Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-12-2014, 14:03   #61
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Kjære Emm!

Det var vond lesing, men godt å se at dere retter fokus i annen retning (har så smått begynt å kikke litt den veien, vi også). Nyt jula og ta godt vare på hverandre !

Jeg synes fortsatt det var riktig og viktig at dere anket, og jeg håper at dere også synes det.

Jeg har bare lyst å kommentere dette:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
Det er verdt å merke seg at Bufdir med dette sier at det er bedre for et barn å vokse opp uten familie, på barnehjem og evt uten tilstrekkelig medisinsk hjelp enn å vokse opp i vår familie med "svært egnede omsorgspersoner", to veltilpassede og empatiske storesøsken og et bunn solid og stort nettverk av familie og venner. Fordi jeg kanskje kan bli syk (av ikke-alvorlig) sykdom igjen.
Slik jeg ser det, er ikke det tilfelle sånn uten videre, i hvert fall ikke når det gjelder "vanlige programmer", fordi det finnes flere adoptivsøkere for tiden enn tilgjengelige barn. Dvs det barnet som dere ville fått, vokser ikke opp på barnehjem fordi dere har fått avslag, men vil sannsynligvis få en annen familie. De lange, lange ventetider og få tilgjengelige barn gjør egentlig bare at "konkurransen" mellom søkerne skjerpes, og vi vil kanskje se enda strengere godkjenningsprakis i framtiden, fordi både norske myndigheter og giverlandene kan velge og vrake mer enn noen gang før. Om dette er en god utvikling (for barna som er tilgjengelige), vil jeg ikke spekulere i.

Det er uten tvil mange foreldreløse barn som burde kunne fått en familie, men disse er av forskjellige årsaker ikke tilgjengelige for utenlandsadopsjon (og vil aldri bli det).

Når det gjelder barn med særskilte omsorgsbehov derimot, har du kanskje rett. Gitt at dere kanskje hadde søkt om et barn som ikke foreningene greier å plassere i Norge og ingen andre foreninger i noen andre land heller, for den saks skyld, og da (men kun da) ville det barnet forblitt foreldreløs pga bufdirs avgjørelse.

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-12-2014, 15:29   #62
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Det er barn med spesielle omsorgsbehov som var aktuelt for oss, og det skjer dessverre med jevne mellomrom at adopsjonsforeningene ikke finner foreldre til barn i denne gruppen. Vi var innstilt på eldre barn, og i denne gruppen er deg ikke så sjeldent at de ender opp med et liv på institusjon istedet for å få en familie.

Sist endret av Emm : 18-12-2014 kl 15:32
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-12-2014, 12:24   #63
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
Det er barn med spesielle omsorgsbehov som var aktuelt for oss, og det skjer dessverre med jevne mellomrom at adopsjonsforeningene ikke finner foreldre til barn i denne gruppen. Vi var innstilt på eldre barn, og i denne gruppen er deg ikke så sjeldent at de ender opp med et liv på institusjon istedet for å få en familie.
Ja, da har du helt rett i det.

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-01-2015, 23:03   #64
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Imponert over deg, Emm - måten du takler og skriver om dette på! Håper dere hadde en deilig jul og at det nye året har startet godt på alle måter! Ønsker dere alt godt!
Gammel 22-01-2015, 19:27   #65
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Tusen takk for omtenksom tilbakemelding, fillolin. Det har vært veldig verdifullt for meg å få lov til å lufte tankene mine i en veldig vanskelig periode her inne. Nå står jeg med begge beina godt plantet i en sorg og den får bare få tid og rom sånn at det hele blir bearbeidet og vi kan stake ut ny kurs for livet videre.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder