Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-11-2014, 13:58   #1
Helenia
Stadig innom

Helenia sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Aust-Agder
Standard Nytt navn ved adopsjon av eldre barn?

Vi skal adoptere et barn som er ca 3 1/2 år ved overtakelse . Ingen av navnene egner seg spesielt godt på norsk. Gjennom alle anbefalinger jeg tidligere har lest om her inne og i adopsjonslitteratur, fremkommer det at man ihvertfall bør beholde et av de opprinnelige navnene som mellomnavn. Dette vurderer vi.

Vi har imidlertid fått et annet råd fra en som selv er adoptert, og som hadde et navn som ikke klang godt på norsk. Hun syntes ikke det var ok med dette "rare" navnet i oppveksten, selv om det bare kom i tillegg til et norskt navn. Hun anbefalte oss å kutte det opprinnelige navnet helt, og bare ha et Norsk navn. Vet at det ikke er noe fastit-svar på dette, men syns det hadde vært kjekt med en tilbakemelding fra noen av dere andre adoptanter som har tatt valg ifht. dette, og hvilke tanker og erfaringer dere har gjort dere om det.

Adopsjonsprosess Colombia. Tildelt en gutt på 3 år nov-14.
:
Helenia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-11-2014, 15:58   #2
Lia
Stadig innom

Lia sin avatar

Medlem siden: Jan 2013
Standard

Min kollega ble adoptert som treåring og har sine opprinnelige navn. Han sa at for han var det naturlig og var glad foreldrene beholdt begge hans navn da han kom til Norge. Navnene er internasjonale da om enn det første er veldig uvanlig i nord europa.
Gammel 22-11-2014, 16:20   #3
Milla76
Nykommer

Medlem siden: Jun 2007
Standard

Jenta vår var nesten 3 år da vi møtte henne første gang. Før vi fikk tildeling hadde vi tenkt å gi barnet et norsk navn, og beholde det opprinnelige navnet som mellomnavn. Da vi fikk tildeling, passet liksom ikke det norske navnet vi hadde tenkt på, og det føltes helt naturlig å beholde det opprinnelige navnet. Hun hadde tross alt hett det hun het i 3 år og det føltes litt rart å kalle henne noe annet.

Nå skal det sies, at selv om navnet hennes ikke er så vanlig i Norge, så egner det seg helt fint på norsk. Neste gang tror jeg vi kommer til å gjøre det på samme måte. Hvis navnet ikke funker på norsk i det hele tatt, kommer vi uansett til å beholde det opprinnelige navnet som mellomnavn.
Gammel 22-11-2014, 18:47   #4
nimda
Nykommer

Medlem siden: Jan 2013
Standard

Vi tenkte mye på dette og jeg leste et veldig fint kapittel om dette i boken "toddler adoption" bla. valgte en familie å la barna være med til å velge sine nye navn. Boken er basert på intervju med adoptivfamilier. Nå var gutten vår bare 20 måneder og reagerte ikke på navnet sitt når vi brukte det så dermed byttet vi med en gang. Ellers foreslår boka at man kan kombinere nytt og gammelt navn i en periode som dobbeltnavn og så langsomt la det gamle navn forsvinne. Det var det vi hadde tenkt å gjøre men det føltes ikke nødvendig.

Ellers kan jeg si at vi endte med to mellomnavn, et fra slekten og et som er fra Kenya. da tenker jeg at han kan velge om han vil bruke et eller begge. Det var ikke det som var planen men som Milla76 måtte vi innse at navnene vi hadde valgt bare ikke ble rett til gutten vi hadde truffet, men han hadde flere navn og et av de ble fornavn og et annet ble mellomnavn ingen av disse navn var det som ble brukt på barnehjemmet.

Hjemme med Kina Juni 2017
nimda er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-11-2014, 19:20   #5
Harley
Nykommer

Medlem siden: Sep 2008
Standard

Jeg er med i en del fora og fb grupper. Både Norske, Danske, grupper med voksen adopterte, for og imot internasjonal adopsjon osv.. Det de aller fleste prater om, og da spesielt de voksne adopterte er hvor viktig det er å beholde navnet de ble gitt i fødelandet.
Jeg har forstått noe av grunnen er for å hedre noe av den historien våre barn tross alt har med seg.
Personlig har vi beholdt det navnet biologisk mor ga som mellomnavn. Det klinger absolutt ikke på Norsk, men han har da et helnorsk hovednavn ;) Jeg mener jo selv at vi bruker begge navnene, men jeg forstår at vi til daglig bare bruker det Norske. Jeg skriver konsekvent begge navnene.

(jeg kjenner forresten ganske mange adopterte, og alle bruker det opprinnelige navnet som mellomnavn, eller hovednavn)

Sist endret av Harley : 22-11-2014 kl 19:22
Harley er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-11-2014, 08:27   #6
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard

Gratulerer Helenia! Vår datter var 13 mnd når vi hentet henne. Vi valgte å gi henne norskt fornavn og beholde ett av hennes navn som mellomnavn. Det er nok ett vanskeligere valg når barnet er større.
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-11-2014, 10:57   #7
étoile
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2010
Standard

Gratulerer Helenia Vi beholdt vår datters kinesiske fornavn som andre fornavn og ga henne et norsk navn som første fornavn. Det norske navnet var oppkalling fordi jeg hadde et ønske om at navnet skulle være med og knytte henne tettere til slekta. Vår datter var skolejente da vi ble en familie. Hun synes dere bør beholde ett av navnene Hun har selv valgt å bruke det norske navnet på skolen og blant venner. I starten brukte vi det kinesiske fornavnet. Det var min datter som bestemte at hun ville bruke det norske navnet på skolen og informerte læreren om det. Jeg fikk høre det fra læreren

Sist endret av étoile : 23-11-2014 kl 11:06
étoile er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-11-2014, 13:27   #8
Helenia
Stadig innom

Helenia sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Aust-Agder
Standard

Tusen takk for innspill Ser jo at alle dere også anbefaler å beholde opprinnelig navn, og det er nok det vi kommer til å gå for. Føles mest riktig, og jeg ser poenget at det er en viktig del av historien barnet faktisk får med seg fra sin første levetid. Vil jo sikkert også være rart for ham om vi plutselig kaller ham noe helt annet, når han er såpass stor som han er. Men det opprinnelige blir nok som mellomnavn, da det høres litt rart ut på norsk Blir nok å bruke begge i en periode, så får vi bare se hvordan det utvikler seg med navnebruken etterhvert. Hyggelig at datteren din, etoile, også kom med gode råd

Adopsjonsprosess Colombia. Tildelt en gutt på 3 år nov-14.
:
Helenia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-11-2014, 17:29   #9
Dollval
Nykommer

Medlem siden: Oct 2009
Standard

Vi har adoptert to ganger. En har beholdt opprinnelig navn som mellomnavn men den andre har kun sitt norske navn.
Skulle vi gått for en tredje adopsjon ville vi kun valgt norske navn.
Våre barn var 2 og 3 år ved overtakelse.
Dollval er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-11-2014, 21:21   #10
MorTy
Husvarm

MorTy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Ullensaker
Standard

Vi hadde mer eller mindre konkludert med at vi skulle beholde Kenyansk navn som mellomnavn, men legge til et norsk navn som fornavn før vi fikk tildeling. Etter tildeling ble vi enige om at førstenavnet vi hadde valgt passet med førstenavnet han hadde fra før og at vi skulle føle oss litt frem. Gutten vår var ganske nøyaktig tre år ved tildeling.

For oss ble det unaturlig å bytte navn på gutten mens vi hadde "bli kjent" perioden på barnehjemmet og dermed har mellomnavnet blitt hengende som det vi bruker til daglig. Han vet at han har to navn og kan dem, men bruker stort sett det Kenyanske selv også. At han var såpass gammel ved tildeling og overtakelse gjorde at vi syntes det ble feil å helt kutte ut å bruke det navnet han kjente seg selv som.

Navnet han har med seg fra Kenya er typisk engelsk, men funker rimelig greit på norsk, med litt halvengelsk uttale. Fordelen, slik vi tenker er at han beholder noe av historien, samtidig som han selv kan velge å bruke det litt mer norske førstenavnet når han blir eldre hvis han ønsker det.

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder