Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Klubber > Eggdonasjon

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-06-2016, 11:33   #11
Gabz
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2016
Sted: Hordaland
Standard

Jeg ble gravid med fryse-egg og fikk alvorlig svangerskapsforgiftning. Hastekeisersnitt i uke 25.

Er nå i uke 14 med tvillinger - ferskforsøk. Får god oppfølging og går på forebyggende medisiner (blodfortynnende). Krysser alt for at det går bedre denne gangen
Gabz er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-06-2016, 15:43   #12
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Thumbs down

Huff da, det hørtes slett ikke godt ut Overlevde barnet i det minste? Mulig du har skrevet noe om dette i en annen tråd her inne, husker nå at du har nevnt det med blodfortynnende på blå respt som forebyggende for svangerskapsforgiftning tidligere, men jeg lider litt av svangerskapståke for tiden, så husker ikke detaljene rundt, dessverre ... Fikk du noen gang en god forklaring på hvorfor?

Min gyn passer ekstra godt på blodtrykket mitt pga. at jeg er førstegangsfødende, men hun har overhodet ikke nevnt noe om risikoen forbundet med prøverør og ed. Men den gode nyheten fra den siste artikkelen jeg siterte ovenfor, er jo at gravide med tvillinger etter ferskforsøk (vanlig ivf) faktisk har mindre risiko for høyt blodtrykk og svangerskapsforgiftning enn hjemmelagede tvillinggravide så da er det bare å håpe på at ulempene forbundet med ed spesielt ikke helt nuller ut denne positive effekten

Har du hatt et problemfritt svangerskap så langt?

Jeg har nettopp vært på ny svangerskapskontroll med ul, er 10+1 i dag, og alt så helt perfekt ut, inklusive blodtrykket, så da får vi bare håpe at lykken holder seg denne gangen

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals

Sist endret av Sent Ute : 09-06-2016 kl 15:48
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-06-2016, 16:39   #13
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Dette sitatet har jeg akkurat funnet i en artikkel fra helsebiblioteket.no fra 2015 om fertilitetsbehandling:

"Barn født etter prøverørsmetoden har litt økt risiko for tidlig fødsel og lav fødselsvekt. Dette er sannsynligvis på grunn av det økte antallet tvillingfødsler og at flere eldre kvinner tar IVF, snarere enn på grunn av IVF i seg selv. Det finnes ikke kunnskapsgrunnlag som viser økt risiko for fosterskader med IVF.

Det finnes en del varianter av IVF. Ved svært nedsatt sædkvalitet – der hvor det kun er noen få spermier eller kanskje ingen – vil ICSI (intracytoplasmatisk sædcelleinjeksjon) være aktuell. ICSI er en behandling der leger tar en frisk sædcelle fra mannen og injiserer den direkte inn i kvinnens egg for å befrukte det. Så settes det befruktede egget tilbake i kvinnens livmor, som ved IVF. Hvis du vurderer ICSI, bør du snakke med legen din om mulig risiko for barnet. Denne risikoen er ukjent. Det finnes imidlertid noe forskning som tyder på at barn som er født etter ICSI, har økt risiko for alvorlige fysiske og psykiske problemer."

Vet at jeg har lest noe om en nordisk studie om økt fare for utviklingshemming ved ISCI Spurte derfor klinikken særlig om det før innsett, men de benektet kategorisk at prøverørsbarn hadde høyere forekomst av fosterskader enn andre, så jeg slo meg til ro med det. Jeg ble imidlertid litt betenkt da jeg rett etter behandlingen oppdaget at klinikken min bruker denne teknikken som standard metode, selv ved sæddonasjon Sæddonorer blir som kjent bare godkjent om de scorer på topp i sædkvalitet, noe som visstnok bare gjelder for en av tjue, så derfor skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ISCI skulle være nødvendig da?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2

Sist endret av Sent Ute : 09-06-2016 kl 16:42
Gammel 09-06-2016, 17:05   #14
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Fant nettopp en annen artikkel som mer eller mindre motsier de foregående på flere punkter publisert på forskning.no i 2013:

Prøverørsbarn er oftere født for tidlig og har oftere lav fødselsvekt sammenlignet med barn i den generelle befolkningen.

Det viser en fersk studie som ser på hva som påvirker negative utfall hos prøverørsbarnde siste 30 årene.

Negative utfall regnes som for tidlig fødsel, lav fødselsvekt, liten størrelse og spedbarnsdød. Forskerne har gått gjennom 65 studier for å prøve å finne sammenhenger.

Fruktbarhet viktig

De konkluderer med at redusert fruktbarhet har en negativ påvirkning på barnet.

Et funn peker i retning av at det kan være særlig mors fruktbarhet som påvirker barnets omstendigheter.

Les også: Ingen kreftrisiko fra assistert befruktning
Barn født etter befruktningsteknikken som vanligvis brukes når mannen er ufruktbar, mikroinjeksjon, hadde nemlig færre negative utfall enn dem som ble unnfanget ved hjelp av klassisk prøverørsbehandling.

Hormoner eller prøverør?

Forskerne ser at assistert befruktning kan påvirke barnet negativt.

Men de klarer ikke å gi svar på om risikofaktorene påvirkes av hormonstimulering før den assisterte befruktningen eller den assisterte befruktningen i seg selv, eller begge.

De ser for eksempel at hos samme mor, har et prøverørsbarn høyere risiko for negative utfall enn et barn født etter naturlig unnfangelse. Det er ikke tydelig om hormonene eller befruktningsteknikken er årsaken.

Barn født etter behandling som ikke tar i bruk hormonstimulering, nemlig overføring av befruktede egg som har vært nedfryst, har lavere risiko for å bli født for tidlig.

(Illustrasjonsfoto: Istockphoto)
Dette kan tyde på at hormonstimulering kan ha mer å si enn assistert befruktning i seg selv. Men det kan også tyde på ulike egenskaper hos ferske og frosne egg.

Ett egg bedre enn to

Den vanligste formen for assistert befruktning i Norge innebærer at flere egg befruktes i laboratorium. Deretter settes ett eller to befruktede egg tilbake i livmoren.

Overtallige befruktede egg av god kvalitet fryses ned. Ved et senere tidspunkt kan de nedfryste befruktede eggene tines og settes tilbake i livmoren.

Les også: Økt risiko for hjertefeil etter assistert befruktning
Forskerne anbefaler å bare sette inn ett befruktet egg i livmoren. To befruktede egg betyr potensielt tvillinger, og det kan føre til en tilstand kalt vanishing twin.

Her dør den ene tvillingen i livmoren og absorberes helt eller delvis av den overlevende tvillingen, morkaken eller livmoren. Denne tilstanden påvirker den overlevende tvillingen negativt.

Det er ingen tydelig sammenheng mellom spedbarnsdød og liten størrelse og assistert befruktning.

Referanse:

Pinborg m.fl.: Why do singletons conceived after assisted reproduction technology have adverse perinatal outcome? Systematic review and meta-analysis, Human Reproduction Update, March/April 2013, 19 (2): 87-104, doi: 10.1093/humupd/dms044.

Så om man f.eks. bruker frosne egg ved ivf, har man redusert risiko for å få for tidlig fødte barn sammenlignet med ferskforsøk, men økt risiko for økt blodtrykk og svangerskapsforgiftning? Jeg tror kanskje vi må akseptere at en del av hele pakken med å gå i bresjen for nyskapende behandlingsmetoder, er at vi fungerer som prøvekaniner for forskningsmiljøene rundt omkring, og ennå ser de ut til å ha for lite data til å si noe sikkert om noen ting som helst Men jeg syns likevel at det er verdt prisen

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2

Sist endret av Sent Ute : 09-06-2016 kl 17:18
Gammel 20-06-2016, 11:19   #15
Hildur
I en klasse for seg

Hildur sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Nord-trøndelag
Standard

Man kan bekymre seg grønn over alle risikoer, men da blir man jo sprø. Jeg var 41 da jeg ble gravid med tvillinger. Ved ED. Har aldri vært i så god form som i det svangerskapet. Det var en drøm å gå gravid. Ingen plager overhodet - selv om jeg ble forberedt på både det ene og det andre siden jeg er overvektig og så gammel. Alt er relativt sier bare jeg. Nå kjenner jeg etterhvert ganske mange "eldre" damer som har fått barn ved ed, og det har gått fint med dem alle. 👍

Hildur er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-06-2016, 14:24   #16
morbær
Nykommer

Medlem siden: Oct 2013
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hildur Vis innlegg
Man kan bekymre seg grønn over alle risikoer, men da blir man jo sprø. Jeg var 41 da jeg ble gravid med tvillinger. Ved ED. Har aldri vært i så god form som i det svangerskapet. Det var en drøm å gå gravid. Ingen plager overhodet - selv om jeg ble forberedt på både det ene og det andre siden jeg er overvektig og så gammel. Alt er relativt sier bare jeg. Nå kjenner jeg etterhvert ganske mange "eldre" damer som har fått barn ved ed, og det har gått fint med dem alle. 👍
Samme her, fullstendig problemfritt svangerskap ved ED! Til info nesten 46 v innsett og også litt overvektig..
morbær er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-06-2016, 21:27   #17
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard

Jeg kan bare bekrefte det disse damene forteller. Jeg var førstegangsgravid i en alder av 42 år. Jeg ble gravid ved hjelp av eggdonasjon(embryoadopsjon)

På tross av at jeg i tillegg har sykdommen Morbus Chrons og var så gammel gravid så hadde jeg et drømmesvangerskap.

Jeg var i full jobb stort sett hele svangerskapet og hadde bare minimalt med plager. Vi satte inn 3 egg (ferskforsøk) 1 festet seg og ble til vår vakre herlige jente.

Hun ble født 3 dager før termin med en helt normal gjennomsnittvekt (3445 gram) og 10 på apgar score på tross av hastekeisersnitt. Med andre ord en særdeles sunn og frisk baby 💖 Vi skal i gang igjen i september/oktober og da håper jeg på å gjennta suksessen 😄
Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-06-2016, 19:11   #18
Mcbaby
Stadig innom

Medlem siden: Jun 2015
Standard

Jeg så den artikkelen men gadd ikke å lese.
Gynekologen min som har jobbet mange år i riksen ved ivf avdeling sa at det der er tull. Tvert i mot viser statistikken at ved ivf får man friskere barn ettersom de velger de beste. Tror det bare er i veldig skjelden tilfeller at man får barn som ikke er friske. Og vi har ingen garanti uansett om det er ivf, normal eller annet måte at alle barn er friske. Det er ikke gitt at folk som blir gravid på normalt vis har større sjans for friske barn. Det er umulig å si noe om Sånt.
Mcbaby er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-06-2016, 19:47   #19
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mcbaby Vis innlegg
Jeg så den artikkelen men gadd ikke å lese.
Gynekologen min som har jobbet mange år i riksen ved ivf avdeling sa at det der er tull. Tvert i mot viser statistikken at ved ivf får man friskere barn ettersom de velger de beste. Tror det bare er i veldig skjelden tilfeller at man får barn som ikke er friske. Og vi har ingen garanti uansett om det er ivf, normal eller annet måte at alle barn er friske. Det er ikke gitt at folk som blir gravid på normalt vis har større sjans for friske barn. Det er umulig å si noe om Sånt.
Dette dreier seg om svangerskapskomplikasjoner, ikke friske/syke barn
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-06-2016, 23:30   #20
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Me87 Vis innlegg
Dette dreier seg om svangerskapskomplikasjoner, ikke friske/syke barn
Det har du selvsagt helt rett i, men jeg er nok selv litt skyld i at tråden har sporet av, i og med at jeg kom i skade for å kopiere en artikkel som handlet om funn som kunne tyde på at barn som var blitt befruktet ved hjelp av ISCI, hadde økt risiko for å bli født med misdannelser Men det er som sagt svangerskapskomplikasjoner vi først og fremst er opptatt av her

født 21+3
født 21+5