Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-08-2014, 15:50   #41
Ruth
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2014
Sted: Oslo
Standard

Dette må gå veien. Stå på, kjemp! De sier selv de er usikre, de må revurdere dette med tanke på hvor mye det betyr for dere, masse lykke til!
Ruth er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-09-2014, 14:00   #42
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Etter to nye måneder i Bufetat, gjentok de bare avslaget sitt og nå er det videresendt Bufdir. Bufdir ringte i går (forøvrig en hyggelig, ryddig og svært imøtekommende saksbehandler) med et ønske om enda mer dokumentasjon, og nå har det gått opp for oss at uansett om det skulle ende med et ja, så har tiden rent ut for oss pga av sendrektighet i byråkratiet. Jeg er overmannet av sorg, og jeg kaster ønsket om å være litt privat over bord og poster hele prosessen vår i Bufetat her. (Det er mulig at jeg lar det stå litt for så å fjerne det igjen.) Grunne til at jeg vil fortelle er både for å sette søkelys på at sendrektig saksbehandling kan stoppe en adopsjonsprosess og fordi vi nå er helt rådville og blir takknemlige for alt av innspill andre måtte ha.

Prosessen vår, for dere som har interesse og orker å lese:

- Vårt forhåndssamtykke gikk ut i mars og vi søkte om forlengelse i god tid. Alt av attester og vedlegg som skulle ligge ved søknaden var vedlagt.

- Jeg har vært syk og jobber fremdeles i 60% stilling av helsemessige årsaker, så vi visste at min helse ville være det viktige i saksbehandlingen - alt annet i vår livssituasjon er uendret siden sosialrapporten ble skrevet.

- Jeg er på bedringens vei fra en ikke-alvorlig, ikke-kronisk sykdom og to leger har uttalt seg udelt positivt om min kapasitet til å adoptere per i dag og om min prognose for framtiden (det foreligger ingen funn og legene sier at jeg blir helt frisk igjen).

- Saksbehandlingen fra Bufetat gikk tregt og de spurte om stadig nye opplysninger i løpet av en periode på flere måneder og det endelige avslaget kom først i slutten av juni.

- Vi klaget på beslutningen og grunnga klagen med at legeattestene er udelt positive mtp min helse og at vi anser Bufetats avslag med bakgrunn i at det "hesker tvil om min helse vil tåle belastningen av en adopsjon" er basert på Bufetats rådgivende leges antakelser og ikke basert på faktisk funn eller uttaleleser fra legene som har behandlet meg.

- Bufetat mottok klagen vår og istedet for å sende den direkte til Bufdir, valgte de å bruke ytterligere to måneder på å vurdere egen beslutning selv. I slutten av august fikk vi et brev der det stod at Bufetat opprettholder sin beslutning om å avslå søknaden vår.

- På dette tidspunktet har Bufetat til sammen brukt nesten 7 måneder på å behandle saken vår.

- Klagen ble sendt videre til Bufdir og i går mottok jeg en telefon fra saksbehandler der.

- Hun sa at for å ha grunnlag nok til å behandle klagen vår, må de ha en uttalelse fra BV i vår kommune på at min helse ikke påvirker familiesituasjonen negativt. Videre blir jeg fortalt at dette vil kunne ta måneder og at da nærmer det seg tiden for at de fire årene våre har utløpt likevel, så det er kanskje ikke noe poeng i å gjøre dette?

- Vi sitter rystet tilbake, da vi trodde at en evt godkjennelse av søknad om forlengelse av forhåndssamtykke ville gjelde fra den datoen den ble gitt. Denne misforståelsen tar vi på egen kappe. Selv om ingen har orientert oss om dette, burde vi ha sjekket dette selv.

- Det forandrer likevel ikke situasjonen vi er i nå. Om vi nå følger Bufdirs beskjed om å avtale hjemmebesøk/møte med BV med alt det innebærer av ventetid og saksbehandlingstid, vil vi ikke ha noe tid igjen av forhåndsgodkjenningen uansett om Bufdir skulle gi oss medhold i klagen og innvilge en forlengelse.

- Da vil det i praksis være slik at saksbehandlineg i Bufetat/Bufdir vil ha spist opp hele det fjerde året vårt og saksbehandlingen vil være den direkte årsaken til at vår adopsjonsprosess stopper. (Vi er 43 år og det er ikke aktuelt for oss å starte hele prosessen på nytt.)

- Jeg tenker at om det er slik at Bufdir sier at en rapport fra BV er nødvendig for å dokumentere at sykdom ikke går utover familielivet, er det klandreverdig at ikke Bufetat ba oss om en slik rapport med én gang de mottok søknaden vår. Da ville vi kunnet ta kontakt med BV allerede i februar. Nå føler vi oss helt låst i en situasjon vi ikke ser vi kan komme oss ut av. Det ville også vært rimelig om Bufetat ba om alt av informasjon med én gang de mottok søknaden og ikke etterspurte den bit for bit over flere måneder.

Vi er rådville med tanke på veien videre og vi er usikre på om det i det hele tatt er noen vei videre. Alt av innspill vil være veldig velkomment.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-09-2014, 21:14   #43
thaimamma
Stamgjest

thaimamma sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Hordaland
Standard

Kjære deg, for et forferdelig system å være fanget i! Vet ikke hva jeg skal si, men vil bare gi deg en god klem
Jeg vet litt om det å stå hjelpeløs på sidelinjen og oppleve at sendrektig byråkrati stikker kjepper i hjulene gang på gang på gang. Men i vårt tilfelle er det ikke det norske systemet, men det thailandske. Det kan man mere "akseptere", men man forventer mer av sitt eget land. Etter å ha ventet så lenge håper jeg virkelig det ordner seg for dere! Jeg forstår sorgen og avmakten du føler.
Vet ikke om det er et godt eller dårlig råd, men jeg har lyst til å si STÅ PÅ, ikke gi dere

I januar 2012 fikk vi tildelt verdens flotteste lillebror på tre år, og så frem til å hente ham senere det året. Etter masse motgang og uendelig med utsettelser, har vi nå ENDELIG fått hjem gutten vår som har rukket å bli 6 år
thaimamma er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-09-2014, 22:59   #44
Sirenita
Stadig innom

Sirenita sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Standard

Jeg har ikke ord. Dette systemet må endres, det er jeg mer og mer sikker på. Jeg forstår at dere føler at det bare er å gi opp, men jeg ønsker dere styrke og pågangsmot til å sto opp mot et urettferdig system sånn at dere kan oppnå drømmen deres om å bli foreldre gjennom adopsjon!
Gammel 20-09-2014, 23:17   #45
étoile
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2010
Standard

Jeg har lest innlegget ditt Emm og vet ikke hva jeg skal si. Jeg har tenkt mye på det siden jeg så det tidligere i dag. Har dessverre ingen konkrete råd å komme med. Håper det løser seg for dere.

Sist endret av étoile : 20-09-2014 kl 23:20
étoile er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-09-2014, 23:23   #46
Helenia
Stadig innom

Helenia sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Aust-Agder
Standard

Her ville jeg kontaktet advokat og fått profesjonell bistand. Dere har vært ute i god tid og vært i god tro om at dere har fått nødvendige relevante opplysninger fra bufetat. En svært treg saksbehandling og manglende informasjon som ikke dere kan lastes for, kan ikke være avgjørende for om dere får forlenget samtykke eller ei. Det er totalt urimelig.

Adopsjonsprosess Colombia. Tildelt en gutt på 3 år nov-14.
:
Helenia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-09-2014, 11:31   #47
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Tusen takk for hyggelige om omsorgsfulle tilbakemeldinger alle sammen. Jeg må innrømme at sjelen føles litt frynsete akkurat nå og jeg er glad for å kunne ha noen i adopsjonsverdenen å dele tankene med.

Saksbehandleren i Bufdir foreslo også å starte på en helt nye prosess. Vi var i utgangspunktet innstilt på at vi skulle være søkere i fire år for så å gi oss om det ikke hadde ført til noe, men nå er jeg veldig usikker. Vi er 43 år i år, og jeg bli 44 i det de fire årene er ferdig. Vi ser for oss å adoptere et barn i førskolealder gjennom 72-timersprogrammet, så det er klart at det er i og for seg ikke problematisk å være både 44 og 45 når det skjer. Det er selvfølgelig også et spørsmål om hvor lenge vi ønsker å la hele familien være en i en venteprosess som vi ikke vet med sikkerhet vil føre til et barn. Guttene våre er 9 og snart 12 og de har jo måttet være involvert hele tiden. de har ventet siden de var 5 og 8 og eldstemann resignerte for et halvt år siden og vil ikke lenger snakke om lillebroren/-søsteren som de har gledet seg til å reise og hente. Yngstemann snakker om "kinabarnet" ukentlig og gleder seg så veldig. De vet ikke noe om det vi er inne i nå, og det snører seg helt i brystet når jeg tenker på at vi kanskje må fortelle han at det ikke blir noe av. Jeg skulle ønske at det bare var vi voksne som måtte takle den sorgen.

Litt tankespinn fra meg her. Men jeg er så glad for svarene jeg har fått i tråden her og på PM. Det gjør at jeg føler meg mindre alene.
Gammel 21-09-2014, 23:11   #48
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Kjære Emm!
Det er fælt å lese sånt som dette! Uavhengig av det saklige innholdet, så er det forferdelig å havne i ei sånn kvern av en prosess der utfallet har så enorme konsekvenser. Og som andre allerede har påpekt - det er ikke holdbart å komme med nye krav og forespørsler underveis og etter lang tid på denne måten! Uansett hva saken dreier seg om! Personlig synes jeg dessverre at det tyder på at det utøves skjønn når det gjelder saksbehandlingen også og ikke bare når det gjelder skikkethetsvurderingen....

Dermed ser det jo også virkelig ut til at dere har en "sak" om dere orker og velger å gå videre med dette. Sannsynligvis vil dere trenge advokatbistand (forutsatt at det er en god advokat med kunnskap om feltet), og selv om dere skulle få medhold i at prosessen har vært usedvanlig dårlig er det jo ikke sikkert at dere får medhold i selve spørsmålet om godkjenning. Er det forresten lenger aktuelt/mulig å klage over selve vedtaket? Uansett er det vel to separate forhold når det gjelder advokatbistanden, altså godkjenningen i seg selv og saksbehandlingen/prosessen.

Jeg tror at noen ganger er det viktig å kjempe, enten en taper eller vinner, fordi en må vite med seg selv at en har forsøkt. Andre ganger er det viktig å gi seg i tide, fordi prisen ved et evt. tap ikke kan oppveie det en får ved en evt. seier. Siden dere venter på et barn, kan en tenke at det uansett er verdt det, men det forutsetter jo at det faktisk blir et barn til slutt og at dere ikke sliter dere ut på veien. Det er umulig for andre å vite hva som er rett. Har dere en slik kontakt med barnevernet at det evt. er mulig å snakke helt uforpliktende med dem om dette? Altså hvor lang saksbehandlingstid de regner, hvordan de vurderer en sak som dette, evt. om det er sannsynlig at de vil gi dere ny forhåndsgodkjenning o.l. Og kan foreningen gi dere noen nyttige innspill, inkludert hvor sannsynlig det er at dere faktisk får et barn til slutt og kanskje ganske tidlig i en evt. ny godkjenningsperiode?

Uten at jeg vet noe mer om dere enn de ytre forhold, så er det jo nettopp søkere som dere det er stort behov for: erfarne foreldre, eldre søsken som også blir en ressurs for barnet, og vilje til å være foreldre for et barn med behov for spesiell støtte. Jeg tenker at det er i alles interesse at folk som dere ikke blir stoppet av feilbehandling...

Selv er jeg litt eldre enn dere, og tenker at dere ikke er for gamle, men jeg forstår godt om du synes dere blir det i løpet av de neste fire årene i en godkjenning. Men hvor sannsynlig er det egentlig at dere må vente så lenge? Og da kommer jeg også til det eneste jeg lurte på i fremstillingen din. Du skriver at de har "spist opp" mye av det siste året med godkjenning - betyr det at dere ikke har kunnet stå som søkere mens saken har vært under behandling, men at dere har beholdt plassen i køen?

Stor klem
Gammel 21-09-2014, 23:22   #49
lesehesten
Stadig innom

lesehesten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Østlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Helenia Vis innlegg
Her ville jeg kontaktet advokat og fått profesjonell bistand. Dere har vært ute i god tid og vært i god tro om at dere har fått nødvendige relevante opplysninger fra bufetat. En svært treg saksbehandling og manglende informasjon som ikke dere kan lastes for, kan ikke være avgjørende for om dere får forlenget samtykke eller ei. Det er totalt urimelig.
Jeg henger meg på Helenia: Kontakt en proff på dette området og be vedkommende om hjelp til å vurdere saken deres i det minste. Dere kan eventuelt be barnevernet starte opp en ny prosess parallelt med det Bufdir ber dere levere. På den måten forsvinner dere ikke ut av køen hvis dere skulle få medhold i neste runde.

Jeg vet hvor tungt det er å jobbe mot systemet, og det blir absolutt ikke lettere når det er andre barn involvert. Jeg var nær ved å gi opp da jeg slet med Bufetat i vår. Men du verden så glad jeg er for at jeg holdt ut. Jeg valgte å la eldstemann tro at saken var avsluttet fordi det ble for vanskelig for henne å vente i lengden. Hun fikk først vite at hun fortsatt kunne få et søsken da vi var helt på målstreken.

Når det gjelder alder: Leste nettopp en statistikk som sa at det er ca 100 i året som føder etter fylte 45. Barnet dere kan vente dere er neppe nyfødt. Selv er jeg 48 og yngstemann er tre. Jeg skal ikke påstå at det ikke er utfordrende, men treåringer er krevende, enten man er 20 eller 40.

Det som til slutt fikk meg til å holde ut var følgende tanke: Vil jeg noen gang slutte å lure på om jeg kunne ha blitt mor igjen hvis jeg aktivt velger å avslutte adopsjonsprosessen mens det fortsatt er et lite håp? Jeg kom fram til at svaret trolig var nei, og da måtte jeg bare fortsette. Kanskje er svaret et helt annet for dere.

Uansett hva dere ender opp med å gjøre, ønsker jeg dere all mulig lykke til!

Heldig mor til to flotte kinajenter fra Hunan (født 2003, hentet 2004) og Shaanxi (født 2011, hentet 2014).

Les bloggen min:
Mange års røynsle med pil og boge
lesehesten er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-09-2014, 07:24   #50
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Tusen takk for lange svar, Fillolin og Lesehesten.

Til spørsmålet angående at "Bufetat har brukt opp tiden vår" - vår godkjenning gikk ut i mars. Fra mars og til nå har ikke vi kunnet være aktive i 72-timersprogrammet pga av dette. Vi har vært avslappet på dette, for vi har trodd at en evt. ny godkjenning ville gjelde fra den datoen den ble gitt og et år fram i tid. Da saksbehandler i Bufdir fortalte oss at den uansett ikke vil gjelde lenger enn fram til mars 2015 skjønte vi at uansett hva vi foretar oss nå (uttalelse fra BV, advokathjelp) så vil det ikke hjelpe oss, for om vi skulle få medhold etter enda mer saksbehandling, så vil godkjenningen gå ut rett rundt hjørnet og vi vil ikke ha noen mulighet til å finne et barn gjennom 72-timersprogrammet, søke FU og få tildeling i løpet av et par måneder.

Det er dette som opprører nå - uansett om vi ville fått medhold av Bufdir i dag, ville saksbehandlingen ha "spist opp" nesten 7 måneder av det fjerde året vårt i adopsjonsprosessen. Jeg håper dette ble klarere.

Det som gjenstår som eneste mulighet nå, er å starte en helt ny prosess. Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta, og hvor lenge vi vil kunne beholde plassen vår i Kina uten godkjenning her i Norge. Bufetat, AF og Bufdir har alle sagt vi er godkjente i Kina, så Kina er ikke så opptatte av hva som skjer med saksbehandling her i Norge, så lenge vi har en godkjenning på det tidspunktet vi søker på et barn.

Vi skal finne ut av alt dette i dag. Jeg har (med god hjelp av innspill både her i tråden og på PM - tusen takk, alle sammen ) bestemt meg for at jeg ønsker en ny full utredning, for jeg tror ikke det vil innebære så mye mer saksbehandling og tidsbruk enn den utredningen fra BV Bufdir likevel nå har etterspurt.

Sist endret av Emm : 22-09-2014 kl 07:27
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder