Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-06-2014, 07:57   #11
Storfamilie
Stadig innom

Medlem siden: Aug 2012
Standard

Nei så kjedelig beskjed å få. Nå er det lov å være lei seg og oppgitt. Virker uforståelig at beslutningen bygger på antakelser og ikke tatt hensyn til legerapporter du faktisk har levert inn. En anke er vel definitivt på sin plass. Lurte også på om det er lo å be om et møte i sånne saker?? Har du undersøkt det?
Ønsker dere masse lykke til videre!
Storfamilie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-06-2014, 09:08   #12
monstef
Fersk på forum

Medlem siden: Aug 2009
Standard

Vi ble kalt inn til møte hos Bufdir før vi ble godkjente på grunn av mannens diagnose siden ingen tidligere søkere har hatt denne diagnosen. På dette møtet ble mannens kapasitet nøye diskutert og det ble fokusert på min avlastningskapasitet og vår samarbeidsevne.
Dette gjalt spesielt på rutiner (leggetider, henting\ bringing i barnehage, oppfølging i helsevesenet osv).

Om dere redegjør for noe tilsvarende... at mannen din kan ta hovedansvaret med slike rutiner slik at Bufdir ser at dere har reflektert mye over dette og fremhev deres gode samerbeidsevne og fleksibilitet?

Ønsker dere lykke til med anken.

Mvh monstef
monstef er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-06-2014, 11:52   #13
Tyr75
Flyttet inn

Tyr75 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Akershus
Standard

Sender en . Er så utrolig at man ikke kan være litt menneskelig når man skal adoptere

Når det gjelder anken, så har dere jo ikke noe å tape. Skjønner godt at det føles tungt og nytteløst, men tenker at grunnlaget for en anke, er jo akkurat det at de ikke har tatt hensyn til legene som kjenner deg og din situasjon best. Det må vel gå ann å sette spørsmålstegn ved dette? Vet ikke om det vil endre utfallet, men da får du hvertfall sagt hva du mener om saken

En til

Etter 3 ICSI og 1 frys satte vi en stopper for prøvingen.
Sykdom satte stopper for adopsjon, så da blir det oss to...
Tyr75 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-06-2014, 13:32   #14
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Tusen takk for innspill og omtanke, alle sammen.

Ja, det er helt klart for oss nå at vi skal anke. Jeg tenkte også å be om et møte.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-06-2014, 13:31   #15
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Ingen hyggelig melding å få, og forstår at du er litt i sjokk og sinne. Men, som de andre skriver her har dere ikke noe å tape på å anke. Jeg ser dere har bestemt dere for det også. Vil anbefale at dere også bruker advokat i utarbeidelsen av anken.

Møte med BUFdir er sikkert også lurt, så får de møte menneskene bak alle papirene. Lykke til - jeg krysser fingrene for dere
Gammel 19-06-2014, 21:03   #16
Helenia
Stadig innom

Helenia sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Aust-Agder
Standard

Hva med å be om et personlig møte med saksbehandlerne i Bufetat som har tatt avgjørelsen???? Vet jeg tidligere har lest om andre som har bedt om det her inne, og jeg har også lest om søkere som har fått omgjort avslag etter å ha sendt klage. Bufetat skal se på den SAMLEDE omsorgsevne dere som par har, og da er det jo et viktig poeng at din mann er, og hele tiden har vært helt frisk. Sender en stor klem til deg. Beskjeden dere har fått, er jo det man som søker er "livredd" for å få i posten, så forstår godt at du er litt i sjokk. Håper inderlig dere velger å sende en klage.

Adopsjonsprosess Colombia. Tildelt en gutt på 3 år nov-14.
:
Helenia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-06-2014, 23:16   #17
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Ser dere har bestemt dere for å anke, og det støtter jeg absolutt så sant dere orker det! Det er riktignok en belastning å investere enda mer tid og energi, men samtidig tror jeg at det er viktig å vite at en har prøvd, uansett utfall.
Anbefaler dere å lese veldig nøye evt. begrunnelse dere har fått for avslaget. Du skriver at de allerede har fått alle opplysninger, men når de bare har fått positive opplysninger og likevel gir avslag, er det altså et aller annet de har tenkt seg til selv. Det er bl.a. dette dere må imøtegå, f.eks. med ny, utvidet uttalelse fra lege, fra andre uhildede spesialister, fra barnevernet (som vel har vært på hjemmebesøk?), fra de andre barnas lærere, henvisning til andre saker el.l.
I tillegg til dette med samlet omsorgsevne som allerede er nevnt, dokumentere nettverk og andre ting som kan styrke din/deres sak. Har dere evt. andre som kan lese det dere skriver med kritisk blikk? Noen ganger er ting så selvfølgelig for en selv at en ikke skriver det klart nok. Det kan andre lettere se.
Vet ikke hvordan ankeprosessen er, men vil tro at det er neste nivå som skal behandle saken. Da er det viktig å se på hele saken under ett og dobbeltsjekke at det ikke finnes noe informasjon de må gjette seg til selv, men at alt er beskrevet.
Lykke, lykke til!
Gammel 20-06-2014, 00:10   #18
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Takk for gode innspill. Venninnen min er jusrist, og hun skal hjelpe oss å utforme anken. Uttalelser fra andre rundt oss er også noe vi skal vurdere.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-07-2014, 21:25   #19
silkestril
Stadig innom

silkestril sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Standard

Dere bør, hvis dere har økonomi til det, få tak i en advokat som kan vurdere om dere har en god sak, og som i så fall vil ta den. Advokater har større gjennomslagskraft.
silkestril er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-07-2014, 11:41   #20
Tulipps
Flyttet inn

Tulipps sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Oslo
Standard Advokat

Det kan være en idé å koble advokat inn i forbindelse med anke til Bufetat. Jeg kjenner flere som har lyktes i å snu Bufetats vurdering etter at en erfaren og dyktig advokat har vært inne i bildet.

Har også fått et inntrykk av at det å bruke advokat i seg selv "skremmer" Bufetat litt, uansett hvilke argumenter som finnes for og imot i de forskjellige sakene. Hvis man bruker advokat, vet Bufetat i alle fall at de har med noen å gjøre som ikke har tenkt å gi seg så lett. Av og til virker det nesten som om det blir en ren utholdenhetskamp mellom Bufetat og adopsjonssøkerne, og at Bufetat faktisk i enkelte tilfeller gir opp til slutt selv om de fortsatt holder på argumentasjonen sin.

Lykke til

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder