Ønskebarn forum  
Gammel 12-11-2016, 07:53   #1
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: østfold
Standard Endrede regler barnepensjon

Hei

Jeg leste for ca 2 år siden en artikkel om et donorbarn som mistet sin mamma og som ikke hadde en forelder til. Og hun fikk kun 1/2 barnepensjon av NAV.

Regelverket var slik at selv om hun mistet sin forelder, som var 100% av hennes foreldre ( om man kan si det sånn), så fikk hun bare halv barnepensjon.I dommen ble det også lagt vekt på at moren hadde fått donorsæd som da ikke var lov i Norge.

Jeg har adoptert alene og rinte derfor NAV for å sjekke om det samme gjaldt datteren min om jeg skulle dø. Ved adopsjon så har norske myndigheter bestemt at det er ok at jeg gjør det alene, og jeg mente derfor at datteren min ikke burde risikere å få halv barnepensjon.( Og uansett så er det ikke barna som har valgt å ha en forelder, og derfor blir det feil at de skal rammes av foreldrenes valg.)

Etter utallige telefoner kom jeg til en dame som kunne fortelle meg at det for datteren min ville bli det samme som for donorbarn, men hun forsto hvor feil dette ble for barna. I ettertid har det kommet en endring av retningslinjene som gjør at donorbarn av enslige får full barnepensjon, og jeg tenkte derfor det var viktig at dere her inne får vite det. Ingen liker å tenke på sin egen dødelighet, men det er viktig å vite noe om hva som skjer i tilfelle det skjer.

Håper dette kan være til nytte for dere å vite.

Sist endret av løvetanna : 15-11-2016 kl 18:38
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 13-11-2016, 18:34   #2
Bing
Stadig innom

Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Rogaland
Standard

Så bra! Det var gode nyheter 👍🏻
Takk for info 😊

Bookmarks