Ønskebarn forum  
Gammel 06-02-2011, 16:51   #1
Gylftine
Gjest

Question Adopsjon og flytting og antall soverom

Hei!

Vi skal flytte til en nabokommune, bare vi får bygget et hus. Jeg tenkte at vi kunne utnytte ventetida på huset med å starte godkjenningsprosessen for adopsjon i kommunen vi bor i. Siden vi ikke er 25 år, er det lurt å bruke tida!
Dersom en må ha to soverom, tenkte jeg kanskje det gikk an at de som skriver sosialrapporten kunne ta det siste besøket i det nye huset - og vurdere boforholdene ut fra det? Vi har nemlig bare et soverom der vi bor nå.
Noen som vet noe om dette?
  Svar med sitat
Gammel 06-02-2011, 17:27   #2
Linken
Stadig innom

Linken sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Akershus
Standard

Hei!
Vi var midt i en flytteprosess da vi holdt på med utredningen.
Vi kunne ikke flytte før sosialrapporten var skrevet under og vi ventet på godkjenning. Men de som utredet oss visste jo at vi skulle flytte.
Vi passet på å kjøpe et hus der vi fikk god tid til overtakelsen. BV-damene skrev om vårt nye hus, bomiljøet og det de mente var viktig rundt det. Veldig greit egentlig.

Sikkert lurt å få med informasjon om det nye huset deres i sosialrapporten, tenker jeg!

10.02.09: Adopsjonsøknad sendt - land: Etiopia
10.02.12: Den STORE telefonen ringte! Jente, født februar 2009
17.04.12: Lykken snudde og ble til dyp sorg.
21.05.12: Telefonen ringte igjen, gutt født oktober 2011

20.02.13: Ny adopsjonssøknad sendt - Land: Kenya
Linken er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-02-2011, 09:15   #3
mhtor
Stadig innom

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Møre og Romsdal
Standard

Vi hadde så smått begynt å bygge på huset vårt under samtalene med BV. Derfor var badet vi hadde klart da lite funksjonelt for et barn, samt at kjøkkenet vårt var veldig lite uten plass til kjøkkenbord. Vi viste de planene for utbyggingen, samt våre konkrete planer om renovering/oppussing av vårt hus fra 1890. Det var ingen problem!
De ble skrevet i sosialrapporten om våre planer for huset.

Da vi søkte om forlengelse av godkjenning skulle en skrive om det hadde vært noen endringer siden rapporten ble skrevet. Og det hadde det jo jammen gjort. Huset har siden vi startet prosessen blitt total renovert og fått stort kjøkken og bad.
Jeg ser derfor ikke noe hinder i å informere BV om deres planer og be de flette dette inn i rapporten.

Lykke til!

29.02.08 DVA
14.04.08 Godkjente ICBF: 0-35 mnd
17.03.11 Distrikt; Ibagué, Colombia
14.04.11 Tildelt ei taus på 13 mnd
23.05.11 Overtakelse
mhtor er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-02-2011, 09:26   #4
Sirenita
Stadig innom

Sirenita sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Standard

Jeg ble godkjent i fjor, og da jeg hadde samtalene bodde jeg i en liten leilighet, med kun ett soverom, som jeg selv syntes var lite funskjonell i forhold til å få et barn . Men jeg hadde på det tidspunktet allerede kjøpt meg inn i et prosjekt der jeg ville få en større leilighet, men eget barnerom, og også i et litt mer barnevennlig område. Jeg fortalte om det til bv og de noterte det i rapporten sin (men de godkjente meg i forhold til den leiligheten jeg bodde i allerede - og bv sa at det ikke var en forutsetning å ha eget rom til barnet.) . Den nye leiligheten min ligger også i en annen kommune (men innenfor samme bufeatet region, så det skulle ikke være noe problem. Jeg ville bare gått i gang hvis jeg var dere, ikke noe å vente på. Det blir visst nok venting!
Gammel 07-02-2011, 12:34   #5
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sirenita Vis innlegg
Jeg ble godkjent i fjor, og da jeg hadde samtalene bodde jeg i en liten leilighet, med kun ett soverom, som jeg selv syntes var lite funskjonell i forhold til å få et barn . Men jeg hadde på det tidspunktet allerede kjøpt meg inn i et prosjekt der jeg ville få en større leilighet, men eget barnerom, og også i et litt mer barnevennlig område. Jeg fortalte om det til bv og de noterte det i rapporten sin (men de godkjente meg i forhold til den leiligheten jeg bodde i allerede - og bv sa at det ikke var en forutsetning å ha eget rom til barnet.) . Den nye leiligheten min ligger også i en annen kommune (men innenfor samme bufeatet region, så det skulle ikke være noe problem. Jeg ville bare gått i gang hvis jeg var dere, ikke noe å vente på. Det blir visst nok venting!

Slik var det for meg også. Jeg bodde i en leilighet med 1 soverom da jeg hadde BV på besøk - og leiligheten lå også i Oslo sentrum, lite barnevennlig. Jeg fortalte at jeg planla og flytte - dersom jeg ble godkjent (underforstått at hvis jeg ikke blir godkjent så er denne leiligheten bra nok for en singel voksen dame ). Det ble notert og sto i sosialrapporten.

Da jeg måtte ha ny sosialrapport - var det i ny leilighet, i ny og barnevennlig bydel og nytt Barnevern. Og da ble det kommentert at jeg hadde gjort som jeg hadde sagt

Men - det er ingen forutsetning for å bli godkjent at man har eget rom til barnet. Bare sett i gang dere
Gammel 09-02-2011, 19:30   #6
Gylftine
Gjest

Standard

Tusen takk! Dette høres lovende ut. Vi setter i gang! - og håper det går!
  Svar med sitat
Gammel 10-02-2011, 08:57   #7
Tufsla
Stadig innom

Tufsla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Standard

Vi bodde i en liten leilighet da vi søkte, og var åpne på at planen var å kjøpe hus om en stund. Vi var på det tidspunktet samtalene pågikk ikke sikre på om vi kom til å flytte ut av kommunen eller om vi ville bli boende i samme kommune. Vi snakket litt rundt det å sørge for nærhet til friluftsområder, barnevennlig strøk osv og at det var noe vi ville prioritere når tiden var inne for huskjøp.

Dette står nevnt i sosialrapporten og var helt greit for saksbehandler.

Lykke til med oppstart
Tufsla er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-02-2011, 09:26   #8
Helenia
Stadig innom

Helenia sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Aust-Agder
Standard

Jeg kan også skrive under på at det er greit. Vi bodde også i en leilighet på tidspunktet for samtalene med barnevernet. Grei leilighet for 2 personer, men med et barn i tillegg ville det blitt trangt. Vi fortalte om våre boligplaner, og alt dette ble notert i sosialrapporten & var ikke noe problem i det hele tatt Nå har vi fått kjøpt drømmeboligen, og barnerommet er nesten klart, men vi har sikkert laaaaaaang tid igjen å vente......så jeg vil også anbefale deg å bare komme igang med samtalene med barnevernet! Du får uansett VELDIG god tid til å endre bosituasjon

Adopsjonsprosess Colombia. Tildelt en gutt på 3 år nov-14.
:
Helenia er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Søkeord
adopsjon, flytte

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder