Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Generelt om ufrivillig barnløshet > Fosterhjem

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-10-2013, 08:57   #211
Herr&FruLyse
Nykommer

Medlem siden: Jun 2012
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Kristine Vis innlegg
Hei..
Lurer på om det er noen av dere som vet noe om fastlegeordning og fosterbarn?
Vi har jo blitt fosterforeldre til ei på 17 mnd, og ønsker å ha henne hos vår fastlege. Men, fastlegen sier at det er fullt, så det går ikke.. Barnevernet prøvde å argumentere med at barn følger sine foreldre hos fastlege, men fatlegen sier at dette ikke gjelder fosterbarn.. Noen som vet noe om dette?? Finnes det noe lovverk som sier noe om dette?

Vi er fosterforeldre til ei på 15 mnd. Vi kunne velge, enten at hun hadde samme fastlege som meg, eller at hun fikk egen fastlege. Vi valgte at hun har samme fastlege som meg. Barna følger som barnevernet sier sine foreldres lege, dette gjelder også fosterbarn. (Trodde jeg)
Herr&FruLyse er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-10-2013, 20:07   #212
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Herr&FruLyse Vis innlegg
Vi er fosterforeldre til ei på 15 mnd. Vi kunne velge, enten at hun hadde samme fastlege som meg, eller at hun fikk egen fastlege. Vi valgte at hun har samme fastlege som meg. Barna følger som barnevernet sier sine foreldres lege, dette gjelder også fosterbarn. (Trodde jeg)
Jeg trodde også at fosterbarn hadde samme rettigheter som biologiske barn når det gjalt fastlege, men fastlegen vår mener det ikke stemmer.. så vi må finne en annen fastlege til frøkna vår.. Kjedelig :(
Gammel 29-10-2013, 15:27   #213
Herr&FruLyse
Nykommer

Standard

Sitat:
Jeg trodde også at fosterbarn hadde samme rettigheter som biologiske barn når det gjalt fastlege, men fastlegen vår mener det ikke stemmer.. så vi må finne en annen fastlege til frøkna vår.. Kjedelig :(
Men det er vell ikke du som skal ordne med evt ny fastlege? Hos oss var det saksbehandler som ordnet fastlege.
Gammel 29-10-2013, 18:59   #214
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Standard

Sitat:
Men det er vell ikke du som skal ordne med evt ny fastlege? Hos oss var det saksbehandler som ordnet fastlege.
Yes da, saksbehandler prøver.. men møter masse motstand hos fastlegen. Også er saksbehandleren vår ganske fersk i jobben..
Bare derfor jeg lurte på om noen vet om det finnes noe lovverk som sier noe om fosterbarn har samme rettigheter som biobarn med tanke på fastlege..

Gammel 29-10-2013, 21:50   #215
Cornelia31
Husvarm

Cornelia31 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Østfold
Standard

I følge legen min følger barn (bio, adoptert og fosterbarn) foreldrenes fastlege! Helt uavhengig av kapasitet eller ikke! Min lege var også full, men ingen problem å få lille snuppa vår inn der alikevel
Gammel 30-10-2013, 18:41   #216
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Cornelia31 Vis innlegg
I følge legen min følger barn (bio, adoptert og fosterbarn) foreldrenes fastlege! Helt uavhengig av kapasitet eller ikke! Min lege var også full, men ingen problem å få lille snuppa vår inn der alikevel
Takk.. er det jeg tror også, men fastlegen min mener det ikke gjelder fosterbarn..
Noen som vet om dette står nedskrevet noe sted?
Gammel 31-10-2013, 13:50   #217
Herr&FruLyse
Nykommer

Standard

Sitat:
Takk.. er det jeg tror også, men fastlegen min mener det ikke gjelder fosterbarn..
Noen som vet om dette står nedskrevet noe sted?
Siterer fra fosterhjemshåndboken s. 268:
"Det er fastsatt egen forskrift om fastlegeordningen (Helse- og omsorgsdept, 2000). Forskriften skal ivareta både fosterbarnet, foreldrene og fosterforeldrenes interesser. Dete innebærer at fosterbarn som skal bo over lengre tid, bør kunne få samme fastlege som fosterfarmilien, der dette er ønskelig."'

http://www.regjeringen.no/pages/3801...ing_290812.pdf

Finner ingen steder i forskriften at fosterbarnet SKAL ha samme fastlege som fosterfamilien. Kun det jeg har sitert fra i fosterhjemshåndboken.
Gammel 31-10-2013, 20:05   #218
Kristine
Nykommer

Kristine sin avatar

Standard

Sitat:
Siterer fra fosterhjemshåndboken s. 268:
"Det er fastsatt egen forskrift om fastlegeordningen (Helse- og omsorgsdept, 2000). Forskriften skal ivareta både fosterbarnet, foreldrene og fosterforeldrenes interesser. Dete innebærer at fosterbarn som skal bo over lengre tid, bør kunne få samme fastlege som fosterfarmilien, der dette er ønskelig."'

http://www.regjeringen.no/pages/3801...ing_290812.pdf

Finner ingen steder i forskriften at fosterbarnet SKAL ha samme fastlege som fosterfamilien. Kun det jeg har sitert fra i fosterhjemshåndboken.
Takk takk - dette hjelper litt
Har bestilt fosterhjemshåndboka nå også!
Får ta en telefon å snakke litt med fastlegen, og høre hvor de har det fra at fosterbarn ikke teller.. ettersom de er så påståelige må de jo ha det fra et sted..
Gammel 06-11-2013, 08:02   #219
hestehoven
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2009
Standard Fosterbarns følelser for ankomstdagen i fosterhjemmet.

Vårt fosterbarn kom til oss da h*n var et. Barnet husker selvfølgelig ingenting av dette eller tiden før sammen med biologiske foreldre. H*n har vært hos oss i mange år, men reagerer når vi snakker om dagen h*a kom og den første tida. Begynte å snakke om det i dag og får beskjed om ikke å snakke om det. Ville ha tak i grunnen og lurte på kvikke følelser h*n fikk inni seg når dagen ble nevnt. Var ikke sint, men lei seg. Jeg kjente at det gjorde vondt. Trives ikke vårt fosterbarn hos oss? H*n er jo for liten til å huske..... Og ble ikke tatt rett fra biologiske foreldre, men var en periode i et annet hjem. E det andre som har opplevd lignende med sine fosterbarn? Det har ikke vært slik bestandig. Har vært slik det siste året.
hestehoven er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-11-2013, 20:34   #220
Harley
Nykommer

Medlem siden: Sep 2008
Standard

hei Jeg lurer på om noen vet om man kan være beredskapshjem mens man venter på tildeling? Vi har sagt nei denne gangen, men det lokale bv visste ikke om man kunne være det mens man ventet. Nå skulle bv ringe Buf etat og høre om akkurat dette, men jeg ble så nyskjerrig så jeg lurte på om noen visste det her inne ;)
Harley er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder