Ønskebarn forum  
Gammel 22-12-2013, 13:57   #1
surfy
Fersk på forum

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Oslo
Question En felles beslutning

Etter to mislykkede forsøk har legen anbefalt oss eggdonasjon. Jeg har lav AMH (1.0), FSH i grenseland. Jeg har gjennom 2013 (som de fleste andre her ;)) satt meg godt inn i hva jeg kan gjøre for å bedre mulighetene og hva som er en plan B. Så mentalt sett har jeg vært klar for ED en god stund, men min mann synes dette er vanskelig.
Første gang (august) jeg nevnte ED var han negativ. Andre gang var i oktober ved oppstart lang protokoll - litt mindre negativ. Tredje gang var nå i desember og da var det legen som var veldig tydelig! (Hadde ingen follikler som utviklet seg). Jeg tror det gikk opp et lys for mannen min. Dette var ikke bare noe jeg hadde funnet på.
For meg var denne anbefalingen fra legen en enorm lettelse! Vi kan øke sjansene fra <5% til over 50%. Siden legekonsultasjonen (tidlig desember) har vi ikke snakket så mye om det. Jeg ønsker å komme i gang i januar/februar 2014, men vi begge må være 100 % med på dette. Vi har snakket om å gå til parterapeut og jeg har også fått noen svar fra VH i Alicante (helsesjekk donor, ventetid, donorer som ligner litt på meg)
Har noen tips ift hvordan få mannen ombord?
surfy er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-12-2013, 15:57   #2
Bjørnungen
Stamgjest

Bjørnungen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Standard .....

Hos oss var ikke dette et"problem"snarere vår valgfrie utvei ettersom jeg har en genetisk feil der det er arvelighet osv. I ettertid når vi nå har fått barn som er med eggdonor er han glad vi valgte dette fremfor å velge bort barn å få barn. Barnet er vårt,og det med donor ble for oss mer en praktisk greie eller i det siste når vi har forsøk på forsøk en upraktisk greie. Det er plundrete og kostbart ,men dog eneste løsning. Jeg har aldri hørt noen som angrer etter ED. Jeg tror dere heller ville angret dersom dere ville la dette stå uprøvd. For oss med donorbarn er dette den største gaven vi kan få,dette barnet er ønsket og etterlengtet og for oss var et liv uten barn(frivillig)uaktuelt å velge. Det er så mye gleder med det å lykkes og de etiske problemstillingene får man ta etterhvert.
Samtidig vil man kjenne en stor takknemlighet ovenfor den ukjente donoren som har gitt oss muligheten til å bli mammaer. Hvem hun er spiller ingen rolle,men hva hun har gjort har spilt en livsviktig rolle for akkurat oss.
Jeg tror mannen din modnes med tanken når han forstår at det ikke er donoren han får barn med men med deg. Det er du som er mor,det er du som skal være moren i livet til barnet,og han er far. Hvis det er vanskelig å være åpne om donor,hold det for dere selv.
Vi har ikke sagt det til andre enn besteforeldre og alle andre kan si at barnet vårt er lik meg i personlighet og væremåte,men veldig lik sin far i utseende. Det er øyet som ser. Det vi ser er at vi kunne ikke fått en bedre hjelp på vår vei mot ønskebarnet
Lykke til med det livsviktige valget.

Juli 2008: 1.Eggdonasjon, AVA Peter St.Petersburg.(PGD,2 embryoer)
Mamma til verdens skjønneste lille jente 2009.
Søskenforsøk :
Februar 2012: 2.ED- Negativt(Fersk)-1embryo
Juni 2012: 3.ED- Negativt(Fersk)-1embryo
Juli 2013: 4.ED- Negativt (Frys)-1embryo
Oktober2013: 5.ED- Positivt (Frys)-2 embryo
UL 22/11 MA 8+ Januar 2017: 6. ED Ciconia,Danmark - Positivt, SA 5+3
Bjørnungen er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-12-2013, 19:22   #3
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard

Surfy. Jeg kan forstå dilemmaet ditt. Og er enig med deg om at dere med være sammen om denne avgjørelsen 100 %.

For mannen min og meg var det en trist beskjed å få i fjor høst at mine egg var for dårlige. Vi ble gitt mindre en 5 % sjanse for å lykkes med prøverørsbehandling i Norge. Dette var vår første konsultasjon vedrørende fertilitet og var tungt for oss.

Den dagen var det legen ved Hausken som sa rett ut at vi ville ha MYE større muligheter for å lykkes med eggdonasjon. Jeg hadde ikke engang tenkt eller vurdert dette. Det var en helt ukjent verden for oss. Vi Visste lite om eggdonasjon bortsett fra at det var forbudt i Norge og sikkert veldig dyrt.

Vi ble anbefalt å dra til Alicante men endte altså i Aten på Klinikk Serum etter mye research på nettet. (Mye billigere og veldig bra omtaler) For mannen min og meg var det aldri noe alternativ å la være å prøve ED. Og vi valgte å satse pengene våre for 50% fremfor under 5% Det var for oss begge et enkelt valg. Selvsagt var deg stunder vi var skeptisk til å satse allt i et fremmed land med annen kultur og språklig barriere. Lange lister med anbefalt medisin med kun gresk pakningsvedlegg. Det er spesielt...

Likevel har vi aldri angret.

Vi ble gravid på 2 gangs forsøk og har termin 23 juli. Vi ser oss aldri tilbake og er utrolig takknemlig for hjelpen Serum har gitt og og ikke minst for donorene. VI ER DEM EVIG TAKNEMLIG!
Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017

Sist endret av lillestjerne : 22-12-2013 kl 19:29
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-12-2013, 22:27   #4
surfy
Fersk på forum

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Oslo
Thumbs up

Kjære Bjørnungen og lillestjerne
Takk for at dere delte egne erfaringer og tips. Vi gikk også til Hausken og ble anbefalt Alicante. Skal sjekke flere. Vi er nå på en 2-ukers ferie i et tropisk paradis, og planen for ED i 2014 modnes.
surfy er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-12-2013, 09:26   #5
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard

Kose seg masse i varmen og masse masse lykke til videre
Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Søkeord
eggdonasjon

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder