Ønskebarn forum  
Gammel 27-04-2020, 19:02   #111
SK90
Flyttet inn

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Vestlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Jeg er 27+6 i dag men på siste kontrollen for tre dager siden har jeg fått beskjed om å ta det enda mer med ro. Det har forsåvidt de russiske legene sagt hele tiden, men nå sier også de norske det, og det er mer sjelden kost, så da er det virkelig alvor Noen med indre cerclage kan leve som normale gravide, men slett ikke alle, og slik jeg har mistenkt hele veien, gjelder altså ikke dette meg, og iallfall ikke nå.

Livmorhalsen er fremdeles ikke faretruende kort, men det er ikke lenger noen buffer igjen mellom fostersekken og cerclagen. I tillegg har jeg delvis forliggende morkake denne gangen, som ennå ikke har vist tegn til å trekke seg bort fra mormunnen, og jo tyngre fosteret blir, desto større risiko er det for at morkaken kan komme i klem mellom fostersekken og cerclagen og begynne å blø. Om det skjer, må jeg dra rett til føden fortere enn svint I beste fall blir jeg da lagt inn på observasjonsposten og i verste fall må jeg forløses temmelig kjapt

Det er mao mye som står på spill men foreløpig har jeg det fortsatt bra

Hva har skjedd med dere siden sist?
Da er det viktig du tar det veldig med ro. Men bra livmorhalsen ikkje er faretruende kort enda. Men høres skummelt ut det å ikkje vite. Hvor ofte skal du inn på kontroll nå? Håper virkelig du blir lagt inn på observasjon snart. Da er du ihvertfall på sykehuset. Men ja, det er mye som står på spill her. Du får følge godt med, og ha nummeret yil føden klar på telefonen,og ikkje nøl med å ring for den minste lille ting ❤ dette skal gå bra til slutt

Med oss har det vert litt berg og dalbane. Vi har fått beskjed at det ikkje er noe hydrocefalus, noe vi fikk beskjed om at det var på av to kontroller eg var på. Så vi er veldig glade for det selvfølgelig, men var jo så redde og usikre på alt i de ukene. De sa at ungen måtte opereres etter fødsel osv,så eg så jo for meg det lenge. Nå er det bare litt væske, som er helt normalt sier dem. Så det er betryggende. Men nå har eg fått svangerskapsforgiftning, og blir fulgt godt opp pga av det. Blir fortalt at eg skal ta det veldig med ro, og ringe føden med en gang eg kjenner noe hodepine eller anna symptomer. Så det er litt stressende. Men kan ikkje klage. Har ingen smerter eller noe vondt, så eg har det forholdsvis bra og ungen i magen vokser fint 😊
Begynte spray aug.16.
Gravid- MA sept.16
22/4-17: Gravid ved IVF
19/5-17: Hjerteaktivitet
Fødte verdens fineste jente des 2017 💗
August-18: Fryseforsøk. Gravid- SA
12/12-18: Innsett av fryseegg-men overlevde ikkje
Nytt ferskforsøk. 13/5-19: Ruger. Negativt.
Innsett av blastocyst 20/8 - Gravid
24/09-19: Hjerteaktivitet
Fødte ei frisk og fin jente mai 2020
SK90 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-04-2020, 19:13   #112
SK90
Flyttet inn

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av aboutJune Vis innlegg
Joda, det er vanlig at de kan henge etter de to første årene. Fordi hun var liten for alder ved fødsel i tillegg så er jo sjansen for det enda større. Og sjansen for at annet også.. Men det ser ut som det meste går fint. Nå har hun begynt å flytte beina og slippe seg å stå alene. Det går framover hele tiden.

Håper virkelig moren din får kommet seg hit nå som samfunnet åpens litt mer. Det er nok fint å få litt hjelp. Håper det fortsatt går bra med deg og at det holder noen uker til
Det er så kjekt når man ser de begynner å stå selv og slippe seg. Plutselig går dem selv, når man minst aner det. Det er en veldig gøy og spesiell tid ❤ Så spennende. Kjekt å høre at det går så bra
Begynte spray aug.16.
Gravid- MA sept.16
22/4-17: Gravid ved IVF
19/5-17: Hjerteaktivitet
Fødte verdens fineste jente des 2017 💗
August-18: Fryseforsøk. Gravid- SA
12/12-18: Innsett av fryseegg-men overlevde ikkje
Nytt ferskforsøk. 13/5-19: Ruger. Negativt.
Innsett av blastocyst 20/8 - Gravid
24/09-19: Hjerteaktivitet
Fødte ei frisk og fin jente mai 2020
SK90 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-04-2020, 09:08   #113
aboutJune
Husvarm

Medlem siden: Oct 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av SK90 Vis innlegg
Det er så kjekt når man ser de begynner å stå selv og slippe seg. Plutselig går dem selv, når man minst aner det. Det er en veldig gøy og spesiell tid ❤ Så spennende. Kjekt å høre at det går så bra
Ja, det er en spennende og fin tid💕 Så bra at det ser ut som alt er bra med din lille! Vet hvor stressende det er å gå sånn å tro at noe er galt.. Hvor langt er du nå? Lykke til videre, håper svangerskapsforgiftningen ikke blir verre💕
1) IVF Jan2017:avbrutt etter uttak
2) ICSI Mai2017: avbrutt, 1 på frys
3) FER Aug2017: negativ
4) ICSI Nov 2017: Positiv, men BO 8+0
5) ICSI Juni 2018 : Positiv 22.06.18
Endelig i mål, mini kom til verden 07.01.19, 32+3
aboutJune er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-04-2020, 19:44   #114
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Me87 Vis innlegg
Så koselig å komme inn her og lese at det går så bra med så mange her, særlig deg Sent Ute!

Takk Ja, nå er det mange gladnyheter her inne - jeg bare håper det går like bra med dem vi ikke har hørt fra på en stund

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-04-2020, 19:51   #115
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av aboutJune Vis innlegg
Joda, det er vanlig at de kan henge etter de to første årene. Fordi hun var liten for alder ved fødsel i tillegg så er jo sjansen for det enda større. Og sjansen for at annet også.. Men det ser ut som det meste går fint. Nå har hun begynt å flytte beina og slippe seg å stå alene. Det går framover hele tiden.

Håper virkelig moren din får kommet seg hit nå som samfunnet åpens litt mer. Det er nok fint å få litt hjelp. Håper det fortsatt går bra med deg og at det holder noen uker til
Jeg har tatt et skippertak de siste dagene og endelig fått lagt inn noen bestillinger på mesteparten av utstyr, så får vi se da, når og om jeg får alt i hus

Jeg vet om en som var født til termin som ikke gikk alene før han var halvannet år, så det kan tydeligvis skje med alle at de henger litt etter her og der, uten at det trenger å bety noe Jeg har også lest at premature har lettere for å bli overstimulert, og at noen derfor blir rådet til å utsette barnehagestart. Har dere merket noe til det?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 29-04-2020, 20:13   #116
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av SK90 Vis innlegg
Da er det viktig du tar det veldig med ro. Men bra livmorhalsen ikkje er faretruende kort enda. Men høres skummelt ut det å ikkje vite. Hvor ofte skal du inn på kontroll nå? Håper virkelig du blir lagt inn på observasjon snart. Da er du ihvertfall på sykehuset. Men ja, det er mye som står på spill her. Du får følge godt med, og ha nummeret yil føden klar på telefonen,og ikkje nøl med å ring for den minste lille ting ❤ dette skal gå bra til slutt

Med oss har det vert litt berg og dalbane. Vi har fått beskjed at det ikkje er noe hydrocefalus, noe vi fikk beskjed om at det var på av to kontroller eg var på. Så vi er veldig glade for det selvfølgelig, men var jo så redde og usikre på alt i de ukene. De sa at ungen måtte opereres etter fødsel osv,så eg så jo for meg det lenge. Nå er det bare litt væske, som er helt normalt sier dem. Så det er betryggende. Men nå har eg fått svangerskapsforgiftning, og blir fulgt godt opp pga av det. Blir fortalt at eg skal ta det veldig med ro, og ringe føden med en gang eg kjenner noe hodepine eller anna symptomer. Så det er litt stressende. Men kan ikkje klage. Har ingen smerter eller noe vondt, så eg har det forholdsvis bra og ungen i magen vokser fint 😊
Alt man skal gjennom Det er bakdelen med alle kontrollene Minner meg om en her inne som først fikk beskjed om at barnet kanskje ikke var levedyktig og så viste det seg at det var helt friskt Men er det ikke det ene, så er det det andre - så utgjort at du skulle få svangerskapsforgiftning istedet, nå som du endelig skulle senke skuldrene Vi får håpe at det er av den mildere sorten, og at du greier å holde den i sjakk med nok hvile. Hvordan oppdaget de det?

Jeg vil ikke bli lagt inn til observasjon med mindre noe skjer, men har fått beskjed om å ha lav terskel for å ringe føden. Har hatt nummeret klart på telefonen siden jeg ble lagt inn første gangen med tvillingene Har fortsatt kontroll annenhver uke rutinemessig, og den neste blir på fødepoliklinikken ifbm. forløsningssamtalen. Sistnevnte måtte jeg ringe og purre på denne uken, og da viste det seg at de hadde glemt meg, så best å passe på alt selv Det har jeg jo lært nå etterhvert ...

Den gode nyheten på dagens kontroll er at morkaken endelig har dratt seg oppover i livmoren, så nå har jeg faktisk ikke forliggende morkake lenger Mao en stor bekymring mindre Livmorhalsen var uforandret siden sist, og legen var god fornøyd med alt. Siden jeg er eldre, er de veldig obs. på alle tegn til svangerskapsforgiftning, men det har jeg foreløpig ikke hatt noen tendenser til

Eneste nye bekymringen er at gutten nå ligger i seteleie, og om han blir værende i den stillingen, kan han utvikle hoftedysplasi, så jeg ble rådet til å forberede meg mentalt på at han kunne bli lagt i pute for å rette opp hofteleddene, og da slipper han forhåpentligvis operasjon senere. Men det føles som et veldig lite problem sammenlignet med å få et alvorlig sykt eller dødt barn.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 01-05-2020, 19:18   #117
aboutJune
Husvarm

Medlem siden: Oct 2016
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Jeg har tatt et skippertak de siste dagene og endelig fått lagt inn noen bestillinger på mesteparten av utstyr, så får vi se da, når og om jeg får alt i hus

Jeg vet om en som var født til termin som ikke gikk alene før han var halvannet år, så det kan tydeligvis skje med alle at de henger litt etter her og der, uten at det trenger å bety noe Jeg har også lest at premature har lettere for å bli overstimulert, og at noen derfor blir rådet til å utsette barnehagestart. Har dere merket noe til det?
Så bra at du har fått unna litt innkjøp👍🏼 Det er deilig! Og så fint å lese at du har fått en bekymring mindre i forhold til morkaka. Nå ordner det seg Seteleie er vel en mindre bekymring enn de du er vant til... Kan han kanskje fortsatt snu seg også??

Ja, ser jo også at det er veldig stor forskjell på når barn begynner å gå, selv for de som ikke er premature. Så regner med det skal gå seg til. En gang før to år😉 Når det gjelder overstimulering så har vi merket det ja. Særlig første året. Helt kaos og gråt etter bare noen minutter på barseltreff, babysang, bursdager etc. Og ganske store vansker med søvn, både innsovning og å holde seg sovende. Men det har vel gradvis blitt bedre. Fortsatt lett for å gire seg opp, men tror det går bedre å være sammen med folk (ikke at vi akkurat har fått testa det de siste ukene...) og kan sove bedre og lenger av gangen. Innsovning er fortsatt vanskelig. Det henger nok sammen med problemer med å stenge ting ute. Nå er det nok mange som sliter med disse tingene selv uten å være premature, og jeg vet om ekstrempremature som ikke sliter med overstimulering, men vi setter det selvfølgelig i sammenheng med prematuriteten. Hun trenger nok fortsatt litt skjerming, men ingen har anbefalt oss å utsette barnehageoppstart. Men vi har valgt å vente til høsten i år, da vil hun være ca 1,5 år. Tror det blir greit, men vi må selvfølgelig følge litt med.
1) IVF Jan2017:avbrutt etter uttak
2) ICSI Mai2017: avbrutt, 1 på frys
3) FER Aug2017: negativ
4) ICSI Nov 2017: Positiv, men BO 8+0
5) ICSI Juni 2018 : Positiv 22.06.18
Endelig i mål, mini kom til verden 07.01.19, 32+3
aboutJune er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-05-2020, 07:46   #118
Myrullen
Stadig innom

Medlem siden: Jul 2017
Standard

Sent ute: min søster fødte i uke 30 og selv om hun selfølgelig var spedbarn lengre og gikk når han var 1,5 er det ikke et snev av noe premature følger i dag, 6 år etter. Hverken motorisk, utseende eller mentalt. På riksen sa de til henne at fra uke 30 er det «plankekjøring» ift premature... Er vel ukene før dette som gjerne kan gi følger

Uforklarlig sekunder infertilitet

2 IVF i Norge med 2 innsett. Ett med negativt resultat og ett resulterte i et foster med hydrops. 6 spontane graviditeter resulterte i 5 SA og 1 foster med trisomi.

4 eggdonasjonsforsøk med negative resultat

Nå gravid på naturlig måte med termin i august-20
Myrullen er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-05-2020, 18:08   #119
Lille tulipan
Stadig innom

Medlem siden: Mar 2017
Standard

Så spennende å følge med på dere, og jeg må si særlig deg Sent ute. Unner det dere alle sammen og masse lykke til videre med resten av svangerskapet! Jeg heier!

Her har mini blitt 16mnd, tiden flyr. Hadde egentlig tenkt å ha søskenforsøk nå i juni, men det er utsatt på ubestemt tid pga koronapandemien.

Til info: Det fleste lærer å gå mellom 12-15mnd, men alt innenfor 9-18mnd regnes som normalområde for barn født til termin.
Okt 16 - avbrutt etter uttak
Jan 17 - negativt

Vistahermosa
Okt 17 - ED - pos. 25.10 BO:8+6
April 18 - ED Pos. 19.04. 7 + 3
31.12.2018
Lille tulipan er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-05-2020, 11:05   #120
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Myrullen Vis innlegg
Sent ute: min søster fødte i uke 30 og selv om hun selfølgelig var spedbarn lengre og gikk når han var 1,5 er det ikke et snev av noe premature følger i dag, 6 år etter. Hverken motorisk, utseende eller mentalt. På riksen sa de til henne at fra uke 30 er det «plankekjøring» ift premature... Er vel ukene før dette som gjerne kan gi følger
Og mine tvillingjenter - født uke 37+0 var henholdsvis 20 og 21 måneder før de gikk
Storebror født på termin var 23 mnd når han gikk.

Så tror det er store variasjoner, både blant premature og de som er fullbårne.
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder