Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adopsjonsland > Colombia

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-04-2015, 15:08   #1
heon
Husvarm

heon sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Oslo
Standard Skravletråd for tilbakereise til Colombia

Vi får se hvor denne tråden bærer hen, det er kanskje ikke så stor aktivitet her inne lenger, men kanskje kan mine sommerfugler smitte over og få flere til å drømme seg bort eller fortelle. Vi skal nemlig kanskje ganske sikkert forhåpentligvis reise en uke til Bogota neste sommer! Gutten vår blir 6 i år og er i en fase hvor han er ganske motvillig til tanken på å dra til Colombia, dermed har vi enn så lenge slått fra oss tanken om en lengre tur slik som i regi av AF, men en uke går han med på - når det og er litt pga pappas jobb.

Da vi var på hentereise rakk vi bare være i Bogota i 4 uker pga rask rettsal, vi bodde på Halifax, så vi tenkte bo i området der (ved park 93), men bare for nysgjerrighetsskyld og i alle tilfelle; hvor bor adoptanter i disse dager? Finnes Las Palmas mer, og ble det sånn at personalet fra Halifax startet opp litt samlet på et nytt sted? De snakket hvertfall om det i perioden innen...

Nå må jeg hente vidunderet av en skolestarter i barnehagen, men mer spørsmål og flere sommerfugler slippes - så håper jeg noen leser og sier pip.
Gammel 27-05-2015, 09:40   #2
heon
Husvarm

heon sin avatar

Standard

Reisereporter fra Dagbladet hilste på Arturo og Bogota
Gammel 28-05-2015, 17:47   #3
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Vi har vært så heldige å adoptere to jenter fra Kina, i hhv. 2002 og 2005.
I mitt hode var det en selvfølge at vi skulle på tilbakereise med jentene våre når de ble 10-12 år gamle, for i mitt hode måtte det jo være spennende å se landet de kom fra. Og allerede i 2005 startet vi sparing for en tilbakereise til Midtens Rike.

Så havner vi ved to ulike anledninger (og to ulike årstall) på arrangement i Adopsjonsuka, hvor voksne adopterte fortalte om sine liv. Nå er jeg fullt klar over at ingen adopterte er like, men begge disse snakket om velmenende foreldre som tar barna med på tilbakereise, uten at barnet selv har gitt uttrykk for at dette er noe det ønsker. Alt i beste mening, selvfølgelig. Begge ga oss råd om å la en eventuell tilbakereise være barnets valg, og den ene av dem var svært skeptisk til at mange foreldre mener at en tilbakereise er et viktig bidrag for at barnet skal forstå fullt og helt "hvem de er".
For meg ble dette en sterk og tankevekkende opplevelse!

Vi har også snakket men flere familier som har vært på tilbakereise, hvor foreldrene i ettertid både ser og innrømmer at det nok var mer rørende for foreldrene å besøke landet, barnehjemmet, fosterhjemmet, hittestedet, e.l. enn det var for barnet/ungdommen.

Vi har derfor lagt tilbakereiseplanene på is, men sparer fortsatt penger, dersom behovet skulle melde seg senere i livet. Våre døtre er nå hhv. (snart) 12 og 14 år, og de ytrer ingen ønsker om å dra til Kina. "Hva skal vi der, liksom?"

Kanskje ikke dette svaret du ville høre, men en diskusjon rundt intensjonen ved tilbakereiser generelt, og ikke deres reise spesielt, syns i alle fall jeg ville vært interessant.

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina
Noraforr er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2015, 11:34   #4
heon
Husvarm

heon sin avatar

Standard

Synes det er fint du tar det opp Noraforr, og jeg er veldig enig i at foreldre ikke skal pushe apotivtematikk og lengre dyptgravende tilbakereiser.

Gutten vår er hverken interessert i eller aldersmessig moden for noen slik tilbakereise, men når det dukket opp en jobbgreie i Bogota for pappa så vil jeg være med! Jeg kan betrygge deg om at 5åringen selv får velge, og at han når som helst får ombestemme seg og være hjemme sammen mommo. Enn så lenge har han beveget seg fra skeptisk til begeistret, og jeg forsikrer deg om at det er han som styrer innholdet (bortsett fra pappas jobbegreie) i den lille uka vi er der. Vi skal bo på hotell i området vi bodde på hentereisen, men det er fordi der er mange parker og lekeplasser, pent, enkelt, moderne og populært blant vestlige turister. Monserrate (fjell med bane opp) blir det for alle tre, ellers blir det å kose oss og bade i basseng mens pappa jobber. Kunne ønske vi rakk å se sentrum (siden aldri vært) og dra en tur til botanisk hage (han elsker å lukte på og se blomster), men det er ikke mye vi rekker...og dessuten er det ikke opp til meg - det er mest jobb og dernest prinsen som styrer dagenes innhold.

Gammel 31-05-2015, 07:57   #5
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: østfold
Standard

Jeg har også tenkt at vi skal på tilbakereise en gang, og vi har snakket om det jevnlig. Min lille elleville er nå 7 år og stolt av landet hun ble født i.

Har også tenkt ift om det er mine behov eller hennes som blir dekket ved en tilbakereise, for jeg vil jo ikke pushe på henne dette. Men er rimelig sikker på at dette er noe hun vil.
For vår del ble dette ytterligere bekreftet etter at vi fikk kontakt med flere av de som jobber på barnehjemmet hun bodde på. Det skjedde en endring i henne som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal beskrive annet enn at hun fikk noe hun ikke hadde fra før av.

Jeg tenker at om man er usikker på hva barnet egentlig vil,så er det fullt mulig å reise på vanlig ferie i landet de ble født i på lik linje som man reiser til Thailand eller Spania. Trenger ikke besøke funnsted, barnehjem etc. Og skulle barnet i etterkant ønske å reise tilbake så kan man reise en gang til.

Dette er en rose til dere fra min lille elleville. Værsågod
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-06-2015, 14:06   #6
heon
Husvarm

heon sin avatar

Standard

Takk for hilsen og blomst Løvetanna.

Hvis noen av dere var på AF sitt juletremarked for et par år siden kanskje dere hørte en gutt gråte høytlydt da en (kinadoptert) jente vant den colombianske fotballtrøya. Han var rimelig utrøstelig gutten, faktisk tilnærmet verdens undergang i følge ham selv - til jeg fant ut å spørre moren til jenta om å bytte med dyrebøkene vi hadde vunnet! Han bærer trøya (som den utvokste før der igjen) med største stolthet, og forteller egenhendig om å være født i Colombia med glede og naturlighet overfor andre. Likevel så er han hverken i modus eller aldersmessig moden for noe som helst mer enn som du sier Løvetanna; en ukes "nøytral" ferietur. Så det er det det blir! Det skal ikke sippes eller hentydes til noe som helst til lille observant og filosof når vi står oppe på Montserrate og ser utover byen, bare peke utover og kunne få lov å se og si så vakkert det er!

Men jeg er uansett nysgjerrig på hva som skjedde med Halifax. Ingen som vet? Det skulle rives. Begynte de nytt sted, og hvor bor adoptanter nå om dagen?
Gammel 02-06-2015, 20:22   #7
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av heon Vis innlegg

Hvis noen av dere var på AF sitt juletremarked for et par år siden kanskje dere hørte en gutt gråte høytlydt da en (kinadoptert) jente vant den colombianske fotballtrøya. Han var rimelig utrøstelig gutten, faktisk tilnærmet verdens undergang i følge ham selv - til jeg fant ut å spørre moren til jenta om å bytte med dyrebøkene vi hadde vunnet! Han bærer trøya (som den utvokste før der igjen) med største stolthet, og forteller egenhendig om å være født i Colombia med glede og naturlighet overfor andre. ?
Husker det godt, jenta er venninne med min frøken, og vi var der sammen. Tror byttet var vellykket den andre veien også Så flott at han er stolt av Colombia

Jeg tenker også på reise til Kina. Enn så lenge er min frøken på 6 ikke interessert i Kina. Temaet er oppe med jevne mellomrom, på mitt initiativ. Hun synes det er gøy å se bilder fra hentereisen, fra da hun var liten. Enn så lenge er det lenge til det blir aktuelt med Kina tur, og tiden vil vise om det blir kun ferietur til et spennende land, eller om vi også oppsøker byen, barnehjemmet osv. Det må hun bestemme. Jeg tenker det kanskje blir aktuelt rundt 14-15 års alder
Gammel 03-06-2015, 09:04   #8
Gulli
Stadig innom

Gulli sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Standard

Halifax er revet ja. Vi var av de siste familiene som var der, og det er jo rart å tenke på at det ikke finnes lengre. Vi hadde det fint der da vi var på hentereise, men vi merket jo at ikke alt var helt tipp topp. De ansatte var nok bekymret for framtida. Jeg har lest en blogg fra noen som nettopp har vært på sin andre hentereise i Bogota. De kunne melde om at alle de ansatte har fått jobber og at eigeren fikk godt betalt for tomta. Hvis du er på Colombialisten på facebook kan du spørre om dette med hotell. Der har det pågått en diskusjon om dette. Adopsjonsforum kan sikkert også kontaktes for råd om valg av hotel.
Jeg husker forresten også godt episoden med colombia-skjorta. Det var bra det endte godt, hadde veldig vondt av han da han ble så lei seg.
Gammel 03-06-2015, 10:10   #9
heon
Husvarm

heon sin avatar

Standard

Morsomt at dere var der blund og Gulli. Gutten har elefanthukommelse så det (nå fine) minnet sitter nok spikret for et helt liv. Du må hilse dem blund og si at det er utrolig satt pris på. Fotballskjorta var størrelse voksen, så nå rekker den han ikke lenger til anklene - bare til knærne. Og Gulli - takk for at du delte! Jeg tror jeg må være den eneste igjen uten Facebook, men mannen kan sikkert titte innom gruppa og snuse opp litt info. Merker at å stikke innom her (forumet) setter i gang gamle og nye sommerfugler, er som jeg allerede gleder meg til å pakke selv om er et år til!

Men at, jeg synes det Norraførr var så god til å ta opp - og kanskje hele tråden for den del - hører hjemme under Adoptivforeldreforum, så spurt moderatorne om de vil flytte den dit.

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder