Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-06-2014, 13:57   #1
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard Vi har fått avslag på forlengelse av forhåndssamtykke

Til tross for at to leger har uttalt at de ikke er bekymret for at min helse vil være et hinder når det gjelder å adoptere et barn, har vi i dag fått avslag fra Bufetat på forlengelse av forhåndssamtykke grunnet usikkerhet mtp min helse i framtiden. Kort fortalt har jeg vært sykmeldt og jobbet redusert i to år pga en utbrentdiagnose. Jeg er nå veldig mye bedre og ser veldig lyst på egen helse i framtiden, noe begge legene mine gjør også.

Jeg kan ikke engang begynne å beskrive hvordan dette føles og jeg er usikker på om det i det hele tatt er verdt å klage på vedtaket. Begge legene mine har gitt sin uttalelse og jeg har skrevet en lang uttalelse selv. Er det noe å hente på å klage når alle opplysninger allerede er gitt?
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-06-2014, 14:54   #2
Clara
Nykommer

Medlem siden: Mar 2011
Standard

Uff, synes det er skremmende hvordan BUFetat overprøver legenes vurderinger. Jeg synes definitivt du skal klage! Det har du ingenting å tape på - tvert imot! Og særlig ved en diagnose som utbrenthet. Så vidt jeg har forstått er dette en diagnose som man kan bli helt friskmeldt fra, så synes det virker helt urimelig at BUFetat ikke tar dette i sin vurdering. Særlig ettersom du også har hatt fremgang, og legene bekrefter dette. Masse lykke til videre i prosessen! Håper virkelig du får medhold i en evt. "anke". Superklemmer til deg
Clara er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-06-2014, 14:56   #3
Papillon
Stadig innom

Papillon sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
Til tross for at to leger har uttalt at de ikke er bekymret for at min helse vil være et hinder når det gjelder å adoptere et barn, har vi i dag fått avslag fra Bufetat på forlengelse av forhåndssamtykke grunnet usikkerhet mtp min helse i framtiden. Kort fortalt har jeg vært sykmeldt og jobbet redusert i to år pga en utbrentdiagnose. Jeg er nå veldig mye bedre og ser veldig lyst på egen helse i framtiden, noe begge legene mine gjør også.

Jeg kan ikke engang begynne å beskrive hvordan dette føles og jeg er usikker på om det i det hele tatt er verdt å klage på vedtaket. Begge legene mine har gitt sin uttalelse og jeg har skrevet en lang uttalelse selv. Er det noe å hente på å klage når alle opplysninger allerede er gitt?
Hei.
Jeg kan ikke noe om forhåndssamtykke eller er i den prosessen. Men det høres ut som et litt tynt grunnlag for avslag, når du har to legeuttalelser som ikke er bekymret for deg. Dette må jo være en sak verdt å kjempe for! -selv om jeg vet at helsevesenet kan være tungt å kjempe mot. Bare så du ikke vil angre på at du ikke klaget i ettertid. Min erfaring som helsepersonell(skriver bl.a. En del søknader til NAV hjelpemidler) er at det er en lengre prosess(les vanskeligere ) å få igjennom noe ved ny søknad. I mine saker der jeg klager må set ofte mer informasjon/nye opplysninger.
Hva er det Bufetat mener, helt konkret, når de er bekymret for din helsetilstand(trenger ikke svare på dette)?
Er det noe i din/legenes beskrivelse som ikke er konkret nok? Kan det sies mer forståelig, språk som de kjenner? Er det andre enn lege og deg selv som kan skrive en slik uttalelse? Arbeidsgiver? Venner?familie? Noen som kjenner deg godt og vet hvordan du fungerer i hverdag nå og hva du har slitt med(ikke klarte tidlig i hverdagen). Forandring, forskjell. Hva som gir det positiv energi/trives i hverdag. Man kan nesten ikke være konkret nok. Forklar med eksempler for hverdagen og livet deres.

Vet ikke om du fikk noe svar på det du lurte på, men det er miner tanker.
håper det ordner seg for dere
1.FER sept 2014, negativt
4. ICSI feb 2015 gravid fra 05.03.15 - mistet i uke 5
2. FER juni 2015 avbrutt pga negativ ELtester
2. FER sept 2015 siste eskimo
Papillon er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-06-2014, 15:58   #4
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Papillon, jeg har skrevet et tydelig og grundig brev om hvordan hverdagen min er nå. Den er jo mye bedre enn den noen gang har vært, for det å bli syk har satt alt i perspektiv for meg og jeg har gjort store endringer som gjør at hele familien og jeg selv blomstrer. Dette har jeg vært tydelig på i brevet, så jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å tydeliggjøre dette?

Legene har også vært konkrete og tydelige. Jeg har ingen kronisk sykdom, jeg er i ferd med å bli helt frisk og det er fortvilende at Bufetat lar egen tvil (de har aldri møtt meg eller lest noe annet enn positive legeerklæringer) sette en stopper for at vi kan ta i mot et adoptivbarn.

Jeg tror ikke det er relevant å be familie og venner uttale seg - det er den usikre helseprognosen de begrunner det hele med, ikke omsorgsevne som sådan.
Gammel 17-06-2014, 15:58   #5
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Å Emm, det var ikke noe hyggelig lesing! Jeg synes du skal anke, og jeg synes Papilon har stilt gode spørsmål. Jeg har ett til: Kan din mann avlaste deg, dvs. har Bufetat sett nok på deres felles omsorgsevne, eller har de bare hengt seg opp i din (forbigående) tilstand?

Jeg tenker på deg, krysser fingrene og håper det ordner seg for dere!

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-06-2014, 16:00   #6
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av tinkerbell Vis innlegg
Å Emm, det var ikke noe hyggelig lesing! Jeg synes du skal anke, og jeg synes Papilon har stilt gode spørsmål. Jeg har ett til: Kan din mann avlaste deg, dvs. har Bufetat sett nok på deres felles omsorgsevne, eller har de bare hengt seg opp i din (forbigående) tilstand?

Jeg tenker på deg, krysser fingrene og håper det ordner seg for dere!
De har bare forholdt seg til min helsetilstand, så du har et poeng der. Jeg har en helt frisk mann og et stort familie- og vennenettverk.
Gammel 17-06-2014, 17:44   #7
Papillon
Stadig innom

Papillon sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
De har bare forholdt seg til min helsetilstand, så du har et poeng der. Jeg har en helt frisk mann og et stort familie- og vennenettverk.
Åååå. Sender deg goder tanker oghpper at det ordner seg (at Buetat ser helheten).
1.FER sept 2014, negativt
4. ICSI feb 2015 gravid fra 05.03.15 - mistet i uke 5
2. FER juni 2015 avbrutt pga negativ ELtester
2. FER sept 2015 siste eskimo
Papillon er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-06-2014, 18:25   #8
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Tusen takk for omtanke.

Jeg er rett og slett usikker på om det har noe for seg å anke når Bufetat allerede har fått alle opplysninger?

Det står at en anke rettes til Bufdir gjennom Bufetat - regner med at det betyr at noen andre skal behandle anken og at om de vurderer informasjonen og legeerklæringene med andre øyne enn saksbehandler i Bufetat så kan det finnes en mulighet for et mer positivt utfall for vår del?

Jeg er så lei meg for at vi har havnet i denne situasjonen og jeg gruer meg sånn til å fortelle dette til barna.
Gammel 17-06-2014, 20:58   #9
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Det har alltid noe for seg å anke, selv om det ikke kan gis flere opplysninger, hvis man kan poengtere at de ikke har tatt hensyn til opplysningene som forelå. Det er jo også andre saksbearbeidere i Bufdir. Men det blir mye slit for dere, og dere må avgjøre om dere orker å gå gjennom det.

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-06-2014, 00:17   #10
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Vi kommer til å anke med begrunnelse av at legeattestene er udelt positive med tanke på min helse og prognose og kapasitet til å ta i mot et adoptivbarn.

Jeg er litt i sjokk. Jeg har vært nervøs mens vi har ventet på svar fra Bufetat - samtidig så er det overrakende og vanskelig å forstå at legen i Bufetat som aldri har møtt meg overprøver uttalelser fra legene som har undersøkt meg på alle vis og behandlet meg. Det er en klaustrofobisk følelse at mennesker som ikke kjenner oss eller har møtt oss kan få ta en så viktig avgjørelse på vegne av familien vår.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder