Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Assistert befruktning > Generelt om prøving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-05-2019, 11:50   #1
IVFmedPGD
Fersk på forum

Medlem siden: May 2019
Standard Hvordan gjennomføre medisinering når man har en travel jobb som sykepleier?

Hei.

Har nylig startet IVF-prosessen etter ventetid på i underkant av 1 år. Ektemann og jeg må ha IVF med PGD i utlandet - noe som gir enda flere praktiske utfordringer og tilfører et ekstra stressmoment. Litt info: Jeg har fulltidsjobb som sykepleier og skal straks i gang med injeksjoner. Jeg har fortalt arbeidsgiver om at jeg skal gjennomgå IVF-behandling og vedkommende sier at man har forståelse for dette og vil forsøke å tilrettelegge for meg. Utfordringen ligger i at jeg føler at dette ikke blir overholdt, uten å gå videre inn på hvorfor. Injeksjonene jeg skal starte med skal taes på kveldstid og i hjemmesykepleien der hvor jeg jobber er det som oftest bare en sykepleier på jobb (på aftenvakt). Jeg kjenner allerede at jeg blir stresset av tanken på å passe på at injeksjonene blir tatt til rett tid, og det at jeg må bortforklare til kollegaer hvorfor jeg blir utilgjengelig mellom det og det tidspunktet (ikke aktuelt å fortelle dem om behandlingen). En annen ting som stresser meg er jo at jeg har et sykepleiefaglig ansvar for å følge opp pasientene og jeg er livredd for at noe skal oppstå med en pasient i det tidsrommet jeg skal settes injeksjoner på - for jeg må jo følge opp pasientene! Får noen et akutt illebefinnende må jeg jo så klart prioritere det!

Jeg lurer derfor på om noen av mine IVF-medsøstre kan gi råd og innspill til hvordan jeg kan håndtere dette eller hvordan kan jeg løse dette? Ville dere snakket med lege om sykemelding? Jeg ønsker å være i jobb så langt det går men kjenner mye på dette dilemmaet - jeg både vil og må oppfylle arbeidsplikten min, men på en annen side så vil jeg såklart ikke at jobben skal gå utover behandlingen min; at jeg ikke rekker å ta injeksjoner i tide eller glemmer det oppi alt stresset som kan ligge i en sykepleiers jobb. Jeg er fra før av ikke helt i form - trøtt og noe plaget med kvalme, mye plaget av hodepine.

Ps. Arbeidsplassen min har få sykepleiere og turnusen er lagt opp til en sykepleier på kveldstid. Leder kan ikke leie inn en ekstra sykepleier. Arbeidsplassen får heller ikke tilretteleggingstilskudd.

Håper at noen har innspill og på forhånd takk fra en ensom IVFer! <3

Sist endret av IVFmedPGD : 05-05-2019 kl 11:53
IVFmedPGD er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-05-2019, 13:32   #2
Lise85
Stadig innom

Lise85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Finnnmark
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av IVFmedPGD Vis innlegg
Hei.

Har nylig startet IVF-prosessen etter ventetid på i underkant av 1 år. Ektemann og jeg må ha IVF med PGD i utlandet - noe som gir enda flere praktiske utfordringer og tilfører et ekstra stressmoment. Litt info: Jeg har fulltidsjobb som sykepleier og skal straks i gang med injeksjoner. Jeg har fortalt arbeidsgiver om at jeg skal gjennomgå IVF-behandling og vedkommende sier at man har forståelse for dette og vil forsøke å tilrettelegge for meg. Utfordringen ligger i at jeg føler at dette ikke blir overholdt, uten å gå videre inn på hvorfor. Injeksjonene jeg skal starte med skal taes på kveldstid og i hjemmesykepleien der hvor jeg jobber er det som oftest bare en sykepleier på jobb (på aftenvakt). Jeg kjenner allerede at jeg blir stresset av tanken på å passe på at injeksjonene blir tatt til rett tid, og det at jeg må bortforklare til kollegaer hvorfor jeg blir utilgjengelig mellom det og det tidspunktet (ikke aktuelt å fortelle dem om behandlingen). En annen ting som stresser meg er jo at jeg har et sykepleiefaglig ansvar for å følge opp pasientene og jeg er livredd for at noe skal oppstå med en pasient i det tidsrommet jeg skal settes injeksjoner på - for jeg må jo følge opp pasientene! Får noen et akutt illebefinnende må jeg jo så klart prioritere det!

Jeg lurer derfor på om noen av mine IVF-medsøstre kan gi råd og innspill til hvordan jeg kan håndtere dette eller hvordan kan jeg løse dette? Ville dere snakket med lege om sykemelding? Jeg ønsker å være i jobb så langt det går men kjenner mye på dette dilemmaet - jeg både vil og må oppfylle arbeidsplikten min, men på en annen side så vil jeg såklart ikke at jobben skal gå utover behandlingen min; at jeg ikke rekker å ta injeksjoner i tide eller glemmer det oppi alt stresset som kan ligge i en sykepleiers jobb. Jeg er fra før av ikke helt i form - trøtt og noe plaget med kvalme, mye plaget av hodepine.

Ps. Arbeidsplassen min har få sykepleiere og turnusen er lagt opp til en sykepleier på kveldstid. Leder kan ikke leie inn en ekstra sykepleier. Arbeidsplassen får heller ikke tilretteleggingstilskudd.

Håper at noen har innspill og på forhånd takk fra en ensom IVFer! <3

Hei. Så spennende at dere starter opp nå.

Ser utfordringen din spesielt på kveldstid med jobben. Har du tenkt noe på hva konkret arbeidsgiver kunne gjort for å tilrettelegge for deg? Er ikke alltid så lett for en leder å vite helt hvor skoen trykker og hva arbeideren faktisk trenger.

Kanskje å ha andre vakter enn kveldsvakter er enklest. Eller kanskje tidspunktet for injeksjonen kan settes til rett etter jobb, da kan de bli lett og huske.

Skal selv starte med IVF nå i vår, så vet ikke hvor lang tid enn bruker på infeksjonene.

Påvist endometriose 2004
Vært forsiktig prøver siden 2006
Lap 2012
2018 lap
Henvist IVF DES 2018.
2019 ?
Lise85 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-05-2019, 22:27   #3
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Dette med medisineringen er en logistikkutfordring for alle som er i jobb, men jeg tror ikke noen har tatt ut sykemelding av den grunn. Derimot er det mange som blir dårlige av medisineringen og derfor ender opp med sykemelding likevel, men det vet man gjerne ikke før man har prøvd.

Vedr. det rent praktiske vil jeg tro at du som sykepleier har en stor fordel med at du faktisk allerede kan og er mer eller mindre rutinert på å sette sprøyter? Jeg har selv satt sprøyter kl. 10 om kvelden på fest der jeg måtte snike meg ut på badet. Selve stikkingen er fort gjort, men det varierer litt på sprøytene om de må ligge i kjøleskap, og om de må blandes ut rett før eller er ferdigblandet på forhånd. Som uerfaren legkvinne syntes jeg at forberedelsen av sprøytene var verre enn selve stikkingen. Men om man er effektiv, trenger det ikke ta lenger enn at det kan dekkes over med et lengre dobesøk. Om du må oppbevare dem i kjøleskapet mens du er på jobb, kan du kasnkje legge dem i en matboks slik at det bare ser ut som matpakke?

Mange har alarm på mobilen for å huske på når medisinene skal tas. Du kan jo snakke med behandler om dette, men jeg er rimelig sikker på at 1/2-1 times slingringsmonn før eller eller opprinnelig oppsatt tidspunkt som regel går greit. Så da skal du kunne gjøre deg ferdig med en pasient før du løper på toalettet og setter sprøyten

Men om du kunne byttet til dagvakter uten å vekke for mye oppstyr, ville jo det vært fint, med mindre tidspunktet for sprøytesettingen kan endre seg underveis?

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals

Sist endret av Sent Ute : 05-05-2019 kl 22:29
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-05-2019, 22:29   #4
IVFmedPGD
Fersk på forum

Standard

Takk for tilbakemelding Lise85!

Ja, det er deilig å endelig ha kommet i gang etter nesten 1 år! Jeg vet at arbeidsgiveren dessverre ikke har anledning til å tilrettelegge for meg. Det er få på jobb på kveldstid og ingen sykepleier som kan jobbe ekstra. Det er heller ikke aktuelt for andre sykepleiere å ta flere senvakter (ta vakter fra meg) da de allerede jobber 2-3 senvakter i uka. Jeg tenkte på å sette injeksjonene etter jobb, utfordringen ligger i at jeg kan være hjemme alt fra 23.00 til 02.00. Jeg må opp tidlig hver dag for å spraye og tror kanskje ikke det er optimalt for meg å sette injeksjoner så sent på kvelden, særlig fordi jeg kjenner mye på tretthet og hodepine :S Har lyst til å ha muligheten til å legge meg før 23.30 når jeg har vært på tidligvakt ;) Jeg tror det varierer hvor lenge en bruker på injeksjonene - alt etter om de er ferdigfylt eller må blandes, evt. gjør vondt å injisere kanskje.

Jeg takker uansett for forslagene dine! De har fått meg til å tenke på alternative løsninger. Retrospektivt tror kanskje at noe av det jeg var ute etter ved det jeg skrev tidligere, handler om tilbakemeldinger på hvor grensen går for når en bør prioritere seg selv i en IVF-prosess. Hva tenker du? Eller andre?? Det er en fysisk og psykisk påkjenning i mer eller mindre grad, det å gjennomgå IVF (i utlandet i tillegg). Er det greit å generelt sett prioritere seg selv og helsa si over jobben i en kort, viktig og avgjørende periode av livet?

Ønsker deg forøvrig masse lykke til med oppstart av IVF <3
Gammel 05-05-2019, 22:38   #5
IVFmedPGD
Fersk på forum

Standard

Takk for tilbakemelding Sent Ute!

Nyttig å høre fra en som har gjennomført dette rent praktisk. Jeg tenkte på sykemelding hvor jeg kun benytter tid til å ta injeksjoner (uten stress og press) for så å jobbe resten av dagen, hver dag ;) Jeg er godt vant med å sette injeksjoner, men har aldri prøvd på meg selv ;) Er spent på dette! Jeg skal bruke Gonal F og Menopur. Erfaringer med disse? Det står gjerne i forpakningen om jeg må blande ut rett før? - det må jeg sjekke Det du sier om slingringsmonn var et godt poeng På en privatklinikks hjemmeside så jeg at de anbefalte injeksjoner mellom 18 og 21 (uten at det sto hvorfor). Jeg skal høre med behandler om dette. Kanskje det t.o.m er mulig å sette dem på morgenen(?)

Igjen, tusen takk for tilbakemelding
Gammel 06-05-2019, 07:33   #6
Rubia
Husvarm

Medlem siden: Jan 2016
Sted: Østlandet
Standard

Min mening er at du absolutt bør prioritere deg selv hvis du er i IVF behandling. Det vil mest sannsynlig bedre prognosene dine for å lykkes fordi du reduserer stressnivået og sørger for å holde deg til medisinregimet. Og det vil igjen føre til mindre anstrengelser for deg med færre forsøk og som en følge av det, mindre økonomisk belastning.
Hvis du synes det er vanskelig å sykemelde deg, så husk at der å få barn også er en samfunnsoppgave som er ønsket.
Hjertelyd hørt ved UL 05.07.16, men MA oppdaget 25.07.16
EA ved BCN IVF 28.11.16 SA i uke 5
ED ved Riga IVF 30. juni 2017 negativ
ED i Riga 5. mars 2018 negativ
ED i Riga 9. juli 2018 positiv. Hjertelyd 04.08. 💕Jente. Termin 30.03.19, pks 18.03.19 (38+5)
Ei nydelig jente kom til verden 18. mars 2019 og endret våre liv for all tid.
Rubia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-05-2019, 16:37   #7
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Takk for tilbakemelding Sent Ute!

Nyttig å høre fra en som har gjennomført dette rent praktisk. Jeg tenkte på sykemelding hvor jeg kun benytter tid til å ta injeksjoner (uten stress og press) for så å jobbe resten av dagen, hver dag ;) Jeg er godt vant med å sette injeksjoner, men har aldri prøvd på meg selv ;) Er spent på dette! Jeg skal bruke Gonal F og Menopur. Erfaringer med disse? Det står gjerne i forpakningen om jeg må blande ut rett før? - det må jeg sjekke Det du sier om slingringsmonn var et godt poeng På en privatklinikks hjemmeside så jeg at de anbefalte injeksjoner mellom 18 og 21 (uten at det sto hvorfor). Jeg skal høre med behandler om dette. Kanskje det t.o.m er mulig å sette dem på morgenen(?)

Igjen, tusen takk for tilbakemelding
Utfordringen med å få sykemelding er at ivf-behandling i og for seg ikke kvalifiserer (jeg har selv erfart at NAV har kalt fertilitetsbehandling en "sosial årsak", les: ikke gyldig medisinsk grunn), så da må man ha en sympatiserende lege som ikke er regelrytter, og kan tenke litt utenfor boksen. Det er den formelle delen. Rent moralsk er jeg helt enig med Rubia her. Klinikken min har også påpekt at hormonbehandlingen ikke vil ha optimal effekt om man er stresset og bekymret underveis. Dessuten kan det gå utover eggkvaliteten. Er ikke sikkert at norske leger er enige i den vurderingen, men om du også har andre helseutfordringer, kan det bli en stor belastning. Jeg la innspurten av det første store forsøket mitt til ferietiden, men det er jo slett ikke alltid det lar seg gjøre. Langsiktig planlegging er generelt en stor utfordring.

Gonal F var ok så lenge dosen jeg skulle ha samsvarte med dem som fantes i sprøytene. Ble litt verre når jeg bare skulle bruke halvparten hver gang. Men Menopur var utvilsomt verstingen med mye blanding og styr. Sikkert ikke like avskrekkende for en sykepleier da Tror begge skulle tas subkutant, så slik sett var det greit sette dem på seg selv. Tror også begge måtte oppbevares i kjøleskap, men mulig jeg blander med eggløsningssprøyten.

født 21+3
født 21+5
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-05-2019, 18:25   #8
IVFmedPGD
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Rubia Vis innlegg
Min mening er at du absolutt bør prioritere deg selv hvis du er i IVF behandling. Det vil mest sannsynlig bedre prognosene dine for å lykkes fordi du reduserer stressnivået og sørger for å holde deg til medisinregimet. Og det vil igjen føre til mindre anstrengelser for deg med færre forsøk og som en følge av det, mindre økonomisk belastning.
Hvis du synes det er vanskelig å sykemelde deg, så husk at der å få barn også er en samfunnsoppgave som er ønsket.
Takk for tilbakemelding Rubia!

Det er godt å høre fra andre at det er lov å prioritere seg selv Jeg har aldri hatt for vane å gjøre det, og kjenner det allerede på samvittigheten - det at jeg har lyst til å prioritere tid til selvmedisinering og ha ro rundt dette. Jobben jeg har er veldig stressende i seg selv, og jeg opplever det enormt stressende å kombinere med IVF, som i tillegg må gjennomføres i utlandet. Mye som må gjøres i arbeidstid av injeksjoner og telefoner hit og dit bl.a for å få sykehus i Norge til å bestille flybilletter etc (kun åpent på dagtid). Det ligger kanskje noe utsagnet i "man må ta vare på seg selv før man kan ta vare på andre " ? Tusen takk for støtten din <3
Gammel 06-05-2019, 18:44   #9
IVFmedPGD
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Utfordringen med å få sykemelding er at ivf-behandling i og for seg ikke kvalifiserer (jeg har selv erfart at NAV har kalt fertilitetsbehandling en "sosial årsak", les: ikke gyldig medisinsk grunn), så da må man ha en sympatiserende lege som ikke er regelrytter, og kan tenke litt utenfor boksen. Det er den formelle delen. Rent moralsk er jeg helt enig med Rubia her. Klinikken min har også påpekt at hormonbehandlingen ikke vil ha optimal effekt om man er stresset og bekymret underveis. Dessuten kan det gå utover eggkvaliteten. Er ikke sikkert at norske leger er enige i den vurderingen, men om du også har andre helseutfordringer, kan det bli en stor belastning. Jeg la innspurten av det første store forsøket mitt til ferietiden, men det er jo slett ikke alltid det lar seg gjøre. Langsiktig planlegging er generelt en stor utfordring.

Gonal F var ok så lenge dosen jeg skulle ha samsvarte med dem som fantes i sprøytene. Ble litt verre når jeg bare skulle bruke halvparten hver gang. Men Menopur var utvilsomt verstingen med mye blanding og styr. Sikkert ikke like avskrekkende for en sykepleier da Tror begge skulle tas subkutant, så slik sett var det greit sette dem på seg selv. Tror også begge måtte oppbevares i kjøleskap, men mulig jeg blander med eggløsningssprøyten.

Nok en gang takk for tilbakemelding Sent Ute! Forstår godt det du sier og er jo delvis enig i det Jeg ønsker ikke å være 100% sykemeldt fra jobb men jeg har utfordringer med å kunne selvmedisinere i arbeidstiden, samt unngå stress da jeg som oftest er alene sykepleier, til vanlig har høyt arbeidspress og mye ansvar og i tillegg må være tilgjengelig hvis en pasient blir akutt dårlig. Jobben har over lang tid bidratt til stress, selv før jeg begynte med IVF - jeg føler meg "aktivert" hele tiden, og det påvirker både søvnlengde og søvnkvaliteten.

IVF som må gjennomføres i utlandet gir meg mer stress og bekymringer - jeg forsøker å slappe av og tenke positivt men opplever det som vanskelig. Jeg tenker på alt jeg må koordinere av telefoner og avtaler - eks. be sykehuset om å bestille flybilletter i riktig tid og om flyet i det hele tatt kommer til å gå (ofte problemer med kanselleringer der hvor jeg bor). At man skal rett fra egguttak og ta to flyvninger for å komme hjem er et annet eksempel på et av mange scenarioer jeg tenker på og som dessverre gir en slags uro. Vi har ventet nærmere 1 år på dette og hadde ikke valget om å bestemme når vi skulle begynne. Jeg tenker mye på at jeg ikke vil at jobben skal "ødelegge" for noe som er så viktig for en og som en har ventet så lenge på, og gjerne må vente enda lenger på hvis/når man må forsøke en 2.gang, 3.gang osv.

Det optimale hadde vært å få til en ordning hvor en kan ta en halvtime/20 min "fri" fra jobben for å sette injeksjoner i fred og ro slik at en vet at alt blir gjort rett - for så å gå tilbake til jobben deretter

Tusen takk for dine innspill og støttende ord! Kan jeg forresten spørre deg om du var i jobb gjennom hele sprøyteperioden? Altså var formen såpass at du kunne, og har/hadde du en stressende og fysisk tung jobb?
Gammel 06-05-2019, 23:20   #10
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Nok en gang takk for tilbakemelding Sent Ute! Forstår godt det du sier og er jo delvis enig i det Jeg ønsker ikke å være 100% sykemeldt fra jobb men jeg har utfordringer med å kunne selvmedisinere i arbeidstiden, samt unngå stress da jeg som oftest er alene sykepleier, til vanlig har høyt arbeidspress og mye ansvar og i tillegg må være tilgjengelig hvis en pasient blir akutt dårlig. Jobben har over lang tid bidratt til stress, selv før jeg begynte med IVF - jeg føler meg "aktivert" hele tiden, og det påvirker både søvnlengde og søvnkvaliteten.

IVF som må gjennomføres i utlandet gir meg mer stress og bekymringer - jeg forsøker å slappe av og tenke positivt men opplever det som vanskelig. Jeg tenker på alt jeg må koordinere av telefoner og avtaler - eks. be sykehuset om å bestille flybilletter i riktig tid og om flyet i det hele tatt kommer til å gå (ofte problemer med kanselleringer der hvor jeg bor). At man skal rett fra egguttak og ta to flyvninger for å komme hjem er et annet eksempel på et av mange scenarioer jeg tenker på og som dessverre gir en slags uro. Vi har ventet nærmere 1 år på dette og hadde ikke valget om å bestemme når vi skulle begynne. Jeg tenker mye på at jeg ikke vil at jobben skal "ødelegge" for noe som er så viktig for en og som en har ventet så lenge på, og gjerne må vente enda lenger på hvis/når man må forsøke en 2.gang, 3.gang osv.

Det optimale hadde vært å få til en ordning hvor en kan ta en halvtime/20 min "fri" fra jobben for å sette injeksjoner i fred og ro slik at en vet at alt blir gjort rett - for så å gå tilbake til jobben deretter

Tusen takk for dine innspill og støttende ord! Kan jeg forresten spørre deg om du var i jobb gjennom hele sprøyteperioden? Altså var formen såpass at du kunne, og har/hadde du en stressende og fysisk tung jobb?
Om du har fått søvnproblemer pga. stress på jobb, burde det være god nok grunn til å sykemelde deg - legen trenger ikke å nevne noe om ivf i sykemeldingen Har også hørt at de som får innvilget forsøk gjennom det offentlige, får en kort sykemelding ifbm. egguttak - vil tro at sykehuset her hjemme som organiserer alt, vil sørge for den?
Jeg var i jobb gjennom hele sprøyteperioden, ja, men jeg hadde en relativt rolig kontorjobb som ikke var fysisk tung, og gikk likevel på en smell etterpå. Det var særlig forsøket med lang protokoll som tok helt knekken på meg - med de korte gikk det sånn noenlunde greit. Før forsøkene aborterte jeg i uke 12 (spontan graviditet) mens jeg hadde en ekstremt stressende jobb, og jeg er fremdeles overbevist om at det var grunnen til at jeg mistet. Så ja, om du er i tvil, ikke prioriter jobben nå og risiker å angre på det senere. Det høres ut for meg som om du vet svaret allerede Jeg skal være den første til å skrive under på at all organiseringen rundt det hele krever sitt.

født 21+3
født 21+5