansatte.
Og med mannlig pedagogisk leder lærte begge våre å sykle uten støttehjul den våren de var knapt 4,5 år gamle

Tiden flyr, og nå er jentene våre hhv. 13 og 11 år.
Det er nesten ikke til å tro

Lykke til med valgets kval
..... men er enig med Smily om at det er bedre med sakte fart en stund til, om dere er i tvil.

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina
Noraforr er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-02-2015, 12:45   #4
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard

Vår datter var nesten 14 mnd ved overtakelse. Vi var hjemme med henne i 17 mnd før barnehagestart. Vi valgte en liten barnehage med egen småbarnsavdeling. Det var bare fem andre barn på avdelingen når jenta vår startet. Vi brukte ca 6 uker på tilvenning. Jeg hadde spart opp endel avspasering og så var vi heldig at mannen hadde brekt hånden 😉 og derfor kunne vi bruke ekstra lang tid på tilvenning. Starten var tøff for lillemor og hun klamret seg til mor den første tiden, men gradvis gikk det bra. Hun hadde en kontaktperson i begynnelsen og det var bra. Jeg gav dem heftet adoptivbarn i barnehagen som alle ansatte faktisk leste.
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-02-2015, 17:27   #5
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Frøkna mi var 13 mnd da vi kom hjem, og etter 14 mnd hjemme var det klart for barnehage. Korte dager de første ukene og en avdeling med 7 barn og 3 voksne. Det gikk rimelig greit, men gikk en stund før hun var helt trygg. Og det ble en ny runde med tilvenning året etter da det hun flyttet til storbarn, selv om en av de voksne flyttet med

Jeg ga barnehagen brosjyren Adopterte barn i barnehagen, og fortalte også de voksne på avdeling om tilknytning og behov for faste, trygge voksne. Det har det tatt på alvor.

Her om dagen fortalte ped.leder at flere av de ansatte nå skal på kurs i løpet av våren om nettop adopterte barn. Litt hektisk da hun fortalte det, så fikk ikke med arrangør eller "undertema". Nå har min jente ett år til i bhg, men hun er jo ikke første, og sikkert ikke den siste adopterte der - og jeg velger å tro de er blitt litt inspirert for kurs etter mine små drypp gjennom flere år.
Gammel 27-02-2015, 21:31   #6
Nilo
Fersk på forum

Nilo sin avatar

Standard

Hei dere.
Tusen takk for tilbakemeldinger! Nyttig å høre andres erfaringer. Sjølv om kvart barn er unikt så er det jo noen hensyn å ta for våre adopterte barn som er felles. Eg tenker foreløpig at vi ser det litt an framover våren. Må først se om vi får barnehageplass der vi har søkt. Har søkt plass i en mindre/mellomstor bhg. Hadde egentlig lyst å søke i en enda mindre bhg, bare ein avd med 10 barn (1-6 år), men har hørt at det kan bli litt sårbart med tanke på å finne vennskap. Kjenner innerst inne (i magen eller kanskje hjertet...) at eg har lyst å ha ho heime ei stund til, kanskje ut året. Da er ho fylt 3 år før ho evt begynner. Vi får ta ein diskusjon her i heimen om vi kan få til å ha lengre permisjon.

Eg trur ikkje aktuell bhg har særlig kunnskap om adopterte barn eller om tilknytning. Det heftet om adopterte barn i bhg har eg tenkt at eg kan ta med til den bhg ho evt begynner i, sammen med god dialog så håper eg at bhg personalet forstår kva dei må ta hensyn til.

Vi har hatt fokus på skjerming siden vi kom heim, men prøver også å finne ein balanse som fungerer for heile familien. Med ein pappa som arbeider turnus 2-4, så har de gitt oss muligheten til eit fleksibelt permisjonsuttak. Etter 6 mnd heime så har eg begynt litt i jobb igjen og jenta vår er da heime med pappaen. Vi kan nok få til ein fleksibel ordning til høsten også, for å evt utsette bhg start. Eg trur nok dette kan være bedre løsning enn bhg. (Dette låter nok ikkje heilt riktig i Haarklous ører, som vel meiner at vi ikkje skal dele på permisjonen..)

Tar gjerne imot fleire innspel!

Sist endret av Nilo : 27-02-2015 kl 21:38
Gammel 04-03-2015, 15:20   #7
venterveldig
Stamgjest

venterveldig sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Standard

Sitat:
Etter 6 mnd heime så har eg begynt litt i jobb igjen og jenta vår er da heime med pappaen. Vi kan nok få til ein fleksibel ordning til høsten også, for å evt utsette bhg start. Eg trur nok dette kan være bedre løsning enn bhg. (Dette låter nok ikkje heilt riktig i Haarklous ører, som vel meiner at vi ikkje skal dele på permisjonen..)

Tar gjerne imot fleire innspel!
Nei, men slik jeg kjenner Haarklous råd er det uansett bedre enn barnehage dersom barnet ikke er klart for det

Mamma til prinsesse født i Kina
Og mamma til liten prins hentet på Filippinene
venterveldig er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-03-2015, 17:58   #8
Nilo
Fersk på forum

Nilo sin avatar

Standard

Da er det avklart at vi utsetter barnehagestarten. Vi fekk plass til jenta vår i den barnehagen vi ønska og nå har vi fått avklaring på utsatt oppstart til des/Jan. Da blir vi heime med jenta vår i ca 17 mnd og ho har da fylt 3 år før ho begynner. Det kjennes riktig i mammahjertet
Takk for tilbakemeldingene!
Gammel 06-05-2015, 22:35   #9
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Da er det avklart at vi utsetter barnehagestarten. Vi fekk plass til jenta vår i den barnehagen vi ønska og nå har vi fått avklaring på utsatt oppstart til des/Jan. Da blir vi heime med jenta vår i ca 17 mnd og ho har da fylt 3 år før ho begynner. Det kjennes riktig i mammahjertet
Takk for tilbakemeldingene!
Så bra! Har ikke vært her på lenge og leste tråden først nå i kveld, men støtter valget ditt av hele mitt hjerte - og på grunnlag av våre erfaringer. Nyt tiden!

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder