Ønskebarn forum  
Gammel 03-05-2015, 03:11   #1
Nordpolen
Fersk på forum

Medlem siden: May 2015
Sted: Oslo
Question Noen som har adoptert døve barn?

Hei, hei! Jeg er helt ny som medlem, selv om jeg har lest her tidligere og vært interessert i adopsjon lenge. Nå ser det ut som tiden snart kan være inne for å begynne prosessen.

Jeg er selv hørende men har lenge vært aktiv i tegnspråkmiljøet, har døve venner osv. og har lenge hatt lyst til å adoptere et barn som er døvt. Gjerne et litt større barn. Er det noen her som har erfaring med det? Jeg har fulgt med på Barn søker foreldre i de forskjellige foreningene men kan ikke huske å ha sett noen døve barn der. (Selv om jeg sikkert ikke har fått med meg alt, da!) Hadde flott å få vite om andres erfaringer. På forhånd takk!
Nordpolen er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-05-2015, 08:56   #2
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Standard

Hei! Min datter som ble adoptert fra Kina i 2010 er døv. Hun ble adoptert gjennom ordinært tildeling, og ingen ting i papirene hennes tilsa at hun hadde problemer med hørsel. Altså hun var ikke på noen liste for barn med spesielle behov. Hun var 1 år da hun kom til Norge, og hadde noe rest hørsel, og fikk etterhvert høreapparater. Disse ga ikke så god hjelp som håpet - så rett etter 3-års dagen fikk hun operert inn cochlea implantater på begge sider. Disse gjør at hun hører i situasjoner uten alt for mye støy rundt. Men, i mange situasjoner så er det jo det - og da er tegnspråk ett gode. Jeg vil at min datter skal få tilgang til 2 språk både norsk og norsk tegnspråk.

Jeg har hatt og har en bratt læringskurve, fordi jeg visste lite eller ingenting om døve, hjelpemidler, hjelpeapparat eller tegnspråk. Nå følger jeg foreldrekurset "Se mitt språk" for å lære tegnsspråk, og frøkna går i barnehage for hørselshemmede og skal etterhvert på skole for hørselshemmede. Vi bor i Oslo, så har heldigvis ett slikt tilbud. For barn som bor i mindre kommuner så er det mulighet for deltidsopphold på nærmeste skole for hørselshemmede noen uker i året, og man har også rett på undervisning i og på tegnsspråk i hjemmeskolen. Dette er det likevel litt ulik erfaring med, siden tegnspråk kompetanse ikke er like høy i alle kommuner i tillegg til at man også skal ha pedagogisk bakgrunn. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det bør uansett ikke være noen hindring - men en bør være beredt på noen kamper med både kommune/skole/ppt for å få det en faktisk har krav på. Dersom det blir aktuelt, så finnes det det mange grupper på Facebook for høreselhemmede, også en for Foreldreutvalget i Norges Døveforbund. De jobber veldig mye med akkurat dette, at alle skal få det de har rett på, nemlig undervisning i og på tegnspråk dersom det er noe en ønsker.

Jeg tenker at dersom du ser ett barn på listene for barn med spesielle behov med hørselshemming/døv så er du godt rustet i forhold til at du allerede er i ett tegnspråklig miljø. Du kjenner sikker til alle diskusjoner knyttet til tegnspråk/ikke tegnspråk, CI/ha.

Har du kommet i gang med prosessen, i forhold til sosial rapport og godkjenning. Det må du ha, for å kunne søke ett barn fra "spesielle behov" programmene.

Dersom du har flere spørsmål, send meg gjenre en PM. Så skal jeg svare så godt jeg kan. Lykke til!
Gammel 04-05-2015, 04:19   #3
Nordpolen
Fersk på forum

Medlem siden: May 2015
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av blund Vis innlegg
Hei! Min datter som ble adoptert fra Kina i 2010 er døv.

Jeg vil at min datter skal få tilgang til 2 språk både norsk og norsk tegnspråk.
Blund, tusen hjertelig takk for informativt og flott svar!! Ville ikke sitere hele men jeg setter veldig pris på det! Og jeg ble glad for å lese det du skriver om to språk - det synes jeg er veldig viktig. Interessant at datteren din kom gjennom det vanlige programmet, selv om jeg forsåvidt kjenner en amerikansk familie i samme situasjon. Flott at hun kom til akkurat deg!

Jeg kjenner til de forskjellige diskusjonene, ja, og jeg er jo veldig positiv til tegnspråk, kanskje spesielt siden jeg kjenner så mange unge og voksne døve som strevde som eneste døve eller tunghørte på skolen og så "fant seg selv" i tegnspråkmiljøet. Og om jeg skulle være så heldig å få adoptere en gutt eller jente som er døv så ville jeg absolutt brukt den første tiden på tilknytning og tegnspråk, og så vurdere de andre mulighetene etterhvert.

Jeg ser absolutt det du sier om større og mindre steder, det er vel Oslo og Trondheim som har best tilbud og større pedagogiske miljøer.

Jeg er helt i startgropa, sender deg en PM i morgen med litt mer personlige opplysninger! Og tusen takk igjen. Ha en fin uke!!
Nordpolen er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder